2021-10-03, 08:25
Medlem
arbetets avatar
Mörkertalet bland döda i COVID19 i Indien är antagligen mycket stort:

Murad Banaji

@muradbanaji
Preprint with @aashishg_ on India's pandemic excess deaths (April 20-June 21):
central estimate: 3.8M
optimistic estimate: 2.8M
pessimistic estimate: 5.2M
To make these estimates we need to assess levels/ trends in mortality and death registration.
(1/5)
https://medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.30.21264376v1
/.../
There are limitations in the data, and uncertainties, and we will update the estimates as more data becomes available. But the uncertainties do not fundamentally change the story of this huge catastrophe, and millions of uncounted deaths. (5/5)
https://twitter.com/muradbanaji/status/1444292212464947205?s=20

Pre-print:

Estimates of pandemic excess mortality in India based on civil registration data
/.../We show that the surveillance of pandemic mortality in India has been extremely poor, with around 8-10 times as many excess deaths as officially recorded COVID-19 deaths. Our findings highlight the utility of all-cause mortality data, as well as the significant challenges in interpreting such data from LMICs. These data reveal that India is among the countries most severely impacted by the pandemic. It is likely that in absolute terms India has seen the highest number of pandemic excess deaths of any country in the world.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.30.21264376v1
Citera
2021-10-03, 08:27
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Min morfar fick Covid-19 i slutet av mars 2020. Han fick lindriga symptom och var i stort sett helt återställd efter drygt en vecka. Han märkte knappt av att han var sjuk.

I april så fick han sin andra spruta och tre veckor senare så fick han Covid-19 och dog.

Det här är varför jag är väldigt, väldigt skeptisk till dessa vaccin. Ni får säga vad fan ni vill om det. Det är helt klart något som inte stämmer med dessa vaccin.

Citat:
Ursprungligen postat av ThuleSociety
Hans fru hade bekräftad Covid-19 samtidigt i mars 2020 så det var utan tvekan Covid-19 den gången i alla fall.

Nej, det blev ingen ordentlig undersökning. De sade bara att Covid-19 kan vara tufft mot äldre. Vi frågade varför han klarade sig så bra förra året när han inte var vaccinerad men det fick vi inget svar på.
Extremt konstigt allting.

Beklagar sorgen.

Har jag uppfattat detta rätt då att din morfar drabbades av "ALfa-varianten" i Mars 2020, blev frisk, och senare får 2 vaccinationer, där spruta nr 2 ges i April - men då detta år 2021, då är vi inne på "Delta-mutationen". Då undrar jag om morfar fick Astra först , eftersom enbart Astra gavs ut till 65+ i starten, och senare tillkom Pfizer och då blandade vaccinationerna ?. Astra och Pfizer är olika i sin "konstruktion", och om det nu enbart var Astra så är det officiellt sagt att Astra var betydligt sämre att handskas med "Delta-mutationen".

Är helt enig med dig om att vaccin-experimentet inte är så säkert som det påstås.
Senast redigerad av vittne-x 2021-10-03 kl. 08:31.
Citera
2021-10-03, 08:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Upsala nya tidning idag diskussion mellan politiker som vill att fler ska kunna bo på särskilt boende. Reglerna för snäva, de boende överlever i genomsnitt tre till fyra månader efter inflytt.
Det har inte med covid i sig att göra, men däremot det faktum att vi ska tvångsvaccinera tusentals ung frisk personal som redan vet hur man ska undvika att smitta ner brukarna, och det för att rädda döende patienter, med så kort beräknad återstående levnad.
Vi är beredda att ändra smittskyddslagen, arbetsrätten med mera för att ovaccinerade inte ska smitta brukare som annars skulle dö av en vanlig förkylning, influensa, vinterkräksjuka eller något annat som de redan har, som cancer eller hjärtsjukdom.
Jag tycker alla liv är värda att rädda, men diskussionen kring vaccination av personalen har kanske spårat ut litegrann? Särskilt som vaccinerade också kan sprida smitta. Vad ska man tycka egentligen?

