2021-10-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Orsaken till dödsfallet är inte fastställt. Det är endast konstaterat att personen avled med Covid-19.
Med andra ord, misstänkt dödsfall av Covid-19.

Dessa biverkningar existerar och värre kommer det med stor sannolikhet bli framöver.

Jag är inte emot vaccinering av personer i riskgrupp, men försök inte övertyga mig om att friska barn behöver vaccineras!

Jodå, det utfärdas ett dödscertifikat som därefter rapporteras till Socialstyrelsen. De siffror som Folkhälsomyndigheten rapporterar som dödsfall överensstämmer i stort med siffrorna hos Socialstyrelsen.

Biverkningar existerar alltid med vaccin med det är försvinnande få där det konstaterats bero på vaccinet. Intressant paradox att du vill vaccinera personer i riskgrupp med ett vaccin som du själv anser är fullt av allvarliga biverkningar
Citera
2021-10-09, 11:28
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ingen kan vara 100% säker på hur framtiden kommer att se ut men hittills har säkert hundratusentals liv räddats av vaccinerna. Bara i Sverige skulle vi nog ha haft en väldigt tragisk vår utan vaccinerna. Den slutsatsen kan man dra ifrån statistiken vi har.

Glöm inte att väldigt många av de som avlidit varit väldigt gamla och även haft andra sjukdomar som gjort att de var nära döden ändå. Viktigt också att skilja på vilka som dött AV covid och vilka som dött MED covid.

Kolla denna länk,(scrolla ner till siffror om dödsfall kontra ålder) tycker den tydliggör att läget att kanske inte Vaccin för alla är lösningen, vi ska inte underskatta vårt eget immunförsvar.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-10-09, 11:29
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du räknar misstänkta biverkningar som inte bevisats, dessutom hälften från vem som helst som suttit hemma och gissat att det har med vaccinet att göra. Det är väldigt osäkra siffror.

Sen att bara räkna IVA-fall är också väldigt missvisande då de flesta fall av MIS-C som fortfarande är en allvarlig sjukdom inte behöver IVA-vård. De flesta som får långtidscovid behöver inte ens sjukhusvård men får ändå en kraftig sänkning av livskvaliteten.

Du jämför äpplen och grävmaskiner.

Det du kallar "bygger upp flockimmunitet" är att orsaka betydande död och skador bland befolkningen. Det är fria fantasier att alla "friska" är skyddade mot covid-19.

Jo det är det.

The VE point estimates declined from 91% before predominance of the SARS-CoV-2 Delta variant to 66% since the SARS-CoV-2 Delta variant became predominant at the HEROES-RECOVER cohort study sites; however, this trend should be interpreted with caution because VE might also be declining as time since vaccination increases and because of poor precision in estimates due to limited number of weeks of observation and few infections among participants. [...]Although these interim findings suggest a moderate reduction in the effectiveness of COVID-19 vaccines in preventing infection, the sustained two thirds reduction in infection risk underscores the continued importance and benefits of COVID-19 vaccination".

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm?s_cid=mm7034e4_w

Räkna bort 50% av dessa misstänkta biverkningar och ta bort 60% av de sjuka barnen. Friska barn löper fortfarande större risk att drabbas av allvarlig biverkning efter vaccinering.

Kul att du nämner MIS-C, vilket även det är en misstänkt biverkning av covid-19, ej konstaterad! Pinsamt.

Ni personer som förespråkar barnvaccinering efter min redovisade data lider förmodligen av nån form av personlighetsstörning.
Citera
2021-10-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx

Jo det är det.

The VE point estimates declined from 91% before predominance of the SARS-CoV-2 Delta variant to 66% since the SARS-CoV-2 Delta variant became predominant at the HEROES-RECOVER cohort study sites; however, this trend should be interpreted with caution because VE might also be declining as time since vaccination increases and because of poor precision in estimates due to limited number of weeks of observation and few infections among participants. [...]Although these interim findings suggest a moderate reduction in the effectiveness of COVID-19 vaccines in preventing infection, the sustained two thirds reduction in infection risk underscores the continued importance and benefits of COVID-19 vaccination".

