2021-09-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag vet inte vad det är du inte förstår? Fullvaccinerade blir smittade, världen över. Vaccinet ger alltså inget skydd från att bli smittad av covid. Nu säger man istället att det ska ge skydd mot att bli allvarligt sjuk av covid. Men vaccinet skyddar inte till 100% mot den allvarligare formen heller.

Jag tror inte någon påstått att vaccinen (inte ens innan de kommit) skulle skydda till 100%.

88% skydd mot att bli smittad är dock fortfarande riktigt bra skydd mot Delta-varianten.

Man kan fortfarande få smittan men risken är så mycket lägre.

Smittan har ökat ganska kraftigt i Sverige sedan det var som lägst i somras men läget skulle vara bokstavligt talat nästan 10 gånger värre utan så hög vaccintäckning vi har.
Citera
2021-09-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror inte någon påstått att vaccinen (inte ens innan de kommit) skulle skydda till 100%.

88% skydd mot att bli smittad är dock fortfarande riktigt bra skydd mot Delta-varianten.

Man kan fortfarande få smittan men risken är så mycket lägre.

Smittan har ökat ganska kraftigt i Sverige sedan det var som lägst i somras men läget skulle vara bokstavligt talat nästan 10 gånger värre utan så hög vaccintäckning vi har.

Du förstår inte.
Vaccinet skyddar inte mot covid. Eftersom även fullvaccinerade blir smittade av covid. De skyddar alltså, som det påstås, bara från att bli allvarligt sjuk av covid och inte heller då fungerar vaccinerna till 100%. Av de som har avlidit av covid i Sverige är 90% 85 år och äldre. Det är alltså inte nödvändigt för unga och friska att ta ett nödgodkänt vaccin mot covid. Eftersom det inte skyddar dem från smitta och risken för att de skulle bli allvarligt sjuka i covid är minimal och risken att dö är näst intill obefintlig.
Citera
2021-09-06, 15:43
Medlem
Citat:
Du förstår inte.
Vaccinet skyddar inte mot covid. Eftersom även fullvaccinerade blir smittade av covid. De skyddar alltså, som det påstås, bara från att bli allvarligt sjuk av covid och inte heller då fungerar vaccinerna till 100%. Av de som har avlidit av covid i Sverige är 90% 85 år och äldre. Det är alltså inte nödvändigt för unga och friska att ta ett nödgodkänt vaccin mot covid. Eftersom det inte skyddar dem från smitta och risken för att de skulle bli allvarligt sjuka i covid är minimal och risken att dö är näst intill obefintlig.

Jag tror det är du som inte förstår.

Vaccinet vi använt i Sverige skyddar till 88% mot Covid 19 och 92-95% mot allvarlig sjukdom.

Jag vet att det är svårt för dig att ta in men inget vaccin ger 100% skydd - om så vore fallet så skulle vi inte behöva den vetenskapliga metoden för att räkna fram "Vaccine efficacy"

https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_efficacy

Pfizers vaccin skyddar till 88% mot smitta.
Citera
2021-09-06, 15:45
Medlem
Citat:
Du förstår inte.

Ursäkta jag lägger mig i er diskussion men du verkar ju fullständigt oförmögen att förstå vad andra skribenter skriver till dig trots multipla källhänvisningar. Ingen påstår att vaccinet skyddar till 100 % mot Covid. Däremot minskar risken avsevärt att få smittan samt att bli sjuk om du vaccinerar dig. Ergo: vaccinen funkar.
Senast redigerad av Leland1979 2021-09-06 kl. 15:49.
Citera
2021-09-06, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Med det resonemanget, varför stod du inte på barrikaderna innan Corona för vaccinering av ungdomar mot influensa? Det dör minst lika många (ytterst få) av influensa i gruppen barn och ungdomar. I det stora hela är Covid och influensa ett ickeproblem för normalbefolkningen. Varför riskera framtida problem med ett obeprövad vaccin när Covid i sig inte är ett problem eller i alla fall innebär en liten risk. Varför spä på ytterligare med ännu en riskfaktor. Folk hoppar på skiten helt okritiskt. Vad fan är det för fel på människor i dag. Helt otroligt. Ni är som kineserna, litar blint på era ledare.

