2020-01-28, 22:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
120 smittade i Tyskland. Var kommer den uppgiften ifrån? Dragen ur arslet?

Den är baserad på att 4 personer är bekräftat smittade i Bayern, och experterna uppskattar att antalet smittade ligger ca 30 ggr före antalet bekräftade fall.

Kvinnan som har smittat de 4 personerna ska ha träffat 40 personer till i Tyskland som nu samtliga ska testas. Men det är ändå försent, några av dessa är säkerligen smittade och har sannolikt redan fört smittan vidare i flera led.
Citera
2020-01-28, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur menar du? Hon behöver väl inte vara medveten om att hon varit sjuk för att hon, nyst, hostat, andats eller tagit på ett dörrhandtag?

Nä men scenariorna är relativt osannolika. Tagit på ett dörrhandtag? om det är så pass känsligt lär ju varenda jävel i ett område med en smittad kinesturist förr eller senare få viruset i någon form. Fint för sjukvården.
Citera
2020-01-28, 22:07
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
120 smittade i Tyskland. Var kommer den uppgiften ifrån? Dragen ur arslet?

Svaret är ja. Man får vara extremt källkritisk och rationell bland alla propagandaspridare här inne.
Citera
2020-01-28, 22:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Som jag skrev i posten så finns det bekräftade fall i Japan och Tyskland som INTE VARIT i Kina:

https://www.independent.co.uk/news/world/asia/coronavirus-china-japan-latest-outbreak-bus-driver-wuhan-death-toll-a9305406.html

Ja det vet vi, de är sannolikt smittade av någon som har varit i Kina, men har de sedan smittat någon inom landet, sprids det inom länder, eller är det så att säga första generationens smittade som vi har siffror på, om du förstår hur jag menar?
Citera
2020-01-28, 22:10
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej, men det kommer nog att diskuteras. Finns ju inte bara i Kina utan i hela Sydostasien. Antar du sett videon från djurmarknaden i Langowan i Indonesien som nu sprids:

https://www.youtube.com/watch?v=bDvXy6YlPOc

Inte konstigt att virus och bakterier överförs mellan arter under sådana förhållanden.

Fast.. du missar några väsentligheter.

För det första så har dessa marknader aldrig varit så rena som nu. Eller så få som nu. Det var långt långt värre för bara 50 år sedan.

För det andra så äts det mindre konstigheter nu eftersom folk har det relativt bra. Ni skulle sett vad folk åt under kriserna förr. Och hur det låg uppskurna djurlik huller om buller i högar överallt. Idag har man iaf hundarna i bur. Åtskiljda från andra djur.

Och för det tredje, så vad gäller renlighet, så är det sant att lite skit rensar magen. Och gör en starkare. Gissa var folk i gemen har bäst immunförsvar? Sverige eller Indonesien?

Och sist, men inte minst, gissa hur många hundra år man haft det så här, eller värre, på marknader i Asien? Eller i Afrika eller Sydamerika för den delen. Och inte har vi sett så otroligt många fall av pandemier komma för det.

Jag gissar att det finns någon annan anledning till uppkomsten av dessa virus. Tror inte att det är marknaderna. Det finns dessutom uppgifter om att en väsentlig del av de först insjuknade hade virus som inte kom från marknaden i Wuhan.
Senast redigerad av Skilly 2020-01-28 kl. 22:19.
Citera
2020-01-28, 22:11
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vid affärsmöten mellan en asiatisk kvinna och en tysk man så kan jag förklara för er att det är mycket reserverat. Det inledande handslaget är med stor sannolikhet den enda beröringen (om det ens var någon sådan).

Sen har de suttit på var sida om ett mötesbord. Möjligtvis ätit middag tillsammans.

Ni som drömmer om "Multiple German men on solo Asian girl" kan sluta drömma nu.

Kineser och Japaner har en mycket större respekt för det personliga utrymmet, de brukar inte vara upp i ansiktet på en.
Citera
2020-01-28, 22:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja det vet vi, de är sannolikt smittade av någon som har varit i Kina, men har de sedan smittat någon inom landet, sprids det inom länder, eller är det så att säga första generationens smittade som vi har siffror på, om du förstår hur jag menar?

Jag förstår precis men det är väldigt många som har postat gång på gång att vi inte behöver tänka på spridningsrisk för att det inte spritt sig från person till person utanför Kina, vilket antagligen skett betydligt fler tillfällen än tre (ytterligare finns bekräftade från Vietnam).
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Annars är jag mest förundrad över den totala bristen på konsensus bland experterna, en del säger att det var en wet market och att det är lindrigare än en förkylning medan vissa säger att detta är nya pesten och att det inte kan komma från en wet market, travesterar såklart något. Som lekman förstår man att det är omöjligt att veta omfattning och allvarlighet i det här läget men jag slås ändå av hur det verkar råda totalt kaos bland världens epidemiologer, läst hur dom bråkar om vissa saker som ser ut som något alla verksamma bör vara överens om.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Uteslutet att kvinnan lite försynt har hållt handen för munnen och harklat sig, därefter saltat maten, saltkaret gick sedan runt, och de flesta är i ansiktet med händerna mer än de är medvetna om?

Jag tycker detta också låter som ett ganska sannolikt sätt för ett smittsamt virus att spridas. En bra beskrivning, alla dessa små vardagshändelser som man inte ens är medveten om sprider viruset vidare.

Citat:

Om inte detta är världens första gränsmedvetna virus, så lär det inte känna till att det bara ska spridas mellan människor inne i Kina. Riktigt så kompetent tror jag inte viruset är.
Citera
2020-01-28, 22:13
Medlem
En av de smittade japanska kvinnorna är i 30 års ålder.

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/01/25/national/japan-confirms-third-case-new-coronavirus/#.XjCjGyN6Tx4
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Hur många bekräftade smittade är det uppe i nu?

There are currently 4,684 confirmed cases worldwide, including 106 fatalities.

Fel här ovan, uppdaterade sidan nu och den visar There are currently 4,687 confirmed cases worldwide, including 106 fatalities.
Citera
Medlem
ZoteXs avatar
Efterbliven fråga. Men jag jobbar med containrar. Där jag bland annat är inne och sopar, städar och inspekterar. Många containrar är från Kina.

Inte kan väl ett virus hålla i sig så jävligt? Jag tänker om nån smittad kines har varit inne och flåsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in