Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Ja, det ser vi men fortfarande är det de ovaccinerade som råkar mest illa ut och har gjort det senaste månaderna. Den samlade IVA statistiken talar sitt tydliga språk där. Idag har vi inga inlagda under 60 år.
Vi behöver nog snarast en boosterdos för våra gamla dock. Jag är inte säker att det behövs för de utanför riskgrupperna. Skulle någon där bli smittat blir det sannolikt med milt förlopp och det kommer att fungera som en tredje dos.
När du skriver mest illa ut, förstår jag att du enbart ser till IVA?
För det dör ju betydligt mer vaccinerade en ovaccinerade. Men de flesta vaccinerade dör utanför IVA.
När det gäller dödsfallen på IVA är de ganska jämt fördelat mellan vaccinerade och ovaccinerade, den senaste tiden. Var flertalet vilar beror på vilka veckor man tittar på.
Ser man på de senaste 4 veckorna så är övertaget på vaccinerade, se man på den senaste månaden så är övertaget ovaccinerade. Det är jätte jämt nu vilka som avlider på IVA.
Om en två månader till hur ser det ut då?
Jag håller med dig om att det kan vara en fördel med mer vaccin till riskgrupper. Jag hoppas att man inte tänker vaccinera ungdomar och barn med boosters, som vaccinet nu ser ut.
Jag ser själv ingen bra lösning på det hela. Den enda bra lösning som fanns har vi missat för länge sedan. Det var att offra den fria rörligheten i några månader i början. Nu är kanske den enda lösningen att låta tiden gå och hoppa att det blir bättre för vart år som går. Och beklaga situationen för de stackare som inte tål sjukdomen eller vaccinet. Synd för er men ni får inte vara med.