2020-01-27, 23:30
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ingen förlust för mänskligheten om 90% av alla signaturer här på FB- dödsknarkarnazister-klimatskeptier- Trumpkramare och Putintroll- då ryker.

Ja det vore en Mums Mums rätt i plytet på dig, men sorry du är i en minoritet och som tur var så har eran tid inom politiken drastiskt försämras på den sista tiden. Du drar många över en kam och så dumt, så dumt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag räknade lite på detta (Excel) och satte in ökningtalet 1.45 ggr per dag, vilket verkar stämma ungefär både på smittade och döda.

Men månadsskiftet februari/mars så kommer vi ändå att ha ca 3 miljoner bekräftat smittade utanför Kina, och runt 100.000 döda.

Räknade lite lägre (1.41) och får det till 1 miljon döda totalt i världen runt 23:e februari.

En vecka senare är dödstalet uppe i 10 miljoner.

Spanska sjukan nivå når vi den andra veckan i mars då 100 miljoner passeras.

Får verkligen hoppas att jag har fel här, är ju lite skillnaden på teori och praktik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vart får du info om 7 dagar som genomsnitt ifrån?

En hälsorepresentant i Kina av den högsta digniteten uppger att 7 dagar är den vanligaste tiden före utbrott. Det innebär att vi även har tidigare och senare utbrott och hittills pekar det på att virusets effekt blir för omvärlden i stil med Sars men däremot inte för kineserna i landet. Hittils
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
MSM verkar dölja utbrottet långt ner på deras sidor
Det slutar att generera klick. Folk kanske tror att faran är över eftersom ”alla människor i hela Kina inte dog på direkten”.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-01-27 kl. 23:33.
Citera
2020-01-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora

Kolla diagrammet i artikeln om antalet döda i pestutbrottet i London under 1600-talet. Där snackar vi en smittsam och dödlig sjukdom, men som alltid ebbar epidemier ut.

Intressant, det får jag allt göra. Enligt studier klarar sig inte virus som dessa särskilt bra över 25 grader i temperatur. Så vi får ha lite hjälp av klimathotet här till sommaren.
Citera
2020-01-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi brukar inte ha interspecies-pandemier heller men nu har vi det.
Vad menar du med "interspecies-pandemier"?
Om du menar virusutbrott där viruset gått från djur till människa så var väl samtliga; SARS, MERS och svininfluensan sådana och dessa är väl de närmaste pandemier vi haft på senare tid? Till och med Ebola har ju sitt ursprung i djur, apor...
Citera
2020-01-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Eller sämre immunförsvar mot sådant här? Det måste börjas spekuleras nu efter snart 5 dagar.

De första fallet utanför kina är för nästan 2 veckor sedan i thailand, ändå så är antalet sjuka där inte många, och inga dödsoffer. Varför det inte sprids i någon större omfattning utanför kina är en bra fråga. Har kineserna sämre immunförsvar, troligtvis inte. Är det inte mer troligt att de bara är förvarnade och därmed kan undvika det lättare?
Citera
2020-01-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De första fallet utanför kina är för nästan 2 veckor sedan i thailand, ändå så är antalet sjuka där inte många, och inga dödsoffer. Varför det inte sprids i någon större omfattning utanför kina är en bra fråga. Har kineserna sämre immunförsvar, troligtvis inte. Är det inte mer troligt att de bara är förvarnade och därmed kan undvika det lättare?

Är det verkligen 2 veckor sedan i Thailand? I det fallet tror jag temperaturen tar kål på det då SARS inte livnär sig bra över 25 grader. USA är däremot ett mysterium som endast har 10 plusgrader just nu.
Senast redigerad av Internetkrigaren1 2020-01-27 kl. 23:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Räknade lite lägre (1.41) och får det till 1 miljon döda totalt i världen runt 23:e februari.

En vecka senare är dödstalet uppe i 10 miljoner.

Spanska sjukan nivå når vi den andra veckan i mars då 100 miljoner passeras.

Får verkligen hoppas att jag har fel här, är ju lite skillnaden på teori och praktik.

Spännande resultat där du. Har du några bra tips på stryktipset till helgen också?
(ja, jag är dryg för jag tycker det är osannolikt drygt av dig att smacka in lite siffror i en formel och bara dänga in resultatet här. Har du överhuvudtaget kritiskt granskat ditt resultat och ditt resonemang?)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara här. Min tilltro till kinesiska myndighetspersoner oavsett om dom är ospecificerad eller inte, är inte hög.

Men det begriper du väl själv att inkubationstiden varierar?
Citera
2020-01-27, 23:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Men det är föremål för selektion bias i statistiken. Det går att ådra sig viruset med vanliga förkylningssymptom.

Absolut, men Lancet skrev att hälften av de som intensivvårdades i det tidiga skedet (och därmed var svårt sjuka) var mellan 25 och 49 och att bara 1/3 av dessa hade bakomliggande sjukdomar.

Detta kan vara en indikation på att det kineserna sagt inte riktigt är helt sant. Ja de flesta av de som har dött har varit äldre, men viruset verkar kunna ge upphov till svår sjukdom även hos yngre och friska.
Citera
2020-01-27, 23:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vad är det som inte stämmer mer du? Påståenden ifrån henne var

1: För de flesta så är det en mild influensa.
2: Bara en liten del bli sjuka, främsta äldre, men ingen har sagt bara.
3: Ur den gruppen som blir allvarligt sjuka så är det dödligt för en liten del.

Om hälften av de som behöver intensivvård är 25-49 och 2/3 av dessa är fullt friska, så stämmer väl inte riktigt det som skrevs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in