Det är min övertygelse om att inflyttningen på särskilda vårdboenden är det som tar död på de gamla. Hade de inte flytta in där skulle de levt mycket längre.

Det var en visdom som äldre hade på 1940-, 50-, 60-talet, "jag vill inte in på hemmet"! De såg ju att man snabbt dog där.
Sedan svängde det, boendena blev allt mer bekväma, man fick träffa gamla kompisar det blev populärt igen. Efter corona trodde jag de skulle bli omöjligt att fylla luckorna, men nej de anhöriga buffar på de vill åt bostaden till sina barn. Alla har intresse av att baxa in gamlingarna på vårdboendet.

Att det jobbar unga frisk på vårdboendet kan vara sant just därför påverkas det inte själva av alla baciller och virus de går och bär på. Tvättar händerna efter toabesök tror jag inte de gör. Det är snuskisar som jobbar i vården!

Kan ge mig fan på att gamla dött av gonorré, syfilis, flagellater och herpes mycket vanligt. Men läkarna tycker det är osannolikt och letar inte efter dödsorsaken. De är för lata den gamla dog av "ålderdomssvaghet". Ingen jävel bryr sig ändå om orsaken till att en gammal människa dör.

Man måste vara mycket frisk och stark för att bli 100 år i Sverige. De som bor hemma träffar ett fåtal får god vård av anhöriga kan säkert bli 110 år.
Citera
2021-10-03, 09:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vill lägg till lite i debatten kring SARS och påståendet om immunitet kvar efter 17 år. Problemet med det är att vi inte har några SARS-virus därute som har haft 17 år på sig att mutera. Och korsimmunitet tror jag inte alls på från vad vi ser hos SCoV2 och HCoV:s. Korsreaktivitet möjligtvis men frågan är om det är något bra med tanke på senare fynd kring t-celler som jag tar upp i förra inlägget.

Man har också sett hos OC43 att gammal plasma inte visar någon immunitet mot nyare varianter. Däremot tvärtom. Nyare plasma har effektivitet mot gamla varianter, alltså "bakåtkompatibilitet".
Kan det inte finnas någon immunitet från de coronavirus som idag är förkylningsvirus?

Det finns ju 7 olika coronavirus som kan drabba människor.
3 av dem är allvarligare och är det som ger SARS, MERS och nu covid

Kan det vara så att det finns likheter med de 4 andra och med aktuella viruset som ger covid?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Citera
2021-10-03, 09:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som artikeln skriver, man jämför 1.5 säsonger covid (jag skulle nog vilja hävda 2 säsonger i praktiken) med 4 säsonger influensa.

Till det kan man tillägga att covidbarnen dog med covid. Det är inte säkert att influensan registreras som dödsorsak bara för att ett barn hade influensan inom 30 dagar. De barn som dör av influensa är också barn med stor samsjuklighet, vilket gör dödsorsaken svårbestämd.

Man borde i alla fall kunna enas om att covid inte är ett stort problem för barn. Det är på liknande nivå som influensa. Räknar man in RS-virus och andra lunginflammationer så blir den förhöjda risken för barn att dö i halsvirus väldigt blygsam.
Vi ser ju ingen överdödlighet bland barn i Sverige och jag har inte sett att man kan se det i något annat land. Utan vi har till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin. Även på euromomo kan man se att medlemsländerna har en underdödlighet bland barn.

Så länge det ser ut så här jag känt mig trygg som mor. Små barn/bebisar eller väldigt sjuka barn bör man vara försiktig med oavsett. Man bör också ha uppsikt på barnen om de skulle visa MIS-C symtom.

Men nu ska vi vaccinera 12-15 åringar i skolorna, vill inte föräldrarna kan man på skolan göra mognadsbedömning även på 12 åringarna och vaccinera de ändå, så vitt jag vet får man inte gära så med någon annan vaccination, alla vårdnadshavares underskrift krävs för alla annan vaccination. FoHM säger att detta är för deras egen hälsas skull och för att de inte ska missa skoltid i fall de skulle smittas av covid.

