2020-01-29, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ja, men den har mattats av något, så Kinas åtgärder kanske gör skillnad.

Men tillväxten ärfortfarande alldeles för snabb för att jag skall vara lugn.

att den har stagnerat kanske beror på att kina låser in sitt eget befolkning och kanske även pga att det inte finns tillräckligt mycket med läkare som utför tester, sedan så finns det inte mycket sjukplatser.

sedan så måste man ta hänsyn till att de som är smittade, kan gå runt utan symtom under 1-14 dagar. men till sist så insjuknar de också, viruset är elegant i det avseende.
Citera
2020-01-29, 04:47
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan vi inte det i Sverige menar du? Regeringen kan klassa smittan som samhällsfarlig, vips kan man sätta geografiska områden i karantän, ingen in, ingen ut.

Smittskyddslag samt Smittskyddsförordning, kika på det.

Du hade dock rätt kring att Smittskyddsförordningen får sätta karantän i områden.
9 § Om det finns risk för spridning av en samhällsfarlig sjukdom får smittskyddsläkaren besluta att den som har eller kan antas ha varit utsatt för smitta av sjukdomen skall hållas i karantän i en viss byggnad, i en avgränsad del av en byggnad eller inom ett visst område. Ett sådant beslut innebär förbud att lämna byggnaden, del av byggnaden eller området samt förbud att ta emot besök där.
Citera
2020-01-29, 04:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Jag förstår vad du menar. Tror dock att en liten del av västvärldens befolkning hade accepterat det av sin regering, då menar jag dem som blivit placerad i karantän förstås. Sedan är jag ytterst tveksam om det finns någon verkställande plan för det i Sverige. Smittskyddsförordningen får ropa på karantän hur mycket de vill, men det hindrar ingen från att bara skita i det. Sverige är handlingsförlamad i alla viktiga situationer känns det som.

Och jag förstår vad Du menar.

Med tanke på hur vi svenskar är tror jag nog att de allra flesta är såpass självdisciplinerade att de hade accepterat en karantän, i Sverige tar vi ansvar för oss själva, men också alla andra, även de som inte ens bor här.

Sannolikt finns det planer för ett sådant scenario, knuten är att någon löser ut planen och trycker på knappen, denna någon riskerar offentlig avrättning om det visade sig vara ett onödigt beslut, feghet bakbinder.

Polis, ordningsvakter, väktare, militär, någon får uppgiften att upprätta avspärrning och övervakning.

Det stora flertalet i Sverige accepterar inte ens Regeringen just nu, vad kan bli värre för Löfven?
Citera
2020-01-29, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Jag förstår vad du menar. Tror dock att en liten del av västvärldens befolkning hade accepterat det av sin regering, då menar jag dem som blivit placerad i karantän förstås. Sedan är jag ytterst tveksam om det finns någon verkställande plan för det i Sverige. Smittskyddsförordningen får ropa på karantän hur mycket de vill, men det hindrar ingen från att bara skita i det. Sverige är handlingsförlamad i alla viktiga situationer känns det som.
Det som hindrar folk från att skita i det är att de blir inlåsta.
Citera
2020-01-29, 04:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Bra mycket fler turistande kineser, tyvärr.

Saknas inte direkt turistande kineser i t.ex. Paris heller. Sedan tror jag inte kopplingen är riktigt så enkel. Mer slump bakom var ett utbrott börjar.
Citera
2020-01-29, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Saknas inte direkt turistande kineser i t.ex. Paris heller. Sedan tror jag inte kopplingen är riktigt så enkelt.

Det har du rätt i, så klart, även om det lär vara markant fler i Japan samt även fler upptäckta fall där. Tack för svaret!
Citera
2020-01-29, 04:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det som hindrar folk från att skita i det är att de blir inlåsta.

Ja, det är ju så det är tänkt att fungera, sköter du inte förtroendet och håller dig inom ramarna riskerar man strängare inskränkning i den personliga friheten, inlåsning.

Med tanke på att den svenska befolkningens inställning i stort tycks vara att vi måste skydda de svaga till varje pris, så lär de flesta underordna sig en karantän frivilligt om Aftonbladet och Tegnell säger att det är nödvändigt.
Citera
2020-01-29, 05:01
Medlem
4 personer i Tyskland, Bayern, har smittats av en kvinnlig kollega på besök från Kina.

Var i Bayern? Någon som vet?

"Under tisdagen bekräftade tyska myndigheter att fyra personer från delstaten Bayern smittats av viruset. En av de drabbade – en 33-årig man – bekräftades ha smittats redan under natten mot tisdagen.
Tyska myndigheter bekräftar att de fyra smittade ska ha haft kontakt med en kollega som var på besök från Kina. Ingen av dem ska alltså själv ha besökt smittoområdet.
”Det är totalt 40 anställda som har haft kontakt med den kinesiska kvinnan. De kommer att testat på onsdag som en försiktighetsåtgärd”, skriver den tyska hälsomyndigheten i ett uttalande."

https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-tysk-har-inte-besokt-kina/
Citera
2020-01-29, 05:05
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Enligt den exponentiella kurvan så ser vi att dagens statistik har gått ner markant jämfört med igår. Viruset är mer under kontroll och jag tror att vi kan andas ut nu.
Du vet inte vad du snackar om. För det första vet ingen hur stort mörkertalet är och för det andra visar sig inte symtomen direkt. Är ingen expert men gissar på att det skiljer sig stort mellan individer, vissa kan vanka runt på stan och smitta tusentals för att sedan få symptom 10 dagar senare.

Den långa inkubationstiden är det som gör det här viruset så farligt och osäkert.
Citera
2020-01-29, 05:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
4 personer i Tyskland, Bayern, har smittats av en kvinnlig kollega på besök från Kina.

Var i Bayern? Någon som vet?

"Under tisdagen bekräftade tyska myndigheter att fyra personer från delstaten Bayern smittats av viruset. En av de drabbade – en 33-årig man – bekräftades ha smittats redan under natten mot tisdagen.
Tyska myndigheter bekräftar att de fyra smittade ska ha haft kontakt med en kollega som var på besök från Kina. Ingen av dem ska alltså själv ha besökt smittoområdet.
”Det är totalt 40 anställda som har haft kontakt med den kinesiska kvinnan. De kommer att testat på onsdag som en försiktighetsåtgärd”, skriver den tyska hälsomyndigheten i ett uttalande."

https://www.expressen.se/nyheter/coronasmittad-tysk-har-inte-besokt-kina/

Ringer av svag klocka, Stockdorf, googla så hittar du säkert. Rätta mig om jag hade fel så att det inte blir en trådsanning.
Citera
2020-01-29, 05:09
Bannlyst
Som sagt i tyskland 4 smittade av kinesisk kvinna på besök.
Alla 4 jobbar på samma firma.

Var e alla experter som säger att viruset ej smittar lätt?
Precis som viruset bara skulle smitta i kina mellan kineser.
Ďessutom hur många personer har dessa 4 varit i kontakt med? De har varit på restaurant hotel dagis med sina familjer osv osv
Citera
2020-01-29, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det är ju så det är tänkt att fungera, sköter du inte förtroendet och håller dig inom ramarna riskerar man strängare inskränkning i den personliga friheten, inlåsning.

Med tanke på att den svenska befolkningens inställning i stort tycks vara att vi måste skydda de svaga till varje pris, så lär de flesta underordna sig en karantän frivilligt om Aftonbladet och Tegnell säger att det är nödvändigt.
Ja det är väl bra att samhället skyddar sina medborgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in