2020-03-10, 17:24
Medlem
Inte direkt turist säsong både barn och ungdomar vid fontana di trevi.
Ska kolla vidare. Klart det finns oro men folk verkar vara ute och springa i italien. Tror vi är ner skrämd här än vad dom är?

Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Säkerligen!!, på vissa av dessa platser som nu har ett tiotal personer promenerandes kan du i vanliga fall inte röra dig normalt på grund av allt folk.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Baserat på att inga tester görs på personer som inte nyligen varit i Kina, Italien eller Iran.

Ringde för att dubbelkolla 1177, haft symptom sedan i söndags, ingen testning kommer i fråga eftersom inte nyligen varit i Iran m fl. Detta var 30 min sedan.

Därför lär mörkertalet vara mycket högt.

I Örebro har man konstaterat att 3 personer blivit smittade i USA, så vissa regioner har uppenbarligen gått emot rekommendationerna vid provtagning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Nu när Kalmar län fått sitt första bekräftade fall är det bara 7 län kvar som är coronafria:

Blekinge
Kronobergs län
Gotland
Västmanland
Dalarna
Jämtland
Västernorrland

Uppdaterad lista

Blekinge
Kronobergs län
Gotland
Västmanland
Dalarna
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Helt riktig iakttagelse gällande godis. Även frukt/grönsaker borde ses över.

Sjukvårdespersonal har ett annat tänk kring smittorisk. Under en pågående pandemi bör samhället i stort dela samma riktlinjer som sjukvården kring smittorisk.

Viktigast är nog att 80% av befolkningen inte tar smittrisk via händer/beröring av apparatur - på allvar.

Detta ligger på FH samt regeringen att gå ut med MKT tydligare.

Istället ser vi nya trender såsom mobbing av "alarmister" skapats.

Set ut som att många av dessa alarmister hade rätt tillslut, iaf ang detta virus
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu avråder UD från hela Italien. Så dags nu. Och kunde de inte ha avrått från Österrike, när de ändå höll på? Men som vanligt ska det väntas till ett tusen sjuttioåtta personer har återvänt från Österrike med viruset, innan man kan börja tänka på att avråda från resor dit...

Att inte UD kan tänka även på alla, som sitter med bokade och betalda resor till Österrike, och inte får sina pengar tillbaka om de inte reser! Utan en avrådan. En avrådan skulle betyda SÅ mycket för både de enskilda och samhället. Men det ska väntas... på VAD? Att viruset ska dö ut av sig självt?

Nej. Det är fortfarande inte gjort.

Jag förstår heller inte detta agerandet.
Har just sett endel de generella riktlinjerna för kommuner och skolor signade av Herr Tegnell.

Alla väntar på riktlinjer från FHM.
Alla följer detta och det kan bli många som dör pga detta.

Det är som om Regeringen vill ha en kris.
Citera
2020-03-10, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Ja folk i sverige är kända för att vara extremt plikttrogna, själv har jag inte sjukanmält mig på över 2 år trots att man varit rätt risig ibland

Men gör det för i helvete, du utsätter andra för dina sjukdomar. Jag är hemma flera dagar varje månad, om man känner sig risig eller har ont i huvudet eller så.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Företagen med? Dvs gratis hyra, el, internet, mat osv? Inte så troligt

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
HAHA va? Utveckla?

Befolkningen får ett par dagar på sig att köpa två veckors behov av livsmedel och annat nödvändigt innan nedstängningen. Sedan pausas alla betalningar. Ingen hyra tas ut för dessa veckor, fastighetsägaren betalar inga amorteringar eller räntor till bankerna. Bankerna får inte betala några avgifter i sin tur osv.
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Du måste vara riktigt störd eller nåt? Snälla förklara för mig hur Sverige liknar något i närheten ens av vad som händer i Italien? Viruset i Italien fick fäste i ett äldreboende /*sjukhem och därför är alla döda över 65. Så berätta snälla förklara hur vi är påväg till det som händer i Italien? Min mormor var italienare och du måste förstår kulturen, och när du gör det så kommer detta du ser hända i just Italien framstå som det mest naturliga. Mer skita i eller nonchalanta folket får du leta efter. Vadå sjuk jah kan inte vara sjuk, tar o besöker min döende mor i ett sjukhus, full av 80 plusare, vad e det värsta som kan hända

Känner en del Italienare från mina 12 år i London och du har en poäng i det du skriver. De är väldigt nonchalanta och skiter fullständigt i regler. Trots det så känns det ändå inte som Sverige kommer klara sig ur detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Har du inte några månader medicin + handtvål (jämte schampo, pasta/ris, billiga bönor och 6-pack vatten i pet) hemma, idé ta sig till glest befolkat apotek resp butik en morgon och fixa innan en Italien-situation brutit lös.

Smart. Varför vatten dock?
Citera
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Hade fel! Kalmar har nu fått sin första fall, vilket gör att 5 styckna är friska!

16 län smittade.

5 friskna!
Vilka fem är det? Gissar att Gotland är ett, men det är isf bara en tidsfråga med tanke på deras stora resande till och från Mälardalen.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Generalen för polska armen smittad. Viruset illustrerar återigen att det inte gör skillnad på folk och folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Du måste vara riktigt störd eller nåt? Snälla förklara för mig hur Sverige liknar något i närheten ens av vad som händer i Italien? Viruset i Italien fick fäste i ett äldreboende /*sjukhem och därför är alla döda över 65. Så berätta snälla förklara hur vi är påväg till det som händer i Italien? Min mormor var italienare och du måste förstår kulturen, och när du gör det så kommer detta du ser hända i just Italien framstå som det mest naturliga. Mer skita i eller nonchalanta folket får du leta efter. Vadå sjuk jah kan inte vara sjuk, tar o besöker min döende mor i ett sjukhus, full av 80 plusare, vad e det värsta som kan hända

ok cool man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in