2020-01-23, 20:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Utan länkar och bevis är det just bara skvaller.
Sådär, nu är det inte längre substanslöst skvaller.

Citat:
”On 14 January she took a turn for the worse and was slipping in and out of consciousness. A CT scan showed her lungs covered in white nodules. The next evening, Huang’s brother and father watched her die. The official cause of death was severe pneumonia. Two doctors told the family privately that she had probably contracted the virus, but provided no documentation.

The hospital pressured the family to immediately cremate Huang’s mother, but they refused, asking for more information. A few days later, they relented and workers from a funeral home, also in protective clothing, retrieved, cremated and buried her within a few hours, leaving the family no time to say goodbye. Afterwards, the staff disinfected the van they had travelled in and threw away their hazmat suits.”

https://www.theguardian.com/world/2020/jan/21/coronavirus-chinese-hospitals-not-testing-patients-say-relatives
Citera
2020-01-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Oj. Av dem som fick spanska sjukan dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.

4% är HÖGT.

Fast vi har ju ingen aning om hur många som är smittade i verkligheten, antalet döda kan framstå som högre än vad det är eftersom folk med en mild variant väl inte ens sökt vård.
Citera
2020-01-23, 20:37
Medlem
Skulle det utplåna en större del av den snedögda gulingvärlden skulle jag inte sörja jättemycket.
Citera
2020-01-23, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Fast vi har ju ingen aning om hur många som är smittade i verkligheten, antalet döda kan framstå som högre än vad det är eftersom folk med en mild variant väl inte ens sökt vård.
spanska sjukan?? hehe tillat mig att le. Digerdöden är mer likt
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Oj. Av dem som fick spanska sjukan dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier där högst 0,1 procent dör.

4% är HÖGT.

HÖGT, och?

4% är 4%, varken mer eller mindre.

I gruppen med nedsatt immunförsvar kanske 80% dör.

Alltså, man kan fibbla med siffror och statistik på alla möjliga vis, kan du inte räkna ut något mer intressant, hur många blonda kvinnor kommer statistiskt att dö, hur många smittade blåögda tyskar kommer öht inte att utveckla sjukdom?
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Och varför skulle då detta sprida så snabbt och mycket bara för att svininfluensan gjorde det (som en normal influensa)?

Högre dödlighet ger sämre spridning. SARS låg väl på 10% dödlighet om jag kommer ihåg rätt. Vilket är väldigt högt. Vad den optimala dödligheten är för bäst spridning vet jag ej, men kan tänka mig att den ligger runt 2% som Spanska sjukan.

EDIT: och med det menar jag alltså vilken dödligheten som riskerar att orsaka störst antal dödsfall totalt. En vanlig influensa med låg dödlighet har så klart än bättre förutsättningar att sprida sig till extremt många.

Sen spelar även immunitet osv in.
Citera
2020-01-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta

https://www.theguardian.com/world/2020/jan/21/coronavirus-chinese-hospitals-not-testing-patients-say-relatives

Klokt och bra tillvägagångssätt att inte låta familjen ha kroppen när man inte vet så mycket om ett virus.

Jämför med ebola till exempel, som spreds så mycket pga traditioner av typen ”släkten ska tvätta liket”.
Citera
2020-01-23, 20:41
Bannlyst
Alla de tre formerna av pest – böldpest, lungpest och blodpest – förekom under digerdöden. Dödligheten i böldpest varierade mellan 30 och 70 procent medan den vid de båda andra formerna var nära nog hundraprocentig. Detta pestutbrott började i Kina 1334 och spred sig sakta västerut via de handelsvägar som etablerats och som var en länk mellan öst och väst. År 1346 var pesten framme i Egypten och Syrien för att via Krim nå Europa. Våren 1347 anlände pesten till Konstantinopel och på hösten nådde den Messina på Sicilien, troligen tillsammans med två fartyg från Kaffa på Krim.
Citera
2020-01-23, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dyselektrikern
Skulle det utplåna en större del av den snedögda gulingvärlden skulle jag inte sörja jättemycket.
Hoppas det sprider sig till den vita rasen.
Citera
2020-01-23, 20:42
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:

4% är HÖGT.

Och här är källan: https://www.who.int

De är inte eniga om det är en "Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) eller inte.
Citera
2020-01-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
spanska sjukan?? hehe tillat mig att le. Digerdöden är mer likt

Digerdöden var på 1300-talet ännu mer obefintlig sjukvård då, folk var undernärda och hygienkunskaper existerade inte, än mindre antibiotika (digerdöden kom från en bakterie hos råttor eller liknande djur).
Citera
2020-01-23, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta

Ruskigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in