2021-09-04, 08:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att Fohm inte spelat med öppna kort vet vi ju då de höll på o radera email om strategi val tex.

Barnen var ju viktigt för att dem i flockimmunitetsstrategin som byggde på att yngre skulle sprida smittan medan äldre höll sig isolerade.
Det är nog planen nu med.

Det är ju uppenbart att skolan nu är en stor arena för smittspridning. Men detta erkänner fortfarande inte FoHM tvärt om.

Nytt för hösten är ju att Regeringen har lagt förbjud på skolorna mot att införa distans själva som speciellt förebyggande. Trots att det visats att den mängd distans som har funnits i Sverige ha lett till ett ökat lärande och högre andel som får gymnasiekompetens. Nu ska hela makten ligga hos FoHM.
Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en rekommendation om sådan undervisning.
Det är ju uppenbart att man vill att barnen ska pumpa in smitta i familjerna som sedan med föräldrarna sprids ut i hela samhället.
Ändringen syftar till att undvika att mer långtgående åtgärder än nödvändigt vidtas för att förhindra smittspridning.

Jag har lagt märke till att du många gånger skrivit att det skulle vara en fördel att få smittan att dra igenom befolkningen nu medans vaccinet skyddar sköra. Fördelen är ju att man får en bra immunitet för fortsättningen av pandemin. Detta skulle kunna vara ett sätt att få slut på pandemin. Men det är ganska riskabelt, mycket kan gå fel. Men jag har ingen bättre lösning så för all del. Men jag tycker att det skulle vara en fördel om man gick ut med planen så att den riktigt kunde diskuteras. Just nu känns det som förälder som om vi blir bedragna. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag tycker att det är så kul att jag och mitt barn ska stå i första ledet för deltan. Jag upplever det som om jag så självklart ska utsätta mitt barn för något som jag inte kan känna mig helt säker på och om jag vägrar så bryter jag mot lagen (innan pandemin krävdes det aldrig att jag skulle utsätta mitt barn för en ev. fara). Det mest förvånade av allt är att jag ska göra det omedvetet med ögonen stängda. För skolan sprider ju inte smittan!

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/07/narundervisning-i-skolan-ska-vara-huvudregeln-i-host/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-04 kl. 08:43.
Citera
2021-09-04, 08:42
Medlem
Den humanitära stormakten verkar inte ha gett upp flockimmunitet via smitta, får hålla tummarna att viruset inte ger långsiktiga skador.
Citera
2021-09-04, 08:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I Sverige?, I världen? Om 7, 5 miljoner människor i Sverige vaccinerar sig så ger det ca 3700 fall av allvarliga biverkningar. Om 6 miljarder i världen vaccinerar sig så ger det 300 000 fall av allvarliga biverkningar.

Är det värt priset? Ja, givet hur många som blir allvarligt sjuka i Covid-19 och de som dör i/med Covid-19. Men inte, nödvändigtvis, för dem som haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion.

Så har du haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, och om undersökningen visar sig tåla den vetenskapliga granskningen, då kan du lugnt avstå ifrån att vaccinera dig. Men poängtera då för andra, inte minst ovaccinerade, att du avstår pga att du tidigare haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion, som gett dig ett gott skydd emot att få Covid-19. Och rekommenderar ovaccinerade att vaccinera sig om de inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion.
En halv promille av 6 miljarder är inte 300000 utan tre miljoner.
Citera
2021-09-04, 08:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om utvecklingen i Sverige blir likadan som i USA, UK eller Spanien så kommer ca 20-30 per dag dö här.

Det är ju ett eget val folk gör. Vi kan ju inte tvinga folk att vaccinera sig....
Citera
2021-09-04, 09:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det är nog planen nu med.

Det är ju uppenbart att skolan nu är en stor arena för smittspridning. Men detta erkänner fortfarande inte FoHM tvärt om.

Nytt för hösten är ju att Regeringen har lagt förbjud på skolorna mot att införa distans själva som speciellt förebyggande. Trots att det visats att den mängd distans som har funnits i Sverige ha lett till ett ökat lärande och högre andel som får gymnasiekompetens. Nu ska hela makten ligga hos FoHM.
Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en rekommendation om sådan undervisning.
Det är ju uppenbart att man vill att barnen ska pumpa in smitta i familjerna som sedan med föräldrarna sprids ut i hela samhället.
Ändringen syftar till att undvika att mer långtgående åtgärder än nödvändigt vidtas för att förhindra smittspridning.

Jag har lagt märke till att du många gånger skrivit att det skulle vara en fördel att få smittan att dra igenom befolkningen nu medans vaccinet skyddar sköra. Fördelen är ju att man får en bra immunitet för fortsättningen av pandemin. Detta skulle kunna vara ett sätt att få slut på pandemin. Men det är ganska riskabelt, mycket kan gå fel. Men jag har ingen bättre lösning så för all del. Men jag tycker att det skulle vara en fördel om man gick ut med planen så att den riktigt kunde diskuteras. Just nu känns det som förälder som om vi blir bedragna. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag tycker att det är så kul att jag och mitt barn ska stå i första ledet för deltan. Jag upplever det som om jag så självklart ska utsätta mitt barn för något som jag inte kan känna mig helt säker på och om jag vägrar så bryter jag mot lagen (innan pandemin krävdes det aldrig att jag skulle utsätta mitt barn för en ev. fara). Det mest förvånade av allt är att jag ska göra det omedvetet med ögonen stängda. För skolan sprider ju inte smittan!

