2022-01-07, 00:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men nu är det ju politikerna som beordrar hela den myndiga befolkningen att gå och vaccinera sig och i viss utsträckning sina barn. En läkare som avrådde ett par föräldrar att vaccinera sitt barn blev avstangd och fick inte heller träffa läkarstudenter.

Medicinska råd bör vara indivuduella, men läkare får tydligen inte längre praktisera sitt yrke utan förväntas genomföra ett politiskt program, precis som under tvångssteriliseringens dagar.

Medicin är inte längre vetenskap utan politik. Varför ska alla vaccinera sig anser du? Och hur många gånger?
Njae, det är Folkhälsomyndigheten, Barnläkarföreningen, etikrådet och flera som rekommenderar vaccination av barn.

Håller med om att en läkares råd bör vara individuella, men i det här fallet verkar samtliga typ 200 föräldrar/barn fått identisk informartion, en avrådan.

Jag tror inte som du att politiker i Sverige bestämmer hur det ska vara och sedan ger order om vad experter, myndigheter, läkare, etc. ska komma fram till.
Jag förstår att du tycker det är fruktansvärt när du nu tror att det är så och man kan undra varifrån du fått denna världsbild.

Jag anser inte att alla ska vaccinera sig, jag anser att det med den kunskap som finns i världen om corona/covid är rimligt att följa de råd som ges om vaccination.
Citera
2022-01-07, 00:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så gjorde läkaren rätt eller fel? Och läkarstudenten som anmälde läkaren, gjorde hen rätt eller fel?

Har inte all information i fallet. Men generellt skall en läkare inte avråda en vaccination om det inte är på medicinska grunder för aktuell patient. Det är ju patientens val. Om min läkare avrådde mitt barn från barnvaccinationsprogrammet utan grunder ( för att min läkare inte råkar tro på det) Det hade jag upplevt godtyckligt och oseriöst .. Läkare som beter sig så kan få indragen legitimation precis som läkare som skriver ut för mycket läkemedel. Ungefär så ..
Citera
2022-01-07, 00:10
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Njae, det är Folkhälsomyndigheten, Barnläkarföreningen, etikrådet och flera som rekommenderar vaccination av barn.

Håller med om att en läkares råd bör vara individuella, men i det här fallet verkar samtliga typ 200 föräldrar/barn fått identisk informartion, en avrådan.

Jag tror inte som du att politiker i Sverige bestämmer hur det ska vara och sedan ger order om vad experter, myndigheter, läkare, etc. ska komma fram till.
Jag förstår att du tycker det är fruktansvärt när du nu tror att det är så och man kan undra varifrån du fått denna världsbild.

Jag anser inte att alla ska vaccinera sig, jag anser att det med den kunskap som finns i världen om corona/covid är rimligt att följa de råd som ges om vaccination.

Vad gör vi när systemen som beslutsfattarna följer är bristfälliga och missar att inhämta kritisk data?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.21.21268209v1

"We identified additional valid cases of myopericarditis following an mRNA vaccination that would be missed by the VSD’s search algorithm, which depends on select hospital discharge diagnosis codes. The true incidence of myopericarditis is markedly higher than the incidence reported to US advisory committees. The VSD should validate its search algorithm to improve its sensitivity for myopericarditis."

Utan att överdriva är detta en stor skandal.
Citera
2022-01-07, 00:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tänker av anonymitetsskäl inte avslöja huruvida jag har ett yrke som tillåter mig att ta del av sekretessbelagd information eller inte, men om vi utgår ifrån att jag inte har det så har jag ändå vårt att tänka mig att detta skulle vara ett brott mot någon patientsekretess eftersom jag 1; inte fått veta vilket boende det rör sig om, 2; inte fått veta vad en enda av de boende heter, och 3; inte fått någon information som gör att jag skulle kunna lista ut vilka de smittade är.

Menar du att även de läkare som berättat för mig om situationen på de covid-avdelningar de jobbat på skulle ha brutit mot patientsekretessen?
Jag tror inte du röjer din anonymitet genom att berätta om du har rätt att ta del av denna typ av information, men det är ju upp till dig.

