Goda nyheter:it also appears that the incubation time — the time from infection to the development of symptoms — may be a bit shorter than that of SARS, McGeer said, citing a paper published Friday that described transmission within a family in Hong Kong. With SARS, most people developed symptoms about four or five days after infection, she said.
WHO medger att de har felinformerat om smittofaran.
Citat:
Mandag måtte de imidlertid sende en rettelse for rapportene fra 23., 24. og 25. januar. I disse rapportene har WHO beskrevet faren i Kina som veldig høy, den regionale faren som høy, og den globale faren som moderat.
Det skulle i stedet vært informert om at faren globalt er å regne som høy.
Någon i tråden har föreslagit att luftföroreningar kan vara en bidragande orsak till att många avlider till följd av virussmitta.
Jag tror faktiskt att det kan var en betydande faktor.
Vi ser att i stort sett alla springer runt med en ansiktsmask, faktum är att det gjorde folk även innan virusutbrottet, man vill skydda sig emot PM2,5 partiklar, föroreningar som kan ge andningssvårigheter, hjärtproblem, stroke och annat otrevligt.
Har man redan en skadlig påverkan på lungorna på grund av luftföroreningar kan en lunginflammation sannolikt vara jobbigare för kroppen än om man har friska lungor.
Satsar en bra slant på att det här har stor betydelse för dödligheten i Kina.
Inte för att jag hoppas, men om/när det konstateras något fall i Indien, som lär ha ännu sämre luftkvalitet, blir det intressant att se om någon avlider, sätter en liten slant på att så kommer att ske.
Har man redan en skadlig påverkan på lungorna på grund av luftföroreningar kan en lunginflammation sannolikt vara jobbigare för kroppen än om man har friska lungor.
Men dör kineserna i större utsträckning av lunginflammationer generellt? Annars känns den teorin grundlös.
När kommer folk att vägra få till jobbet? Snart kommer de knappt att våga lämna sina hem.
Jag tror det är ganska snart och då kollapsar hela samhället. Sedan handlar det bara om att försöka överleva på något sätt genom att isolera sig från omvärlden så gott det går. Helst vill man inte vara i närheten av någon enda människa.