2020-03-10, 20:48
Medlem
Hegamons avatar
Professor Johan Von Schreeb menar att vi inte ska: "ta till med storsläggan, för då finns det inga åtgärder längre fram". Jag begriper mig inte på hans uttalande. För enligt mig vore det bäst om vi tog till med alla buds stående medel, för väntar vi så sprider sig viruset mera.

Professor Johan Von Schreeb säger "Problemet är att vissa vill ta till med storsläggan", genom att göra dramatiska insatser.

Sätt saker vid rätt tillfällen nämner han också som essentiellt, vilket jag förstår.
Jag har svårt att värdera det han säger, men det låter förnuftigt att stegvis anpassa det vi har. Att låta tjänstemännen i Sverige bestämma och inte politikerna och han också nämner som en fördel med Sverige. Tiden får utvisa om hans åtgärder visar sig effektiva, eller snarare tankar kring åtgärder för att förhindra smitta.

För mitt förtroende för tjänstemän sjönk iom att Anders Tegnell sagt så mycket fel och dessutom åkt till Somalia. Varför åker han inte till Bahamas också? Det mest allvarliga och dom största problemen ligger framför oss enligt mig.

Han har så klart rätt i att han vill fördröja spridningen och därmed antalet smittade så att sjukvården ska hinna med. För att som han säger; om alla kommer på samma gång då blir det väldigt ansträngt".

29:00 kan ni lyssna på Professor Johan Von Schreeb här:
källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-sander-specialprogram-om-coronaviruset
Citera
2020-03-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tror faktiskt många är rätt bra insatta vad som krävs för att undika smittan och agerar proaktivt själv (när inte myndigheten är förmögen att dra huvudet ur arslet och göra vad som krävs)

Vi har inte varit i nått risk-område, ändå är:

• alla barnen hemma från skolan på obestämd framtid sen i måndags.
• jobbar hemifrån så långt det går utan att förlora jobben
• vi undviker folksamlingar, t.om folk i allmänhet, ställt in alla resor och icke måsten.
• hamstrat mat för minst 3 mån karantän (inga lyx saker utan bara sånt man överlever på)
• bunkrat upp med medicin för att rida ut att hela familjen blir sjuk och under tiden.
• infört tvätta händer regler var 3:e timme, och minst ett par tunna handskar varje gång man går ut.
• tänkt ut alla möjliga scenarior i förväg, om jag blir sjuk, om min fru blir sjuk, om barnen blir sjuk osv och en plan hur vi gör då, delar på oss för att skydda halva familjen, issolera en vuxen. m.m rätt tungt att hypotetiskt planera för men nyttigt för att sen kunna ta snabba beslut om det händer.

Ma.o vi lever som om vi vore i karantän redan, för att förebygga att bli drabbad.
tror inte vi är ensamna om detta.
Det är jättebra och ni är exemplariska men tyvärr så tvivlar jag att många andra är som ni. Vi resonerar i stort sett likadant, men vi är lite oeniga kring barnen och skolgång. Jag personligen tycker att de ska stanna hemma just nu...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.facebook.com/tomas.bacoccoli/posts/1318385085019981

Fick det här Facebookinlägget av en man bosatt i Italien, genom en gemensam vän. Läs gärna hela (och även kommentarer), jag citerar bara delar ur det, för det är långt. Mina fetmarkeringar. Det är hemskt olyckbådande!

Ni som känner oss vet att vi bor i Italien, ett land som genomgår en mycket svår situation just nu. Hela landet står still och sitter i en historisk karantän, samtidigt som vi hör berättelser inifrån sjukhusen om hur vårdpersonalen i den hårdast drabbade regionen Lombardiet måste prioritera vilka patienter de ska rädda livet på.

De flesta klarar viruset bra, framförallt barn (förutom att de är smittbärare), men många utvecklar dubbelsidig lunginflammation. Och det är inte bara äldre som drabbas av lunginflammationen, också män och kvinnor upp till 40, till och med vissa ungdomar har behövt respiratorhjälp.

