2021-12-14, 14:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Du menar Agnes Wold?

Det är nog din idol, värre sopkärring får man leta efter.
Citera
2021-12-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Återstår skyddet bara i 15-16 veckor borde ju inget covidintyg vara giltigt längre om det gått mer än 3 månader sedan andra dosen.

Man kan fortfarande bli smittad och smitta andra trots att man är vaccinerad. Däremot är man mindre smittsam (vet ej exakt hur mycket) och löper väldigt liten risk att bli svårt sjuk.

Som jag ser det är vaccinpassen viktiga för att skydda de ovaccinerade. De bör inte få vistas bland folk - för sin egen skull. Alternativt kan kan de få göra det om de skriver på ett papper att de inte får någon sjukvård om de blir smittade.

Edit: skyddet mot riktigt svår sjukdom varar längre än 15-16 veckor.
Citera
2021-12-14, 14:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men ditt mongo.
För en månad sedan kände ingen till omikron.
Enligt mig har den mutationen ritat om spelplanen helt.

Dock har allt varit väldigt tydligt tidigare när det gäller sjukhusinläggningar osv med alfa/delta som vaccinerad/ovaccinerad.

Har du missat det?
Vi var dock många som redan förra julen (när vaccinationsprogrammen drog igång) varnade för att en mutation som tar sig förbi vaccinskyddet skulle uppstå. Jag fick då frågan "när?" och tror faktiskt att jag gissade på inom 1 år (men jag gissade som sagt bara).

Det går inte i verkligheten att vaccinera bort kommande mutationer även om det kan tyckas funka på skrivbordet.

Alltså;
Omikron har inte ritat om spelplanen utan är en helt logisk följd av vaccination och virus egenskaper.
Citera
2021-12-14, 14:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så din bedömning är en annan än den som görs i studien du hänvisade till?

Edit;
Eller menar du att du anser det värt det att boosta antikroppar vilka ganska tydligt nu ger ett dåligt skydd mot Omikron?

Så här skrev jag;

"Naturlig immunitet ger alltså bredden, det är inte vaccinering som gör det.
Vad vaccinering ovanpå naturlig immunitet gör är att boosta antikroppar som redan finns. Inga märkligheter med andra ord. Det sägs alltså inte i artikeln att det skulle vara vaccinet som ger bredden.
Höga nivåer av antikroppar minskar risken för infektion, och därmed också att man skulle smitta vidare. Det är allt."

Ja, jag anser att det ultimata måste vara att dels ha bredden i immunitet pga en tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och dels bostra antikroppar med hjälp av vaccin för att få stopp på denna pandemi.

Tilläggas skall att vaccin, kraftigt, minskar risken för allvarlig sjukdom, även hos dem som inte tidigare haft vaccin och en tredje dos vaccin minskar smittspridningen av t.o.m. Omikron med 70 procent, i alla fall under några månader. Och dessa månader kan vara dyrbara. Titta bara på vad man tror kan hända i Norge, där man, dessutom har det skralt med såväl hybridimmunitet som tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.
Citera
2021-12-14, 14:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, jag anser att det ultimata måste vara att dels ha bredden i immunitet pga en tidigare genomgången SARS-COV2 infektion och dels bostra antikroppar med hjälp av vaccin för att få stopp på denna pandemi.

Tilläggas skall att vaccin, kraftigt, minskar risken för allvarlig sjukdom, även hos dem som inte tidigare haft vaccin och en tredje dos vaccin minskar smittspridningen av t.o.m. Omikron med 70 procent, i alla fall under några månader. Och dessa månader kan vara dyrbara. Titta bara på vad man tror kan hända i Norge, där man, dessutom har det skralt med såväl hybridimmunitet som tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.
Så här:
Du kan bara boosta mot de protein vaccin du boostar med skyddar mot.

En dylik boostning hjälper inte den redan immuna mot Omikron, vilken ganska ledigt ändå tar sig förbi just det skyddet (protein du vaccinerar mot).
Du har då efter boostning präglat immunresponsen för Sars2 hos individen till att det främst är spikproteinet (och inte hela spikproteinet, vilket är varför just Omikron tycks ta sig enkelt förbi och ändå binda till samma receptor+ att boostningen ändå hjälper marginellt). Är du med på vad jag menar?

