2022-12-28, 02:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har du inte märkt att pandemin varat längre än ett år? Dödlighet brukar räknas per år. Möjligtvis per infektionstillfälle, men många har ju haft viruset flera gånger om. Ska du börja bolla med siffror får du visa att du förstår vad du pratar om, annars blir det underkänt.

Dessutom varierar dödligheten med bl a ålder. För många grupper är risken mycket låg.

Totalt 2 promille av befolkningen, på snart 3 år. Normal dödlighet annars är väl uppemot en procent per år. Men det bryr du dig inte om. Fler förväntade levnadsår förloras på grund av tobak, så varför inte satsa på att slopa tobak istället? Vore väl enklare, folk kan ju träffas, leva, åka buss och tunnelbana ändå, bevisligen med tanke på alla rökförbud som införts.

Bryr du dig om att rädda levnadsår är det där du bör sätta in stöten. Men politikerna vill väl ha in skatterna på tobaken, så där är det inte så noga med hälsoeffekter och dödsfall.

Spelar ingen roll om du räknar per sekund eller per 100 år. Dödligheten räknas per infekterad. Pratar man om dödlighet i totalpopulationen är det ett vägt snitt av hela befolkningen, med hänsyn till ålder, kön, underliggande sjukdomar osv.

Lustigt att när man pratar om dödlighet i covid ska vissa skribenter hela tiden försöka köra med sina "what if argument". "Ja, men cancer då. Ja, men kärlsjukdomar då??? Folk dör ändå"....
Jag har aldrig påstått att folk inte dör. Men ska man inte förebygga det minsta kan man ju sluta med allt vad vård heter. Sluta utred mord. Folk dör ju ändå förr eller senare så ingen skada skedd...
Citera
2022-12-28, 02:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vaccinet är inte samma sak som viruset. Och viruset injiceras ej förbi alla försvarslinjer.

Så du tror att vaccin är farligare än sjukdomen?
Ingen ska vaccineras, speciellt inte extra känsliga riskgrupper?
Citera
2022-12-28, 06:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Spelar ingen roll om du räknar per sekund eller per 100 år. Dödligheten räknas per infekterad. Pratar man om dödlighet i totalpopulationen är det ett vägt snitt av hela befolkningen, med hänsyn till ålder, kön, underliggande sjukdomar osv.

Lustigt att när man pratar om dödlighet i covid ska vissa skribenter hela tiden försöka köra med sina "what if argument". "Ja, men cancer då. Ja, men kärlsjukdomar då??? Folk dör ändå"....
Jag har aldrig påstått att folk inte dör. Men ska man inte förebygga det minsta kan man ju sluta med allt vad vård heter. Sluta utred mord. Folk dör ju ändå förr eller senare så ingen skada skedd...
Överdödligheten verkar I alla fall inte motsvara dödssiffran för covid, så inga 21k+ skulle ha räddats med stenhårda restriktioner och ständiga vaccinationer. Sen omikron tog över är det nog för många betydligt mer riskabelt med ständiga vaccinationer än att utveckla naturlig immunitet genom en släng omikronförkylning.
Citera
2022-12-28, 09:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Överdödligheten verkar I alla fall inte motsvara dödssiffran för covid, så inga 21k+ skulle ha räddats med stenhårda restriktioner och ständiga vaccinationer. Sen omikron tog över är det nog för många betydligt mer riskabelt med ständiga vaccinationer än att utveckla naturlig immunitet genom en släng omikronförkylning.

Beror ju helt på hur man räknar. År 2020 hade vi i vart fall en betydande överdödlighet, speciellt i början av året innan rutiner och smittskydd kommit på plats. Den minnesgoda kommer kanske ihåg att visir och munskydd var långt ifrån självklart i vårdsituationer. Förekom alla möjliga konstiga argument. Det dröjde till långt in på hösten innan det blev standard. Ännu idag vill de, på de flesta storsjukhus att man som besökare bär munskydd och personalen bär alltid det. Jag är övertygad om att det minskar smittoöverföringen.

