Citat:
Det är nog planen nu med.Det är ju uppenbart att skolan nu är en stor arena för smittspridning. Men detta erkänner fortfarande inte FoHM tvärt om.
Nytt för hösten är ju att Regeringen har lagt förbjud på skolorna mot att införa distans själva som speciellt förebyggande. Trots att det visats att den mängd distans som har funnits i Sverige ha lett till ett ökat lärande och högre andel som får gymnasiekompetens. Nu ska hela makten ligga hos FoHM.
Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en rekommendation om sådan undervisning.Det är ju uppenbart att man vill att barnen ska pumpa in smitta i familjerna som sedan med föräldrarna sprids ut i hela samhället.
Ändringen syftar till att undvika att mer långtgående åtgärder än nödvändigt vidtas för att förhindra smittspridning.
Jag har lagt märke till att du många gånger skrivit att det skulle vara en fördel att få smittan att dra igenom befolkningen nu medans vaccinet skyddar sköra. Fördelen är ju att man får en bra immunitet för fortsättningen av pandemin. Detta skulle kunna vara ett sätt att få slut på pandemin. Men det är ganska riskabelt, mycket kan gå fel. Men jag har ingen bättre lösning så för all del. Men jag tycker att det skulle vara en fördel om man gick ut med planen så att den riktigt kunde diskuteras. Just nu känns det som förälder som om vi blir bedragna. Jag har inte riktigt bestämt mig om jag tycker att det är så kul att jag och mitt barn ska stå i första ledet för deltan. Jag upplever det som om jag så självklart ska utsätta mitt barn för något som jag inte kan känna mig helt säker på och om jag vägrar så bryter jag mot lagen (innan pandemin krävdes det aldrig att jag skulle utsätta mitt barn för en ev. fara). Det mest förvånade av allt är att jag ska göra det omedvetet med ögonen stängda. För skolan sprider ju inte smittan!
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/07/narundervisning-i-skolan-ska-vara-huvudregeln-i-host/
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-04 kl. 08:43.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-04 kl. 08:43.