Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Upsala nya tidning idag diskussion mellan politiker som vill att fler ska kunna bo på särskilt boende. Reglerna för snäva, de boende överlever i genomsnitt tre till fyra månader efter inflytt.
Det har inte med covid i sig att göra, men däremot det faktum att vi ska tvångsvaccinera tusentals ung frisk personal som redan vet hur man ska undvika att smitta ner brukarna, och det för att rädda döende patienter, med så kort beräknad återstående levnad.
Vi är beredda att ändra smittskyddslagen, arbetsrätten med mera för att ovaccinerade inte ska smitta brukare som annars skulle dö av en vanlig förkylning, influensa, vinterkräksjuka eller något annat som de redan har, som cancer eller hjärtsjukdom.
Jag tycker alla liv är värda att rädda, men diskussionen kring vaccination av personalen har kanske spårat ut litegrann? Särskilt som vaccinerade också kan sprida smitta. Vad ska man tycka egentligen?
Det är min övertygelse om att inflyttningen på särskilda vårdboenden är det som tar död på de gamla. Hade de inte flytta in där skulle de levt mycket längre.
Det var en visdom som äldre hade på 1940-, 50-, 60-talet, "jag vill inte in på hemmet"! De såg ju att man snabbt dog där.
Sedan svängde det, boendena blev allt mer bekväma, man fick träffa gamla kompisar det blev populärt igen. Efter corona trodde jag de skulle bli omöjligt att fylla luckorna, men nej de anhöriga buffar på de vill åt bostaden till sina barn. Alla har intresse av att baxa in gamlingarna på vårdboendet.
Att det jobbar unga frisk på vårdboendet kan vara sant just därför påverkas det inte själva av alla baciller och virus de går och bär på. Tvättar händerna efter toabesök tror jag inte de gör. Det är snuskisar som jobbar i vården!
Kan ge mig fan på att gamla dött av gonorré, syfilis, flagellater och herpes mycket vanligt. Men läkarna tycker det är osannolikt och letar inte efter dödsorsaken. De är för lata den gamla dog av "ålderdomssvaghet". Ingen jävel bryr sig ändå om orsaken till att en gammal människa dör.
Man måste vara mycket frisk och stark för att bli 100 år i Sverige. De som bor hemma träffar ett fåtal får god vård av anhöriga kan säkert bli 110 år.