2022-01-19, 14:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror snarare på fyrsiffriga eller t.o.m. femsiffriga..

Säg inte så...

Jag ska få min tredje dos i övermorgon. Frågan är om jag klarar mig från att bli smittad, tills den börjar verka? Alltså i alla fall minst till på måndag.
Citera
2022-01-19, 14:26
Medlem
37 886 nya inrapporterat smittade senaste dygnet. Högsta siffran någonsin!
67 nya döda sedan i tisdags.

Gick sådär med Tegnells prat om att Sverige kommer slippa Omikron-våg eftersom vi drabbades så hårt de andra vågorna. Jävlar vad fel den mannen har haft, konstant!
Senast redigerad av FEDAM 2022-01-19 kl. 14:32.
Citera
2022-01-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
37 886 nya inrapporterat smittade senaste dygnet. 67 nya döda sedan i tisdags.

Gick sådär med Tegnells prat om att "Sverige kommer slippa Omikron-våg eftersom vi drabbades så hårt de andra vågorna". Jävlar vad fel den mannen har haft, konstant!

När sade han detta? Har du en källa?

Anledningen till att jag frågar är för att under hela trådens livslängd så har det här och där uppstått citat som är helt påhittade eller felciterade.
Citera
2022-01-19, 14:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Dom är goa på NZ.

Nu stoppar man egna medborgare totalt medans man samtidigt säger att man snart får smaka på omikron.
Förstår inte riktigt strategin. Dom är mitt i sommaren. Är det inte bättre att ta emot nu än att fösa det närmare vintern?

”Nya Zeeland har temporärt stängt gränsen, vilket även påverkar invånare och personer med visum. Beslutet fattades med hänvisning till riskerna med den snabba spridningen av omikronvarianten, rapporterar The Guardian.
Beslutet gäller dock endast personer som inte redan har en bokad resa in i landet.
Nya Zeeland har ett system för isolering och karantän (MIQ). Det innebär att resenärer med bekräftad smitta måste sättas i karantän i specifika rum. På grund av det höga trycket som uppstått när allt fler smittade kommit in i landet har dessa rum dock blivit överbelastade.
Ministern Chris Hipkins som hanterar frågor rörande Covid-19 i landet menar att man inte har möjlighet att öppna fler utrymmen för karantäner just nu. Det är oklart när medborgare åter igen kan resa in i landet.
Landets premiärminister Jacinda Ardern sa tidigare i veckan att det bara är en tidsfråga innan det kommer finnas en allmän spridning av omikron i landet. Man uppmuntrar därför befolkningen att vaccinera sig. I dag har 78 procent av landets befolkning vaccinerat sig med minst två doser.”
Dom stänger gränsen for att hinna vaccinera 5-åringar:

[INDEN]Hipkins said New Zealand would use the time that the border stayed closed to increase vaccination. “Our focus will be on getting booster rates up and immunising as many five to 11-year-olds as possible before Omicron takes hold in the community.”[/indent]
Det är priset för deras höga ambition, låga dödstal och nästan obefintliga naturliga immunitet.

https://www.theguardian.com/world/2022/jan/19/new-zealand-closes-borders-to-new-arrivals-over-unprecedented-omicron-risk

Samtidigt håller de bordeller öppna.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Gick sådär med Tegnells prat om att Sverige kommer slippa Omikron-våg eftersom vi drabbades så hårt de andra vågorna. Jävlar vad fel den mannen har haft, konstant!

Det var igår, 42 725 nya fall idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För två månder sedan var inte Omicron vare sig globalt spridd eller internationellt känd eftersom det inte var förrän 25 november, dvs 7 veckor och 6 dagar sedan som WHO gick ut med informationen om Omicron, som förvirrande nog först kallades Nu. Så hur skulle en två månader gammal artikel kunna säga något om Omicron?

Finns det någon studie som talar för att samma företeelse inte gäller för Omicrom?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:

Det blir alltid tvärtom vad Tegnell säger som jag sagt under hela pandemin.
Citera
2022-01-19, 14:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Att studier är för gamla har ju hela pandemin använts som argument att "nu minsann skyddar inte vaccinet mot något".

När Beta kom så sades det att nu funkar inte vaccinen och studier var gjord på äldre varianter.

När Delta kom så var det samma sak. Alla studier (som tar lite tid att göra) var gjorda på Beta och nu är det Delta och då fungerar inte vaccinet.

Nu när Omikron kommit och det börjar dyka upp större studier om när Delta var dominant så låter det helt plötsligt "Ja för DELTA ja - men för Omikron är det andra bullar".

Vaccinet har ju aldrig funkat mot nuvarande variant enligt vissa trots att det i efterhand visat sig att det faktiskt gjort det.

Citat:
Det fungerar sämre och sämre allteftersom nya varianter tar över.
De flesta bör ha förstått att vaccinet kan bli sämre när viruset muterar och att nya vaccinvarianter troligen kommer att behöva tas fram.

Det som ingen kände till var i vilken takt mutationerna skulle komma och inte heller hur effektivt vaccinet mot den ursprungliga varianten av SARS-CoV-2 skulle komma att fungera mot mutationer.

Så här har jag uppfattat det.
Mot Omikron är dagens vaccin inte särskilt bra (varken de avdödade eller mRNA-typen) på att hindra sjukdom, men fortfarande rätt bra på att skydda mot allvarlig sjukdom och död.

Nya varianter av vaccin är på gång och testas nu och verkar kunna börja levereras före sommaren. Frågan är om dessa behövs eller om alla redan blivit smittade av Omikron då.
Största nytta kommer nog att bli för att skydda de som har störst risk att skadas eller dö om de smittas av Omikron.

Sedan vet ju ingen vad som lurar bakom hörnet...
Två varianter av vaccin bör i alla fall vara bättre än en variant mot ev. kommande mutationer.
Citera
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Säg inte så...

Jag ska få min tredje dos i övermorgon. Frågan är om jag klarar mig från att bli smittad, tills den börjar verka? Alltså i alla fall minst till på måndag.

Vad spelar det för roll? Det är ju en mild förkylning.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl upp till dig all leta rätt på något sådant. Jag är inte din assistent.

Det var du som kom med påståendet att studien inte gäller för Omicrom. Därmed blir det du som bör kunna styrka det du påstår.
Citera
2022-01-19, 14:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var du som kom med påståendet att studien inte gäller för Omicrom. Därmed blir det du som bör kunna styrka det du påstår.
Bullshit, den bygger omöjligt på data för omicron eftersom den är för gammal. Du resonerar galet som att vad som helst är sant till dess att det motbevisats, men så fungerar det inte. Kan du inte presentera stöd för att det gäller även för Omicron så har du inget argument. Bevisbördan är din.
Citera
2022-01-19, 14:57
Medlem
Det är bara naivt att tro att omicron vågen är över om 2-3 veckor. Räkna att restriktionerna och vågen kommer att vara här tills i mitten av mars. Sen kommer det en ny våg efter påsk, i ett par veckor, sen försvinner det bitvis tills hösten.

Kommer antagligen bara bli värre med restriktionerna och vi är faktiskt på ruta 1 igen. Naivt att tro annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in