2022-02-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillBurtan
Jag VET vad det är! Poängen är att om jag inte är sjuk så är jag inte sjuk! Mitt immunförsvar har tagit hand om sjukdomen! Alla kan bära på smitta men är man inte sjuk är man inte sjuk! Ge er nu!

Läste du texten jag länkade till?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asymtomatisk

Citat:
Asymtomatisk innebär att en person bär på en sjukdom eller infektion utan att uppleva några symtom på detta. Personen är sjuk utan att veta om det. Asymtomatiska tillstånd kallas ibland även subkliniska.

Asymtomatiska tillstånd kan vara viktiga att identifiera av flera orsaker:

Ofta kan en sjukdom vara mycket lättare att behandla och bota i ett tidigt asymtomatiskt stadium, än senare när symtom visar sig. Exempel på detta är cancer.
En asymtomatisk sjukdom som högt blodtryck eller hypotyreos kan kräva behandling för att förhindra senare allvarliga följdverkningar.[1][2]
En patient med en asymtomatisk infektion kan vara smittbärare och smitta andra.
Citera
2022-02-22, 13:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du är fan bland det dummaste som finns! Om jag inte har symptom så är jag INTE sjuk! Vad fattar du inte!! Har jag inte ont i halsen har jag inte ont i halsen! Har jag inte huvudvärk så har jag inte huvudvärk! Har jag inte feber så har jag inte feber!! Dvs att smittan INTE tagit sig in i mitt immunförsvar!! Fattar du?? Jag har inte magsjuka heller men enligt dig så är jag asympomatisk och bör isolera mig.. kanske bör jag ta hem ungarna från skolan för dom kan ju också ha magsjuka utan att dom vet om det… du kan inte vara verklig! Ingen människa kan vara så käcka blåst som dig!!

För några år sedan hade mina barn kikhosta.. enligt dig hadeväl jag kikhosta med trots att jag inte hade några symptomer…

Och du beskyller mig för att vara dum
Det här var det dummaste jag läst på länge i denna tråd och det säger inte så lite.
Är det något denna sjukdom blivit känt för så är det ju just den asymtomatiska smittspridningen. Den är otroligt omskriven, men du har fortfarande två år i pandemin inte förstått någonting. Det tar fan i mig rekord i dumhet. En sten besitter antagligen högre IQ än dig.
Du fattar inte att det krävs ett test för att avgöra vilka som bär på smittan och vilka som inte gör det. Du har förstås heller aldrig hört talas om presymtomatisk smittspridning ?
Citera
2022-02-22, 13:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verktygsladan
kan man ha covid 3 ggr på 2 månader?

Det skulle man kunna ha, frågan om det är samma virusvariant eller olika? Är det samma så blev personen nog aldrig frisk från den ursprungliga primärinfektionen.
Citera
2022-02-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon blöja har jag aldrig använt. Låter som du missuppfattat vad man ska använda. En blöja har inte den filtreringskapacitet som behövs. Dessutom blir den nog svår att få sluta tätt. Inte heller tror jag att den har några elastiska resårband bakom nacken.
Däremot kan jag rekommendera dig att använda andningsskydd, minst FFP2 klassat, gärna FFP3. Sköter du dessa rutiner är det ytterst osannolikt att du blir smittad.
Nej, kanske måste förtydliga att det var ett skämt. Det ser nämligen ut som att du har en blöja kring käften när du vandrar omkring med ditt MUNSKYDD (FFP" klassat osv osv).

Men tillbaka till min fundering; Du som till skillnad från resten av Sveriges befolkning är otroligt icke konform med fhms restriktioner, och istället valt att förlita och anpassar dig till din egna hysteriska psykosverkliget: Hur gör du nu? Använder du fortfarande FFP2-klassad munblöja? Använde du FFP2-klassad munblöja, för att inte bli smittad, även innan c19 pandemin?
Citera
2022-02-22, 14:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej, kanske måste förtydliga att det var ett skämt. Det ser nämligen ut som att du har en blöja kring käften när du vandrar omkring med ditt MUNSKYDD (FFP" klassat osv osv).

Men tillbaka till min fundering; Du som till skillnad från resten av Sveriges befolkning är otroligt icke konform med fhms restriktioner, och istället valt att förlita och anpassar dig till din egna hysteriska psykosverkliget: Hur gör du nu? Använder du fortfarande FFP2-klassad munblöja? Använde du FFP2-klassad munblöja, för att inte bli smittad, även innan c19 pandemin?

Jag tycker nog mer att dessa typer av andningsskydd påminner om ett kaffefilter, än en blöja faktiskt, men du har ju genom otaliga inlägg visat att du sitter på en god portion fantasi. Innan pandemin bar jag inte munskydd/andningsskydd, men erfarenheterna har ju visat på riskerna med att bli smittad, så jag försöker minska mina risker. Jag har vaccinerat mig och planerar att göra det igen. I butiker (speciellt i sådana butiker där jag vet att det kan vara en del folk) brukar jag använda andningsskydd. Jag vet ju genom att läsa litteratur, samt följa med i samhällsdebatten att viruset kan vara jobbigt och långvarigt om man blir smittad. Jag vet också att många som nu blir smittade har varit smittade förut, så någon livslång immunitet tycks det absolut inte vara frågan. Vad gör du själv för att skydda dig själv och andra?
Citera
2022-02-22, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Omikron verkar döda långsamt - senaste dagarna har Sydafrika rapporterat många döda så här två månader efter de hade sin topp i smittspridning!
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/

Omikron verkar döda snabbare i Sverige. 4 feb var senaste toppen på 104 pers med reservation för statistikfel. Nu har dödskurvan sjunkit betänkligt. 17 feb dog 8 pers. Enligt Worldometers.
I Norrland verkar dock smittotalen ha vänt uppåt kraftigt under senare delen av februari. Vi får se om det är en effekt av vinterklimatet eller något annat. Detta är inget jag kan belägga med siffror, bara att skolor har stängt i Storuman och på kort tid har 20 personer lagts in på NUS.