Men problemet är inte bara själva symptomen/åkommorna, utan också den begränsade utrustningen och personalen som finns för att bekämpa dem. Det finns bara 3000 respiratorer i Italien och snart är alla upptagna. Självfallet prioriteras de yngsta och starkaste, vilket är logiskt, men det är ändå omskakande att vi har kommit dit vi är. Att vi nu måste välja vem som ska få leva vidare.

----

Betänk också att Lombardiet är Italiens rikaste och på alla sätt effektivaste region. Deras sjukvård är som tur är landets vassaste. Ändå befinner de sig nu i totalt krisläge och kaos, vilket har lett till den totala nedstängningen som vi nu befinner oss i.

----

...jag upplever samma ofrivilliga – om än välmenta – arrogans från svenskar[/b] jag pratat med när det gäller Corona-viruset.

[b]Vi har läget under kontroll, är inte en produktiv tanke. Ni som suttit i ledningsgrupper vet precis hur farlig den tanken är. Den är så farlig att om man tänker den, ska man ändå hålla tyst om den. Låtsas vara i alla fall lite bekymrad.

Ni har fortfarande en chans att förebygga i Sverige, trots omfattande spridning.

Stockholm har idag mer än 5 gånger fler smittade på mycket liten yta, om man jämför med oss i Umbrien. Lika många smittade som en del samhällen hade i Italien då de var tvungna att ändra till att bli ”röda zoner”. Ändå fortsätter ni besöka melodifestivaler, biografer och diskotek. Jag kan inte låta bli att undra vad ni tänker om Italien. Ni kanske schablonmässigt antar att italienarna bara har lite oorganiserad medelhavsmentalitet, att det delvis är därför det som händer här händer. Jag kan förstå det. Jag kan till och med förstå att man skämtar om det. ”Made in China”, ”made in Italy” osv.

Ni kanske tänker att det inte kan hända i Sverige, att sådant här händer bara på andra ställen. Och att ni är på betryggande avstånd. Jag hoppas innerligt att ni har rätt. Och att ryktet om att viruset trivs bäst i just klimat som Sveriges inte stämmer. Hoppas, hoppas, hoppas.

Tyvärr verkar det inte vara så. Ni ligger flera veckor efter oss i Italien. Ändå hade ni igår kväll 260 smittade i Sverige, vilket sett till befolkningsmängd, är dubbelt så många som i Tyskland, där situationen redan betraktades som okontrollerad. Ikväll kommer det säkerligen vara uppemot 300. Fallen som inte går att spåra kommer öka exponentiellt närmaste dagarna.

Skåne skulle kunna ha lika många smittade ikväll som här i Umbrien, på lika stor yta. Skillnaden mellan Skåne och Umbrien just nu är att vi har vidtagit alla tänkbara åtgärder, värmen är på väg och italienska folket har bestämt sig för att vinna över Corona-viruset.

Hoppas ni gör det samma. Hoppas beslutsfattarna där hemma överskattar virusets kraft, snarare än underskattar det. Detta är ingen vanlig influensa. Italiensk krishantering är god. Italiensk sjukvård är bra. Snacket om att vanliga influensor dödar lika många stämmer inte. Corona-viruset är otroligt kraftfullt. Stäng skolorna och begränsa umgänget. Skit i börsen och tänk på det som är viktigt. Sluta hänga i folksamlingar i onödan, gå inte på gym, var mycket utomhus om det går. Det gäller bara en kort period i livet om det här görs rätt.

Och lyssna på de som låter alarmistiska. Sålla, men lyssna.

Hoppas allt löser sig snart. Hoppas ni har många respiratorer. Hoppas vi får fira midsommar i Sverige

Mycket välskrivet - och oroväckande. Oron sköljer över mig här. Vart är våra ledare, vart är Riktningen, och de skarpa åtgärderna?

Angående temperaturer... Slutsatsen att viruset är som optimerat för skandinaviskt klimat har även jag dragit. Stämmer det som sagts frodas viruset året om här - vädret är "lagom" så att säga. Inte alltför tuffa vintrar (viruset fungerar dock ned till -20 enligt uppgift) och vi har just upplevt en evighet av runt +6 grader, vilket ska vara optimal temperatur för viruset. Sen kan våra somrar vara milda, och luften är inte alltid så fuktig. UV-strålningen är relativt låg, även om det höga antalet ljusa timmar kanske hjälper oss aningen.

