2021-10-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hos de infekterade kanske.

Låt oss titta på de nyaste rönen:

Lower probability and shorter duration of infections after Covid-19 vaccine correlate with anti-SARS-CoV-2 circulating IgGs

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.09.24.21263978v2

COVID-19 vaccination reduces risk and duration of SARS-CoV-2 infection

https://www.news-medical.net/news/20210928/COVID-19-vaccination-reduces-risk-and-duration-of-SARS-CoV-2-infection.aspx

Longitudinal analysis of SARS-CoV-2 vaccine breakthrough infections reveal limited infectious virus shedding and restricted tissue distribution

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8423226/

Reduction in infectious SARS-CoV-2 shedding in vaccine breakthrough infections

https://www.news-medical.net/news/20210906/Reduction-in-infectious-SARS-CoV-2-shedding-in-vaccine-breakthrough-infections.aspx

Den sistnämnda mest intressant med tanke på bredden på studien. Lär bli peer-reviewed och publicerad med tiden skulle jag tro.

Men jag håller med. Som kunskapsläget är bör budskapet vara att man är lika smittsam som vaccinerad.

När man blir sjuk.
Intressanta studier, men ingen var på deltavarianten om jag förstod det rätt?

Jag är ju av den lite impopulära åsikten att jag tror varken naturlig immunitet eller vaccin har något långvarigt skydd mot att bära smitta.

Om jag ska ta en siffra ur luften, kanske 3-6 månader för vaccin och 6-12 månader för sjukdom. Motsvarande den tid man har IgA antikroppar.
Citera
2021-10-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Lukt och smakbortfall bedäms som 10 % invaliditet.
Jag hade en arbetskamrat med dessa problem och det är mycket värre än man tror.
Inget smajar något så det är en kamp att gå i dig mat.
Många som får dessa problem har svårt att få i sig tillräckligt mycket mat.
Min fru kan få månader av lukt- och smakbortfall efter en vanlig förkylning. Det är inget hon önskar sig, men man måste sätta det i perspektiv.

Det är helt okej att tycka det är trist att inte kunna känna smak, men man kan inte begära att hela världen ska engagera sig i den frågan. Man kan inte begära att någon annan ska vaccinera sig för att skydda ens eget luktsinne. Man får vaccinera sig själv, om man vill det.
Citera
2021-10-03, 00:59
Bannlyst
Upsala nya tidning idag diskussion mellan politiker som vill att fler ska kunna bo på särskilt boende. Reglerna för snäva, de boende överlever i genomsnitt tre till fyra månader efter inflytt. Det har inte med covid i sig att göra, men däremot det faktum att vi ska tvångsvaccinera tusentals ung frisk personal som redan vet hur man ska undvika att smitta ner brukarna, och det för att rädda döende patienter, med så kort beräknad återstående levnad. Vi är beredda att ändra smittskyddslagen, arbetsrätten med mera för att ovaccinerade inte ska smitta brukare som annars skulle dö av en vanlig förkylning, influensa, vinterkräksjuka eller något annat som de redan har, som cancer eller hjärtsjukdom. Jag tycker alla liv är värda att rädda, men diskussionen kring vaccination av personalen har kanske spårat ut litegrann? Särskilt som vaccinerade också kan sprida smitta. Vad ska man tycka egentligen?
Senast redigerad av Lokatten66 2021-10-03 kl. 01:04. Anledning: Ett tillägg
Citera
2021-10-03, 03:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Min fru kan få månader av lukt- och smakbortfall efter en vanlig förkylning. Det är inget hon önskar sig, men man måste sätta det i perspektiv.

Det är helt okej att tycka det är trist att inte kunna känna smak, men man kan inte begära att hela världen ska engagera sig i den frågan. Man kan inte begära att någon annan ska vaccinera sig för att skydda ens eget luktsinne. Man får vaccinera sig själv, om man vill det.
Försäkringsmässigt bedöms lukt- och smakbortfall som 10 % invaliditet, men då gäller det ju inte några månader naturligtvis.
Citera
2021-10-03, 04:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så du tror inte att hygien och undernäring och smittor som sprids på dåliga skitiga toaletter etc. spelar någon roll för att folk blir sjuka? Det gör däremot jag pch troligen de flesta ,med ens basal kunskap i biologi.
Enligt många källor så dog majoriteten av de som sägs ha dött i spanska sjukan i av eller med bakteriell lunginflammation..
Istället för att framföra vad du tror om hur influensavirus/spanska sjukan sprids så kan du väl länka till något som visar att din teori om att influensavirus smittar via dåliga skitiga toaletter stämmer.
Tror du att coronavirus också smittar via toaletter?