Sen är det ju ingen hemlighet att smittan i vissa övriga sjukdomar närmast "försvann" under åren 2020/2021. Exempelvis influensa och vinterkräksjuka. Under svårare år har jag läst att cirka 2000 personer omkommer i influensa och 500 i kräksjukan. De som hävdar att enbart överdödligheten är det korrekta sättet att räkna måste då mena att man ska kvitta dessa 2500 sparade liv i andra sjukdomar mot 2500 coviddöda. Dvs, dessa 2500 ska dras ifrån och har således aldrig dött enligt statistiken. Jag tycker det är ett märkligt och sjukt sätt att se på saken.
Dessutom är jag övertygad om att överdödlighetsivrarna bara tycker överdödlighetsbegreppet är bra när siffrorna går åt rätt håll. Skulle vi exempelvis drabbas av ett nytt 9/11 men i Sverige där vi åker på 3000 döda skulle nog krav för korrigering ske, för där vill man nog inte att de ska räknas som coviddöda....

Till saken hör ju att det i grova drag dör 90-100 tusen personer i Sverige årligen. Vill man analysera dödsantalets ökning eller minskning och kika på speciella/specifika orsaker blir det oerhört trubbigt att kika på total dödlighet. I princip allt göms i de stora talens lag, nästan oavsett vad man väljer att titta på. Det är också anledningen till varför all seriös forskning går djupare. Tror ingen skulle säga att vi har inte haft några trafikdöda, eller dödsskjutningar på gator och torg för överdödligheten år 2022 var inte värre än snittet av år 2015-2019...
Citera
2022-12-28, 09:50
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INBILLNING
Beror ju helt på hur man räknar. År 2020 hade vi i vart fall en betydande överdödlighet, speciellt i början av året innan rutiner och smittskydd kommit på plats. Den minnesgoda kommer kanske ihåg att visir och munskydd var långt ifrån självklart i vårdsituationer. Förekom alla möjliga konstiga argument. Det dröjde till långt in på hösten innan det blev standard. Ännu idag vill de, på de flesta storsjukhus att man som besökare bär munskydd och personalen bär alltid det. Jag är övertygad om att det minskar smittoöverföringen.

Sen är det ju ingen hemlighet att smittan i vissa övriga sjukdomar närmast "försvann" under åren 2020/2021. Exempelvis influensa och vinterkräksjuka. Under svårare år har jag läst att cirka 2000 personer omkommer i influensa och 500 i kräksjukan. De som hävdar att enbart överdödligheten är det korrekta sättet att räkna måste då mena att man ska kvitta dessa 2500 sparade liv i andra sjukdomar mot 2500 coviddöda. Dvs, dessa 2500 ska dras ifrån och har således aldrig dött enligt statistiken. Jag tycker det är ett märkligt och sjukt sätt att se på saken.
Dessutom är jag övertygad om att överdödlighetsivrarna bara tycker överdödlighetsbegreppet är bra när siffrorna går åt rätt håll. Skulle vi exempelvis drabbas av ett nytt 9/11 men i Sverige där vi åker på 3000 döda skulle nog krav för korrigering ske, för där vill man nog inte att de ska räknas som coviddöda....

Till saken hör ju att det i grova drag dör 90-100 tusen personer i Sverige årligen. Vill man analysera dödsantalets ökning eller minskning och kika på speciella/specifika orsaker blir det oerhört trubbigt att kika på total dödlighet. I princip allt göms i de stora talens lag, nästan oavsett vad man väljer att titta på. Det är också anledningen till varför all seriös forskning går djupare. Tror ingen skulle säga att vi har inte haft några trafikdöda, eller dödsskjutningar på gator och torg för överdödligheten år 2022 var inte värre än snittet av år 2015-2019...

När man måste gå ned och detaljgranska statistiken så där så kan man dra en klar slutsats. Viruset hade alltså ingen större inverkan. Med äldre definitioner så hade detta inte ens räknats som en pandemi eller hälsorisk med stor påfrestning på samhället som fordrar extraordinära åtgärder. Jag lovar att under spanska sjukan så behövde man inte gå ned och detaljgranska statistik för att konstatera hur allvarlig viruset var.

