2020-03-01, 21:22
Moderator
Tinuviels avatar
Agenda i kväll tar upp spridningen av coronaviruset:
https://www.svtplay.se/video/25477175/agenda/agenda-1-mars-21-15
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portarossa
När du drar in vetenskapligt tänkande så förstör du däremot för dig själv. Finns inget annat, annat än WHOs oförmåga att i dagsläget finna fall där barn smittat vuxna med COVID-19, som tyder på att patogener inte sprids från unga människor till äldre.

Vi ska komma ihåg (som jag tror WHO anmärkte på i sin rapport) att situationen i Wuhan var sådan att det inte funnits bra förutsättningar att kunna dokumentera smittspridning från/mellan barn, alltså säger avsaknaden av dokumenterade fall absolut ingenting i detta läge.

Om man bara är orolig för att sitt i övrigt friska barn ska bli allvarligt sjukt så förstår jag FHM’s inställning, men om man istället är bekymrad över sitt kroniskt eller i övrigt sjuka barn eller smittspridning till svag omgivning så känns FHM’s råd väl lättvindigt och illa underbyggt.

Jag tror många av oss som har barn ofta förundrats över vilka sjukor de smittat en med utan att de själva blivit särskilt sjuka av om en sjuka alls. Mina första 4 vintrar som förälder var jag knappt på jobbet pga diverse olika infektioner men där barnen varit i stort sett opåverkade.

Det finns många barnsmittor som kallas ”pappasjuka” just för att föräldrarna, men särskilt pappor, typiskt blir otroligt mycket sjukare än vad barnen blir.
Citera
Medlem
Detta är som en vanlig influensa. Nu får ni ta och ge er för fan! Sluta håll på att skapa massa onödig oro bland folk. Folkhälsomyndigheten har redan gått ut med att man inte ska oroa sig för någon okontrollerad smitta här i Sverige. De som redan smittats har varit i drabbade smitt-områden, FATTA DET FÖR HELVETE!!!!

Endast 14 i Sverige, av 10 000 000. Andel av befolkningen: 0.0000014. Det är skrattretande att folk här får det att låta som spanska sjukan eller digerdöden... Tvättäkta hippies!
Citera
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tycker du att vi som jobbar i vården också ska isolera oss?
När krisen är som värst kommer ni jobba i rymddräkter...
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Din ärthjärna, är ju Italien som sticker ut på ett märkligt sätt. Kolla på Sydkorea eller kina. Du kan inte bara välja ett land fattar du väll.

Jo dt kan man visst, det är just när man ser att et specifikt land plötsligt får mycket högre % av allvarligt/kritisk sjuka och döda att man kan misstänka att viruset har muterat i det landet.

Sydkorea som har 3.736 smittade mycket fler smittade än Italien
har enbart 21 döda och 10 kritisk sjuka.
Citera
2020-03-01, 21:23
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
150 600 000 - 1000 = 150 599 000.

Det kan väl ändå inte stämma att 150 599 000 människor dör varje dag. Låter mycket.

Death Rates:-[1]
Nearly two people die each second
105 people die each minute
6,316 people die each hour
151,600 people die each day
55.3 million people die each year

https://www.quora.com/How-many-people-are-born-die-every-day-in-the-world-What-is-birth-to-death-ratio-in-the-world?share= 1
Citera
2020-03-01, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det skulle nog jag ha gjort, om jag hade jobbat i vården.

Jag hoppas de som väljer att jobba inom vården är av starkare virke än så.
Citera
2020-03-01, 21:24
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Det står där att Sydkorea har 3736 fall men bara 10 st allvarliga/kritiska. Är det korrekt eller saknas bara dessa uppgifter? Om det stämmer så skulle ju förnekarna ha rätt.

Sydkorea har infört mass-testning och således hittat en enorm mängd smittade som inte haft några symtom överhuvudtaget.
Citera
2020-03-01, 21:25
Medlem
Har förståelse för att man inte kan stänga skolor/förskolor helt men föräldrar som har möjlighet att stanna hemma borde uppmanas att göra det. Så många som möjligt borde uppmanas att stanna hemma eller åka ut på landet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Detta är som en vanlig influensa. Nu får ni ta och ge er för fan! Sluta håll på att skapa massa onödig oro bland folk. Folkhälsomyndigheten har redan gått ut med att man inte ska oroa sig för någon okontrollerad smitta här i Sverige. De som redan smittats har varit i drabbade smitt-områden, FATTA DET FÖR HELVETE!!!!

Endast 14 i Sverige, av 10 000 000. Andel av befolkningen: 0.0000014. Det är skrattretande att folk här får det att låta som spanska sjukan eller digerdöden... Tvättäkta hippies!
Men skämtar du? Det var en kvinna som blev smittad nu en månad sedan och vi vet inte ens om hon lever eller ens mår bra. Mörkertalet kan vara stort och sedan så kan man få permanenta skador i lungorna och även testiklarna av detta virus och 60-80% av jordens befolkning kommer att få det och i sverige kommer det öka otroligt mycket med tanke på alla som åker hit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Varför beter sig folkhälsomyndigheten som ett gäng tomtar? Kan dom inte bara göra sitt jobb

Exakt! Jag vill Vabba resten av våren. Herregud är det så svårt att förstå.
Nä faan nu stannar vi hemma o kör en Greta strejk!
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Sydkorea har infört mass-testning och således hittat en enorm mängd smittade som inte haft några symtom överhuvudtaget.

Vilket betyder att sjukdomen INTE har en dödlighet på 2-7% som vissa härinne hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in