Professor Johan Von Schreeb menar att vi inte ska: "ta till med storsläggan, för då finns det inga åtgärder längre fram". Jag begriper mig inte på hans uttalande. För enligt mig vore det bäst om vi tog till med alla buds stående medel, för väntar vi så sprider sig viruset mera.
Professor Johan Von Schreeb säger "Problemet är att vissa vill ta till med storsläggan", genom att göra dramatiska insatser.
Sätt saker vid rätt tillfällen nämner han också som essentiellt, vilket jag förstår.
Jag har svårt att värdera det han säger, men det låter förnuftigt att stegvis anpassa det vi har. Att låta tjänstemännen i Sverige bestämma och inte politikerna och han också nämner som en fördel med Sverige. Tiden får utvisa om hans åtgärder visar sig effektiva, eller snarare tankar kring åtgärder för att förhindra smitta.
För mitt förtroende för tjänstemän sjönk iom att Anders Tegnell sagt så mycket fel och dessutom åkt till Somalia. Varför åker han inte till Bahamas också? Det mest allvarliga och dom största problemen ligger framför oss enligt mig.
Han har så klart rätt i att han vill fördröja spridningen och därmed antalet smittade så att sjukvården ska hinna med. För att som han säger; om alla kommer på samma gång då blir det väldigt ansträngt".
29:00 kan ni lyssna på Professor Johan Von Schreeb här:
källa:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-sander-specialprogram-om-coronaviruset