2020-03-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har väl för fan inte pratat om att stänga, utan om att minska. Viss skillnad va? De som ändå kan jobba hemma bör göra det, svårare är det inte.

Även i Norge är man inne på den linjen:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nbWll/hoeie-om-coronaviruset-gaar-naa-inn-i-en-ny-fase

Jag tycker man bör stänga universitet. En kurs jag går just nu ges i en stor byggnad med åtminstone 3000 personer. Om det räcker med 5 meters avstånd och att det kan vara i luften 30 min och fortfarande vara smittsamt så måste något göras snabbt. Jag ska göra en tentamen på en kurs jag gått på fredag där jag vet att tentamenssalen har plats för över 1400 personer och det kommer vara fullt. Samma universitet har haft anställda/studenter med Corona.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
På Folkhälsomyndighetens sida står att "I nuläget vet vi att coronavirus sprids genom nära kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta"

Nej. Finns fall där smitta spridits 4.5 meter till nytt offer. Likaså info om smitta i luften efter 30 min. Källa. Läs viktig info om hur en skyddar sig mot virus: https://m.youtube.com/watch?v=RECcmQQQOj8
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Anders Tegnell befinner i Somalia för att hjälpa till med att etablera landets hälsomyndighet (!).

Man kan tro det är ett skämt men det är bisarr verklighet.

En av landets främsta ledare i kampen mot corona-viruset överger sitt arbete för att vara duktig i ett u-land i ett må bra-ärende. Men det är klart, Somalia behöver verkligen Anders insats under några dagars tid - annars hade väl den obefintliga vården där borta kanske totalkollapsat med? Kan inte Somalia behålla Anders på heltid nu när hans insats är så vital?

Vore bra om Anders Tegnell visade att det går med videokonferens!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
De följde reglerna att inte testa om patienten inte kom från riskområden.

Men vad är det som får dig att tro att detta är ett enstaka fall?
Ja, men eftersom patienten hade uppvisat symptom och de visste inte på riktigt vad det var...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Läser detta i Aftonbladet: "Under ett personalmöte på Södersjukhuset under tisdagsmorgonen informerades personalen om att en coronasmittad patient hade vårdats på sjukhuset. Patienten kom in med oklara infektionssymtom under fredagen.
– Efter några dagar visade sig att patienten hade coronaviruset. Det visste man inte i det första skedet. Det här känns givetvis olustigt, det är mycket personal på sjukhuset som varit i direkt kontakt med patienten, säger en anställd på Sös tilll Aftonbladet."

HUR KAN DET KOMMA SIG ATT DE INTE HADE TESTAT PATIENTEN LÅNGT TIDIGARE?

Vad menar du? Hen hade inte varit i riskområde och FHM ville ju varken erkänna samhällssmitta och inte heller kunde man testa på vidare indikationer. AT sa ju på aktuellt att det inte fanns ngn anledning att stoppa melodifestivalen eftersom det inte fanns någon som kunde komma dit och smitta ner dem. Varför testa för saker som inte existerar?
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så inga åtgärder görs...

I andra länder stoppar man sammankomster, stänger ner skolor, etc, och inför karantän.

Det gör mig så förbannad! Jag har flera närstående som är i riskgruppen (cancer, diabetes, hjärtsjukdom, gamla) och som ska på en jävla fest den här veckan. Jag försöker tala dem till rätta, men de litar på MSB och tycker att jag överdriver. Skulle någon av dem dö av viruset så förlåter jag fan aldrig Tegnell och hans gäng.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Vad tror ni? Har vi två döda tills imorgon i Sverige?

Känns som så faktiskt.
Citera
2020-03-10, 19:02
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du lever i en annan värld. Du kommer få äta upp det, kanske om/när dina anhöriga drabbas.

Vi kan ju diskutera sansat. Tror fyra unga dog i Sverige av svininfluensan. Skreks det såhär då?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Kan nån förklarna varför Ryanair flyger ut från Milano (och Turin) till hela jävla Europa om nu Italien är i karantän.
Vad innebär egentligen denna karantän om jag teoretiskt sett kan sätta mig på ett flyg från Milano till annat land?

Hur känner sig personalen där...
(de har ju inte så fett sen tidigare)
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Världshandelsorganisationen WTO skjuter upp alla möten fram till den 20 mars. En anställd har bekräftats vara smittad av coronaviruset, skriver Reuters.

- från svt nyss

Hinner WHO utlysa pandemi innan myndigheten blir dysfunkt pga smitta!? :-/
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skulle inte tro att de har Corona vaccin i Somalia

Tegnell har åkt dit av själviska anledningar. Kanske bryr han sig mer om det somaliska folket än det svenska. Går inte att tolka det på ett annat sätt när man beaktar den erfarenhet han har och de slapphänta jävla åtgärderna so. Han förespråkat, djävulskapet. Man bör skicka Löfven dit också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Första vågen av spanska sjukan slog hårt mot de äldre.
Knappast det som kännetecknar den. Tvärt om, barn och unga dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in