Hittills har du inte i något enda fall lyckats länka till något som visar att det du påstår stämmer, men någon gång ska ju bli den första.

Spanska sjukan var en virusinfektion som förstörde lungorna vilket gjorde att många fick lunginflamation som följdsjukdom. Menar du att lunginflammation smittar via toaletter så bör du även visa att det är så.
Citera
2021-10-03, 04:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu överdriver du lite väl mycket de flesta som infekterats av coronaviruset har inte tappat luktsinnet alls medan andra har tappat det en kortare period precis som när man är täppt i näsan vid en influensa eller förkylning. Ett fåtal har tappat luktsinnet en längre tid. Knappast så många som du vill göra gällande.
Du kan ha rätt, men posta gärna nådot som styrker din uppfattning.
Citera
2021-10-03, 05:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Intressanta studier, men ingen var på deltavarianten om jag förstod det rätt?

Jag är ju av den lite impopulära åsikten att jag tror varken naturlig immunitet eller vaccin har något långvarigt skydd mot att bära smitta.

Om jag ska ta en siffra ur luften, kanske 3-6 månader för vaccin och 6-12 månader för sjukdom. Motsvarande den tid man har IgA antikroppar.
Vi börjar först med deltavarianten och var kunskapsläget är:
Let’s talk about viral loads. Do unvaccinated people infected with the delta variant show higher loads than we see with other variants?

When it comes to COVID-19, a higher viral load seems to lead to a higher risk of transmitting the disease. Reports suggest that unvaccinated people infected with the delta variant have a roughly 1,000-fold higher viral load than with the original strain of SARS-CoV-2 (which now accounts for a minority of cases in the U.S). The delta variant also seems to generate about a five- to 20-fold higher viral load than alpha, a variant first identified in the United Kingdom.

What about vaccinated people? Do they also have higher viral loads?

There are also multiple sources that support this claim. One estimate indicates that vaccinated people infected with the delta variant have a viral load that’s five or six times higher than what we see in breakthrough infections from other variants. This makes sense because the mutations that gave rise to delta lead to higher viral loads in general.

Some news stories have gone beyond that—suggesting that the viral load in breakthrough cases of delta isn’t just high. It’s equal to the loads seen in cases among unvaccinated people. What does the evidence show?

This claim has caused a lot of concern in recent weeks because it suggests that the protection offered by COVID-19 vaccines is eroding. It’s primarily based on a CDC report that described an outbreak in Barnstable County, Massachusetts. In that case, researchers tested infected individuals for a parameter called CT, which indicates the presence of viral RNA and is often taken as a proxy for viral load. However, there are several issues that complicate the interpretation of those data, some of which are acknowledged in the report.

What are some of those issues?

Before vaccines, CT was a reasonable proxy for viral load. But it’s unclear if that’s the case for vaccinated individuals. When an individual mounts a successful immune response, infectious virus is destroyed, but RNA may remain. That explains why you may continue to test positive for COVID-19 months after you recover and are no longer a risk to others.

We don’t yet know whether vaccine breakthrough cases are truly shedding high levels of infectious virus. The Barnstable report clearly states that the test results could be “affected by factors other than viral load” and that “microbiological studies are required.”

Additionally, in a yet-to-be published report from Singapore, breakthrough infections in vaccinated individuals achieved similar CT values to unvaccinated cases, but only for a brief amount of time. Vaccinated people were able to clear the virus much faster than unvaccinated people. Another study out of Imperial College London in the United Kingdom examined nearly 100,000 people from England between June 24 and July 12, 2021 (when delta was the dominant variant). It found that vaccinated individuals had a lower viral load on average compared to unvaccinated individuals.

So is the jury still out?

