2020-03-06, 08:56
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Va! det kan inte vara sant att flera tusen skall hämtas hem mitt i det kaos vi redan har.
Trixet för Slemberg blir att smyga hem dom via Kastrup eftersom Air-Iran har fått flygförbud.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Finns ingen total data på dödligheten för COVID-19. Det finns bara data på de man testat för COVID-19.

Många i smitthärdar har haft COVID-19 utan att ens veta om det. Det har haft lindriga symptom, kanske som en förkylning eller ibland värre som en säsongsinfluensa och aldrig blivit testade. Dessa kommer aldrig med i statistiken som överlevare av COVID-19.

Dessutom sprider sig COVID-19 inte lika effektivt som vanliga influensavirus. Hade detta virus spridit sig som en influensa hade ju kanske en miljard haft viruset idag.

Det finns antagligen många som dött också utan att veta att det var Coronaviruset som tog dem!
Citera
Medlem
Citat:
Va! det kan inte vara sant att flera tusen skall hämtas hem mitt i det kaos vi redan har.

De är svenska medborgare och därmed Sveriges ansvar.
Citera
2020-03-06, 08:57
Medlem
Andas ut gott folk. Man vet aldrig när man kan andas in nästa gång.
Citera
2020-03-06, 08:58
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:

På vilket sätt har vi kaos menar du? Exemplifiera gärna.
Citera
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Kan inte länka just nu men TT refererar till en singaporiansk studie, publicerad i den amerikanska tidskriften JAMA, där det konstaterades att viruset levde kvar på toaletter, golv, sängramar, strömbrytare. Även vid ventilationsöppningar hade det upptäcks smitta.

Desinfektionsmedel bet dock bra på viruset.

De hade utfört studierna på isolerade patienter.

Här är länken, intressanta uppgifter:
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762692?resultClick=24
Citera
Medlem
Här finns det en mycket bra genomgång idag i "Det Goda Samhället"! Något ur texten:

"Mycket ännu oklart om SARS-CoV-2-virus men konkreta behandlingsmöjligheter för svåra komplikationer på individnivå finns redan.
(…)
Regeringen måste nu genom Läkemedelsverket, SBU, Folkhälsomyndigheten, samt MSB se till att säkra nödvändig kompetens, resurser och kapacitet för adekvata åtgärder. Det finns inte längre utrymme eller tid för önsketänkande eller dimridåer."
Thomas Hedner är Med Dr och Ekon Dr samt professor i klinisk farmakologi.

https://detgodasamhallet.com/2020/03/06/thomas-hedner-covid-19-mycket-annu-oklart-om-sars-cov-2-virus-men-konkreta-behandlingsmojligheter-fo r-svara-komplikationer-pa-individniva-finns-redan/
Citera
2020-03-06, 09:00
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Nu ligger vi lika med Norge.
Citera
2020-03-06, 09:00
Medlem
remixutoheavens avatar
Vet inte riktigt vad jag mer har att säga förutom, som vanligt, att min tillförlit för svenska myndigheter är lika med noll. Och det har det ändå varit sen en lång tid tillbaka samt att man inte skall vara så värst rädd för COVID-19 så länge man är allmänt frisk etc. Däremot är det viktigt vara rationell och inte drivas av panik osv det jag mest är orolig för är att viruset skall muteras till en betydligt mer aggressivare samt dödligare omgång. Tänk spanska sjuka, första omgång var som nu att bara äldre samt kronisk sjuka dog. Andra var att unga friska personer, främst män, dog i drivor utan någon som helst rimlig förklarning.

Läste precis en krönika av Carl Cederström från SvD. Tycker det är kul att befolkningen litar på myndigheterna medan myndigheterna litar på befolkningen. Om man nu skall gå efter texten nedan. Det skapar ju verkligen förtroende...

