2020-01-30, 03:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Lyckas med vad?

Undvik personer som du misstänker är smittade, håll lite avstånd när du pratar med folk, tvätta händerna ofta, peta dig inte i ansiktet och vistas inte i trängsel om du inte behöver det. Då minimerar man risken för att smittas.

Logiskt om man inte vill andas in det aktuella viruset.

Vill man ha så gott som hundra procents skydd måste man ha en skyddsmask och precis som med andningsskydd vara noga med rutiner och procedurer. Sanera och hålla på. Vem kan leva ett normalt liv på det viset?

PPE3 i all ära, filtret duger säkert, det är användaren som utgör bristen.

Självklara tips och tack för dem, men tror du inte att jag visste detta redan, plus att en ansiktsmask är egentligen en engångsmask och du måste skydda även dina ögon, sedan ska du aldrig ta i masken efteråt utan med stropparna. Har du en halvmask med bra filter så lägger du den åt sidan i minst ett dygn tillsammans med glasögonen när du är klar. Sedan finns det Klorin som man kan blanda och spraya med, men det vet väl alla.
Citera
2020-01-30, 03:34
Medlem
Trolltestets avatar
Varför kan #Dompan75 inte ifrågasätta vad #climasol påstår?

Kan någon i tråden presentera uppgifter som bekräftar att Wuhans sjukhus är överfulla?
Citera
2020-01-30, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Noone can beat my ability to Map peoples agendas... You see Stereotypes, I see mathematical equations.

#climasol påstår sig veta läget på sjukhusen. Ifrågasätt Denne?

P.g.a att du har ett Guldfiskminne?

Kan #Dompan75 lägga ett uns av energi på att slakta #climasol för det uttalandet?

Eller föredrar #Dompan75 att fortsätta med att försöka deraila diskussionen till saker som inte har med originalfrågan till Climasol att göra?

Du har fortfarande inte uppvisat ngn källa på ditt påstående om Wuhan-svenskar. Du vill alltid "faktakolla", men vägrar följa den standarden du kräver av andra.

Dina matematiska ekvationer av folk är nog oftare en stark önskan att se mönster och känna sig smart, snarare än en spegling av verkligheten. Du skulle nog göra väldigt dåligt ifrån dig i ett blindtest.

Vad gäller Climasol, jag ifrågasatte din totala förnekelse gentemot både honom och andra, utan att bidra själv med ngt alls i frågan, och noll analys av vad en sådan här epidemi brukar innebära för sjukvård. Men visst jag kan svara.

Climasol menar på att folk som lyckats ladda upp klipp och statements från regionen (trots Kinas berömda Firewall och fängslande av obekväma personer) säger att det är kaos, flera olika individer, både sjuksköterskor, läkare och andra. Videoklipp cirkulerar även på detta. Dessa har vare sig bekräftats eller debunkats (jag pratar inte om 90k sköterskan) men ser man "den matematiska ekvationen" som du svamlar om, så lutar jag åt att det nog ligger något bakom påståendena, särskilt som jag VET hur till och med modern organiserad sjukvård i Sverige hamnar i kaos skapligt lätt, utan epidemi.
Det räcker med att en leverantör får problem att leverera, som förra året, och flera sjukhus får skjuta på alla utom livsuppehållande operationer.
Då kan jag extrapolera det till en situation som nu i Wuhan, och anta att det är en shit show med skaplig chans att ha rätt.

Är det bevisat att det är så? Nej, inte än. Ej heller motbevisat. CDC skickar i dagarna teams dit, vi får se vad de rapporterar.
Garanterar jag att alla klippen är äkta och aktuella? Nej, men jag har heller ej sett seriös, eller någon debunking alls, av dom heller.
Citera
2020-01-30, 03:42
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det som sägs i Alex Jones program kan man med gott samvete bortse från.

Dito, har du ingen kännedom om att kinesiska myndigheter försöker att hålla locket på med att hota journalister och att inget får komma ut om det inte är godkänt. Är du så född igår?
Citera
2020-01-30, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja precis, men det finns folk i tråden som på allvar tror att de kommer att vara garderade mot det här viruset genom att leva livet bakom ett PPE3 andningsskydd. Får de virus på skyddet eller på kroppen så har de det i kroppen, det är bara en tidsfråga.

Den rutinen du har ska alltså glada amatörer med ett Biltemafilter hålla sig till i sin vardag, glöm det säger jag bara.

Nej, de flesta kommer smitta sig genom att öppna en butiksdörr, och sedan klia sig i ögat, munskydd eller ej. Bara som vardagsexempel
Det de är bra för, är att signalera till sin omgivning att iaktta försiktighet, och att den påminner om att sluta klia sig i ansiktet/ögonen, tills man blir bekväm och gör det ändå.
Senast redigerad av Dompan75 2020-01-30 kl. 03:47.
Citera
2020-01-30, 03:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja visst det är jättebra. Men hur många har hazmat-dräkter hemma? Dessutom engångsgrejer.
Det skulle innebära att folk skulle behöva ha ett lager med sådana sker hemma. Det är helt omöjligt i synnerhet som det knappt går att få tag på någonting längre. Sådan utrustning används på sjukhus.