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/07/narundervisning-i-skolan-ska-vara-huvudregeln-i-host/

Finns ju bara två val. Vaccin först delta sen eller inget vaccin o delta direkt.

Fohm har ju valt att barn ska få delta utan vaccin.

Eftersom majoriteten är vaccinerade så är det omöjligt med restriktioner som stoppar smittspridningen. Väldigt få fullvaccinerade går med på hårda åtgärder.
Citera
2021-09-04, 09:56
Medlem
Overminds avatar
Någon som tror restriktionerna kommer hävas i höst och vinter?

Restriktionerna kommer ligga kvar. Jag tror då mer på att vi kommer gå tillbaka till de hårdare restriktionerna som vi hade i våras.
Citera
2021-09-04, 10:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
20 nya fall på Nya Zeeland. 83 för nån vecka sen. Svenskarna som tyckte FHM verkade duktiga på en enda fläck ser jättedumma ut och bajsar ner sig av avundsjuka.

Ja, och lyckostarna i Australien som lever på som vanligt. För så skulle det väl bli. Australiensarna lever som vanligt men vi svenskar är paria och sitter inlåsta..
Otroligt bra har dom det! NÄR dom får lämna hemmet. Hur många månader är det nu de varit inlåsta? 4?
Citera
2021-09-04, 10:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Då är vi i princip överens. Med det förbehållet att jag anser att alla individer ska få ha rätten att välja risken med infektion för att få den långvariga och breda immunitet som det ger. Det är ett val som man ska få göra med tanke på den kortvariga och smala immunitet som vaccinen ger. Men jag vill inte ge rådet till någon att inte vaccinera sig, bara informera om hur naturlig immunitet förhåller sig till vaccin för att alla ska kunna fatta ett välgrundat beslut.

Ur ett samhällsperspektiv så skulle vi vinna på att naturlig immunitet är så utbredd som möjligt. Om vaccinen skyddar mot allvarlig sjukdom så bör vi ta bort alla restriktioner omedelbart så att alla blir smittade så fort som möjligt med minsta möjliga skadeverkningar. Då har vi flockimmunitet till våren.

Nej, jag har en hel del invändningar emot ditt resonemang:

Först och främst måste studien vara äkta och inte någon form av pedagogisk bluff För visst låter det konstigt att absolut ingen fick en återinfektion av de tidigare infekterade och endast 0,7 procent de vaccinerade fick en genombrottsinfektion.

Sedan får inte Delta-varianten ha ändrat på allt, för mycket.

I övrigt innebär ditt resonemang en logisk kullebytta: Att man skall riskera att få en SARS-COV2 infektion för att kunna skydda sig från just ev. farliga konsekvenser av en SARS-COV2 infektion för sig själv och för samhället! Det tycker jag låter bakvänt. Om alla kunde få en SARS-COV2 infektion, helt riskfritt, så skulle, naturligtvis inte, Covid-19 betraktas som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom. Men så länge detta inte nästan helt är fallet, så kan vi inte öppna upp, helt.

Exakt vad gränsen för en effektiv och etisk rimlig vaccintäckning går vet vi inte. Men det skall bli intressant att se hur det går för danskarna. Men vi vet att det, förmodligen, är etiskt försvarbart att låta barn under 16 år få en naturlig infektion, just pga de, få, negativa konsekvenser det har på dem. Här har, för övrigt, Danmark, hittills, gjort en annan bedömning än Sverige, då de vaccinerar barn ner till 12 år.

Alltså: Samtliga ovaccinerade, som inte tidigare haft en SARS-COV2 infektion, och som är över 15 år, och som tål vaccinet, bör rekommenderas att vaccinera sig. Här är det extra viktigt att alla i riskgrupp, samt alla 40 plusare vaccinerar sig.

Jag kommer att vänta, nyfiket, på FHM:s kommande undersökning om immuniteten hos befolkningen samt hur det kommer att gå för danskarna, nu när vi närmar oss högsäsongen för SARS-COV2.
Citera
2021-09-04, 10:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
En halv promille av 6 miljarder är inte 300000 utan tre miljoner.
korrekt, dumt av mig att skriva när jag var trött.
Citera
2021-09-04, 10:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om utvecklingen i Sverige blir likadan som i USA, UK eller Spanien så kommer ca 20-30 per dag dö här.
Ja och? Att inte vaccinera sig är självvalt. Skönt att slippa de dumskallarna i samhället i fortsättningen.
Citera
2021-09-04, 10:47
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Feta somalier och svenska foliehattar belastar just nu svensk intensivvård!

Samma IQ på dessa undermänniskor som nu belastar svensk sjukvård…
Ja skönt. Frivillig vaccinering är ju hur bra som helst...
Citera
2021-09-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja och? Att inte vaccinera sig är självvalt. Skönt att slippa de dumskallarna i samhället i fortsättningen.
Om de bara kunde dö utan att passera iva eller sjukvården i största allmänhet. Men tyvärr envisas de med att belasta hjältarna i vården och så kan vi inte ha det, tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in