Citat:
Sent på kvällen, när jag kommit hem till lägenheten, ringer jag till Folkhälsomyndigheten och berättar att jag varit i Florens och träffat personer som bor i Kina och frågar om de har några särskilda råd eller rekommendationer eller om jag kan få ta ett test. Men de har inga tester att erbjuda och inga specifika råd att ge, och det är upp till mig att ta mina egna beslut. Jag säger att de gärna får höra av sig om de ändrar sig, för jag kommer att skriva ut deras svar i tidningen. Morgonen efter ringer de igen, och säger samma sak: ”det är individens ansvar att göra en klok bedömning”.

https://www.svd.se/om-jag-har-viruset-har-du-och-du-och-du-det
Citera
2020-03-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på lite saker som jag tycker är märkligt rörande den svenska rapporteringen från Folkhälsomyndigheten:

De har ju bland annat gått ut med att elever ska vistas i skolor så tillvida de inte uppvisar symtom. Anders Tegnell har ju också sagt att det inte går att påvisa att barn kan smitta vuxna eller att ens barn skulle bli sjuka. Runt om i världen tycks det ändå finnas i alla fall en del exempel på sjuka barn, även om de oftast blir lindrigt sjuka. Runt om i världen stänger man även ned skolor, men inte i Sverige. Dock med ett undantag. Det "råkar" vara den skola där prinsessan Estelle går på. Är inte det lite märkligt utav alla skolor i hela Sverige är just det den skola man stänger ned? Visserligen lär det väl också vara en gymnasieskola på Lidingö som stängt, men annars är det business as usual som gäller...
Skulle tro att Estelle erbjuds anpassad undervisning/hemundervisning tills vidare...

FHM har också ett ansvar för att det svenska samhället skall fungera. De har mer eller mindre rakt ut sagt att man inte kan hålla hemma barnen för att deras föräldrar då inte skulle kunna arbeta. Detta skulle då kunna leda till personalbrist i exempelvis sjukvården, men även andra samhällsbärande yrken.

Eftersom bägge föräldrarna normalt sett arbetar i Sverige så har vi en helt annan situation än vad man har i många andra länder i Europa och världen. Besluten om att skolbarnen i Sverige skall vara i skolan är en konsekvens av detta.

Även om jag tycker att det är vansinnigt att man inte sätter eleverna i karantän, så förstår jag att detta är det enda vettiga ur ett svenskt samhällsperspektiv - konsekvenserna av att hålla friska barn hemma i karantän är för stora jämfört med vinsterna. Man tar en kalkylerad risk här, men jag kan inte säga att man gör fel. När väl sportloven är över så är det mycket lättare att hantera detta, då har man färre barn och vuxna som varit ute och rest och därmed så skulle man kunna kräva karantän för barnen.

Det är en balansgång att fatta rätt beslut, detta är ett av få besked som FHM gått ut med som var OK. Sedan tvingades man att luckra upp det då man inte var tydlig med grunden för beslutet (även om den antyddes som sagt var). Brister inom kommunikationen skapade större problem....
Citera
2020-03-06, 09:02
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Nej, inte i dagsläget.

Orkar inte skrolla i tråden - använder du din?
Intressant, ni som har masker hemma, vad är signalen för att börja bära den när ni handlar mat?
Citera
2020-03-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joshmark
Att hemlighålla blir totalt kontraproduktivt direkt. Antagligen kollapsa samhället på bara dagar. Kanske är det vad man vill? Panik, självkarantän, hamstring, tomma affärer, samhällsfunktioner skulle stanna av om folk inte längre har någon uppskattning över hur de ska förhålla sig och vilka risker man utsätter sig för i olika sammanhang utanför dörren.
Ursprungligen postat av severustheemperor
Att de säger att de kan komma att hemligstämpla coronafallen.

HOLY SHIT

15.30 Min
https://www.svtplay.se/video/2586991...t-ut-just-nu-1

Håller med - hemligstämpla coronafallen är samma metod som man använt i Iran. Dvs försöker dölja sanningen..
Får vi reda på vad som händer nu eller kommer det bli tystnad - locket på? (dvs staten storebror bestämmer vad man ska få veta)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in