2022-01-19, 15:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
37 886 nya inrapporterat smittade senaste dygnet. Högsta siffran någonsin!
67 nya döda sedan i tisdags.

Gick sådär med Tegnells prat om att Sverige kommer slippa Omikron-våg eftersom vi drabbades så hårt de andra vågorna. Jävlar vad fel den mannen har haft, konstant!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När sade han detta? Har du en källa?

Anledningen till att jag frågar är för att under hela trådens livslängd så har det här och där uppstått citat som är helt påhittade eller felciterade.
Mycket konstigt och framför allt felbedömningar har hoppat ur Tegnells mun, men det är 99,99 % sannolikhet att han aldrig sagt att Sverige kommer att slippa Omikron-vågen.
Citera
2022-01-19, 15:04
Medlem
Hur kan man säkert veta det dock, att det inte är covid som är orsaken till deras hälsotillstånd att de behöver sjukhusvård? Säg 1000st har covid på sjukhusen men endast 40% vårdas med det som huvuddiagnos. De andra 60% kanske har hjärtproblem / blodproppar osv som huvuddiagnos, hur vet man det inte är covid som är anledningen. ALLA som behöver sjukhusvård har ju någon form av allvarliga symptom.

Citat:
Ursprungligen postat av Packapappaspack
"57 procent av patienterna som vårdats på Karolinska i januari månad hade covid-19 som huvuddiagnos. Detta kan jämföras med helåret 2021, då andelen var 80 procent." // från nån tidning, min länk försvann!

Lär vara samma i siffror i Göteborg, så nä är nog ingen större panik.
Citera
2022-01-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vad spelar det för roll? Det är ju en mild förkylning.
Nej du snackar skit.

Positivt corona test.
40 grader feber med hosta .

Välbyggda i 30 års åldern.
Citera
2022-01-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Hur kan man säkert veta det dock, att det inte är covid som är orsaken till deras hälsotillstånd att de behöver sjukhusvård? Säg 1000st har covid på sjukhusen men endast 40% vårdas med det som huvuddiagnos. De andra 60% kanske har hjärtproblem / blodproppar osv som huvuddiagnos, hur vet man det inte är covid som är anledningen. ALLA som behöver sjukhusvård har ju någon form av allvarliga symptom.
Förmodligen för att de är feta och/eller redan hålls vid liv av diverse medikament.
Citera
2022-01-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
När sade han detta? Har du en källa?

Anledningen till att jag frågar är för att under hela trådens livslängd så har det här och där uppstått citat som är helt påhittade eller felciterade.

Nej, det var tack vare vår goda vaccinationsgrad som vi inte skulle bli så hårt drabbade.
Finns gott om källor ifall du orkar googla, de flesta är ganska kortfattade men här är en lite mer omfattande text.
https://news.upday.com/sv/experterna-om-coronalaget-sa-kan-smittan-utvecklas-i-vinter/

Citat:
När det gäller smittoläget i övriga Europa tror Tegnell att antalet coronafall kan komma att öka ytterligare på flera håll.

– Det finns en del tecken på att även detta blir en vinter med ganska omfattande spridning av covid-19, sade han under myndigheternas pressträff om coronaläget på torsdagen.

Däremot har han svårt att se att smittspridningen i Sverige skulle bli lika kraftig som tidigare vintrar, eftersom mer än 80 procent av befolkningen över 16 år nu är fullvaccinerad. Det mest troliga är då att det blir klusterutbrott, och att man i så fall kanske gör riktade insatser för att bromsa smittspridningen.

– Men att den kommer att öka är troligt, eftersom den gör det i andra länder. Den kommer inte nå upp till nivåer som vi sett i tidigare vågor.
Senast redigerad av 4shoshin 2022-01-19 kl. 15:22.
Citera
2022-01-19, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bullshit, den bygger omöjligt på data för omicron eftersom den är för gammal. Du resonerar galet som att vad som helst är sant till dess att det motbevisats, men så fungerar det inte. Kan du inte presentera stöd för att det gäller även för Omicron så har du inget argument. Bevisbördan är din.

Hur menar du? Bara för att det kommer en ny variant så upphör alltså ovaccinerade att smitta mer än vaccinerade enligt dig? Påvisa det påståendet isåfall.
Citera
2022-01-19, 15:27
Medlem
Vad är Tegnells plan nu då? När alla hans tidigare planer gått åt fanders.

Någon som vet?
Citera
2022-01-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Här hänger jag inte med, harrywinston hur menar du?

/J

Att få covid är ju samma sak som att få vaccinet i princip fast istället för att utsättas för en mikroskopisk del av spikproteinet under ca en timme (vaccinet) så utsätts de som drabbas av infektionen för hela spikproteinet (kan ligga kvar i månader) samt hundratals andra virusprotein med okända långtidseffekter.

Dessutom får ju de smittade en faktisk infektion med viss risk att dö och hamna på sjukhus osv.

Så vad jag menar är att alla antivaxare nu kommer få sin dos av spikproteinet (samt hundra andra proteiner) från viruset och därför bli i princip vaccinerade mot sin vilja av naturen. Omikron kommer inte gå att undvika.
Senast redigerad av Harrywinston 2022-01-19 kl. 15:39.
Citera
2022-01-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Vad är Tegnells plan nu då? När alla hans tidigare planer gått åt fanders.

Någon som vet?

Det här är planen, allt fler länder har börjat förstå att det här viruset inte är något vi kommer kunna vaccinera bort eller isolera oss ifrån, varav allt fler börjar släppa på sina restriktioner. Sverige kommer inse det inom kort.
Citera
2022-01-19, 15:37
Medlem
Beaver14s avatar
Varenda jävel i Sverige har covid nu. Så devisen "dö MED covid" är nog mer sann än någonsin.

Varenda jävel utom min familj och tre till familjer jag är i fjällen med. Vi bor tillsammans, har trevligt och skiter i att ta test för att se om vi är sjuka. Det tar vi når vi kommer hem så man slipper jobba..
Citera
2022-01-19, 15:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Vad spelar det för roll? Det är ju en mild förkylning.
Nåja... Syrran och morsan har det just nu, och de har haft över 39° feber, så det är snarare en ganska kraftig förkylning om nan har otur. Vet också smittadr som inte känner symptom alls.
Citera
2022-01-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Säg inte så...

Jag ska få min tredje dos i övermorgon. Frågan är om jag klarar mig från att bli smittad, tills den börjar verka? Alltså i alla fall minst till på måndag.

Stor risk att bli smittad nu. Viruset verkar finnas överallt. Kan inte hålla räkningen på de jag känner som är sjuka nu, även en del med hög IQ och som varit något sånär försiktiga faktiskt.

Så om jag vore du skulle jag ligga väldigt lågt nu tills 10 dagar eller så efter vaccinet. Kanske bära FFP2 mask i risksituationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in