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7034e4.htm?s_cid=mm7034e4_w
Detta var ju före delta. Det är andra tider nu
Citera
2021-10-09, 11:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag hoppas att du har rätt, men i Sverige har de flesta som är fullvaccinerade fortfarande ett ganska bra skydd, men vi ligger flera månader efter Israel, och där blev det tydligt att skyddet avtog snabbt.
Framåt jul är vi i samma läge.
Nej, men det har det inte gjort ens i Israel. Vad man ser där är genombrottsinfektioner från deltavarianten hos antagligen de äldre och de i riskgrupp.

Jag anser att israelerna själva överreagerar här men de har en helt annan politisk situation där och framförallt har de råd med det. Jag kan tänka mig att det politiska läget i landet i övrigt gör att politikerna aktar sig väldigt noga i att misslyckas med coronahanteringen.

Man får väga in sådant också faktiskt.
Citera
2021-10-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Och hur ska de svaga grupperna därefter skyddas från den i övrigt ovaccinerade befolkningen? Tror du seriöst att siffrorna på IVA skulle se bättre ut om ingen vaccinerade sig förutom skyddsgrupper?

Det är ingen som påstått att vaccinerade inte smittar. Däremot så smittar ovaccinerade i långt högre utsträckning; ett faktum som du gillar att glömma bort.
Människor ska inte skyddas från att träffa varandra. Det leder bara ner i fördärvet.

Vaccin ska skydda den som vaccineras. Så har vaccin funkat i alla tider. Man behöver inte flockimmunitet. Flockimmunitet är bara en lustig bieffekt av vaccin som man inte ens började diskutera på allvar förrän på 60-talet.
Citera
2021-10-09, 11:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det vi kan se är att skyddet mot smittspridning snabbt avtar.

Var det inte så att unga och friska skulle vaccinera sig för att stoppa/ minska smittspridning? Åtminstone har då jag fått uppleva rena påhopp och nästan avsky pga min vägran att vaccinera mig (jag är immun) då jag blivit tillsagd att jag ska vaxa mig "så att vi kan bli av med den här skiten någon gång". Jag har helt enkelt konstaterat att min kunskap om immunologi är betydligt större än genomsnittets.
Det är den uppenbarligen inte. Simpel matematik förklarar att även om bara hälften är skyddade från att bli sjuka med någon av de nya varianterna så minskar smittspridningen. Nu är det inte bara det utan de vaccinerade som blir sjuka har ofta lägra virusnivåer även om en del har lika mycket som ovaccinerade. de sistnämnda är dock ofta sjukare betydligt kortare tid.

Sammantaget så minskar smittspridningen med vaccinering även om vi gärna hade sett bättre resultat.
Citera
2021-10-09, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Människor ska inte skyddas från att träffa varandra. Det leder bara ner i fördärvet.

Vaccin ska skydda den som vaccineras. Så har vaccin funkat i alla tider. Man behöver inte flockimmunitet. Flockimmunitet är bara en lustig bieffekt av vaccin som man inte ens började diskutera på allvar förrän på 60-talet.

Jag har inte hävdat att människor inte ska träffa varandra. Vaccinering ska skydda, ja, men också få ner smittspridningen eftersom det råder en pandemi.
Citera
2021-10-09, 11:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENZOMOOR
Glöm inte att väldigt många av de som avlidit varit väldigt gamla och även haft andra sjukdomar som gjort att de var nära döden ändå. Viktigt också att skilja på vilka som dött AV covid och vilka som dött MED covid.

Kolla denna länk,(scrolla ner till siffror om dödsfall kontra ålder) tycker den tydliggör att läget att kanske inte Vaccin för alla är lösningen, vi ska inte underskatta vårt eget immunförsvar.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Du vill istället ha någon variant på modern ättestupa alltså.