Du kokar soppa på en spik, gör en höna av en fjäder och din ångest och hypokondri verkar inte avta. Du förstår att denna verklighetsuppfattning är först och främst drivet av dessa två högst personliga problem. Läkarvetenskapen har lösningar för er och jag förstår inte varför ni inte överväger medicinering som är högst relevant och som dessutom skulle ha positiv påverkan på din omgivning. Oro och ångest är ju kraftfulla tillstånd som närmast kan programmera din kropp efter din förväntan. Viljan och en positiv attityd kan påverka dig när du står inför en fysiologisk utmaning. Ångestdämpande medicinering skulle därför kunna vara ett lämpligt komplement för människor i eran situation för att även boosta den fysiska kompetensen hos din kropp att mota en virusinfektion men främst för att eliminera ogrundade och orationella tankar. Jag tycker du lämnar en central del av verktygslådan outnyttjad.
Senast redigerad av DRAVKCAB 2022-12-28 kl. 09:54.
Citera
2022-12-28, 11:01
Medlem
GenusKhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tror säkert läkemedelsindustrin kan tänka sig att införa ett begrepp "fulldämpad" för de som regelbundet tar ångestdämpande.

Ett bevis likt covidbevis borde finnas. Benzobevis

För att säkerställa att det är lugnt o fint i samhället kräver vi benzobevis för allt resande o alla jobb;-)

Läkemedelsindustrin garanterar såklart att medicinerna är "säkra o effektiva".

Du menar som med Soma i Brave New World? Nog för att det inte är så önskvärt men "bensobevis" hade ju varit klockrent. Åtminstone säkrare och effektivare än det andra tramset tar hellre bensobevis än covidbevis alla dagar i veckan, det är åtminstone reversibelt om det kommer i tablettform, vilket det kanske inte kommer göra iofs...

Problemet är ju att människor inte skulle vara lika lättskrämda till att gå med på vad som helst då så jag antar att det knappast blir någon realitet förrän man fått igenom allting som den nuvarande agendan syftar till att införa vad gäller total kontroll och avveckling av friheter/rättigheter. Först när folket inser vidden av vad som hänt kan det nog bli tänkbart med neddrogning också för att "motverka felaktiga känsloyttringar" i samhället.
Citera
2022-12-28, 13:11
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Du verkar ju helt tokig på riktigt. Jag har aldrig skrivit att vi måste stänga ned samhället. I vilket inlägg har jag skrivit att vi måste stänga ned samhället? Det är du som skriver att jag skulle sagt/skrivit att vi måste stänga ned samhället.

Däremot skrev jag att alternativet är att vi dör allihopa, men helt frikopplat till "nedstängning". Det är ju du som håller på att tjatar om det hela tiden. Å andra sidan är ju du av uppfattningen att det inte gör något av att folk dör av covid, eftersom folk dör ändå. Att covid är en farlig sjukdom finns det gott om vetenskapligt stöd för. Du kan ju prova med 1177.se exempelvis.

Jag bad inte om vetenskapligt stöd för att covid kan vara en farlig sjukdom, jag bad om vetenskapligt stöd för att allihopa kommer att dö om vi inte får stopp på covid.

Du påstod nämligen att alternativet till att få stopp på covid är att vi allihopa dör. Har du något vetenskapligt stöd för det påståendet?

Och åtgärderna du i ett tidigare inlägg ansåg behövas för att få stopp på covid inkluderade bl a nedstängd kollektivtrafik och utegångsförbud efter kl 19. Har du något vetenskapligt stöd för att allihopa kommer att dö om vi inte stänger ner kollektivtrafiken och inför utegångsförbud efter klockan 19?