We can’t rule out that vaccinated people can shed high levels of the delta variant, but the current evidence doesn’t allow us to make a firm conclusion.

How common are breakthrough cases among vaccinated people?

It’s important to consider vaccination rates when asking this question. Look at Boulder County, for example. Close to 100% of individuals over the age of 75 in Boulder County have received at least one dose of a COVID-19 vaccine. In this extreme scenario, nearly all cases that occur in people over the age of 75 will be breakthrough infections even though their occurrence is uncommon overall.

Have breakthrough cases become a major driver of the pandemic?

There is no available evidence to support this. We know that risk of infection is lower among vaccinated versus unvaccinated individuals. We still see that highly vaccinated communities tend to have low rates of transmission compared to under-vaccinated communities.

We need to do more work before we know how much risk relatively uncommon breakthrough infections pose for spreading the virus.

How long do vaccines work?

While booster shots may ultimately be necessary, data show that vaccines continue to offer excellent protection even six months after being vaccinated. There is some new evidence out of Israel that efficacy may wane over time in certain groups, such as immunocompromised people and the elderly.

Given the evolving science, should people wear masks, even if they’re vaccinated?

The effectiveness of universal masking depends on a lot of factors, including the level of immunity in a given community, compliance with mask adoption as well as the quality of masks used. What hasn’t changed is that the best protection against COVID-19 is to get vaccinated.

Remember that exposure matters—both in duration and intensity of exposure. If you are in a poorly ventilated, crowded indoor environment for a long period of time where the vaccination status of people around you is unknown, wearing a mask offers another layer of protection. Of course, avoiding such environments will eliminate that exposure entirely.
https://www.colorado.edu/today/2021/08/05/7-common-questions-about-delta-variant-what-research-says

Läget är att man inte klart kan säga något och det är därför man ser mest olika pre-prints som undersöker saken. Men vaccinationer verkar ge ett bra skydd mot smitta även för nya varianter enl. ovan då det finns flera faktorer som avgör det som minskad tid man är infekterad när man är vaccinerad. Tillsammans med att många faktiskt är helt skyddade och att man ser genombrottsinfektion mest i riskgrupper gör att jag nog tror att vaccination ger att bra skydd mot smittspridning, speciellt inom vaccinerade grupper. Det är därför jag också tror att utbrott som det i norra Sverige handlar om att någon eller några ovaccinerade tagit sig in bland vaccinerade.

Jag skulle tro att det faktum att man hittar höga viral loads bland vaccinerade inte är en indikator på att man också är väldigt smittsam. Som i studien som nämns ovan kan det handla om samma sak som när man detekterar virus i ventilationssystem långt ifrån patienter på sjukhus; att man inte kan vara säker på att det handlar om virus kapabla till replikering eller ens levande. Därför kan man inte säkert säga om de utgör en fara för smittspridning.

Och ja, jag är absolut övertygad om att både vaccinerade och ovaccinerade tidigare sjuka kommer att bli infekterade i framtiden. Kanske de flesta, men de med tidigare immunitet kommer att klara sig hyfsat särskilt om man inte är i någon riskgrupp. En genombrottsinfektion eller återinfektion kommer bara att förstärka immunförsvaret ytterligare som en tredje dos, som jag tror bara blir nödvändig för just riskgrupper (faktiskt de få som överlevt genomgången sjukdom också, som boosterdos då). Men att satsa på att bli smittad som alternativ till vaccination är en mycket dålig idé. Av flera skäl.

De kommer fler och fler rapporter om att COVID19 ställer till det ordentligt i kroppen. Vissa hävdar att hela immunförsvaret tröttas ut hos vissa. Det gör det ju t.ex. vid mässlingen som gör en mer mottaglig för sjukdomar ibland en lång tid efter infektion. Här är en som går ett steg längre i det och han ör faktiskt en respekterad t-cellsimmunolog. Han menar att man bara är skyddad så länge man har kvar antikroppar och att t-cellerna kommer att ställa till det vid en ev. återinfektion:

Anthony J Leonardi, PhD, MS
@fitterhappierAJ
Novelty=severity is an overly reductive, glib argument that doesn’t even pass lay reasoning of flu getting worse with age

The difference including the age of immune system in elderly

Cov2 ages the immune system severely
This explanation should be readily accessible to wsj and Atlantic writers and readers

Some will dismiss out of contractual obligation
Cov2 will remain a ‘superflu’ ss chris murray put it in places without therapeutics like Iran

He was attacked for saying that too
https://twitter.com/fitterhappierAJ/status/1444210972013604864?s=20

Jag är dock inte lika pessimistisk.

Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
/.../
Jag hävdar att det står fullständigt klart att de vaccinerade utgör en minst lika stor risk för sin omgivning, och kanske just av den anledningen att samhället signalerar att skillnaden mellan person A (vaxad) och person B (ovaxad) ur smittohänseende är milsvid. Det är den inte, vilket flera rapporter pekar på, och vi pratar fortfarande Deltavarianten.
Vaccinet med dess snabbt dalande effekt utgör en falsk trygghet som så småningom kommer att få konsekvenser för de svaga grupperna.

Den studie du hänvisar till handlar om 23 individer infekterade med Alpha och Gamma varianterna, och jag påpekade att dessa varianter inte är aktuella och i det avseendet skräp.

”These individuals were primarily infected with B.1.1.7 (Alpha) and P.1 (Gamma) variants, as enrollment in this study concluded before the widespread circulation of Delta at the study sites”.

Jag tycker för övrigt att det är du som signalerar lättkränkthet, men den diskussionen är i sig lika ointressant som de rapporter du hänvisar till.

Se ovan.
Senast redigerad av arbetet 2021-10-03 kl. 05:27.
Citera
2021-10-03, 05:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Okej, den var öppen för mig genom Google.

Som jag skrev, det är influensa+lunginflammation. Det innebär RS-virus, övriga coronavirus och andra virus som kan ge lunginflammation.

Såhär skriver CDC:
Even though the reported number of flu-related deaths in children during the 2019-20 flu season was 199, CDC estimates the actual number of flu-related deaths in children that season was 434 when accounting for rates of influenza testing among children and deaths outside of a hospital that may be even less likely to be recognized as flu.
https://www.cdc.gov/flu/spotlights/2020-2021/pediatric-flu-deaths-reach-new-high.htm

CDC uppskattade alltså 434 döda barn i influensa 2019-2020. Din siffra på 400 döda barn i covid var väl dessutom för mer än bara ett år.
Ja, det är väldigt svårt att diskutera hur många som avlidit i influensan.
Jag tycker att det är svårt att diskutera bara hur det ser ut i Sverige och här är man så mera känd på de olika myndigheternas sidor. Socialstyrelsen ger ca 600 avlidna per säsong i influensan, men många hävdar att det kan avlida 2000 och det är ju en stor skillnad. Många gånger tar man med alla som avlidit i lunginflammation. Vet inte hur det brukar vara men har haft två vänner som varit illa ute med lunginflammation men ingen av dem kom av en influensa.

I Sverige kan vi ju se att covid tagit fler barn en influensan. Kanske dubbelt så många.

Men om det är tvärt om i andra länder, måste vi ju fråga oss varför. Är det något i våran strategi som har varit annorlunda och det har det ju. Sverige sticker ut med att man inte/knappt försökt begränsa smittan för barn. Är det svaret och var det et ok pris för dessa öppna skolor?
Citera
2021-10-03, 07:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Jag tänkte nog mer att barn i Sverige i regel inte bor i lerhyddor med stampade jordgolv, och på ganska regelbunden basis överlever både den enda och den andra förkylningen. Du vet, lite som statistiken visar.

Det är ingen förkylning.
Citera
2021-10-03, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi börjar först med deltavarianten och var kunskapsläget är:
Jag uppskattar att du tar dig tiden att skriva ett så långt och utförligt svar (som jag läst i sin helhet). Men min behållning av den är att man egentligen inte har en aning.

När man säger att Ct inte längre betyder viral load, då låter man som gänget som påstår att covid inte finns, och att PCR-test bara är en bluff. Det är ett faktum att "best of knowledge" är att vaccinerade är lika smittsamma och har samma virusnivåer, när de väl blir sjuka. Att säga att "det inte är helt bevisat" är kanske tekniskt rätt, men inte realistiskt.

