Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Funderar på lite saker som jag tycker är märkligt rörande den svenska rapporteringen från Folkhälsomyndigheten:
De har ju bland annat gått ut med att elever ska vistas i skolor så tillvida de inte uppvisar symtom. Anders Tegnell har ju också sagt att det inte går att påvisa att barn kan smitta vuxna eller att ens barn skulle bli sjuka. Runt om i världen tycks det ändå finnas i alla fall en del exempel på sjuka barn, även om de oftast blir lindrigt sjuka. Runt om i världen stänger man även ned skolor, men inte i Sverige. Dock med ett undantag. Det "råkar" vara den skola där prinsessan Estelle går på. Är inte det lite märkligt utav alla skolor i hela Sverige är just det den skola man stänger ned? Visserligen lär det väl också vara en gymnasieskola på Lidingö som stängt, men annars är det business as usual som gäller...
Skulle tro att Estelle erbjuds anpassad undervisning/hemundervisning tills vidare...
FHM har också ett ansvar för att det svenska samhället skall fungera. De har mer eller mindre rakt ut sagt att man inte kan hålla hemma barnen för att deras föräldrar då inte skulle kunna arbeta. Detta skulle då kunna leda till personalbrist i exempelvis sjukvården, men även andra samhällsbärande yrken.
Eftersom bägge föräldrarna normalt sett arbetar i Sverige så har vi en helt annan situation än vad man har i många andra länder i Europa och världen. Besluten om att skolbarnen i Sverige skall vara i skolan är en konsekvens av detta.
Även om jag tycker att det är vansinnigt att man inte sätter eleverna i karantän, så förstår jag att detta är det enda vettiga ur ett svenskt samhällsperspektiv - konsekvenserna av att hålla friska barn hemma i karantän är för stora jämfört med vinsterna. Man tar en kalkylerad risk här, men jag kan inte säga att man gör fel. När väl sportloven är över så är det mycket lättare att hantera detta, då har man färre barn och vuxna som varit ute och rest och därmed så skulle man kunna kräva karantän för barnen.
Det är en balansgång att fatta rätt beslut, detta är ett av få besked som FHM gått ut med som var OK. Sedan tvingades man att luckra upp det då man inte var tydlig med grunden för beslutet (även om den antyddes som sagt var). Brister inom kommunikationen skapade större problem....