Jo, givetvis är det ett brott mot tystnadsplikten eftersom du bör kunna räkna ut vilket boende det gäller.
  1. Jag förutsätter att du vet vem du fått uppgifterna av, annars är ju uppgifterna i stort sett värdelösa. Då vet du indirekt vilket boende det rör sig om.
  2. Alla boende är smittade så du vet indirekt vilka de är.
  3. Du vet förhoppningsvis av vem du fått informationen och alla är smittade, så det kan inte vara svårt att lista ut vilket boende det gäller och vilka som bor där.
Om det jag skriver inte stämmer så är det mest bara ett rykte, men samtidigt har det ju rapporterats om ett litet äldreboende där alla är smittade och det kanske är samma som du fått uppgifter om.
Citera
2022-01-07, 00:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jodå, jag har tänkt en hel del. Slutsatserna är ju entydiga. Nyttan med vaccin är mycket större än risken. Man måste vara totalt utvecklingsstörd om man kommer till någon annan slutsats.

Jag tror alla skulle föredra en utvecklingsstörning om det skyddade oss från att utvecklas till det irrationella nervvrak som du är.
Citera
2022-01-07, 00:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag tror inte du röjer din anonymitet genom att berätta om du har rätt att ta del av denna typ av information, men det är ju upp till dig.

Jo, givetvis är det ett brott mot tystnadsplikten eftersom du bör kunna räkna ut vilket boende det gäller.
  1. Jag förutsätter att du vet vem du fått uppgifterna av, annars är ju uppgifterna i stort sett värdelösa. Då vet du indirekt vilket boende det rör sig om.
  3. Du vet förhoppningsvis av vem du fått informationen och alla är smittade, så det kan inte vara svårt att lista ut vilket boende det gäller och vilka som bor där.
Om det jag skriver inte stämmer så är det mest bara ett rykte, men samtidigt har det ju rapporterats om ett litet äldreboende där alla är smittade och det kanske är samma som du fått uppgifter om.
Jag tänker såklart varken röja min källa eller spekulera vidare i vilket boende det rör sig om, men jag förstår inte varför det skulle vara osannolikt att samtliga på en avdelning/ett boende kan vara smittade?

Läs här om KK på Östra, där samtliga födande kvinnor testades positivt: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hel-avdelning-med-fodande-pa-ostra-har-covid
Citera
2022-01-07, 00:26
Medlem
Citat:

Vad hade du tänkt att hen ska göra med den här informationen? Patientsekretessen är inte röjd.
Citera
2022-01-07, 00:30
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Handtvätt är inte särskilt effektivt mot Covid som främst sprids genom droppsmitta. I början var det inte helt klarlagt och då är det rimligt att förespråka handsprit och handtvätt. Det hjälper ju däremot mot t.ex. maginfluensa och annat, så man låter råden kvarstå.

Ivermektin har visat sig verkningslöst mot Covid, verket bevisades tidigt i pandemin. Knäppgökar förespråkar det hysteriskt och fanatislt ännu, oklart varför. Big pharma skulle dö för att få börja sälja ivermektin, men utan bevisad effekt går det inte att kränga skiten.

Det finns inga stora pengar att tjäna på ett läkemedel där patentet gått ut, eller menar du att Big Pharmas övergripande mission inte är att tjäna pengar?
Citera
2022-01-07, 00:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Vad gör vi när systemen som beslutsfattarna följer är bristfälliga och missar att inhämta kritisk data?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.12.21.21268209v1

"We identified additional valid cases of myopericarditis following an mRNA vaccination that would be missed by the VSD’s search algorithm, which depends on select hospital discharge diagnosis codes. The true incidence of myopericarditis is markedly higher than the incidence reported to US advisory committees. The VSD should validate its search algorithm to improve its sensitivity for myopericarditis."

Utan att överdriva är detta en stor skandal.
Säkrast är väl att aldrig göra något alls om man aldrig ska göra fel!

