2020-01-27, 03:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det har gått historier på sociala medier att sjukhusen bara skickar hem folk men om det stämmer är ju svårt att veta. Det ska också vara svårt att ens ta sig till ett sjukhus.

Finns väl egentligen ingen anledning att betvivla att man skickar hem folk om de inte är i behov av sjukhusvård, så ser det ju ut även i Sverige.

Vore intressant om det finns något fall där den som är i behov av sjukhusvård har blivit hemskickad, det skulle ju vara en uppseendeväckande nyhet.
Citera
2020-01-27, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det har gått historier på sociala medier att sjukhusen bara skickar hem folk men om det stämmer är ju svårt att veta. Det ska också vara svårt att ens ta sig till ett sjukhus.

Hmm dem är en fara för alla. Jag hade hellre varit död en att ha sån sjukdom iallafall smitta andra osv.
Citera
2020-01-27, 03:17
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns väl egentligen ingen anledning att betvivla att man skickar hem folk om de inte är i behov av sjukhusvård, så ser det ju ut även i Sverige.

Vore intressant om det finns något fall där den som är i behov av sjukhusvård har blivit hemskickad, det skulle ju vara en uppseendeväckande nyhet.

Dom skickas hem för att dom inte har plats på sjukhusen, det finns information ute om just detta. Men du är ju ett inavel som tror att detta är över om ett par dagar och alla sjunger kumbaya we are saved..

Det är värre än det ser ut annars skulle man ALDRIG göra lockdown på över 50 miljoner människor, vilket har hänt.

Som sagt förut till dig, du kommer att se inom kommande veckor att det kommer börja råda mer kaos.. Men du kommer ju förmodligen att sitta där och fortfarande säga "allting är lugnt, sluta med era konspirationsteorier..

Du är totalt tappad..
Citera
2020-01-27, 03:18
Medlem
Här är något mer patent relaterat till det här viruset.
https://patents.google.com/patent/US20160339097A1/en
Vet inte något om det är fejk eller inte.
Citera
2020-01-27, 03:21
Medlem
Citat:
Nej, jag förstår nästan det, stora högtravande ord om sakernas tillstånd och en skepsis mot WHO, nästan kvalificerat för en tråd i konspirationsforumet, det är på gränsen.

Det är inte första gången vi ser ett virusutbrott i Asien eller Afrika, och vad jag minns så har vi aldrig isolerat Europa eller Sverige i syfte att skydda oss, och det har gått bra.

Inte ens när Ebola har härjat har vi stängt av flygtrafik och satt folk i karantän om de inte har uppvisat symptom som ger anledning till det.

Vad är så speciellt den här gången, exakt vad gör att läget är värre nu än när SARS, MERS eller Ebola har gracerat, förklara.

Ebola är extremt svårt att bli smittad av, man talade om att det Kunde bli katastrof om det blev mer lättspritt (typ som en influensa), nu är vi där.
Citera
2020-01-27, 03:34
Medlem
Om C-viruset hamnar i Stockholm så är det början på slutet för Sverige. Alla tusentals som färdas kommunalt inom stockholmsområdet är enormt. En person på en buss skulle lätt kunna smitta 90-100% beroende på färdtid, ventilation och kontakt.

Att då bära viruset, på exempelvis en SL buss eller rent av ett SJ tåg ifrån Stockholm till Göteborg (ca 5-6 timmar). Förstå då virusets utbredning och potential till att spridas runt som en löpeld. Särskilt när inkubationstiden är 2 veckor. Du smittar alla runtomkring dig utan symptom.

Om nu de fallen i Malmö är positiva kan jag till 100% säkerhet säga att vi kommer se mer än en fördubbling av detta redan inom några dagar.

HELVETE
Citera
2020-01-27, 03:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej, jag förstår nästan det, stora högtravande ord om sakernas tillstånd och en skepsis mot WHO, nästan kvalificerat för en tråd i konspirationsforumet, det är på gränsen.

Det är inte första gången vi ser ett virusutbrott i Asien eller Afrika, och vad jag minns så har vi aldrig isolerat Europa eller Sverige i syfte att skydda oss, och det har gått bra.