Sluta slingra dig nu. Slänger du ur dig extrema påståenden får du också stå till svars för dem.
Citera
2022-12-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Om du skall kritisera en erkänd läkare. Så funkar det ej med "factcheck" sidor,
när det finns peer review artiklar som han refererar till.
Vilka peer review artiklar säger att vaccinen är fake, att de orsakar cancer eller att man inte kan återinfekteras av viruset?
Citera
2022-12-28, 14:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
När man måste gå ned och detaljgranska statistiken så där så kan man dra en klar slutsats. Viruset hade alltså ingen större inverkan. Med äldre definitioner så hade detta inte ens räknats som en pandemi eller hälsorisk med stor påfrestning på samhället som fordrar extraordinära åtgärder. Jag lovar att under spanska sjukan så behövde man inte gå ned och detaljgranska statistik för att konstatera hur allvarlig viruset var.

Du kokar soppa på en spik, gör en höna av en fjäder och din ångest och hypokondri verkar inte avta. Du förstår att denna verklighetsuppfattning är först och främst drivet av dessa två högst personliga problem. Läkarvetenskapen har lösningar för er och jag förstår inte varför ni inte överväger medicinering som är högst relevant och som dessutom skulle ha positiv påverkan på din omgivning. Oro och ångest är ju kraftfulla tillstånd som närmast kan programmera din kropp efter din förväntan. Viljan och en positiv attityd kan påverka dig när du står inför en fysiologisk utmaning. Ångestdämpande medicinering skulle därför kunna vara ett lämpligt komplement för människor i eran situation för att även boosta den fysiska kompetensen hos din kropp att mota en virusinfektion men främst för att eliminera ogrundade och orationella tankar. Jag tycker du lämnar en central del av verktygslådan outnyttjad.

Vad menar du med "större inverkan"? Att 10 tusen personer dör i en smittsam sjukdom på ett år kan ju tyckas lite givet en folkmängd på 10 miljoner. Å andra sidan dog det väl cirka 500 svenskar i Estonia-olyckan och det har ju beskrivits som största tragedin sedan andra världskriget för svenskt vidkommande. Vi har alltså haft ett Estonia varannan vecka under pandemins första år. Eller så kan vi ju relatera det till 300 trafikdöda om året, eller de 60-70 kriminella som blir ihjälskjutna per år. Det har ju också fått våra politiker att kraftsamla då det beskrivs som en tragedi. Man vill exempelvis anställa 10.000 nya poliser för att komma till rätta med problemet vad gäller gängrelaterat våld. Man vill införa visitationszoner m.m. Står det i proportion tycker du? I relation skulle det väl behövts 1 miljon nya vårdanställda för att komma till rätta med vårdköer och vårdskador som uppkommer inom vården och det har ju inte precis blivit bättre sedan pandemin. Mycket är satt på "hold" och därigenom kan vi förvänta oss missade cancerscreeningar och uppskjutna behandlingar och operationer för folk med hjärt-sjukdomar exempelvis. Den fria smittspridningen som du propagerar för har onekligen ett pris den med, men kanske inte på ett sätt som du helt reflekterat över. Det låter inte så i vart fall.

Förstår inte vad du menar med att "koka soppa på en spik" eller göra en "höna av en fjäder". På vilket sätt är det tillämpligt tycker du? Jag tycker inte att Sveriges dryga 20 tusen covid-döda är en försumbar siffra. Faktum är att jag tycker att det är jävligt allvarligt.

Läste nu precis att amerikanska myndigheter överväger att införa restriktioner (läs karantänskrav) för inresande från Asien. Även Japan lär vara oroade över situationen i Kina. Lider alla som på något sätt försöker lindra effekterna av den fria smittspridningen av någon slags psykisk sjukdom tycker du?
Du har aldrig gjort någon seriös analys kring VARFÖR myndigheter runt hela jordklotet ser allvarligt på spridningen av covid19?
Citera
2022-12-28, 14:12
Medlem
Citat:
Är ingen statistik utan ren matematik som följer av logik. Stämmer påståendet att dödligheten bara är 0.1% måste Sverige ha över 20 miljoner invånare. Allt annat är en omöjlighet.

