2021-09-06, 16:07
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag vet inte vad det är du inte förstår? Fullvaccinerade blir smittade, världen över. Vaccinet ger alltså inget skydd från att bli smittad av covid. Nu säger man istället att det ska ge skydd mot att bli allvarligt sjuk av covid. Men vaccinet skyddar inte till 100% mot den allvarligare formen heller.
Det kanske blir lättare för dig att förstå om man gör denna liknelse:

Folk som använder bilbälte är med i trafikolyckor och dör världen över. Bilbälten ger alltså inget skydd om du råkar vara inblandad i en trafikokycka.

Ser du några brister i det resonemanget? Förstår du hur det kan appliceras på covid-vaccin?
Citera
2021-09-06, 16:08
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om dig eller din familj. Ni gör som ni vill. Men försök inte tvinga oss andra att ta ett nödgodkänt, obeprövat vaccin mot en sjukdom som inte är dödlig för de allra flesta människor.
Jag har väl aldrig tvingat dig att ta vaccin. Är du dum på riktigt?

Jag har tagit influensavaccin sedan 1994 och är väldigt sällan sjuk. Är smart förstår du. Man tar till de hjälpmedel som finns tillgängliga.

Jo jag kan erkänna att jag var kaxig fram till hösten 1993 då jag haft åsikten att influensa inte drabbar mig och då max som en förkylning. Efter 10 dygn med hög feber och värk lärde jag mig att skiten kunde även drabba mig. Då inte ens 40 år. Fullt frisk och långt ifrån något som kallas riskgrupp.

Jag tycker du är korkat envis som inte tar till de metoder som nu finns.
Överför inte dina galna tankar på dina föräldrar för de kanske inte fixar en covid.
Citera
2021-09-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ingen vill väl tvinga dessa att ta vaccinet?

Här i Sverige gav vi först personer som var 18 år eller äldre MÖJLIGHETEN att vaccinera sig om de vill.

Sen gav vi de mellan 16 och 17 år MÖJLIGHETEN att vaccinera sig (med mognadstest - dvs de får svara på några frågor som ska avgöra om de förstår vad de gör) och samtidigt gav vi de så unga som 12 (tror jag) MÖJLIGHET att vaccinera sig om de tillhör någon riskgrupp.

Mig veterligen har ingen tvingats att vaccinera sig i Sverige - det finns till och med vårdpersonal i slutenvården som inte är vaccinerade.

Mig veterligen har vaccinpass aldrig använts inom Sverige - bara för resa utomlands och då på krav av länder man reser till.

Tegnell har till och med argumenterat MOT att använda vaccinpassen inom Sverige, t ex för att komma in på krogen eller gå på fotboll.

https://www.svd.se/tegnell-etiska-problem-med-danska-strategin

Sen har vissa politiska element gjort uttalanden om att så ska ske men inget vad jag vet som blivit aktuellt än.

Ser man inte pressen som appliceras i samhället mot folk som inte vaccinerat sig måste man vara totalt blind.
Citera
2021-09-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

Folk som använder bilbälte är med i trafikolyckor och dör världen över. Bilbälten ger alltså inget skydd om du råkar vara inblandad i en trafikokycka.

Ser du några brister i det resonemanget? Förstår du hur det kan appliceras på covid-vaccin?

Nu agerar jag som antivaxxer:

Ja - problemet är ju alla dessa personer som kör runt med bilbälte och tror att de är odödliga. Utan bilbälten skulle alla köra mycket lugnare och färre skulle dö.

Förbjud bilbälten och sluta med att vara med i olyckor istället så blir allt bra!!!
Citera
2021-09-06, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har väl aldrig tvingat dig att ta vaccin. Är du dum på riktigt?

Jag har tagit influensavaccin sedan 1994 och är väldigt sällan sjuk. Är smart förstår du. Man tar till de hjälpmedel som finns tillgängliga.

Jo jag kan erkänna att jag var kaxig fram till hösten 1993 då jag haft åsikten att influensa inte drabbar mig och då max som en förkylning. Efter 10 dygn med hög feber och värk lärde jag mig att skiten kunde även drabba mig. Då inte ens 40 år. Fullt frisk och långt ifrån något som kallas riskgrupp.

Jag tycker du är korkat envis som inte tar till de metoder som nu finns.
Överför inte dina galna tankar på dina föräldrar för de kanske inte fixar en covid.

Och jag tycker att du är korkad som okritiskt tar ett nödgodkänt, snabbframkallat vaccin för en sjukdom som, om du inte är gammal och sjuk, inte riskerar att ge dig något annat än lite hosta och feber.
Citera
2021-09-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem

Nu är ju bältet gjort för att göra just det, medans vaccinet är gjort för att skydda mot allvarlig sjukdom, har folk fortfarande inte förstått detta?
Citera
2021-09-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Sjävklart får du ett drygt svar. Lägga ord i folks mun är ett dåligt sätt att starta en diskussion, kan vara bra att ta med sig till framtiden.

Är inte det uppenbart? Det är så extremt få som dör av det och det är väldigt få som blir inlagda på sjukhus.

Jag lade ej ord i din mun. Det var du som var oförmögen att förstå andemeningen i frågan bara för att 2 ord inte fanns med.

Nej förefaller inte uppenbart för mig. Det mesta tyder på att ju fler som vaccinerar sig desto färre blir smittade, sjuka eller dör.
Citera
2021-09-06, 16:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Av män 60-79 som får IVA har 56 procent högt blodtryck.

