2020-03-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Djursholm håller skolstängt pga anhöriga till elever drabbats. Skönt se att coronaviruset inte låter sig köpas för pengar, lika för alla
Sen kanske dirrarna får dyr privatvård tänkte inte på det.

Det är ju dock betydligt fler som rest bort på sportlovet i de rikare områdena.
Citera
2020-03-06, 09:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Intressant, ni som har masker hemma, vad är signalen för att börja bära den när ni handlar mat?

Idiotfråga det bestämmer väl var och en själva när de anser att de vill använda de masker som de förutseende nog beställde långt tidigare. Sköt du ditt
Citera
2020-03-06, 09:30
Medlem
ünders avatar
Alltså det börjar bli helt uppenbart nu att man endast är ute efter att lugna samhället.

"WHO:s dödlighetstal troligtvis överskattade"
. -

"Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna" -Tegnell

"Större risk att träffas av blixten." - Tegnell

”Ökningen av antalet coronafall kan ha nått toppen – kommer snart att klinga av”
-Tegnell

Och samma mantra om att "beredskapen är god".

Intervju med coronasmittade Kjell Mo i alla medier precis samtidigt. Med dessa rubriker i artiklarna:
”Som en vanlig förkylning”
Det som inte nämns är att Kjell jobbar som krishanterare på regeringskansliet.

"Med erfarenhet från samtliga tre nivåer i krishanteringssystemet, från kommun till regeringskansli, kan jag stödja i att förbereda och träna er organisation för att identifiera, möta och hantera kriser på ett säkert och systematiskt sätt.
Just nu är det mycket fokus på det nya totalförsvaret kopplat till de fredstida krishanteringsstrukturer som finns och de speciella behov detta medför.
Jag har stor erfarenhet av att utveckla förmåga, ta fram och genomföra utbildingar och övningar, anpassade till framförallt krishantering i offentliga och politiska organisationer men metod och funktioner är även tillämpbar för näringslivet. Jag är även anlitad som föreläsare i ämnet."
Källa Linkedin
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Köra på som vanligt är väl en rätt kass rekommendation ändå?

God hygien, håll avstånd, undvika folksamlingar etc är nog bättre idé..

Jag har inte hört någon ”expert” säga att man ska undvika folksamlingar i Sverige men du får gärna länka.

Andra ”råd” som att tvätta händerna, nysa sig i armvecket och stanna hemma om man är sjuk var ju självklarheter redan innan viruset.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Ett barn på just hennes skola är ju smittad, så.

Har du/ni noterat att det sjukdomsfallet är okänt. Det står inte var denne elev blivit smittad. Finns fallet ens en gång, eller är det bara ett "alibi" för att få stänga ned skolan av säkerhetsskäl? Kanske väl konspiratoriskt, men ingenting förvånar mig längre.
Citera
2020-03-06, 09:33
Medlem
Ta det lugnt. Viruset kommer säkert drabba 80% av befolkningen eller mer. Men vad man kan se är att viruset slår väldigt hårt mot de äldre. De yngre, under 30 år, kommer bli friska. De som är medelunga 30-45 ser ut att vara lyckligt lottade dem med.

De yngre som dött av viruset här antingen bott i Kina (dåligt luft, dåliga lungor) eller har varit rökare. Rök förstör dina lungor och gör det svårare för dig att jobba mot viruset. Är du under 45, hälsosam, icke rökare, dricker helst inte, så behöver du inte vara orolig. Det kommer kännas som en vanlig influensa. Sluta rök NU om du vill ha större chans att inte få några komplikationer från viruset. Men var beredd på att DU kommer att smittas, gör nu allt för att din kropp ska vara förberedd. Drick massvis med äkta apelsinjuice, ingenting koncentrerat.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Alltså det börjar bli helt uppenbart nu att man endast är ute efter att lugna samhället.

"WHO:s dödlighetstal troligtvis överskattade"
. -

"Barn smittar inte i samma utsträckning som vuxna" -Tegnell

"Större risk att träffas av blixten." - Tegnell

”Ökningen av antalet coronafall kan ha nått toppen – kommer snart att klinga av”
-Tegnell

Och samma mantra om att "beredskapen är god".

Intervju med coronasmittade Kjell Mo i alla medier precis samtidigt. Med dessa rubriker i artiklarna:
”Som en vanlig förkylning”
Det som inte nämns är att Kjell jobbar som krishanterare på regeringskansliet.

"Med erfarenhet från samtliga tre nivåer i krishanteringssystemet, från kommun till regeringskansli, kan jag stödja i att förbereda och träna er organisation för att identifiera, möta och hantera kriser på ett säkert och systematiskt sätt.
Just nu är det mycket fokus på det nya totalförsvaret kopplat till de fredstida krishanteringsstrukturer som finns och de speciella behov detta medför.
Jag har stor erfarenhet av att utveckla förmåga, ta fram och genomföra utbildingar och övningar, anpassade till framförallt krishantering i offentliga och politiska organisationer men metod och funktioner är även tillämpbar för näringslivet. Jag är även anlitad som föreläsare i ämnet."
Källa Linkedin

Eller så är det faktiskt inte så farligt som ni sittkissare vill få det till? Smittan är under kontroll och sprids inte på något sätt okontrollerat. Symptomen är milda och ingen har dött i Sverige.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
FHM har också ett ansvar för att det svenska samhället skall fungera. De har mer eller mindre rakt ut sagt att man inte kan hålla hemma barnen för att deras föräldrar då inte skulle kunna arbeta. Detta skulle då kunna leda till personalbrist i exempelvis sjukvården, men även andra samhällsbärande yrken.

