2021-10-09, 11:44
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jodå, det utfärdas ett dödscertifikat som därefter rapporteras till Socialstyrelsen. De siffror som Folkhälsomyndigheten rapporterar som dödsfall överensstämmer i stort med siffrorna hos Socialstyrelsen.

Biverkningar existerar alltid med vaccin med det är försvinnande få där det konstaterats bero på vaccinet. Intressant paradox att du vill vaccinera personer i riskgrupp med ett vaccin som du själv anser är fullt av allvarliga biverkningar

Ingen paradox.
Tillgänglig data visar att flera åldersgrupper gynnas av vaccination. Det är fler som blir svårt sjuka efter infektion än av biverkningar från vaccinering. Detsamma gäller inte åldersgruppen 10-29, därav min motsättning.

Jag är emot vaccinpass, indirekt tvång och diskriminerande beteende mot ovaccinerade personer.
Citera
2021-10-09, 11:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är den uppenbarligen inte. Simpel matematik förklarar att även om bara hälften är skyddade från att bli sjuka med någon av de nya varianterna så minskar smittspridningen. Nu är det inte bara det utan de vaccinerade som blir sjuka har ofta lägra virusnivåer även om en del har lika mycket som ovaccinerade. de sistnämnda är dock ofta sjukare betydligt kortare tid.

Sammantaget så minskar smittspridningen med vaccinering även om vi gärna hade sett bättre resultat.
Immunologi är inte matematik. Det är skillnad på sjuk och infekterad.

Det kan hända (jag finner det rent av troligt) att vaccinerade även framdeles har ett visst skydd mot svår sjukdom, så länge vi slipper större mutationer (vilka visserligen får antas komma inom någorlunda kort tid, säg 1 år för att höfta till med något), men smittspridningen är uppenbart hög nog redan idag bland vaccinerade för att utgöra ett stort problem.

Naturlig immunitet ger högre antikroppsnivåer under längre tid. Hur lång tid vet vi inte, men minst 16 månader (så lång tid man kunnat mäta). Nu rekommenderas visserligen även immuna att vaxa sig, eftersom deras antikroppsnivåer då slår igenom taket, men nyttan är oviss och riskerna bör bli högre iom immunresponsen.

Med dagens facit i hand är det således vi naturligt immuna som utgör smittspridningsminimerarna och den flockimmunitet vi ändå erhållit. Dvs det är vi som tog smällen för de sköras skull.
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-09 kl. 11:50.
Citera
2021-10-09, 11:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja, det ser vi men fortfarande är det de ovaccinerade som råkar mest illa ut och har gjort det senaste månaderna. Den samlade IVA statistiken talar sitt tydliga språk där. Idag har vi inga inlagda under 60 år.

Vi behöver nog snarast en boosterdos för våra gamla dock. Jag är inte säker att det behövs för de utanför riskgrupperna. Skulle någon där bli smittat blir det sannolikt med milt förlopp och det kommer att fungera som en tredje dos.
När du skriver mest illa ut, förstår jag att du enbart ser till IVA?
För det dör ju betydligt mer vaccinerade en ovaccinerade. Men de flesta vaccinerade dör utanför IVA.

När det gäller dödsfallen på IVA är de ganska jämt fördelat mellan vaccinerade och ovaccinerade, den senaste tiden. Var flertalet vilar beror på vilka veckor man tittar på.

Ser man på de senaste 4 veckorna så är övertaget på vaccinerade, se man på den senaste månaden så är övertaget ovaccinerade. Det är jätte jämt nu vilka som avlider på IVA.

Om en två månader till hur ser det ut då?

Jag håller med dig om att det kan vara en fördel med mer vaccin till riskgrupper. Jag hoppas att man inte tänker vaccinera ungdomar och barn med boosters, som vaccinet nu ser ut.

Jag ser själv ingen bra lösning på det hela. Den enda bra lösning som fanns har vi missat för länge sedan. Det var att offra den fria rörligheten i några månader i början. Nu är kanske den enda lösningen att låta tiden gå och hoppa att det blir bättre för vart år som går. Och beklaga situationen för de stackare som inte tål sjukdomen eller vaccinet. Synd för er men ni får inte vara med.
Citera
2021-10-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag har inte hävdat att människor inte ska träffa varandra. Vaccinering ska skydda, ja, men också få ner smittspridningen eftersom det råder en pandemi.
Det finns inget vetenskapligt underlag för att man ska kunna vaccinera ner spridningen av sjukdomar som influensan.

Det är väl därför nästan inga länder massvaccinerar barn mot influensan.
Citera
2021-10-09, 11:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Givetvis en hemsk sjukdom för de som blir drabbade och de som dör. Men du missar min poäng, utifrån vilka åldersgrupper som dör och insjuknar så skulle man kanske nöjt sig med att vaccinera dom.
Känns lite som att vi skickar ut brandkåren och släcker hus som inte brinner bara för att teoretisk skulle allt kunna brinna.
Jag tror att de flesta som genomgått IVA-vård har synpunkter på vad du säger. T.o.m. de som nu bara sitter med förlorat smak-/luktsinne tror jag inte håller med.