Om man vill prioritera att minska smittspridninhen just nu är det idé att boosta naturligt immuna men det biter oss högst troligt i röven längre fram.
Citera
2021-12-14, 14:48
Avstängd
This just in

Tre av fyra omikronfall är dubbelvaccinerade
Citera
2021-12-14, 14:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Inte heller hur man reagerar på ett nytt vaccin. Har man haft viruset har man en god uppfattning, men fortfarande 100 % osäkerhet om hur man reagerar på vaccinet.

Men det är inte bara det, utan att det är så anstötligt att det ska tjatas på folk att de ska utsatta sig för ett medicinskt ingrepp som de nog inte behöver, bara för att förhindra en förkylning som ändå inte stoppas av vaccinet.

Hur är man funtad i huvudet för att hålla på som du?

Varför skulle jag prackas på nåt jag inte behöver bara för att det är nästan ofarligt? Dessutom producerat och marknadsfört av en suspekt farmakologisk jätte. Varför skulle jag lita på dem, hör här:

Pfizer has been accused of aggressive pharmaceutical marketing.

Illegal marketing of gabapentin for off-label uses
In 1993, the Food and Drug Administration (FDA) approved gabapentin only for treatment of seizures. Warner–Lambert, which merged with Pfizer in 2000, used continuing medical education and medical research, sponsored articles about the drug for the medical literature, and alleged suppression of unfavorable study results, to promote gabapentin. Within five years, the drug was being widely used for off-label uses such as treatment of pain and psychiatric conditions. Warner–Lambert admitted to violating FDA regulations by promoting the drug for pain, psychiatric conditions, migraine, and other unapproved uses.[155] In 2004, the company paid $430 million in one of the largest settlements to resolve criminal and civil health care liability charges. It was the first off-label promotion case successfully brought under the False Claims Act.[156] A Cochrane review concluded that gabapentin is ineffective in migraine prophylaxis.[157] The American Academy of Neurology rates it as having unproven efficacy, while the Canadian Headache Society and the European Federation of Neurological Societies rate its use as being supported by moderate and low-quality evidence.[158]
Illegal marketing of Bextra
In September 2009, Pfizer pleaded guilty to the illegal marketing of arthritis drug valdecoxib (Bextra) and agreed to a $2.3 billion settlement, the largest health care fraud settlement at that time. Pfizer promoted the sale of the drug for several uses and dosages that the Food and Drug Administration specifically declined to approve due to safety concerns. The drug was pulled from the market in 2005.[159][160] It was Pfizer's fourth such settlement in a decade.[161][162][163] The payment included $1.3 billion in criminal penalties for felony violations of the Federal Food, Drug, and Cosmetic Act, and $1.0 billion to settle allegations it had illegally promoted the drugs for uses that were not approved by the Food and Drug Administration (FDA) leading to violations under the False Claims Act as reimbursements were requested from Federal and State programs. The criminal fine was the largest ever assessed in the United States to date.[160][161][162][163] Pfizer entered a corporate integrity agreement with the Office of Inspector General that required it to make substantial structural reforms within the company, and publish to its website its post approval commitments and a searchable database of all payments to physicians made by the company.[164]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pfizer

Och du tycker man ska lita naivt och blåögt på dem för att uppnå din omhuldade "hybridimmunitet"? De är ju rena skurkarna, och vägrar släppa ifrån sig dokumentation, för att undandra sig granskning av vetenskapsamhället. Hur kan någon vilja tvinga på små barn deras produkter?

Tror du att de plötsligt blivit änglar?

Ärligt talat så orkade jag inte läsa din textvägg. Vi gör helt enkelt olika bedömningar. Jag tycker, absolut inte, att jag tjatar mer än dig som är emot Covid-19 vaccinerna, än du tjatar på mig om att det är dumt att vaccinera sig om man genomgått en SARS-COV2 infektion.

Sedan är jag emot vaccinering av 5-11 åringar därför att vaccinet innebär större risk för dem jämfört med att genomgå en SARS-COV2 infektion. Och då talar vi ändå om ytterst små risker i båda fallen.