Vaccinerade verkar ha kortare sjukdom. Det är precis vad man kan förvänta sig om man har haft en förkylning tidigare.

Vaccinerade verkar också ha mindre risk att insjukna. Det är också vad man kan förvänta sig om man alldeles nyligen varit sjuk i det viruset.

Jag tycker fortfarande att det här på pricken följer banan mot att vara som de säsongsbundna coronavirusen. Vilket skulle innebära att återinfektion är fullt normalt efter 12 månader. Man kan inte heller förvänta sig att vaccinet kan fungera bättre än så, eftersom begränsningen ligger i att kroppen förkastar antikropparna. Om kroppen saknar ett system för långtidsimmunitet mot coronavirus, så finns det ingen sån kroppsfunktion för vaccinet att väcka till liv. Särskilt inte när man skickar in ett enskilt spikeprotein som en chansning. Det borde vem som helst kunna räkna ut.

Den mycket långa T-cellsimmuniteten från SARS var dessutom bara för N-proteinet och ORF1, inte för spikeproteinet.

Alltså kan man inte önska sig mer av vaccinet än att det minskar själva sjukdomsbördan hos personen, och att det under en kortare period minskar risken att insjukna. Vaccinet borde redan från början nyttjats som språngbräda till naturlig immunitet. Kanske genom att ta en mindre dos var 3:e månad, eller nåt, och ge vaccinerade rådet om att röra sig normalt i samhället efter två veckor.

De här 8 som dog på SÄBO i Kalix, de hade kanske levt idag om de hade exponerats för viruset under det här halvåret som de var skyddade. Det finns mycket man inte vet.
Citera
2021-10-03, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, det är väldigt svårt att diskutera hur många som avlidit i influensan.
Jag tycker att det är svårt att diskutera bara hur det ser ut i Sverige och här är man så mera känd på de olika myndigheternas sidor. Socialstyrelsen ger ca 600 avlidna per säsong i influensan, men många hävdar att det kan avlida 2000 och det är ju en stor skillnad. Många gånger tar man med alla som avlidit i lunginflammation. Vet inte hur det brukar vara men har haft två vänner som varit illa ute med lunginflammation men ingen av dem kom av en influensa.

I Sverige kan vi ju se att covid tagit fler barn en influensan. Kanske dubbelt så många.

Men om det är tvärt om i andra länder, måste vi ju fråga oss varför. Är det något i våran strategi som har varit annorlunda och det har det ju. Sverige sticker ut med att man inte/knappt försökt begränsa smittan för barn. Är det svaret och var det et ok pris för dessa öppna skolor?
Som artikeln skriver, man jämför 1.5 säsonger covid (jag skulle nog vilja hävda 2 säsonger i praktiken) med 4 säsonger influensa.

Till det kan man tillägga att covidbarnen dog med covid. Det är inte säkert att influensan registreras som dödsorsak bara för att ett barn hade influensan inom 30 dagar. De barn som dör av influensa är också barn med stor samsjuklighet, vilket gör dödsorsaken svårbestämd.

Man borde i alla fall kunna enas om att covid inte är ett stort problem för barn. Det är på liknande nivå som influensa. Räknar man in RS-virus och andra lunginflammationer så blir den förhöjda risken för barn att dö i halsvirus väldigt blygsam.
Citera
2021-10-03, 07:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Den mycket långa T-cellsimmuniteten från SARS var dessutom bara för N-proteinet och ORF1, inte för spikeproteinet.

Vill lägg till lite i debatten kring SARS och påståendet om immunitet kvar efter 17 år. Problemet med det är att vi inte har några SARS-virus därute som har haft 17 år på sig att mutera. Och korsimmunitet tror jag inte alls på från vad vi ser hos SCoV2 och HCoV:s. Korsreaktivitet möjligtvis men frågan är om det är något bra med tanke på senare fynd kring t-celler som jag tar upp i förra inlägget.

Man har också sett hos OC43 att gammal plasma inte visar någon immunitet mot nyare varianter. Däremot tvärtom. Nyare plasma har effektivitet mot gamla varianter, alltså "bakåtkompatibilitet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in