2020-01-29, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Med tanke på senaste informationen (t ex att folk drabbats utan att ha varit i Wuhan) så undrar jag om ni hade vågat åka till Tokyo i en vecka nu på fredag? Står och velar...

Självklart så länge du i övrigt är frisk.
Citera
2020-01-29, 04:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Nu är den inte uppdaterad till 6000 men ja, kurvan följde inte den exponentiella teorin idag.
Hade dock inte andas ut ännu, utan väntat i minst 1 vecka.

För övrigt så kan det bli illa om viruset börjar röra sig fritt i västvärlden. Eftersom vi har demokratiska statsskick kan regeringar inte på samma sätt lägga en stad i karantän som China gör, på så sätt kan spridningen bli värre. Däremot har vi ganska hög beredskap för enskilda fall, men frågan är om den är tillräcklig.

Kan vi inte det i Sverige menar du? Regeringen kan klassa smittan som samhällsfarlig, vips kan man sätta geografiska områden i karantän, ingen in, ingen ut.

Smittskyddslag samt Smittskyddsförordning, kika på det.
Citera
2020-01-29, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Skitsnack!
SARS hade en dödlighet på 10%
MERS på 35%
Wuhan har på ca 2-3%
Förtydligande: Det är alltså ~600 allvarligt, ~250 kritiskt.

Extremt oseriöst att dra den slutsatsen som du gör, dvs. att anta att de som redan dött representerar det faktiska letalitet för detta virus.
Citera
2020-01-29, 04:35
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja det må jag säga, vg som har missuppfattat kanske, eller jag, jag berättade vad vg rapporterar, citat;

Oppsøkte norsk advokat
Det finske flyselskapet Finnair opplyste tirsdag at de stopper alle flyginger til Beijing, Daxing og Nanjing frem til slutten av mars. Hongkong har fra før stoppet tog- og fergeforbindelsene til Kina.

Tjing Ping, men de nämner faktiskt Beijing, dock inte med tillägget capital airport. Jag tolkade Beijing som Peking, kanske lite dumt, bra att du rättar i så fall. Tjingeling.

Mycket dåligt återgivet av VG. Vilseleder läsaren helt: Finnair har som sagt fortfarande dagliga turer till Peking. Bara ett ytterligare exempel på hur viktigt det är att vara källkritisk i dessa tider och att det ligger i medias intresse att ägna sig åt överdrifter och sensationalism.
Citera
2020-01-29, 04:36
Medlem
2-9-5s avatar
Alla e som när ebola bröt sig ut i Afrika. Panikslagna o tror att hela världen ska dö. I för sig så är det i kina och är världens mest befolkade land väll?
Citera
2020-01-29, 04:38
Medlem
Citat:
Ja, kanske. Så jävla trist att ställa in semestern bara. Sett fram emot det.

Och om du blir fast där och inte får släppas hem igen? Vi vet inte vad som kommer hända och det är värsta fall-scenario men detta har hänt resenärer som hamnat i Kina. Om 6 dagar vet vi bättre.
Citera
2020-01-29, 04:38
Medlem
jag tror att om detta fortsätter så kommer det om 4 veckor att vara ett rent helvete världen över.

antalet smittade fördubblas, eller har jag fel?

enligt grafen så ser det ut som exponentiellt tillväxt,
Citera
2020-01-29, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
jag tror att om detta fortsätter så kommer det om 4 veckor att vara ett rent helvete världen över.

antalet smittade fördubblas, eller har jag fel?

enligt grafen så ser det ut som exponentiellt tillväxt,

Ja, men den har mattats av något, så Kinas åtgärder kanske gör skillnad.

Men tillväxten ärfortfarande alldeles för snabb för att jag skall vara lugn.
Citera
2020-01-29, 04:41
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan vi inte det i Sverige menar du? Regeringen kan klassa smittan som samhällsfarlig, vips kan man sätta geografiska områden i karantän, ingen in, ingen ut.

Smittskyddslag samt Smittskyddsförordning, kika på det.

Jag förstår vad du menar. Tror dock att en liten del av västvärldens befolkning hade accepterat det av sin regering, då menar jag dem som blivit placerad i karantän förstås. Sedan är jag ytterst tveksam om det finns någon verkställande plan för det i Sverige. Smittskyddsförordningen får ropa på karantän hur mycket de vill, men det hindrar ingen från att bara skita i det. Sverige är handlingsförlamad i alla viktiga situationer känns det som.
Citera
2020-01-29, 04:42
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Med tanke på senaste informationen (t ex att folk drabbats utan att ha varit i Wuhan) så undrar jag om ni hade vågat åka till Tokyo i en vecka nu på fredag? Står och velar...

Sannolikt inte farligare att vistas i Tokyo än någon europeisk stad.
Citera
2020-01-29, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Självklart så länge du i övrigt är frisk.

Hur resonerar du?
Citera
2020-01-29, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Sannolikt inte farligare att vistas i Tokyo än någon europeisk stad.

Bra mycket fler turistande kineser, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in