2021-12-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Dr. John Campbell: Latest data, looking good
https://www.youtube.com/watch?v=1Paq17X6ucQ

Den nya super mutationen verkar vara mild!!!!!!!
Väldigt mild, det var inte förrän man börja testa folk lite slumpmässigt som man faktiskt hitta den, och nu hittar man den överallt när man letar (bland friska individer).

=den får inte in folk på sjukhus trots att den redan är spridd över hela världen.

Bästa vore att släppa loss den helt så har vi nåt det optimala scenariet, en mild mutation som slår ut de ”farligare” och därmed blir covid officiellt en vanlig säsongsinfluensa.
Citera
2021-12-05, 18:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Väldigt mild, det var inte förrän man börja testa folk lite slumpmässigt som man faktiskt hitta den, och nu hittar man den överallt när man letar (bland friska individer).

=den får inte in folk på sjukhus trots att den redan är spridd över hela världen.

Bästa vore att släppa loss den helt så har vi nåt det optimala scenariet, en mild mutation som slår ut de ”farligare” och därmed blir covid officiellt en vanlig säsongsinfluensa.

Finns det nån data ännu som visar att genomgången omikron ger immunitet mot andra covid19 varianter?

Kan ju vara så att omikron o delta sprids oberoende av varandra o ger begränsad immunitet mellan varandra.
Citera
2021-12-05, 18:28
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Jag tror att den nya varianten Omikron blir slutet på pandemin.

Den verkar vara extremt smittsam, men väldigt mild.

Skippa massvaccinering nu, vaccin enbart till riskgrupper, låt den löpa genom jordens befolkning.

Sen återgår vi till business as usuall.

och om vissa blir sjuka av annat pga det ?
Citera
2021-12-05, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Nej men det har jag förstått. Jag har bl a allergier, har haft anafylaktisk chock mot läkemedel vars innehåll jag inte känner till, migrän med aura, någon form av artros, irit - autoimmun sjukdom som kommer och går, och misstänker att en läkare under ”vanliga” omständigheter skulle tycka att jag kunde avvakta vaccinet, MEN det skulle ingen läkare skriva under på i dag. Dessutom har jag haft covid. Jag är inte emot vacciner i sig. Ledsen om det förargar folk, men det är ju mitt liv och min kropp. Skulle gärna ta ett mer traditionellt vaccin i morgon om det fanns möjligheten.

Har du frågat vad din läkare tycker?
Citera
2021-12-05, 18:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Precis som med influensavaccinet med andra ord. .

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Av antivaxxarna som tagit vaccinet menar du? Tror du satte krokben för dig själv där. Det är läkarna (och övrig personal) som rapporterar in biverkningar, och jag tvivlar starkt på att de skulle rapportera vaccinbiverkningar hos en person som inte ens tagit vaccinet! Jag tänker inte serva dig mer med att googla åt dig, men den uppfattning jag fått är att biverkningar fortsätter att underrapporteras. Så länge inte patienterna själva tillåts rapportera in biverkningar kommer det nog att förbli så.
Redan misstanke om en biverkning av läkemedel ska rapporteras, den behöver varken vara utredd eller bekräftad. En biverkning är en skadlig eller oavsedd reaktion på ett läkemedel.

Kunskapen om mer ovanliga och sällsynta biverkningar kan vid godkännandet vara begränsad. Vissa biverkningar upptäcks först när läkemedlet använts av ett stort antal personer under en längre tid.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar/lakemedel

Hur många läkare tror du bryr sig?
Det är sjukvårdshuvudmannens ansvar att tillse att rapportering av misstänkta biverkningar sker. I praktiken är det dock hos sjukvårdshuvudmannen anställd hälso- och sjukvårdspersonal som sköter rapporteringen. Med hälso- och sjukvårdspersonal avses läkare, sjuksköterskor, tandläkare, apotekare och receptarier.
https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/lakemedelsbehandling/lakemedelshantering/biverkningsrapportering/

Vem som helst får rapportera in till biverkningsdatabasen.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar/lakemedel/misstankt-biverkning-hos-manniska#hmainbody1
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx73
Sannolikt Flashbacks längsta tråd någonsin.. Sorgligt och frustrerande att se att det fortfarande är så många som inte ser mönstret och strategin i det hela.

Ja det är en lång tråd som också bygger mycket på oro och att kunna diskutera kring detta problem tror jag kan ge en viss lättnad för många.

Som du nämner "mönstret och strategin i det hela" är något som jag skulle gärna vilja höra din version på.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oavsett vilket så är det enda underlag du har till ditt påstående dina egna rabiata spekulationer.
Där tycker jag du är orättvis. Naturligtvis är underrapporteringen allvarlig, och inte så lätt att göra något åt, för rapporteras det inte så kommer det inte fram att det finns något att rapportera. Särskilt för ett så snabbt framtaget vaccin som de mot sars-cov-2 så tycker man att alla borde uppmuntras att för det första rapportera alla misstänkta biverkningar till sjukvården, och sedan borde alla som rapporterat en biverkning ges möjlighet att kontrollera att och hur det rapporterats vidare till läkemedelsverket.