Men det samlade vetenskapssamhället gör andra bedömningar för t.ex. friska 20 åringar. Den samlade bedömningen respekterar jag. Medan du verkar tro att, alla, vetenskapsmän är korrupta och "köpta av läkemedelsindustrin".

Sedan pekar jag också på vinsten av hybridimmunitet för den enskilde och för samhället . Men du får, gärna, göra en annan, personlig, bedömning. Kom bara inte med en massa konspiratorisk smörja!

Läkemedelsindustrin är kanske inga änglar, men de skall ha kredit för att de lyckades med att få fram SARS-COV2 vaccin så snabbt!
Citera
2021-12-14, 14:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Alltså;
Omikron har inte ritat om spelplanen utan är en helt logisk följd av vaccination och virus egenskaper.
Är det därför mutationen uppkom i en primärt ovaccinerad befolkning?
Citera
2021-12-14, 14:52
Medlem
Citat:
Så här:
Du kan bara boosta mot de protein vaccin du boostar med skyddar mot.

En dylik boostning hjälper inte den redan immuna mot Omikron, vilken ganska ledigt ändå tar sig förbi just det skyddet (protein du vaccinerar mot).
Du har då efter boostning präglat immunresponsen för Sars2 hos individen till att det främst är spikproteinet (och inte hela spikproteinet, vilket är varför just Omikron tycks ta sig enkelt förbi och ändå binda till samma receptor+ att boostningen ändå hjälper marginellt). Är du med på vad jag menar?

Om man vill prioritera att minska smittspridninhen just nu är det idé att boosta naturligt immuna men det biter oss högst troligt i röven längre fram.

Du har fel. Vaccinen hjälper mot omikron. Särskilt om du tagit din booster.
Citera
2021-12-14, 14:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Om vi nu boostar alla naturligt immuna riskerar vi att inrikta deras immunrespons hårt på den del av spikproteinet vaccinet ger immunitet mot.

När sedan Omikron muterar vidare är det troligt att skyddet de naturligt immuna annars troligtvis kommer att ha inte fungerar, eftersom det är "präglat" på det protein vaccineringen ger immunitet mot.

Å andra sidan;
Efter vad som hittills framkommit är det just spikproteinet i Sars2 som ger sjukdom. Man kan chansa och hoppas att immunitet mot detsamma innebär immunitet mot själva sjukdomen covid-19, då mycket tyder på det.
Vad som sedan händer när vi får nya mutationer i ovan scenario står i stjärnorna.

Jag gillar försiktighetsprincipen.

Ja, fast borde du då inte, också, använda dig av denna princip vad gäller såväl kortvariga som långvariga konsekvenser av en SARS-COV2 infektion?
Citera
2021-12-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag hävdar att sannolikheten att de mest intelligenta forskarna i världen, har tiotusen miljarder procent större sannolikhet att veta vad de snackar om, än gruppen antivaxxers.

Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast det gör de ju uppenbarligen inte räcker med att kolla på Olsen, Fauci m.fl. vaccinförespråkare. De har ju haft fel om hur mycket som helst när det gäller plandemin.
Många av de verkligt intelligenta forskarna och vetenskapsmännen är kritiska till mycket runt vaccinen och hela hanteringen av plandemin.De som helt okritiskt stöder den rådande Gates/Fauci agendan har böjt sig alltför enkelt troligen för att trygga sina framtida toppjobb på big pharma eller i någon Gates stiftelse...

Det är bara och ge upp och försöka förklara, hen är för dum att förstå. 🤷‍♀️
Citera
2021-12-14, 14:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Vi var dock många som redan förra julen (när vaccinationsprogrammen drog igång) varnade för att en mutation som tar sig förbi vaccinskyddet skulle uppstå. Jag fick då frågan "när?" och tror faktiskt att jag gissade på inom 1 år (men jag gissade som sagt bara).

Det går inte i verkligheten att vaccinera bort kommande mutationer även om det kan tyckas funka på skrivbordet.

Alltså;

Ändå uppkommen på en plats med extremt låg vaccinationsgrad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in