I länder som Iran kanske viruset får tuffare att överleva sommaren. Har svårt att se till och med de mest tåliga virus klara temperaturer på 45 grader eller mer och hög UV-strålning.

Man undrar ju vad som händer med Australien, södra Afrika och Sydamerika när de går emot höst. Kan bli stora tragedier även där, om nu vädret är vad som skyddat dem.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Citat:
– Det var den mest surrealistiska flygresan i mitt liv, säger personen.

Citat:
– Vid ett tillfälle lade sig en kvinna på rygg på en hel rad och hostade rakt ut i gången,

Citat:
– Efter någon timme verkar hon bli sämre och lägger sig ned på sätet med huvudet ut mot gången och hostar upp i luften. Vid det här tillfället flyttar jag och min medresenär till den främre delen av planet.

Citat:
När planet landade på Arlanda klev alla av. Den hostande kvinnan och de andra gick runt i folkmassan och hostade i händerna eller rakt ut, säger en av resenärerna. Vad det verkade tog sig alla hem på egen hand, helt utan restriktioner.

Citera
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg ville forsøkt å ringe til henne for å spørre om det går bra med henne og spørre om hun trenger hjelp med noe.
Har hun slektninger/andre som kommer på besøk til henne?
Nää, hon verkar inte vara hemma.

Kanske dragit till sin dotter. Eller Finland där hon kommer ifrån.

Annars hade jag såklart typ handlat åt henne och så
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Trapphuset kan vara kontaminerat upp till 10 dagar tills dess att av kontamineringen sker.
Dessutom kan ju vara värsta smittspridning hos tandläkare, är extremt viktigt med städ just där..det är inte alla ggr det tyvärr hinns med..skulle vänta tills (ifall att) spridningen minskar.
Citera
Medlem
Inte undra på att smittan sprids när idioter beter sig såhär. Seriöst så jävla trött på puckade människor.

https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/
Citera
2020-03-10, 20:50
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det ligger en hund begraven i detta och det är att Sverige verkar saknar tillräcklig test kapacitet. Därav den stora återhållsamheten. Men det är inget som de kan gå ut med - vår beredskap är god heter det ju.

De har väl landat i att det behövs inte test för de vet redan resultatet. Och när man blir sjuk skall man ändå vara hemma. Man kan ändå inte sätta in någon behandling förrän man behöver andningshjälp.
Testet gör varken till eller från.

De spelar högt på att man inte smittar innan man är sjuk. Har de fel förvärrar detta situationen då de inte sätter troliga smittade i karantän bara de som uppvisar symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
... nu börjar det se annorlunda ut ibland kommentarsfälten på FB. Kan svensken ha vaknat lite?
Nedrans piss start på ett år som klingade bra -2020. Hur många överlever?

Överlever?
Typ alla.
En del äldre som stryker med.

Vår ekonomi blir det sämre med, och det har jag varit orolig för hela tiden.
Citera
Medlem
Jag råkade kolla på propaganda kanalen SVT. Oetiskt hur de försöker tona ner hotet.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
vi som är ännu äldre minns att det var socialstyrelsen...

Haha, ok gamling! Same same different namn 😏
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har väldigt svårt för info från sidor som Fria tider, men skit i det nu.
Det är helt omöjligt att beräkna dödlighet på detta sättet. Det finns alldeles för lite data för att kunna göra en sådan bedömning.
Att räkna på dödlighet med dagens siffror blir bara en ögonblicksbild, vilket inte säger någonting.
Jag litar på experterna i detta, dvs någonstans mellan 1-4%. Jag hoppas såklart på lägre, men just nu finns inget som pekar på det tyvärr

Sydkorea är nog det land som har bäst siffror på den egentliga dödligheten hos "rika" länder. De testar enormt mycket mer folk än oss andra och får således med de smittade som inte behöver sjukvård eller ens får symptom. Deras dödssiffra är runt 0.7% med ett relativt högt n-värde. Finns hopp ändå.

Italiens skräcksiffror kan ha många förklaringar, men med tanke på spridningen därifrån kan man anta att mörkertalet för antalet smittade som inte behöver sjukvård är ENORMT, vilket hade sänkt den procentuella dödligheten extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in