Instämmer verkligen. Jag tror att det handlar om att många psykiskt och fysiskt, inte ens klarar av våra svenska, mycket milda restriktioner, "isoleringen" och att de därför helt okritiskt springer iväg och tar ett nödgodkänt vaccin nu för att kunna åka utomlands igen eller gå på bio. Och för många handlar det nog bara om att göra "som alla andra".

Jag skiter i om folk vill göra detta mot sina kroppar men jag reagerar med ilska när vaccinerade vill tvinga alla andra in i samma fålla och jag reagerar framför allt när man vill tvinga fullt friska barn och ungdomar att ta vaccinet.
Citera
2021-09-06, 15:56
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Instämmer verkligen. Jag tror att det handlar om att många psykiskt och fysiskt, inte ens klarar av våra svenska, mycket milda restriktioner, "isoleringen" och att de därför helt okritiskt springer iväg och tar ett nödgodkänt vaccin nu för att kunna åka utomlands igen eller gå på bio. Och för många handlar det nog bara om att göra "som alla andra".

Jag skiter i om folk vill göra detta mot sina kroppar men jag reagerar med ilska när vaccinerade vill tvinga alla andra in i samma fålla och jag reagerar framför allt när man vill tvinga fullt friska barn och ungdomar att ta vaccinet.
Det är vi smarta som tar vaccinet, inte förstått det?

Vi som väljer att inte bli sjuka. Visst inte till 100% men tillräckligt.
Du tjatar dit mantra med nödgodkänt men vaccinen är testade på så många och fungerar jäkligt bra.

Att du är orolig stackare får du gärna hålla för dig själv.
Jag och resten av min familj har inte tagit vaccinet för att kunna resa utan för att hålla oss friska så långt det går.
Citera
2021-09-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ursäkta jag lägger mig i er diskussion men du verkar ju fullständigt oförmögen att förstå vad andra skribenter skriver till dig trots multipla källhänvisningar. Ingen påstår att vaccinet skyddar till 100 % mot Covid. Däremot minskar risken avsevärt att få smittan samt att bli sjuk om du vaccinerar dig. Ergo: vaccinen funkar.

Jo, det finns faktiskt folk här som påstår det fetade. Tro det eller ej.
Citera
2021-09-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är vi smarta som tar vaccinet, inte förstått det?

Vi som väljer att inte bli sjuka. Visst inte till 100% men tillräckligt.
Du tjatar dit mantra med nödgodkänt men vaccinen är testade på så många och fungerar jäkligt bra.

Att du är orolig stackare får du gärna hålla för dig själv.
Jag och resten av min familj har inte tagit vaccinet för att kunna resa utan för att hålla oss friska så längt det går.

Jag bryr mig inte om dig eller din familj. Ni gör som ni vill. Men försök inte tvinga oss andra att ta ett nödgodkänt, obeprövat vaccin mot en sjukdom som inte är dödlig för de allra flesta människor.
Citera
2021-09-06, 16:02
Medlem
Citat:
Jo, det finns faktiskt folk här som påstår det fetade. Tro det eller ej.

Oavsett vilket så minskar vaccinen risken för att bli smittad och att bli sjuk. Inte 100% men i mycket stor utsträckning.
Citera
2021-09-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Oj, jag fick upp över 24 miljoner träffar. Du kan få lite synonymer om du vill: verksam, nyttig, dugande, funktionell, rationell, produktiv, resultatrik, verkningsfull, slagkraftig.