Jag kan tala om att en död i COVID19 vill du inte gå igenom även om du står på randen till graven din.
Citera
2021-10-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det är mer eller mindre konstaterat att vaccinets effektivitet sjunker till runt 20% på ett halvår vilket innebär att alla vaccinerade går runt och smittar nästan lika mycket som ovaccinerade. Dessutom är det nästan dubbelt så vanligt med vaccin-resistenta mutationer bland vaccinerade. Tänk efter lite. Hur tror du att ett 30-tal vaccinerade personer blev smittade och åtta dog på samma boende? Det går inte att skylla på en ovaccinerad. Uppenbarligen kunde övriga 30 pers smittas och således sprida viruset. Det beror på dessa två faktorer och värre kommer det att bli. Om vi enbart vaccinerat riskgrupperna hade vi inte gett resistenta mutationer vare sig fördel eller smittkedja rakt in riskgrupperna. Det finns mycket forskning som pekar på detta eftersom vi inte kan uppnå flockimmunitet som mot tex mässling och polio. Men det är för sent att ändra strategi nu eftersom majoriteten redan vaccinerats. Bara köra på tills vaccinet är helt verkningslöst och hoppas att man vunnit några politiska poäng i massmedia på vägen dit.

Läs på lite:

"Estimated BNT162b2(Pfizer–BioNTech) effectiveness against any SARS-CoV-2 infection was negligible in the first 2 weeks after the first dose. It increased to 36.8% (95% confidence interval [CI], 33.2 to 40.2) in the third week after the first dose and reached its peak at 77.5% (95% CI, 76.4 to 78.6) in the first month after the second dose. Effectiveness declined gradually thereafter, with the decline accelerating after the fourth month to reach approximately 20% in months 5 through 7 after the second dose."

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114114

”Counterintuitively, when most individuals of the population have already been vaccinated but the transmission is not controlled the probability of emergence of a resistant strain was greatly increased.

By having a situation where you vaccinate everybody, a vaccine-resistant mutant actually gains a selective advantage. This means the vaccine resistant strain spreads through the population faster at a time when most people are vaccinated."

https://www.cnn.com/2021/07/30/health/vaccination-alone-variants-study/index.html

”His team found that 78% of infections in fully vaccinated people among the study were caused by variants with these mutations, compared to 48% of the cases among unvaccinated people, who remained an easier target for earlier generations of the virus.”

https://www.mercurynews.com/2021/08/27/new-ucsf-study-vaccine-resistant-viruses-are-driving-breakthrough-covid-infections

Läs på lite själv. Det viktiga är väl snarare att vaccinering skyddar mot svår sjukdom och död. Efter 4 månader har Pfizer fortfarande kvar 77% skydd och Moderna 92% mot detta:

https://www.svd.se/studie-moderna-skyddar-langre-an-pfizers-vaccin

Du får även gärna tänka efter lite själv. Det räcker med att en person har så lite som 1% antikroppar (om jag raljerar lite) så smittar denne mindre än en ovaccinerad. Det är i vart fall bättre än att låta ovaccinerad vårdpersonal löpa amok.
Citera
2021-10-09, 11:42
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vill istället ha någon variant på modern ättestupa alltså.

Jag kan tala om att en död i COVID19 vill du inte gå igenom även om du står på randen till graven din.

Givetvis en hemsk sjukdom för de som blir drabbade och de som dör. Men du missar min poäng, utifrån vilka åldersgrupper som dör och insjuknar så skulle man kanske nöjt sig med att vaccinera dom.
Känns lite som att vi skickar ut brandkåren och släcker hus som inte brinner bara för att teoretisk skulle allt kunna brinna.
Citera
2021-10-09, 11:42
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Detta var ju före delta. Det är andra tider nu
Fel, det står ju det är efter delta. Innan delta var det 91% skydd, nu är det 66%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in