Citat:
Ursprungligen postat av
FiF
Instämmer verkligen. Jag tror att det handlar om att många psykiskt och fysiskt, inte ens klarar av våra svenska, mycket milda restriktioner, "isoleringen" och att de därför helt okritiskt springer iväg och tar ett nödgodkänt vaccin nu för att kunna åka utomlands igen eller gå på bio. Och för många handlar det nog bara om att göra "som alla andra".
Jag skiter i om folk vill göra detta mot sina kroppar men jag reagerar med ilska när vaccinerade vill tvinga alla andra in i samma fålla och jag reagerar framför allt när man vill tvinga fullt friska barn och ungdomar att ta vaccinet.
Ingen vill väl tvinga dessa att ta vaccinet?
Här i Sverige gav vi först personer som var 18 år eller äldre MÖJLIGHETEN att vaccinera sig om de vill.
Sen gav vi de mellan 16 och 17 år MÖJLIGHETEN att vaccinera sig (med mognadstest - dvs de får svara på några frågor som ska avgöra om de förstår vad de gör) och samtidigt gav vi de så unga som 12 (tror jag) MÖJLIGHET att vaccinera sig om de tillhör någon riskgrupp.
Mig veterligen har ingen tvingats att vaccinera sig i Sverige - det finns till och med vårdpersonal i slutenvården som inte är vaccinerade.
Mig veterligen har vaccinpass aldrig använts inom Sverige - bara för resa utomlands och då på krav av länder man reser till.
Tegnell har till och med argumenterat MOT att använda vaccinpassen inom Sverige, t ex för att komma in på krogen eller gå på fotboll.
https://www.svd.se/tegnell-etiska-problem-med-danska-strategin
Sen har vissa politiska element gjort uttalanden om att så ska ske men inget vad jag vet som blivit aktuellt än.