Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Fast privata aktörer borde inte bli uppmuntrade av regeringen att använda den här typen av vattendelande åtgärder och det sker nu.
Regeringen ger Folkhälsomyndigheten i uppdrag att ta fram förslag på åtgärder, Folkhälsomyndigheten agerar på regeringens önskemål.
Ja, givet att smittspridningen har ökat i Sverige så agerar regeringen helt korrekt, och ger inte självsvåldiga order, som regeringar gör utomlands, utan begär förslag på åtgärderna ifrån sin expertmyndighet. Det tycker jag är utmärkt. Dessutom: Vi har en samlad expertmyndighet för folkhälsan i Sverige. Utomlands så är det mera splittrat. Det gör att man, där, har klåfingriga politiker som vill visa sk. "handlingskraft" genom att välja de mest extrema rekommendationer man får ifrån någon av sina expertmyndigheter. Det är som om Björn Olsen skulle vara chef för smittskyddsinstitutet, Tegnell för hälsofrämjandet, osv.
Som jag ju, tidigare, påpekat är vaccinpass, främst är till just för att få fler att vaccinera sig. I andra hand för att undvika att superspridningsevent sker. Jag tycker att det är utmärkt om flera som haft covid-19 tidigare, även vaccinerar sig. För då får vi mer hybridimmunitet i samhället. Dock passar sig, såväl politiker som FHM sig för att tala om hybridimmunitet. Detta för att, dels, inte förknippas med "flockimmunitet" och dels för att folk inte skall sträva efter att bli smittade.