Att bekämpa pandemier med vaccin gör man med massvaccinering av hela populationen.

Glöm att COVID19 inte påverkar de yngre här helt enkelt.
Citera
2021-10-09, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Ingen paradox.
Tillgänglig data visar att flera åldersgrupper gynnas av vaccination. Det är fler som blir svårt sjuka efter infektion än av biverkningar från vaccinering. Detsamma gäller inte åldersgruppen 10-29, därav min motsättning.

Jag är emot vaccinpass, indirekt tvång och diskriminerande beteende mot ovaccinerade personer.
Du har alltså extremt låga krav för att godkänna ingrepp på din kropp.
Citera
2021-10-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Ingen paradox.

Fast det stämmer ju inte. Det är ytterst få fall i samtliga åldersgrupper av allvarliga (icke övergående) biverkningar som är konstaterade av läkemedelsverket. Kom gärna med en källa som bevisar motsatsen (och då menar jag inte en anekdotisk sådan). Att du är mot vacinpass etc. är inte relevant för diskussionen.
Citera
2021-10-09, 11:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Immunologi är inte matematik. Det är skillnad på sjuk och infekterad.

Det kan hända (jag finner det rent av troligt) att vaccinerade även framdeles har ett visst skydd mot svår sjukdom, så länge vi slipper större mutationer (vilka visserligen får antas komma inom någorlunda kort tid, säg 1 år för att häfta med något), men smittspridningen är uppenbart hög nog redan idag bland vaccinerade för att utgöra ett stort problem.

Naturlig immunitet ger högre antikroppsnivåer under längre tid. Hur lång tid vet vi inte, men minst 16 månader (så lång tid man kunnat mäta). Nu rekommenderas visserligen även immuna att vaxa sig, eftersom deras antikroppsnivåer då slår igenom taket, men nyttan är oviss och riskerna bör bli högre iom immunresponsen.

Med dagens facit i hand är det således vi naturligt immuna som utgör smittspridningsminimerarna och den flockimmunitet vi ändå erhållit. Dvs det är vi som tog smällen för de sköras skull.
Förstår du inte att om hälften inte blir sjuka = ingen infektion eller virusreplikation, så minskar smittspridningen. Har du dessutom vaccinerat folk omkring dig så bromsas det även av det då bara hälften är mottagliga.

FYI: Man använder matematik i epidemiologin.
Citera
2021-10-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inget vetenskapligt underlag för att man ska kunna vaccinera ner spridningen av sjukdomar som influensan.

Det är väl därför nästan inga länder massvaccinerar barn mot influensan.

Jag diskuterar inte barn utan vaccinering i allmänhet.

För övrigt är det Covid-19 vi diskuterar och inte en influensa. Övriga influensavirus har inte orsakat en pandemi.
Citera
2021-10-09, 11:52
Medlem
Citat:
Det är den uppenbarligen inte. Simpel matematik förklarar att även om bara hälften är skyddade från att bli sjuka med någon av de nya varianterna så minskar smittspridningen. Nu är det inte bara det utan de vaccinerade som blir sjuka har ofta lägra virusnivåer även om en del har lika mycket som ovaccinerade. de sistnämnda är dock ofta sjukare betydligt kortare tid.

Sammantaget så minskar smittspridningen med vaccinering även om vi gärna hade sett bättre resultat.

Senaste studien från UK påstår att efter 3 månader smittar vaccinerade lika mycket som ovaccinerade om de infekteras. Dessutom störtdyker skyddet mot infektion efter 3 månader. Så om ni inte vaccinerar er var tredje månad borde ni INTE få några fördelar i samhället! Snarare tvärtom eftersom ni med större sannolikhet smittas av någon vaccin-resistent mutation.

”Transmission reductions declined over time since second vaccination, for Delta reaching similar levels to unvaccinated individuals by 12 weeks for ChAdOx1 and attenuating substantially for BNT162b2. Protection from vaccination in contacts also declined in the 3 months after second vaccination”

”The study shows that people who become infected with the Delta variant are less likely to pass the virus to their close contacts if they have already had a COVID-19 vaccine than if they haven’t1. But that protective effect is relatively small, and dwindles alarmingly at three months after the receipt of the second shot.”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.28.21264260v1
Senast redigerad av hasse3344 2021-10-09 kl. 11:54.
Citera
2021-10-09, 11:53
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du har alltså extremt låga krav för att godkänna ingrepp på din kropp.

Ingen ska någonsin behöva känna tvång att vaccinera sig, även om man befinner sig i riskgrupp.
Det är främst pensionärer som gynnas av vaccinet.
Citera
2021-10-09, 11:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Förstår du inte att om hälften inte blir sjuka = ingen infektion eller virusreplikation, så minskar smittspridningen. Har du dessutom vaccinerat folk omkring dig så bromsas det även av det då bara hälften är mottagliga.

FYI: Man använder matematik i epidemiologin.
Infekterad är inte liktydigt med sjuk. För att illustrera för dig, så hamnar inte alla som testar positivt på IVA, och 9% av dem som infekterats som ovaccinerade är symtomfria (= inte sjuka, men infekterade).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in