Tydligen är covid ett mycket större problem för barns (12-17) år hälsa en influensan samt att barn tenderar att missa mer skoltid för covid sjukdom en för influensan. I all fall om vi ska tro på FoHM. Influensa vaccin för barn rekommenderas bara om barnen har andra alvarliga sjukdomar.

Själv tycker jag att något inte stämmer här. Det hade varit mer riktigt för mig om man istället för att vaccinera, var tydlig, gärna övertydlig med vilka symptomet MIS-C ger och hur vi föräldrar ska bete oss om vi misstänker MIS-C. Som det är nu vet knapps ens föräldrar att MIS-C finns.

Lika så kan jag inte ens förstå att man kan vaccinera 12 åringar mot föräldrarnas vilja med så vaga argument som att det är för deras hälsa skull och för att inte missa en ev. vecka i skolan.
Citera
2021-10-03, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi ser ju ingen överdödlighet bland barn i Sverige och jag har inte sett att man kan se det i något annat land. Utan vi har till och med en underdödlighet bland barn nu under pandemin. Även på euromomo kan man se att medlemsländerna har en underdödlighet bland barn.

Så länge det ser ut så här jag känt mig trygg som mor. Små barn/bebisar eller väldigt sjuka barn bör man vara försiktig med oavsett. Man bör också ha uppsikt på barnen om de skulle visa MIS-C symtom.

Men nu ska vi vaccinera 12-15 åringar i skolorna, vill inte föräldrarna kan man på skolan göra mognadsbedömning även på 12 åringarna och vaccinera de ändå, så vitt jag vet får man inte gära så med någon annan vaccination, alla vårdnadshavares underskrift krävs för alla annan vaccination. FoHM säger att detta är för deras egen hälsas skull och för att de inte ska missa skoltid i fall de skulle smittas av covid.

Tydligen är covid ett mycket större problem för barns (12-17) år hälsa en influensan samt att barn tenderar att missa mer skoltid för covid sjukdom en för influensan. I all fall om vi ska tro på FoHM. Influensa vaccin för barn rekommenderas bara om barnen har andra alvarliga sjukdomar.

Själv tycker jag att något inte stämmer här. Det hade varit mer riktigt för mig om man istället för att vaccinera, var tydlig, gärna övertydlig med vilka symptomet MIS-C ger och hur vi föräldrar ska bete oss om vi misstänker MIS-C. Som det är nu vet knapps ens föräldrar att MIS-C finns.

Lika så kan jag inte ens förstå att man kan vaccinera 12 åringar mot föräldrarnas vilja med så vaga argument som att det är för deras hälsa skull och för att inte missa en ev. vecka i skolan.
Du har inte missat något. Det finns ingen logik i att göra det här. FHM:s eget beräkningsunderlag sparar noll dödsfall och fem inläggningar på IVA, med bibehållen smittspridning.

Om man vill undvika att barnen missar skolgång, och minska trycket på barn-IVA i vinter, så kan man väl vaccinera alla barnen mot influensa istället. Det kan användas från sex månader.
Citera
2021-10-03, 09:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kan det inte finnas någon immunitet från de coronavirus som idag är förkylningsvirus?

Det finns ju 7 olika coronavirus som kan drabba människor.
3 av dem är allvarligare och är det som ger SARS, MERS och nu covid

Kan det vara så att det finns likheter med de 4 andra och med aktuella viruset som ger covid?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Ja, teorierna har funnits men det verkar inte vara någon hit.

Dels har vi ju nu det här att var för sig verkar alla coronavirus mutera sig förbi immunförsvaret. Det är den strategin de har och det är därför de hänger kvar och smittar ner oss ungefär vartannat år. Att det då skulle finnas korsimmunitet mellan coronavirus är nog långsökt.