Eftersom bägge föräldrarna normalt sett arbetar i Sverige så har vi en helt annan situation än vad man har i många andra länder i Europa och världen. Besluten om att skolbarnen i Sverige skall vara i skolan är en konsekvens av detta.

Även om jag tycker att det är vansinnigt att man inte sätter eleverna i karantän, så förstår jag att detta är det enda vettiga ur ett svenskt samhällsperspektiv - konsekvenserna av att hålla friska barn hemma i karantän är för stora jämfört med vinsterna. Man tar en kalkylerad risk här, men jag kan inte säga att man gör fel. När väl sportloven är över så är det mycket lättare att hantera detta, då har man färre barn och vuxna som varit ute och rest och därmed så skulle man kunna kräva karantän för barnen.

Det är en balansgång att fatta rätt beslut, detta är ett av få besked som FHM gått ut med som var OK. Sedan tvingades man att luckra upp det då man inte var tydlig med grunden för beslutet (även om den antyddes som sagt var). Brister inom kommunikationen skapade större problem....

Pengarna styr ja. Konsekvenserna för samhällsekonomin väger tyngre. De rika i Danderyd, Djursholm och på Lidingö har kanske fler val över att kunna styra sina egna liv? Ställer de högre krav?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har du/ni noterat att det sjukdomsfallet är okänt. Det står inte var denne elev blivit smittad. Finns fallet ens en gång, eller är det bara ett "alibi" för att få stänga ned skolan av säkerhetsskäl? Kanske väl konspiratoriskt, men ingenting förvånar mig längre.
Om man primärt var orolig över prinsessans hälsa, så hade man enkelt kunna hålla henne hemma.
Man hade inte varit skyldig att berätta om detta överhuvudtaget och skolan hade hållit öppet.
Citera
2020-03-06, 09:34
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är mänskligt att tro att man kan göra något åt saken. Folk vill inte känna sig hjälplösa. Det är därför miljontals idioter köper dyra och helt värdelösa ansiktsmasker.

Det är endast vaccin som kan göra någon ordentlig skillnad så tills dess är det bara att köra på som vanligt och hoppas man slipper skiten.
Fel. Finns massor vi kan göra. Om vi vill!

- sluta ta i hand
- sluta kramas
- utöva noggrann handhygien
- social distansering
- stänga kollektivtrafiken
- 14 dagars isolering för alla som varit ute och rest, oavsett resmål
- jobba hemifrån så mycket som möjligt
- stänga skolor och universitet
- förbjuda folksamlingar
- avlysa samtliga idrottsevenemang och konserter alternativt köra utan publik
- vid köbildning i affärer osv, köa utomhus där luften rör på sig
Citera
2020-03-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Han är bara handgången man det är troligen Dan Eliasson som rycker i snöret för att stoppa paniken att spridas. Tegnell ljuger bara enligt order.
Japp du har rätt, Dan Eliasson är en farlig man kolla in hans track rekord..
Citera
2020-03-06, 09:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beklagligt
Vad är er allmänna uppfattning av er omgivningen i det här?

Jag förundras varje dag över kollegor, vänner och familjs nonchalans. Framförallt mina kollegors.

Självklart förstår jag att inget gott kommer ur fullskalig panik, men hur folk inte tycks kunna tänka två steg längre gör mig mörkrädd. Såg en enda tidning (GP) som igår tog upp att det bara finns smittade från Italien och Iran här, endast för att man bara testar just denna grupp, vilket gör att man missar så många. Samtidigt känns det som att detta är folks starkaste nonchalansargument tillsammans med "det är som en vanlig influensa", och hör jag det uttalandet en gång till så kommer jag att implodera.

Finner det osannolikt att 94 insjuknande inte har orsakat en allmän smittspridning i Sverige.

Jag blir ganska lugn när jag är inne här, även om det finns en liten andel foliehattar såväl som förnekare här också. Här talar man om konsekvenser och hur dessa skulle kunna lösas, medan FHM stoppar huvudet i sanden istället för att säga som det är.

Så åter till frågan - hur uppfattar NI er omgivning? Bryr sig folk? Verkar dom förstå allvaret?

Inte i min. Och det stressar mig. På jobbet skrattar man åt det, trots att vi jobbar med massor av iranier. Det finns inga uppmaningar, ingen bryr sig. Och jag tillhör en riskgrupp, så jag känner mig inte astaggad på att vara här just nu tbh.

Rent krasst, symptommässigt är det ingen större skillnad mot en influensa, och följdsjukdomarna samt konsekvenser kan i stort sett också vara de samma.

Den stora skillnaden mellan Covid-19 och influensa är antalet som insjuknar och således då också antal som behöver sjukhusvård och fler avlidna.

Nu har jag sagt som det är, och jag är ingen förnekare, läget kan bli allvarligt på grund av en överbelastad sjukvårdsorganisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in