Men eftersom hälften av 60 åringar har högt blodtryck så är det ju bara vad som förväntas?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

https://www.hjart-lung.se/vart-arbete/tidningen-status/artiklar/varannan-60-arig-man-har-hogt-blodtryck/
Citera
2021-09-06, 16:14
Medlem
Citat:
Jag tror inte någon påstått att vaccinen (inte ens innan de kommit) skulle skydda till 100%.

88% skydd mot att bli smittad är dock fortfarande riktigt bra skydd mot Delta-varianten.

Man kan fortfarande få smittan men risken är så mycket lägre.

Smittan har ökat ganska kraftigt i Sverige sedan det var som lägst i somras men läget skulle vara bokstavligt talat nästan 10 gånger värre utan så hög vaccintäckning vi har.

De större studierna i länder där vaccinet använda en längre tid pekar mot att vaccinets effekt väldigt snabbt sjunker under 50%. Redan för en månad sedan var detta ett faktum i UK och Israel. Tänk då även på att de som smittas trots vaccin med större sannolikhet bär på en vaccin-resistent variant. Så frågan är när vi når en punkt där det är farligare för en vaccinerad att träffa en annan vaccinerad då vaccinets effektivitet är lägre än 50% men vaccin-resistenta varianter är dubbelt så vanliga bland vaccinerade. Tyvärr har massvaccineringen skapat en situation där alla vaccin-resistenta varianter kommer få en enorm fördel, dominera totalt och spridas rakt in i riskgrupperna.

Hur som helst är det vi med naturlig immunitet som gör minst skada för samhället och riskgrupperna ur alla perspektiv med 27x bättre skydd mot symptomatisk covid.

Vaccinets effektivitet i UK
”The effectiveness of vaccines at stopping infection during the study period fell to 49%, the researchers estimated, down from 64% in a month earlier. Vaccines’ protection against development of COVID symptoms was 59%, down from 83%.”

https://fortune.com/2021/08/04/covid-vaccine-delta-variant-efficacy-uk-study/

Förekomst av vaccin-resistenta mutationer bland vaccinerad
”Variants with antibody-resistant mutations are playing an ever-larger role in our highly vaccinated region’s pandemic, according to research by prominent virologist Dr. Charles Chiu.

His team found that 78% of infections in fully vaccinated people among the study were caused by variants with these mutations, compared to 48% of the cases among unvaccinated people, who remained an easier target for earlier generations of the virus”

https://www.mercurynews.com/2021/08/27/new-ucsf-study-vaccine-resistant-viruses-are-driving-breakthrough-covid-infections
Senast redigerad av hasse3344 2021-09-06 kl. 16:20.
Citera
2021-09-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag lade ej ord i din mun. Det var du som var oförmögen att förstå andemeningen i frågan bara för att 2 ord inte fanns med.
Vet du vad lägga ord i munnen på någon betyder? Jag ska ge dig två exempel här under:

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Skönt att ovaccinerade inte har någon större risk för allvarlig sjukdom då.

Citat:
Hur kommer du fram till slutsatsen att ovaccinerade inte löper en risk för svår sjukdom?

Är du smart nog att förstå att ditt påhitt är något jag aldrig sagt?

Citat:
Nej förefaller inte uppenbart för mig. Det mesta tyder på att ju fler som vaccinerar sig desto färre blir smittade, sjuka eller dör.

Hur kom du fram till slutsatsen att man inte kan bli smittad, sjuk eller dö om man tagit vaccin?

Visst blir det låg nivå på diskussioner om man lägger ord i folks mun?
Citera
2021-09-06, 16:19
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Du påstår att vaccinet inte skyddar mot sjukdom eller att få Covid 19 om och om igen - men du har inge källor som stödjer detta påstående.

Jag länkade ovan till en stor undersökning som testat just detta.

https://www.nejm.org/doi/full/10.105...=featured_home

https://www.nejm.org/na101/home/lite...108891_t2.jpeg

Ovaccinerade - 4,2% fick Delta.
2 Doser Astra - 2,6% fick Delta - 67% effektivitet mot att få Covid 19.
2 Doser Pfizer - 0,8% fick Delta - 88% effektivitet mot att få Covid 19.

Folkhälsomyndigeten:

1:a till 15:e Augusti - 10,6% av konstaterade fall var hos vaccinerade.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Region Stockholm:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/09/anstrangt-lage-i-varden-myndigheter-uppmanar-till-okad-vaccination/

Du får nog anstränga dig lite mer om du vill påstå att vaccinet inte skyddar mot att få Covid 19.

Läste på Cdcs websida. Över 20% som får covid får lunginflamation.
Om 2000 får covid varja vecka i Stockholm. Då skulle vi ha minst 400 nya på sjukhus varje vecka.
Ca en en fjärdedel av dem skulle hamna på IVA.

Har vi verkligen 100 nya per vecka på IVA i Stockholm?
Citera
2021-09-06, 16:20
Medlem
Citat:
Jag har inte rört ihop några siffror. Vi talar om olika saker.
Poängen är att inga vacciner skyddar mot covid eller att smitta andra. Vaccin skyddar bara från att bli allvarligt sjuk om man får covid och då är skyddet inte 100%.
Fel!

Centers for Disease Control and Prevention (CDC, USA)
A growing body of evidence indicates that people fully vaccinated with an mRNA vaccine (Pfizer-BioNTech or Moderna) are less likely than unvaccinated persons to acquire SARS-CoV-2 or to transmit it to others. However, the risk for SARS-CoV-2 breakthrough infection in fully vaccinated people cannot be completely eliminated as long as there is continued community transmission of the virus.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/science/science-briefs/fully-vaccinated-people.html

Se: "Table 1a. Effectiveness of COVID-19 Vaccination Against SARS-CoV-2 Infection and Symptomatic Disease", ovan länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in