Det du beskriver är ju just vad som nästan alltid händer om något inte verkar stämma, dvs. att problemet/felet/misstaget updagas genom olika kontrollfunktioner eller genom att andra undra undersöker saken.
Det är nog det system vi får förlita oss till om vi inte ska "go Amish".
Citera
2022-01-07, 00:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wetske
Handtvätt är inte särskilt effektivt mot Covid som främst sprids genom droppsmitta. I början var det inte helt klarlagt och då är det rimligt att förespråka handsprit och handtvätt. Det hjälper ju däremot mot t.ex. maginfluensa och annat, så man låter råden kvarstå.

Ivermektin har visat sig verkningslöst mot Covid, verket bevisades tidigt i pandemin. Knäppgökar förespråkar det hysteriskt och fanatislt ännu, oklart varför. Big pharma skulle dö för att få börja sälja ivermektin, men utan bevisad effekt går det inte att kränga skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det finns inga stora pengar att tjäna på ett läkemedel där patentet gått ut, eller menar du att Big Pharmas övergripande mission inte är att tjäna pengar?
Alla världens länder skulle tjäna väldigt mycket på att låta tillverka ett billigt läkemedel som funkar mot corona/covid.

Idag finns det många företag inom sjukvårdssektorn som förlorar pengar på pandemin också, de som inte får sälja sin utrustning och sina läkemedel för att stora delar av världens sjukvård concentreras till direkt nödvändig vård och covidvård. Dessa bolag skulle givetvis gärna låta tillverka billiga läkemedel för att få slut på pandemin.

Detta gäller för övrigt många företag även utanför sjukvårdsbranschen, men varför skulle inte de låta tillverka billiga läkemedel för att få slut på pandemin.

Jag tror många har en extrem övertro på hur mycket några enstaka läkemedelsbolag kan påverka skeenden i hela världsekonomin. Moderna och Pfizer är småpluttar jämfört med resten av världens alla bolag som förlorar på pandemin.
Citera
2022-01-07, 00:43
Medlem
Hur resonerar experterna idag (alltså inte maktgalna politiker och klickkåta medier).

Om man tar datat ifrån det senaste halvåret och uppdaterar riskerna efter det, vilket man givetvis borde. (Andra sjukdomar man dog av förr är inte dödliga idag.)

Människomekanikerna har bättre verktyg; de trycker inte ned någon i respirator när ev. lite extra syrgas behövs, plus att de eventuellt ger någon kuckelimuckmedicin.

Om man nu har det i beaktande; hur stora är riskerna idag mot samma tid förra året?
Citera
2022-01-07, 00:49
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Alla världens länder skulle tjäna väldigt mycket på att låta tillverka ett billigt läkemedel som funkar mot corona/covid.

Idag finns det många företag inom sjukvårdssektorn som förlorar pengar på pandemin också, de som inte får sälja sin utrustning och sina läkemedel för att stora delar av världens sjukvård concentreras till direkt nödvändig vård och covidvård. Dessa bolag skulle givetvis gärna låta tillverka billiga läkemedel för att få slut på pandemin.

Detta gäller för övrigt många företag även utanför sjukvårdsbranschen, men varför skulle inte de låta tillverka billiga läkemedel för att få slut på pandemin.

Jag tror många har en extrem övertro på hur mycket några enstaka läkemedelsbolag kan påverka skeenden i hela världsekonomin. Moderna och Pfizer är småpluttar jämfört med resten av världens alla bolag som förlorar på pandemin.

Moderna och Pfizer är bara två bolag som ägs, styrs och påverkas av inflytelserika människor som äger, styr och påverkar många andra bolag. Detta är givetvis inte orkestrerat av Big Pharma utan genom.

Givetvis är det många som förlorar på Covid men kännetecknande är att de största och mest inflytelserika bolagen inte gör det utan istället gör storkovan. Om Ivermektin är verkningslöst eller inte är irrelevant ur det perspektivet. Med tanke på att patenten gått ut skulle situationen ändå se exakt ut som nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in