2020-03-01, 20:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag undrar fortfarande hur Italien har hamnat där de hamnat. Vad är det som gjort att utvecklingen där blivit så omfattande och rask? Italien är säkerligen ett av de länder i europa som har flest kinesiska turister. Men finns det mer som kan förklara läget? Är Italien kanske landet i europa där man kindpussas mest!?

Kan det gå lika snabbt i Sverige som Italien?

Vi borde åtminstone noga studera Italien så att vi kan försöka undvika samma våldsamma utveckling i andra länder.

fel
Senast redigerad av Theforeigner 2020-03-01 kl. 20:12.
Citera
2020-03-01, 20:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I Italien bor väldigt många kineser både legalt och illegalt. Vissa siffror talar om flera miljoner. Jag har dock ingen säker källa till hur många de är.

Coronasmittan har därför troligtvis kommit in med kineser som varit i Kina över jul och nyår. Det är en av anledningarna till att myndigheterna är väldigt aktiva i smittspårningen just bland kineser, åtminstone i Toscana, som jag får information ifrån genom vänner och tidningsartiklar.

Det är ett "rykte" bland italienarna att smittan kommit med en eller flera kineser i januari och sedan spritt sig oupptäckt bland de kinesiska grupperingarna i Lombardia under flera veckor innan den exploderade på sjukhuset i Codogno.

En annan av stad med många kineser är Prato i Toscana. Där finns det flera hundratusen kineser. Se länken. Där har man dock ännu inte fått några utbrott. Kanske p.g.a. ett effektivt uppspårande arbete. Man har ju just nu 900 individer i karantän i Toscana efter smittspårning.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-01-21-kinesere-har-overtaget-italiensk-toejbranche-det-er-det-vilde-vesten
Ah intressant. Då kanske andra länder som t ex Sverige kommer klara sig bättre än Italien.

Men det finns ju länder som också torde ha en stor population av kinesiska immigranter, t ex UK, som inte har i närheten av en sådan smittspridning som Italien.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-01 kl. 20:56.
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Försök att stanna kvar, Du klara dig antagligen mycket bättre där än här om du skulle bli sjuk, Du tog väl en rejäl reseförsäkring som täcker eventuella sjukhuskostnader. Koreas statistik är ju helt outstanding, 3736 smittade, endast 10 svåra fall och bara 21 döda, antagligen är merparten av döda över 65 år, bättre siffror svår du inte någon annanstans tror jag.

En liten fördel med att resa till Vietnam från Korea är att man sätts i karantän i en facilitet i två veckor. Där ingår allt, vilket i praktiken innebär att allt står på de vietnamesiska skattebetalarnas bekostnad. Jag sitter hellre i Vietnam än i Sverige. Vietnam är ju exemplariska i att bekämpa coronaviruset hittills. Nu är jag dåligt uppdaterad, men mig veterligen har de inte haft några nya fall sedan 13 februari och att alla har blivit friska nu.
Citera
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag måste säga att DNs ledare var riktigt bra. Inte så mycket nytt för de som följt tråden men positivt att se en artikel som reagerar på Sveriges icke agerande och usla hantering.

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-regeringen-kan-inte-fortsatta-ducka-coronakrisen-ar-pa-allvar/

Om några veckor är även Sverige ett land på andra länders flygförbudslistor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Alltså Det Spelar Ingen Roll Vilka åtgärder Man Tar 60-80% Av Världens Befolkning Kommer Att Bli Smittade. Det Finns Inget Sätt Att Inte Bli Smittad Vid Detta Läget.

Kan du trots detta låta bli att använda versaler i början av varje ord så dör vi andra av corona och inte av blödande ögon?
Citera
2020-03-01, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Kan vi tillsammans skapa ett rungande-

HAHAHAHAHA !

Expressen.

Enligt Karin Tegmark Wisell ska de nya skrivningarna göra det tydliga för skolledare hur de ska agera i coronafrågan vad gäller ogiltig frånvaro och annat.
I morgon, måndag, återvänder tusentals barn till skolor och förskolor efter avslutat sportlov, där flera varit utomlands i områden drabbade av coronavirus, till exempel norra Italien.
Barn blir inte alls lika sjuka som vuxna av viruset och enligt Folkhälsomyndigheten finns inga belägg för att de smittar vuxna.

