2020-03-10, 20:52
Medlem
https://www.svtplay.se/video/25921452/special-coronaviruset

Här sitter en jävla kärring och skrattar åt folk med oro.

Ha ha och sen pratar experter med röster som om de pratade med små små barn som titta smitta.

Verkar inte finnas någon möjlighet för experterna att ta det hela på allvar och prata som vuxna människor till andra vuxna.
Citera
2020-03-10, 20:53
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
KUNG Tegnell!

Annars är väl dagens positiva grej (trots höga dödsfall) Italien med bara 977 nya fall mot 1797 nya fall igår.
Helt klart.
Även att Sydkorea bara hade 35 och Japan 51 får mig att tro att Italiens metoder börjar likna de asiatiska ländernas. Iran är svårt att få grepp om, kan vara betydligt värre än man tror.
USA kommer kunna sprida smittan ner till Sydamerika, dit kylan nu är på väg.

Tror Amerika har usla förutsättningar att klara pandemin, förhoppningsvis trivs viruset inget vidare runt ekvatorn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Jag lyssnade till stora delar av Löfvens tal ikväll. Han gjorde det bra. Det är väldigt lätt att säga/skrika -"varför gör inte sverige si eller så!" Vad många här inte begriper är att politiska beslut inte bör grunda sig på impulser. Ministrar och beslutsfattare kan inte vända kappan efter vinden och sätta upp fingret i luften för att efterfölja folkets direkta skrik. De ska ta ett vuxet beslut.

Snälla, sluta klaga... Följ de enkla råden, 1. hand-hygien, kanske räcker med det till att börja med.

Han är en rövmurkla.
Citera
Medlem
Citat:
Jag lyssnade till stora delar av Löfvens tal ikväll. Han gjorde det bra. Det är väldigt lätt att säga/skrika -"varför gör inte sverige si eller så!" Vad många här inte begriper är att politiska beslut inte bör grunda sig på impulser. Ministrar och beslutsfattare kan inte vända kappan efter vinden och sätta upp fingret i luften för att efterfölja folkets direkta skrik. De ska ta ett vuxet beslut.

Snälla, sluta klaga... Följ de enkla råden, 1. hand-hygien, kanske räcker med det till att börja med.

Du är ju uppenbarligen blåst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Corona är numera klassas som en samhällsfarlig sjukdom, och det är ett brott att sprida smitta.
Okunskap är inte ett försvar. Har du befunnit dig i ett högriskland med starka symptom så är det inte helt orimligt att tro att man själv är smittad.

Här hittade jag en artikel där du kan läsa mer

https://www.svd.se/kan-vara-misshandel-att-bryta-mot-smittskyddslagen

Det är ett brott att sprids smitta. Det har det alltid varit. Men det gäller uppsåt. Att sprida smitta med uppsåt.
Det har aldrig varit olagligt att flyga med hosta och är så inte nu heller.
Att det är dumt? Jodå. Men det är inte straffbart och kommer aldrig att vara.
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Rusning till privata sjukförsäkringar enligt kollega på T-H.

Vad hjälper det egentligen, det finns knappast någon förtur till ECMO, utan prioriteringen är att försäkring eller inte så kommer ändå de yngre att få gå före i den kommande fördelningen av livsuppehållande utrustning, så är det bara och så ska det vara.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:

1 maj är du med i miljon klubben den är gratis.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Professor Johan Von Schreeb menar att vi inte ska: "ta till med storsläggan, för då finns det inga åtgärder längre fram". Jag begriper mig inte på hans uttalande. För enligt mig vore det bäst om vi tog till med alla buds stående medel, för väntar vi så sprider sig viruset mera.

Professor Johan Von Schreeb säger "Problemet är att vissa vill ta till med storsläggan", genom att göra dramatiska insatser.

Sätt saker vid rätt tillfällen nämner han också som essentiellt, vilket jag förstår.
Jag har svårt att värdera det han säger, men det låter förnuftigt att stegvis anpassa det vi har. Att låta tjänstemännen i Sverige bestämma och inte politikerna och han också nämner som en fördel med Sverige. Tiden får utvisa om hans åtgärder visar sig effektiva, eller snarare tankar kring åtgärder för att förhindra smitta.

För mitt förtroende för tjänstemän sjönk iom att Anders Tegnell sagt så mycket fel och dessutom åkt till Somalia. Varför åker han inte till Bahamas också? Det mest allvarliga och dom största problemen ligger framför oss enligt mig.

Han har så klart rätt i att han vill fördröja spridningen och därmed antalet smittade så att sjukvården ska hinna med. För att som han säger; om alla kommer på samma gång då blir det väldigt ansträngt".

29:00 kan ni lyssna på Professor Johan Von Schreeb här:
källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-sander-specialprogram-om-coronaviruset

Besynnerligt, jag kan ha fel men han kan ha avhandlats tidigare i tråden och då gällde det ett uttalande att Sverige inte skulle köpa upp munskydd och liknande för att Europa hade problem och behövde skydd bättre.

Detta var en tid innan vi fick vårt första fall.

Man kan ju tycka att som land vara förberedd inte skulle vara helt negativt.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-10 kl. 20:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Nää, hon verkar inte vara hemma.

Kanske dragit till sin dotter. Eller Finland där hon kommer ifrån.

Annars hade jag såklart typ handlat åt henne och så
Jeg forstår. Du har sikkert rett i at hun har reist bort. Det er veldig fint at du tenker på og har omsorg for henne
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Inte undra på att smittan sprids när idioter beter sig såhär. Seriöst så jävla trött på puckade människor.

https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Det har kukat ut fullständigt. Det här kommer sluta i katastrof. Vi lever i ett land som styrs av idioter. Jag tror det kommer bli minst lika illa som Italien.
Citera
2020-03-10, 20:54
Medlem
Citat:

Det är väl klart att det INTE hjälper. Och Löfvén är en idiot och låter som en också. Och helt oförmögen att leda landet och just nu så får det katastrofala följder.
Citera
2020-03-10, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Vilket flygbolag, det här borde komma fram, så att man kan undvika sådana oansvariga företag i framtiden.

Och ingen sjukvård som möter upp på flygplatsen, bedrövlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in