Inte ens när Ebola har härjat har vi stängt av flygtrafik och satt folk i karantän om de inte har uppvisat symptom som ger anledning till det.

Vad är så speciellt den här gången, exakt vad gör att läget är värre nu än när SARS, MERS eller Ebola har gracerat, förklara.

Nu börjar din argumentation att urarta, vi diskuterar varken att isolera oss eller andra sjukdomar.
Diskussionen handlar om viruset som uppstod i Wuhan en miljonstad som tillsammans med flera andra miljonstäder i Kina som är satta i karantän pga detta virus, det är extremt kraftiga åtgärder.
Vi har inte hela bilden klar över hur jävla allvarligt och farligt detta virus är.

Men med tanke på Kinas åtgärder så gäller det inte en vanlig influensa som bara gamla och sjuka dör av. Även om WHO fortfarande inte har kommit med åtgärder eller rekommendationer så är det inte fel att varje land tar sitt ansvar för och värnar om sina medborgare. Det är min åsikt när läget ser ut som det gör. Frågar du mig om några veckor kanske mitt svar blir - skit samma vad de gör, nu är det försent.
Citera
2020-01-27, 03:38
Medlem
ArthurFlecks avatar
Finns en artikel i Samhällsnytt om svenske Mickael, en svensk snubbe som just nu befinner sig i Kina och som har varit i den där staden Wuhan och som bär på Corona-viruset. Dom har lagt ut skärmdumpar av mailkonversation mellan han och ansvarig smittskyddsläkare i Region Skåne. Den ansvarige smittskyddsläkaren skriver att det inte är någon fara så länge man inte nyser?! Kan det verkligen stämma som dom säger här? Är dom farligt naiva på svenska myndigheter som vanligt, eller är det kanske lite uppblåst hysterik om det här viruset?
Citera
2020-01-27, 03:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Dom skickas hem för att dom inte har plats på sjukhusen, det finns information ute om just detta. Men du är ju ett inavel som tror att detta är över om ett par dagar och alla sjunger kumbaya we are saved..

Det är värre än det ser ut annars skulle man ALDRIG göra lockdown på över 50 miljoner människor, vilket har hänt.

Som sagt förut till dig, du kommer att se inom kommande veckor att det kommer börja råda mer kaos.. Men du kommer ju förmodligen att sitta där och fortfarande säga "allting är lugnt, sluta med era konspirationsteorier..

Du är totalt tappad..

Du kan skippa invektiven.

Jag har aldrig varit av den åsikten att det här är över på ett par dagar, inte påstått något sådant.

Vi ser att sjukhusen tycks vara överbelastade, hur tror du det hade sett ut om man inte försökte att begränsa spridningen, värre eller samma situation? Kan man tänka sig att i ett sådant läge hade ännu fler människor avlidit på grund av att de inte ens hade kommit in på ett sjukhus, eller rent av kastats ut trots att de behöver sjukhusvård.

Jag har inte heller påstått att det är lugnt i Kina, var har du fått det ifrån?

Däremot är det lugnt i Sverige, just nu, förutom det vanliga köret med vårdköer och annat, men ingenting som är kopplat till coronaviruset.
Citera
2020-01-27, 03:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
En sån här kanske man borde skaffa sig och ligga i där hemma:

http://i.4cdn.org/pol/1580063185333.jpg

Svårt att laga mat och att försvara sig mot plundrare i den där.

Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Dem som är smittade redan, vad fan gör man med dem?

Första veckan ingenting, för då vet varken vi eller de själva att de är smittade.
Citera
2020-01-27, 03:41
Medlem
Mer smittsamt än SARS

https://twitter.com/DrEricDing/status/1221542425056940034?s=20

Och dessutom verkar det än så länge vara fler som dör än tillfrisknar efter att ha drabbats.

Fast såklart, det går väl fortare att dö än att krya på sig så de senare hinner kanske ikapp?
Citera
2020-01-27, 03:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Ebola är extremt svårt att bli smittad av, man talade om att det Kunde bli katastrof om det blev mer lättspritt (typ som en influensa), nu är vi där.

SARS och MERS glömde du visst i ditt svar, men det passade ju såklart inte i ditt resonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in