Jag kollade också Vietnam som hade en svår delta-våg i somras/höstas. Nu har dom en närmast lodrät smittoökning av vad som verkar vara en ny sväng i omikronbranschen. Men dödskurvan ligger nere jämn och fin.
Citera
2022-02-22, 14:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

Du är efterbliven. Munskydd är extremt effektiva om de efterlevs, framförallt i kollektivtrafik och inomhus. Den här artikeln förklarar ganska utförligt läget:

https://english.elpais.com/society/2022-02-14/how-long-does-it-take-to-catch-coronavirus-depending-on-the-type-of-mask-youre-wearing.html
Citera
2022-02-22, 14:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Omikron verkar döda snabbare i Sverige. 4 feb var senaste toppen på 104 pers med reservation för statistikfel. Nu har dödskurvan sjunkit betänkligt. 17 feb dog 8 pers. Enligt Worldometers.
I Norrland verkar dock smittotalen ha vänt uppåt kraftigt under senare delen av februari. Vi får se om det är en effekt av vinterklimatet eller något annat. Detta är inget jag kan belägga med siffror, bara att skolor har stängt i Storuman och på kort tid har 20 personer lagts in på NUS.

Jag kollade också Vietnam som hade en svår delta-våg i somras/höstas. Nu har dom en närmast lodrät smittoökning av vad som verkar vara en ny sväng i omikronbranschen. Men dödskurvan ligger nere jämn och fin.

Inget konstigt att smittan sprids olika snabbt i olika delar av landet. Det finns garanterat ännu vita fläckar på kartan. Därmed är det också svårt att säga exakt när smittan peakat, speciellt nu när det inte längre sker någon testning att tala om. Jag tror inte det har speciellt mycket med klimatet att göra. Vi har vinterklimat i hela Sverige nu och har haft så i tre månader. Smittan kom ju egentligen först till Malmö, men spreds sedan över Mellansverige. Sist verkar Norrland komma. Är väl då heller ingen högoddsare att nästa stora våg av smitt startar i södra Sverige. Kan tänka mig att vi får ytterligare en ny våg under april månad. Vad den kommer betyda för sjukvård och samhällsfunktioner är för tidigt att säga. Beror både på viruset och vaccinationsstatusen då.
Citera
2022-02-22, 15:32
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Jag VET vad det är! Poängen är att om jag inte är sjuk så är jag inte sjuk! Mitt immunförsvar har tagit hand om sjukdomen! Alla kan bära på smitta men är man inte sjuk är man inte sjuk! Ge er nu!
Möjligen menar du "om jag inte har några symptom så mår jag inte illa".
Däremot så har du helt fel i att du inte är sjuk bara för att du är asymptomatisk.
Citera
2022-02-22, 15:41
Medlem
revodnebs avatar
Har man blivit smittad av Omikron BA.1 så kan man bli smittad igen av BA.2 har det visat sig i Danmark, ganska få fall dock och mest unga ovaccinerade.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13758416/i-sjaeldne-tilfaelde-kan-man-blive-smittet-to-gange-med-omikron/

Citat:
BA. 1 var dominerende i Danmark frem til januar, hvorefter BA. 2 er blevet dominerende.

- Smitte med to forskellige undertyper af omikron kan forekomme. Det ser dog ud til, at det i Danmark kun er sket relativt sjældent, og at det overvejende har ramt yngre personer, der ikke var fuldt vaccinerede, skriver SSI.

Det er primært yngre, uvaccinerede personer, som er blevet ramt af to gange smitte i løbet af kort tid.

Kan ju vara en orsak till att vi ser dubbeltoppar i exempelvis UK mfl.
Citera
2022-02-22, 16:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har man blivit smittad av Omikron BA.1 så kan man bli smittad igen av BA.2 har det visat sig i Danmark, ganska få fall dock och mest unga ovaccinerade.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13758416/i-sjaeldne-tilfaelde-kan-man-blive-smittet-to-gange-med-omikron/

Kan ju vara en orsak till att vi ser dubbeltoppar i exempelvis UK mfl.

Jag tror det kan vara så, men även att immuniteten från infektion inte är så långvarig. Dessutom är det nog så att att det finns vita fläckar på kartan i alla länder. Det är inte så att smittan fördelas jämnt över hela landet och ungefär samtidigt. Vissa delar kan ligga både veckor och månader efter och då kan de som drabbades av smittan först bli reinfekterade och/eller drabbas av någon annan mutation.
Citera
2022-02-22, 16:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror det kan vara så, men även att immuniteten från infektion inte är så långvarig. Dessutom är det nog så att att det finns vita fläckar på kartan i alla länder. Det är inte så att smittan fördelas jämnt över hela landet och ungefär samtidigt. Vissa delar kan ligga både veckor och månader efter och då kan de som drabbades av smittan först bli reinfekterade och/eller drabbas av någon annan mutation.

Jag vågar inte svara på hur länge naturlig immunitet varar, det är nog väldigt individuellt. Såg lite intervjuer på svt.se med sådana som fått det flera gånger, flera av dem verkar inte utveckla antikroppar som man ska. Undras vad det beror på? Mest kvinnor verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in