2021-12-14, 14:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är det därför mutationen uppkom i en primärt ovaccinerad befolkning?
Ja

Anledningen till att man kunde förutse en ganska kort tidsperiod innan ett "Omikron" skulle komma är att det är orealistiskt att tro att man skulle kunna vaccinera hela jorden.

Det är ändå möjligt att Omikron inte uppstod i Afrika, men jag håller det för troligt.

Det går inte att vaccinera bort en pandemi på det sättet. Vad vi kan göra är att vaccinera dem som vi vet riskerar att bli svårt sjuka.
Citera
2021-12-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ärligt talat så orkade jag inte läsa din textvägg. Vi gör helt enkelt olika bedömningar. Jag tycker, absolut inte, att jag tjatar mer än dig som är emot Covid-19 vaccinerna, än du tjatar på mig om att det är dumt att vaccinera sig om man genomgått en SARS-COV2 infektion.

Sedan är jag emot vaccinering av 5-11 åringar därför att vaccinet innebär större risk för dem jämfört med att genomgå en SARS-COV2 infektion. Och då talar vi ändå om ytterst små risker i båda fallen.

Men det samlade vetenskapssamhället gör andra bedömningar för t.ex. friska 20 åringar. Den samlade bedömningen respekterar jag. Medan du verkar tro att, alla, vetenskapsmän är korrupta och "köpta av läkemedelsindustrin".

Sedan pekar jag också på vinsten av hybridimmunitet för den enskilde och för samhället . Men du får, gärna, göra en annan, personlig, bedömning. Kom bara inte med en massa konspiratorisk smörja!

Läkemedelsindustrin är kanske inga änglar, men de skall ha kredit för att de lyckades med att få fram SARS-COV2 vaccin så snabbt!

Vart har du hört att risken med vaccinet skulle överväga fördelarna hos 5-12-åringar? I så fall tror jag inte att det hade godkänts i den gruppen så jag tvivlar.

Är inte själv så insatt i de pediatriska aspekterna av denna farsot och har inte följt datan där så jag kanske har missat något?
Citera
2021-12-14, 14:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Japp och nu dog han för att han stod upp för sina rättigheter och lät viruset ta honom, dumt.
Han verkar ha haft hälsorelaterade skäl att avstå vaccin. Och dessutom ingen garanti att vaccinet skulle ha hjälpt. Det är dumt att döma honom för hårt.
Citera
2021-12-14, 14:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja, fast borde du då inte, också, använda dig av denna princip vad gäller såväl kortvariga som långvariga konsekvenser av en SARS-COV2 infektion?
Jo, den principen bör alltid hållas tycker jag, och jag ansåg att vi i Sverige var för snabba med att släppa in Sars2 i landet.

Idag vet vi dock en hel del om sars cov 2.
Citera
2021-12-14, 14:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ärligt talat så orkade jag inte läsa din textvägg. Vi gör helt enkelt olika bedömningar. Jag tycker, absolut inte, att jag tjatar mer än dig som är emot Covid-19 vaccinerna, än du tjatar på mig om att det är dumt att vaccinera sig om man genomgått en SARS-COV2 infektion.

Sedan är jag emot vaccinering av 5-11 åringar därför att vaccinet innebär större risk för dem jämfört med att genomgå en SARS-COV2 infektion. Och då talar vi ändå om ytterst små risker i båda fallen.

Men det samlade vetenskapssamhället gör andra bedömningar för t.ex. friska 20 åringar. Den samlade bedömningen respekterar jag. Medan du verkar tro att, alla, vetenskapsmän är korrupta och "köpta av läkemedelsindustrin".

Sedan pekar jag också på vinsten av hybridimmunitet för den enskilde och för samhället . Men du får, gärna, göra en annan, personlig, bedömning. Kom bara inte med en massa konspiratorisk smörja!

Läkemedelsindustrin är kanske inga änglar, men de skall ha kredit för att de lyckades med att få fram SARS-COV2 vaccin så snabbt!
Synd att du inte iddes läsa. Så jag ignorerar ditt svar.
Citera
2021-12-14, 15:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ändå uppkommen på en plats med extremt låg vaccinationsgrad?
Ja?

Det var också det troliga att det skulle göra, efter sannolikhetslära.
Citera
2021-12-14, 15:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han verkar ha haft hälsorelaterade skäl att avstå vaccin. Och dessutom ingen garanti att vaccinet skulle ha hjälpt. Det är dumt att döma honom för hårt.

Det är väl inte honom jag dömer per se, utan företeelsen, sabla ner vaccinet och sen gå och dö av viruset.
Citera
2021-12-14, 15:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så här:
Du kan bara boosta mot de protein vaccin du boostar med skyddar mot.

En dylik boostning hjälper inte den redan immuna mot Omikron, vilken ganska ledigt ändå tar sig förbi just det skyddet (protein du vaccinerar mot).
Du har då efter boostning präglat immunresponsen för Sars2 hos individen till att det främst är spikproteinet (och inte hela spikproteinet, vilket är varför just Omikron tycks ta sig enkelt förbi och ändå binda till samma receptor+ att boostningen ändå hjälper marginellt). Är du med på vad jag menar?

Om man vill prioritera att minska smittspridninhen just nu är det idé att boosta naturligt immuna men det biter oss högst troligt i röven längre fram.

Jo, fast jag tror inte att vare sig du eller jag är utbildade immuniologer eller viriologer. Så vi chansar lite, båda två, på sitt håll.🙂

För jag tror fortfarande att man, som tidigare infekterad har, personlig nytta av att dessutom vaccinera sig. Att ha, aktiverade, antikroppar lite längre tid, förutom de breda skydd en genomgången SARS-COV2 infektion ger, skyddar:

Dels emot att bli infekterad
Dels emot allvarlig sjukdom
Och dessutom hjälper det samhället att bekämpa pandemin.
Citera
2021-12-14, 15:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad vi kan göra är att vaccinera dem som vi vet riskerar att bli svårt sjuka.
Vilka är det då?

Nu när vi också vet att det i princip kan drabba vem som helst mellan 20-150år. Visst finns det riskgrupper som sticker ut men i princip kan vem som helst drabbas.

Över hela den vaccinerade världen så är en stor majoritet på IVA ovaccinerade och under 70 år. Den har du ingen förklaring till.
Citera
2021-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jag vill ändå tro att det är en klok majoritet som tar beslut som är de bästa möjliga för allas vårt välbefinnande, att peka ut individer som du gör betyder ingenting.
Klart det betyder en hel del att man kan peka ut klåpare som lett en mycket tveksam agenda!
Apropå en klok majoritet så kan du lita på att om det hade röstats om lockdowns och vaccinpass bland läkare vetenskapsmän och forskare så hade majoriteten klok eller inte utan tvekan röstat emot galenskaperna!
Citera
2021-12-14, 15:05
Medlem
Citat:

Det finns extremt få hälsomässiga själ att inte ta vaccinet. Han var definitivt en idiot helt enkelt. Han, liksom hundratusentals andra plattjordare, gjorde det slutgiltiga misstaget när han avstod vaccinet.

Här finns för övrigt exempel på hundratals andra plattjordare som fått den slutgiltiga belöningen för sitt bristande IQ.

www.sorryantivaxxer.com

Fantastisk läsning! Kanske till och med kan få en foliehatt som dig att haja till. Eller så kvalar du själv in på den listan någon dag.
Citera
2021-12-14, 15:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Han tog ett jävligt dumt beslut och han och troligen hans närmaste fick sota för det.

Det kan inte finnas någon som på riktigt inte förstår att vaccinet hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in