Barn smittar inte vuxna ?? Möjligen det mest störda jag läst på länge

Håller helt med. Att barn inte skulle smitta vuxna tror jag lika mycket på som jag trodde på snacket om att det inte skulle nå Sverige.
Citera
2020-03-01, 20:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja? Hur skulle Sverige ha kunnat agera mot sportlovsfirare i Italien INNAN Italien fick en massa fall?

Uppmana resande att inte gå till jobb och skola om de inte är krya.
Citera
2020-03-01, 20:13
Medlem
oeomums avatar
Uppdaterat Coronakartan efter dagens nya fall i Västra Götaland. Och lagt till en graf över antal fall under "Tidslinje" för den som är intresserad av att följa utvecklingen. Säg gärna till vad ni tycker kan förbättras eller läggas till!

www.coronakartan.se
Citera
2020-03-01, 20:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Alright taskigt läge, hoppas det löser sig för dig 🙏

Tack! Jag funderar på att lägga upp något på sociala medier för offentlig visning. Men samtidigt är jag väldigt utmattad, så vi får se hur det blir med det.
Citera
2020-03-01, 20:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Stänga skolorna och undervisa över internet. Självklart för de flesta som vill förhindra en smittspridning. Jag vet inte vad vi har för nytta av Folkhälsomyndigheten när de gör detta till en politisk och ekonomisk fråga.

Det är en ekonomisk fråga. Drastiska åtgärder som skadar ekonomin kommer att vara mycket värre för befolkningen än själva viruset. Det verkar FHM ha förstått och gör inte mer än nödvändigt. Jag tycker att det är mycket bra att vi behåller lugnet. Är du rädd för din avkomma så kan du väl ha dom hemma.
Citera
2020-03-01, 20:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag undrar fortfarande hur Italien har hamnat där de hamnat. Vad är det som gjort att utvecklingen där blivit så omfattande och rask? Italien är säkerligen ett av de länder i europa som har flest kinesiska turister. Men finns det mer som kan förklara läget? Är Italien kanske landet i europa där man kindpussas mest!?

Kan det gå lika snabbt i Sverige som Italien?

Vi borde åtminstone noga studera Italien så att vi kan försöka undvika samma våldsamma utveckling i andra länder.

Jag tror att orsaken är att virus varianten i Italien har muterat och blivit mera smittsam och farlig. .

Lägg märk till att WHO inom de sista 2 dagar på deras twitter har:
1. höjt risk till det allra högsta för "COVID-19 infection risk and impact"
2. varnar alla som är 60+ år och/eller har kronisk sjukdom att undgå större grupper av människo :

1.
World Health Organization (WHO)
@WHO
28. feb.
"Our epidemiologists have been monitoring these developments continuously, and we have now increased our assessment of the risk of spread and the risk of impact of #COVID19 to very high at a global level"-
@DrTedros
#coronavirus

[/i]

2.
Tedros Adhanom Ghebreyesus
@DrTedros
If you are 60+, or have an underlying condition like cardiovascular disease, a respiratory condition or diabetes, you have a higher risk of developing severe #COVID19. Try to avoid crowded areas, or places where you might interact with people who are sick.
2020-03-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Om 60-80 % av världens befolkning smittas av denna kinesiska skit, vad pratar vi om för dödssiffror?

Hur påverkas världen av en sådan massdöd?

Hur påverkas följande:
Bostadspriser
Jobb
Mat
Kriminalitet
Sjukvård.
Nuvarande konflikter i Mellanöstern

Bostadspriserna lär ju gå ned under pågående pandemi sen blir ju marknaden övermättad då det blir överflöd av lediga bostäder. Fast det kommer ju 4 miljoner flyktingar nu från Turkiet så kanske jämnar ut sig.

Arbetslösheten kommer naturligtvis minska, kanske tar några år innan folk hunnit utbilda sig för att fylla alla hål i arbetsmarknaden.

Mat inga problem! Tvärtom finns mer till alla.

Kriminalitet hänger ihop med allt ovan så det kommer minska då skuggsamhället minskar för att de kriminella och eventuellt framtida kriminella kommer kunna få enkla jobb istället och bostäder, utbildningar mm

Sjukvården är som den alltid varit , underbemannad då alla färdigutbildade lämnar landet efter klar utbildning pga för dåliga löner.

Samma med konflikterna i Mellanöstern, dessa kommer fortsätta att finnas om 150 år framåt också precis som alltid pga religioner/korruption/principer mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in