Dels finns problemet med t-celler som börjat visa sig. Följ denne immunolog på Twitter för information: https://twitter.com/fitterhappierAJ även om han är lite väl pessimistisk tycker jag.

Dels är det många nu som tycker sig se att COVID19 inte visar på en avmattning utan snarare det motsatta med interferonresistens och annat:

Interferon Resistance of Emerging SARS-CoV-2 Variants

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.03.20.436257v1.full.pdf

Många av studierna som hävdar korsimmunitet har varit in vitro-studier dessutom och frågan är om det inte är korsreaktivitet man har sett vilket är något annat och vad jag förstår inte alltid en bra grej.
Citera
2021-10-03, 10:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ja, teorierna har funnits men det verkar inte vara någon hit.

Dels har vi ju nu det här att var för sig verkar alla coronavirus mutera sig förbi immunförsvaret. Det är den strategin de har och det är därför de hänger kvar och smittar ner oss ungefär vartannat år. Att det då skulle finnas korsimmunitet mellan coronavirus är nog långsökt.

Dels finns problemet med t-celler som börjat visa sig. Följ denne immunolog på Twitter för information: https://twitter.com/fitterhappierAJ även om han är lite väl pessimistisk tycker jag.

Dels är det många nu som tycker sig se att COVID19 inte visar på en avmattning utan snarare det motsatta med interferonresistens och annat:

Interferon Resistance of Emerging SARS-CoV-2 Variants

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.03.20.436257v1.full.pdf

Många av studierna som hävdar korsimmunitet har varit in vitro-studier dessutom och frågan är om det inte är korsreaktivitet man har sett vilket är något annat och vad jag förstår inte alltid en bra grej.
Det jag tänkte var att vissa får en väldigt lätt covid, en del märker inget, en del som enklare förkylning och så de med värre och riktigt allvarligt.
Sedan kan det bero på hur mycket virus de utsatts för samt deras fysiska hälsa påverkar även hur bra deras immunförsvar är.

Jag har en kollega som han och hans fru fick covid samt ett av deras två barn. Det andra barnet fick aldrig covid. Antingen immun eller så var det det barnet som fick in smittan i familjen utan att visa symptom. Och då kommer fundering varför en del inte blir sjuka.
Citera
2021-10-03, 10:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det jag tänkte var att vissa får en väldigt lätt covid, en del märker inget, en del som enklare förkylning och så de med värre och riktigt allvarligt.
Sedan kan det bero på hur mycket virus de utsatts för samt deras fysiska hälsa påverkar även hur bra deras immunförsvar är.

Jag har en kollega som han och hans fru fick covid samt ett av deras två barn. Det andra barnet fick aldrig covid. Antingen immun eller så var det det barnet som fick in smittan i familjen utan att visa symptom. Och då kommer fundering varför en del inte blir sjuka.
Jag har ett äldre par som grannar där den ena blev sjuk och den andra (frun) aldrig testade sig positivt. Så visst, men jag tror inte det är vanligt. Man pratar om medfödd immunitet (och även förvärvad i viss mån) som att det skulle skydda. Jag tror dock att i stort sett alla blir smittade och en del kommer till och med bli återsmittade. Vad det handlar och hur sjukdomen utvecklar har istället att göra med hur vårt immunförsvar hanterar viruset. Hur det lyckas och det försämras med åldern och där kan också finnas medfödda kvaliteter men det är inte riktigt samma sak som medfödd immunitet (eller förvärvad). Jag nämnde att SCoV2 verkar skaffa sig interferonresistens med nya varianter. Vi har det här också och där tror jag svaret på gåtan ligger varför en del slipper lindrigt undan och en del blir allvarligt sjuka:

Inborn errors of type I IFN immunity in patients with life-threatening COVID-19

The genetics underlying severe COVID-19
The immune system is complex and involves many genes, including those that encode cytokines known as interferons (IFNs). Individuals that lack specific IFNs can be more susceptible to infectious diseases. Furthermore, the autoantibody system dampens IFN response to prevent damage from pathogen-induced inflammation. Two studies now examine the likelihood that genetics affects the risk of severe coronavirus disease 2019 (COVID-19) through components of this system (see the Perspective by Beck and Aksentijevich). Q. Zhang et al. used a candidate gene approach and identified patients with severe COVID-19 who have mutations in genes involved in the regulation of type I and III IFN immunity. They found enrichment of these genes in patients and conclude that genetics may determine the clinical course of the infection. Bastard et al. identified individuals with high titers of neutralizing autoantibodies against type I IFN-α2 and IFN-ω in about 10% of patients with severe COVID-19 pneumonia. These autoantibodies were not found either in infected people who were asymptomatic or had milder phenotype or in healthy individuals. Together, these studies identify a means by which individuals at highest risk of life-threatening COVID-19 can be identified.
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abd4570
Citera
2021-10-03, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Mörkertalet bland döda i COVID19 i Indien är antagligen mycket stort:

Murad Banaji

@muradbanaji
Preprint with @aashishg_ on India's pandemic excess deaths (April 20-June 21):
central estimate: 3.8M
optimistic estimate: 2.8M
pessimistic estimate: 5.2M
To make these estimates we need to assess levels/ trends in mortality and death registration.
(1/5)
https://medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.30.21264376v1
/.../
There are limitations in the data, and uncertainties, and we will update the estimates as more data becomes available. But the uncertainties do not fundamentally change the story of this huge catastrophe, and millions of uncounted deaths. (5/5)
https://twitter.com/muradbanaji/status/1444292212464947205?s=20

Pre-print:

Estimates of pandemic excess mortality in India based on civil registration data
/.../We show that the surveillance of pandemic mortality in India has been extremely poor, with around 8-10 times as many excess deaths as officially recorded COVID-19 deaths. Our findings highlight the utility of all-cause mortality data, as well as the significant challenges in interpreting such data from LMICs. These data reveal that India is among the countries most severely impacted by the pandemic. It is likely that in absolute terms India has seen the highest number of pandemic excess deaths of any country in the world.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.30.21264376v1

Det är stort även i Sverige, men det är ingen som vill prata om det.
Citera
2021-10-03, 10:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är stort även i Sverige, men det är ingen som vill prata om det.

Syftar du på äldre som dött i hemmet ? För övriga majoritet söker ju vård vid svår sjukdom !
Citera
2021-10-03, 11:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är komedi att se dig dag in och dag ut propagera för att vaccin, vars effekt avtar efter 6 månader, mot ett för 99,9% av befolkningen harmlöst influensavirus. Ännu roligare är att det finns människor som på allvar tror att Pfizers nödgodkända vaccin skulle vara bättre än kroppens immunförsvar att hantera en infektion.

Komedi på hög nivå. Fortsätt gärna leverera, det är hysteriskt roligt att läsa till morgonkaffet.

Igår var det fullt ös på restauranger och barer landet runt. Jag var själv inte ute med har vänner som skickade bilder.

Dvs majoriteten har sett igenom hoaxen och väljer det som vi foliehattar sa från början: lev med skiten.
Jag tycker det är stor humor att se anti-vaxxers fångade i en djup kognitiv dissonans där verkligheten upphört att existera för dem.

Än mer roligt är att man hellre förlitar sig på nödgodkända mediciner (monoklonala antikroppar) som Big Pharma verkligen tjänar pengar på och snart även Molnupravir istället för att ta vaccinet som nu delats ut i miljarder doser och kan anses som genomtestade. Det ligger också en avgrundsdjup ironi i detta att många anti-vaxxers överlever tack vare det:

They Shunned Covid Vaccines but Embraced Antibody Treatment
Championed by doctors and conservative radio hosts alike, monoclonal antibodies for Covid are in high demand — even from those who don’t want a vaccine.

https://www.nytimes.com/2021/09/18/health/covid-antibody-regeneron.html

Och de som känner till farmakologin bakom både det och vacciner ställer sig det enkla frågan: varför?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in