För vanliga människor måste det räcka med ett andningsskydd, glasögon, vanlig skyddsdräkt och latexhandskar. Sedan sanerar man sig när man kommer hem. Man skall ju inte vara i närkontakt med sjuka personer. Man skall bara gå och handla och då är man väldigt försiktig så klart.

Är det någon som vet hur länge virus kan leva på till exempel ett paket mat från affären? Räcker det med att man låter maten stå en stund för att virusen skall dö?

Men om du måste ha A för att vara säker, så kan du ju inte säga att det räcker med B på grund av kostnaden, om B inte är säkert?

Alltså, jag tror inte att alla riktigt har förstått hur litet ett virus är, mycket talar för det.

Du kan ju föra med dig hur mycket virus som helst i dina kläder när du har varit och handlat, hänger av dig rocken i hallen, virus på händerna, lite ramlar ner på golvet, knäpper på belysning, virus på knappen, något ramlar ner på golvet, öppnar kranen, tar av munskyddet, lite virus ramlar ner på kanten av handfatet, alltså så där kan det hålla på, du har noll koll på var det finns virus eller inte i din bostad som du tror är säker.

Sedan startar du dammsugaren sen har du virus ta mig fan överallt i luften.

Detta var ett exempel för att åskådliggöra hur svårt det är att hålla koll på var virus finns och inte. Överdrivet, kanske, men rent principiellt är det inte lätt att säkerställa virusfri miljö i det vardagliga livet.

Sedan kommer givetvis faktorer som virusets förmåga att vara aktivt/leva utanför kroppen att ha en betydelse, samt mängden virus som behövs för att det skall kunna etablera sig i kroppen.
Citera
2020-01-30, 03:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ett exempel på varför man inte ska lyssna på folk när de argumenterar "helsäkert" med källor.
Det har länkat tidigare att vi kan vara helt lugna, för alla utanför Kina rapporterar att de har kontroll.
För bara något dygn sedan togs Thailand upp som ett sådant exempel, med källa på uttalanden.
Nu plötsligt är det omöjligt att stoppa:

https://www.dailymail.co.uk/health/article-7938887/Thailand-admits-unable-stop-spread-Chinas-deadly-coronavirus.html

Dailymail är den fria världens mest trovärdiga tidning. Ljusår före DN.
Citera
2020-01-30, 03:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nej, de flesta kommer smitta sig genom att öppna en butiksdörr, och sedan klia sig i ögat, munskydd eller ej. Bara som vardagsexempel
Det de är bra för, är att signalera till sin omgivning att iaktta försiktighet, och att den påminner om att sluta klia sig i ansiktet/ögonen, tills man blir bekväm och gör det ändå.

Och för detta ändamål räcker det således med ett billigt munskydd, vilket många Kineser också använder, signalen är alldeles övertydlig, kom inte hit till Wuhan, ni kommer aldrig härifrån.
Citera
2020-01-30, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Dailymail är den fria världens mest trovärdiga tidning. Ljusår före DN.
Men håll käften med din förvrängda syn på vad källkritik är. De citerar direkt Thailands hälsominister från presskonferens, om den enda analys du lyckas med är "muh, Daily Mail är skit" så kan du lika gärna hålla käft och sätta dig och lära dig vad källkritik egentligen är.
Ja DM är sensationalistiska med förkärlek till för långa artiklar och massa bilder.

Det har exakt noll påverkan på faktum att hälsoministern sagt detta offentligt.
Senast redigerad av Dompan75 2020-01-30 kl. 03:56.
Citera
2020-01-30, 04:01
Medlem
Viruset överlever inte alls bra i kyla. Det är inga smittade fall människa till människa i ett kallt klimat. notera det! Viruset föredrar ca. 22 grader.
Citera
2020-01-30, 04:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Självklara tips och tack för dem, men tror du inte att jag visste detta redan, plus att en ansiktsmask är egentligen en engångsmask och du måste skydda även dina ögon, sedan ska du aldrig ta i masken efteråt utan med stropparna. Har du en halvmask med bra filter så lägger du den åt sidan i minst ett dygn tillsammans med glasögonen när du är klar. Sedan finns det Klorin som man kan blanda och spraya med, men det vet väl alla.

Jag ska höra med grannarna om deras 3, 9 och 11 åriga barn eventuellt är mogna för PPE3 andningsskydd kompletterat med dina instruktioner.

Att du skulle kunna skydda dig någorlunda mot det här viruset betvivlar jag inte, men sorry, det är inte ett alternativ för de allra flesta människorna som har ett liv att leva.

Man måste inte gå till överdrift, vi har inte med ett luftburet domedagsvirus att göra.

Du kan lika gärna bli sjuk eller dö av vilket jäkla influensavirus som helst, så tänker du springa runt med den där masken året om nu för att vara säker, man vet ju aldrig när ett virus finns i närheten, det är svårt att se dom komma.
Citera
2020-01-30, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan aldrig lita på vad politiker och myndigheter säger. De har alltid en dold agenda.

Japp, här står SVT;s korre med munskydd , hon har tydligen inte lyssnat på hälsomyndighetens rekommendationer!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-korrespondent-det-ar-ansiktsmask-pa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in