2020-03-01, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Att stänga skolor skulle skapa panik.

Hela den svenska strategin går ut på att inte skapa panik. Panik får folk att först rusar samtidigt till matbutiken o fyller vagnen med vad de får tag på. För att sedan stanna hemma o sjukskriva sig med förkylning. Då stannar Sverige o statskassan töms fort o skatterna minskar.

Så rent cyniskt så säger man till folk att det inte finns något att oroa sig för.
Barnen kan tryggt gå i skolan så mamma o pappa kan jobba...

Om 14 dagar får Sverige grundkänning.

Men samtidigt ge signaler om att det är huvudmännen som har ansvar. Varför kan inte statliga myndigheter se om det är nödvändigt eller inte.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Lågvattenmärke är en eufemism.
Samtidigt tycker jag det är bra, rent egoistiskt: för mig var det här det ultimata beviset på att Sverige har havererat och inte klarar av att agera som nation. Det är bra, nu vet jag det och behöver inte tveka längre.

Ja och tyvärr tror jag personligen att det finns de som agerar som de gör med flit.
Det ska haverera eller rättare sagt det finns kanske de som vill att det ska haverera.

Flatheten i detta är ju monumental och vi har inte ens en "kris" än.
Citera
Medlem
JohnCLillys avatar
Fantastiskt att se alla som helt plötsligt blivit matematiker och statistiker här i tråden. Inte för att läkare har någon bra träning i statistik, men att tro att det är så lätt som vissa i denna grupp vill få det till är absurt. Man måste beräkna in osäkerhet i estimering av antal i olika grupper i beräkningarna. Jag menar inte på att man blåögt ska lita på "experter", men jag skulle isf snarare lyssna på t.ex. Max Tegmark, som har länkat om detta på sin twitter. Lyssna främst på folk med bra utbildning inom statistik och matematik, inte på läkare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Det står där att Sydkorea har 3736 fall men bara 10 st allvarliga/kritiska. Är det korrekt eller saknas bara dessa uppgifter? Om det stämmer så skulle ju förnekarna ha rätt.

Vad jag förstått så verkar Sydkoreas uppgifter antas vara korrekta. De flesta "experter"/insatta som talar om detta talar väl om Sydkorea.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Någon?

Om du inte hänger i folkmassor eller i miljöer där andra sjuka är så är det främst genom händer>ansikte du kommer att riskera att bli smittad.

Handsprit och disciplin att inte pilla i ansiktet när händerna är ”osäkra” är det som skyddar dig om du redan gör det uppenbara.
Citera
2020-03-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Har du missat att sjukhusen i norra Italien håller på att kollapsa? Det är efter lite drygt en vecka.

Ni fattar inte att det är 2% när vi har kapacitet att vårda alla.
Jo, jag såg faktiskt att ruset hade en lutning om 70°. Hoppas de lyckas parera lutningen så det står kvar. De har bra ingenjörer i Italien så de fixar nog det.

Skärp dig för helvete. Det är ett vanligt influensavirus. Ni här inne framstår som värre än extremvänstern. Ta er i kragen och inse att Sverige inte kommer drabbas så som övriga länder. Vi har ingen kinesisk turism i stort sett, och inget okontrollerbart utbrott. Se så, iväg och preppa med dig nu, influensa-alarmist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Jag hoppas de som väljer att jobba inom vården är av starkare virke än så.

Jag är av starkt virke, men jag värderar mitt eget och min familjs liv högre än främlingars och allt snack om "ansvar" och "samhället" kan ni bara stoppa upp i röven.

"Samhällskontraktet" är brutet sedan lång tid tillbaka och det var inte vi som bröt det.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Jag måste säga att detta var ett lågvattenmärke.
Skolorna har INGA resurser att ikväll styra upp detta till imorgon 08:15.

Lärare kommer in vid olika tid, från runt 07 och framåt ända till det är dags för första lektion.
Och vad ska man göra? Samla alla i aulan och ha Coronainfo?

Sen rulla på som vanligt under dagen?

Det kommer vara Kommun och Rektorsbeslut vad som händer, det blir en enda röra!
Jag skulle då aldrig bry mig om någon skolplikt. Ville jag ha barnen hemma skulle jag ha det. Vem kan tvinga mig? Blir ju dock svårt om de inte kan vara hemma själva.
Lär väl inte få vabba?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Blir barnen sterila?

Någon som sett någon undersökning?
Citera
Medlem
staticages avatar
Fan man klagar på att Kina undanhållit och mörkat men vet i fan om inte Sverige tar priset.
Myndighetssverige är ta mej fan sanslöst när det kommer till att ha fel personer på fel plats,kvoteringar,polare hjälper polare,kompetens är bara nått att spola ner i toan.

Sån här inkompetens fanns endast i Soviet,men det är ju ditt man vill med det land.
Citera
2020-03-01, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Detta är som en vanlig influensa. Nu får ni ta och ge er för fan! Sluta håll på att skapa massa onödig oro bland folk. Folkhälsomyndigheten har redan gått ut med att man inte ska oroa sig för någon okontrollerad smitta här i Sverige. De som redan smittats har varit i drabbade smitt-områden, FATTA DET FÖR HELVETE!!!!

Endast 14 i Sverige, av 10 000 000. Andel av befolkningen: 0.0000014. Det är skrattretande att folk här får det att låta som spanska sjukan eller digerdöden... Tvättäkta hippies!

Du tror det kommer stanna vid 14 smittade?
Citera
2020-03-01, 21:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.B.T.L
Har du missat att sjukhusen i norra Italien håller på att kollapsa? Det är efter lite drygt en vecka.

Ni fattar inte att det är 2% när vi har kapacitet att vårda alla.

Ja, på mindre än en vecka överbelastas sjukvården i Italien. Ska de bygga nya sjukhus som i Kina? Har de en plan för hur de ska kunna vårda 10 gånger fler om två veckor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in