Ljug gärna mera, får ju dig att se smart ut:
https://www.google.se/search?q=%22genomeffektivt%22&sxsrf=AOaemvKzglhkoA oWA4azATA8-vpvHCE68w%3A1630936436783&ei=dB02YY6bL4KGxc8P4q6ck AM&oq=%22genomeffektivt%22&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMy BwgjEK4CECc6BwgjELADECdKBAhBGAFQqA9YlhZg-BxoAXAAeACAAXuIAYkCkgEDMi4xmAEAoAEBy AEBwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwiOpdzXv-ryAhUCQ_EDHWIXBzIQ4dUDCA0&uact=5

6 träffar på genomeffektivt på Google. Varav nummer två på hela google är till ditt skitsnack här på flashback hahaha 24 miljoner träffar, mytomanen.

Säker på att du kan få en lektion i hur google fungerar om du betalar någon för det.

Citat:
Något som också styrks av de otaliga studier rörande vaccinets effektivitet. En sammanfattning kan du ju läsa om här. https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/vacciner-och-coronaviruset/vaccinernas-effekt-mot-coronavirus
Inte en enda gång nämndes slutsatsen genomeffektivt, men du vägrar att berätta vad det betyder alltså?

Detta var en kass länk. Ska jag ta ett vaccin mot en sjukdom jag har extremt liten chans att råka illa ut av så vill jag såklart ha en helhetsbild, inte bara kopplat till Corona utan helhetsbild över vad som händer i kroppen och hur det påverkar min hälsa som helhet. Ska du ljuga där också?

Citat:
Men visst ja - du har ju lite svårt att förstå skriven text. De flesta analfabeter till vaccinmotståndare brukar ju ha problem med det, så antagligen förstår du inte ett dugg av det jag skriver till dig, men nu får du ju i vart fall en chans till. Inte för att jag tror det hjälper....
Du verkar ha svårt att ta in att friska människor vill ha en helhetsbild av Corona. Precis som att man kan bota cancer med väldigt stark chemo vilket inte betyder att chemon nödvändigtvis är framgångsrik som helhet då den dödar andra organ när den dödar cancern, att titta på hur tumören förändras är alltså en dålig måttstock utan man måste titta på kroppen som helhet.. Men du som inte ens visste att fetma bidrar till ett sämre immunförsvar kanske inte heller kunde tänka så långt, fullt förståeligt. Ljug lite nu istället, tack.
Senast redigerad av smultronkungen2 2021-09-06 kl. 16:05.
Citera
2021-09-06, 16:03
Medlem
Citat:

Ingen vill väl tvinga dessa att ta vaccinet?

Här i Sverige gav vi först personer som var 18 år eller äldre MÖJLIGHETEN att vaccinera sig om de vill.

Sen gav vi de mellan 16 och 17 år MÖJLIGHETEN att vaccinera sig (med mognadstest - dvs de får svara på några frågor som ska avgöra om de förstår vad de gör) och samtidigt gav vi de så unga som 12 (tror jag) MÖJLIGHET att vaccinera sig om de tillhör någon riskgrupp.

Mig veterligen har ingen tvingats att vaccinera sig i Sverige - det finns till och med vårdpersonal i slutenvården som inte är vaccinerade.

Mig veterligen har vaccinpass aldrig använts inom Sverige - bara för resa utomlands och då på krav av länder man reser till.

Tegnell har till och med argumenterat MOT att använda vaccinpassen inom Sverige, t ex för att komma in på krogen eller gå på fotboll.

https://www.svd.se/tegnell-etiska-problem-med-danska-strategin

Sen har vissa politiska element gjort uttalanden om att så ska ske men inget vad jag vet som blivit aktuellt än.
Citera
2021-09-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Sedvanligt drygt svar från dig Ok jag omformulerar: hur kommer du fram till slutsatsen att ovaccinerade inte löper någon större risk för allvarlig sjukdom?
Sjävklart får du ett drygt svar. Lägga ord i folks mun är ett dåligt sätt att starta en diskussion, kan vara bra att ta med sig till framtiden.

Är inte det uppenbart? Det är så extremt få som dör av det och det är väldigt få som blir inlagda på sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in