Dvs, antingen är dödligheten betydligt högre eller så har man missat grovt i folkräkningen.

Först och främst, jo det är statistik du använder.
Sekundärt sättet som du räknar dödlighet kräver minst två antaganden (för att göra det enkelt).

nr 1 - virusets dödlighet har varit konstant alltså likställer du delta och ursprunglig wuhun variant med omnicron. Så frågan återstår är dödligheten 0,1% när virusvarianten som härjar idag är betydligt mildare?
nr 2 - rapporterad dödlighet är exakt orsakad av covid - dödorsaksintyg är fortfarande en delvis subjektiv okontrollerad bedömning. Det är därför bland annat överdödlighet är av intresse.

Behöver jag fortsätta?
Senast redigerad av nightwolfer 2022-12-28 kl. 14:22.
Citera
2022-12-28, 14:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jag bad inte om vetenskapligt stöd för att covid kan vara en farlig sjukdom, jag bad om vetenskapligt stöd för att allihopa kommer att dö om vi inte får stopp på covid.

Du påstod nämligen att alternativet till att få stopp på covid är att vi allihopa dör. Har du något vetenskapligt stöd för det påståendet?

Och åtgärderna du i ett tidigare inlägg ansåg behövas för att få stopp på covid inkluderade bl a nedstängd kollektivtrafik och utegångsförbud efter kl 19. Har du något vetenskapligt stöd för att allihopa kommer att dö om vi inte stänger ner kollektivtrafiken och inför utegångsförbud efter klockan 19?

Sluta slingra dig nu. Slänger du ur dig extrema påståenden får du också stå till svars för dem.

Lite som att kasta pärlor åt svin att mata dig med vetenskapliga undersökningar och artiklar tyvärr. Du har tyvärr en sjuk ovana att dissa alla undersökningar som inte går hand i hand med dina vanföreställningar.

Det är ingen hemlighet att Covid leder till skador på allt från lungor till blodkärl, ökar risken för diabetes etc. Att en person med nedsatt lungkapacitet och diabetes har kortare förväntad livslängd är helt odiskutabelt. De fulla effekterna av vad detta betyder i siffror finns det nog ingen som vet vid det här laget. Det kan ta årtionden att få en fullständig överblick över. Ungefär på samma sätt som atombomberna över Nagasaki och Hiroshima. Bomberna fortsätter att skörda offer, 75 år senare.
Citera
2022-12-28, 15:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Först och främst, jo det är statistik du använder.
Sekundärt sättet som du räknar dödlighet kräver minst två antaganden (för att göra det enkelt).

nr 1 - virusets dödlighet har varit konstant alltså likställer du delta och ursprunglig wuhun variant med omnicron. Så frågan återstår är dödligheten 0,1% när virusvarianten som härjar idag är betydligt mildare?
nr 2 - rapporterad dödlighet är exakt orsakad av covid - dödorsaksintyg är fortfarande en delvis subjektiv okontrollerad bedömning. Det är därför bland annat överdödlighet är av intresse.

Behöver jag fortsätta?

Är ärligt talat inte helt övertygad om att dagens smitta är så mild som vissa vill göra gällande. Dessutom finns det nu flera undervarianter av omikron. Hur de skiljer sig exakt vet jag inte. Vad jag däremot vet är att en betydande andel av intensivvårdade utgörs av covidfall i detta nu. Likaså att flera sjukhus befinner sig i stabsläge och har en ansträngd situation pga covid enligt deras egna redogörelser.

Vad gäller FHM "med covid" och Socialstyrelsens siffror "av covid" enligt dödsintygen har det ju visat sig att siffrorna bara marginellt skiljer sig åt. Där har du inget att hämta.

Påstår man att dödligheten bara är 0.1% har man en del att svara upp till när antalet döda är något så när känt oavsett kalkylmetod. Som ett vägt snitt ligger troligen dödligheten runt 0,5%. Det stämmer bättre både vad gäller folkmängd och vad vi vet om smittspridningen. Alla har inte haft covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in