Det finns naturligtvis en poäng med att läkare och övrig personal kunnig i sjukvårdsterminologi sköter rapporteringen, men fler fall skulle nog rapporteras om även patienter lämna in en anmälan. Man skulle kunna tänka sig ett system där patienter faktiskt fick rapportera, och att en läkare el dyl sen blev involverad. Då skulle det skötas på ett professionellt sätt, och den som råkat ut för misstänkta biverkningar skulle själv få insyn i och kunna bidra till processen. Då först skulle kanske alla vaccinbiverkningar komma till myndigheternas kännedom. Läkarna själva är nog för slöa för att bry sig.

Det står ju på läkemedelsverkets sida att vissa biverkningar blir kända först när läkemedlet el dyl använts en längre tid och på en större grupp. Covidvaccinen är extrema i det avseendet, då de tagits fram snabbare än normalt och i stort sett hela jordens befolkning uppmuntras ta dem. Då måste man helt enkelt förvänta sig att nya biverkningar dyker upp, inte vifta bort dem som du med din larviga antiantivaxxpropaganda.
Citera
2021-12-05, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har du frågat vad din läkare tycker?

Nej, min husläkare som jag haft i 15 år gick i pension förra året. Tror inte att en helt ny husläkare skulle ta mina bekymmer på så stort allvar när det i princip basuneras ut att de medicinska undantagen är väldigt få och de vill helst att man ska ta vaccinet under bevakning, men det hjälper ju inte om man får en anafylaktisk chock som de inte kan rädda en från. När man har omyndiga barn är det inte så lätt, hade jag inte haft covid hade jag nog inte tordats avstå, men nu väger det över åt andra hållet.
Citera
2021-12-05, 18:39
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Jag tror att den nya varianten Omikron blir slutet på pandemin.

Den verkar vara extremt smittsam, men väldigt mild.

Skippa massvaccinering nu, vaccin enbart till riskgrupper, låt den löpa genom jordens befolkning.

Sen återgår vi till business as usuall.

Jag har mycket svårt att tro att det är så enkelt, det du nämner upplever jag som väldigt naivt.
Vi kommer troligen inte undan nya mutationer av virus, så mitt råd blir att skydda sig emot smitta under en lång tid framöver.

Jag snackar andningsskydd och distans emellan människor som kan vara smittade. Vem som helst kan vara smittad med vad som helst i princip utan att ens vara vetande och vi har idag virus som går förbi vaccin.

Se till att inte bli smittad eller föra smitta vidare och vi förhoppningsvis får viruset att dö ut och samtidigt minska ytterligare versioner av virus att utvecklas.
Citera
2021-12-05, 18:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
I stort sett alla på jobbet har tagit vaccinet. Alla min bekanta och vänner.
Flera som haft covid har även tagit vaccinet.
Rationellt tänkande människor tar vaccinet för att minska risken att bli sjuk.
För många även en nödvändighet för att kunna sköta sitt jobb och resa.
Min tjänsteresa tidigare i veckan hade varit omöjlig utan vaccin och beror inte på svenska regler utan andra länders krav.
Du har troligen inget sådant jobb som kräver att du är vaccinerad.
Jag har full respekt för de som avstår vaccinet av olika orsaker men föraktar de som försöker tvinga på andra människor sina värderingar och speciellt antivaxxers med sin propaganda.
Det lär vara olagligt i Sverige att avsked någon för att denne inte är vaccinerad, så det finns nog inga jobb i Sverige som i absolut mening kräver det, annat då än att det blir opraktiskt om man måste resa utomlands.
Citera
2021-12-05, 18:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vem som helst får rapportera in till biverkningsdatabasen.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar/lakemedel/misstankt-biverkning-hos-manniska#hmainbody1
Tack, det visste jag inte. Hoppas den blir flitigt använd.
Citera
2021-12-05, 18:45
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag kan hålla med om den saken delvis men det är svårt att implementera naturlig immunitet i ett covidpass utan att det blir enkelt att fuska och säga att man haft covid eller fejka ett testresultat. Enklare att kräva att folk tar sprutan och jag ser inget större problem med att man tar en spruta även om man varit sjuk. Jag förstår inte att diskussionen måste vara så långrandig. OK, du gillar det inte, du har dina principer etc men vill du ha fler restriktioner, nedstängningar, folk som slutar jobba inom vården, ekonomisk kollaps etc? Är det värt en ekonomisk recession bara för att du inte vill ta en spruta?

Om du ser dig som ett kreatur styrt av staten så gör du antagligen allt de säger i din tro på att de vet bättre.
Men det finns fortfarande människor som inte låter sig styras som kreatur och ifrågasätter hur de blir behandlade av styrande.

Vi har all jävla rätt att ifrågasätta och säga nej om vi inte känner tilltro till åtgärder som drastiskt kan påverka individens existens. Det finns väldigt lite garantier nu för att ett vaccin verkligen hjälper dig och det nämns inte mycket rörande bieffekter av vaccinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in