2020-01-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
En fundering

Viruset påstås komma från en fisk/djur marknad.
Därifrån ska viruset spridits.

Men kineser tillagar ju sin mat och då förstörs virus vanligen.
Värre hade varit om man serverar köttet rått men i Kina är det ju tillagat.

Varför hade det då spridit sig till tusentals?
Alltså motsvarande de som slarvar med att skära upp rå kyckling på samma skärbräda som man skär upp sallad på sedan.

Jag har varit en hel del i Kina och alltid serverats väl tillagad mat och knappast rå.

Hur hänger detta ihop?
Jag får inte ihop det.
läste nånstans att viruset kunde ha hoppat från ormarna, men det tror jag dock inte på
Citera
2020-01-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Förstår du själv innebörden av en inkubationstid på 14 dagar?

Ja? 14 dagar är den uppskattade MAXtiden, 7 genomsnittet. Det finns något mellan dessa som inte visat sig alls utanför kina.
Citera
2020-01-27, 23:24
Medlem
Dawlishs avatar
The number of people infected with a SARS-like form of coronavirus in Wuhan, China could already be more than 30 times higher the the official tally, researchers in Hong Kong have warned.
Citera
2020-01-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
The number of people infected with a SARS-like form of coronavirus in Wuhan, China could already be more than 30 times higher the the official tally, researchers in Hong Kong have warned.

Därav varför det är så tyst därifrån just nu..Vi tänkande människor begriper redan detta.
Citera
2020-01-27, 23:27
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Ja? 14 dagar är den uppskattade MAXtiden, 7 genomsnittet. Det finns något mellan dessa som inte visat sig alls utanför kina.

Vart får du info om 7 dagar som genomsnitt ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish

Fy fan vad anti-kommunisterna i Hong Kong kommer att få när HK väl tas över av Kina. Det kommer att bli många avrättningar. Måste ge eloge till Hong Kongeserna, det har kulor och vågar stå emot den kinesiska regeringen.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Har du läst artikeln? Epidemiers förlopp får vanligen ett normalfördelat utseende i tiden snarare än ett exponentiellt.

Vi brukar inte ha interspecies-pandemier heller men nu har vi det.

Citat:
Eh... Ja. Varför trodde du att jag länkade den?

För att det påverkar insjukningsförloppet. Spanska influensan hade ett R0 mellan 1,4-2,8 och den dödade alltså mellan tre och fem procent av världens befolkning utspritt på tre 1-2 veckorsvågor med ett par månaders intervall.
Citera
2020-01-27, 23:28
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nej det gjorde jag. Hur kan man konstatera det givet det lilla urvalet och faktumet att viruset kan muteras precis när som helst i ännu negativare riktning?

Gjorde du det, eller gjorde du det inte?

Jag gissar på det senare (att du oavsiktligt råkade skriva fel), och utgående från att så är fallet tycker jag du kan ta en titt på artikeln. Intressant. Som sagt, exponentiell utveckling är inte realistisk.

Kolla diagrammet i artikeln om antalet döda i pestutbrottet i London under 1600-talet. Där snackar vi en smittsam och dödlig sjukdom, men som alltid ebbar epidemier ut.
Citera
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Citat:
Eftersom många sitter och postar inlägg om att smittspridning är ett strikt exponentiellt fenomen och antyder att antalet smittade framåt vårkanten kan räknas i biljoner individer kan det vara på sin plats med en populärvetenskaplig artikel av en fackman.

Matematiken som används i denna är på gymnasienivå, men man förstår rätt bra utan att grotta ner sig på detaljnivå. Så den som vill få ett hum om det hela kan skippa det mesta snacket om siffror:

http://arkiv.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/301326_britton.pdf

Skummade igenom. Väldigt intressant, kan dock inte riktigt dra en slutsats från det hela. Mer än att man inte behöver vaccinera hela befolkningen för att undvika en pandemi.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Fy fan vad anti-kommunisterna i Hong Kong kommer att få när HK väl tas över av Kina. Det kommer att bli många avrättningar. Måste ge eloge till Hong Kongeserna, det har kulor och vågar stå emot den kinesiska regeringen.
Jag har tänkt samma tanke, Kina glömmer inte.
Citera
2020-01-27, 23:29
Medlem
Hexen666s avatar
MSM verkar dölja utbrottet långt ner på deras sidor
Citera
2020-01-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Visade sig inte riktigt stämma i en studie av de första 41 fallen.

https://www.vox.com/2020/1/27/21082354/coronavirus-outbreak-wuhan-china-early-on-lancet

Vad är det som inte stämmer mer du? Påståenden ifrån henne var

1: För de flesta så är det en mild influensa.
2: Bara en liten del bli sjuka, främsta äldre, men ingen har sagt bara.
3: Ur den gruppen som blir allvarligt sjuka så är det dödligt för en liten del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in