2020-03-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Till om med DN:s ledarsida börjar bli irriterade:

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolnicki-regeringen-kan-inte-fortsatta-ducka-coronakrisen-ar-pa-allvar/

Sedan noteras att Löfven istället besöker ålderdomshem i Jämtland och Damberg kallar visserligen till krisberedning - men först EFTER helgen.

Det fetade är f ö en god sammanfattning.
Om man åtminstone kunde ha 2 pers som står på Arlanda och möter passagerare som anländer från Teheran eller Milano och artigt frågar om någon känner sig lite krasslig och vill ta ett coronatest? En så enkel åtgärd hade förmodligen räckt för att undvika fallet där en smittad person satte sig på tåget till Göteborg, så att man nu får jaga efter medpassagerare att testa.

Det här fallet med läkaren i Norge är ju helt vansinnigt. Han anläder från norra Italien, känner sig krasslig, ber om att få bli testad men får nej, och jobbar sedan i ett par dagar och smittar ett antal patienter.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmittade-norska-lakaren-jag-kanner-mig-lurad/

Inkompetens och aningslöshet bortom alla gränser. Norge och Sverige kommer inom ett par veckor att ha ett utbrott som blir minst lika stort som det i Italien. När vi har några tusen smittade och ett antal dödsfall så kommer myndigheterna eventuellt att börja agera. Litegrann. För om man tar i för mycket så kanske det "skrämmer upp folk".
Citera
Medlem
Så om 60-80% av befolkningen smittas och dödligheten är ca 2% så kommer 84000000-112000000 att dö världen över. Mer t.om. Då jag inte räknade med att jordens befolkning är 7,53 miljarder. Och dödligheten är lite högre. Men det är i dessa svängor. Hur fan ska världen komma tillbaka efter detta???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Utanför storstäderna är Italien ett relativt primitivt och fattigt land. Jag tycker inte alls att det är konstigt att Italien fått en stor spridning. Tvärtom tycker jag att det är konstigt att övriga Medelhavsländer inte haft samma spridning.

Men det är ju just de välbärgade delarna i länderna, inkl Kina som drabbats. Därav sådan hallihallå och alla som har råd med skidsemester och weekendresor har nu ångest. Hade det varit de fattiga så hade alla bara lagt en hundring i kollekten och gått vidare.
Citera
2020-03-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Korrekt. De oförklarliga fallen i Veneto har också några kineser som går till samma cafe’. Kineserna testar alla negativt men hypotes har framlagts att de hunnit tillfriskna innan testerna gjordes.

Ja, det är också det jag har hört. Om det är sant är det ju i alla fall positivt så till vida att man kan bli av med viruset till slut.
Citera
2020-03-01, 20:04
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Det folk glömmer är att det här viruset ger permanenta skador på ens lungor och immunförsvar.

Det här vill jag veta mer om-var finns uppgifterna ?
Citera
2020-03-01, 20:05
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej. Inte lyssnat. Ska.. strax.
Vad var anmärkningsvärt?

Sverige har inte agerat mer annorlunda än övriga Europa.
Varför skulle man? Finns gott om länder med betydligt större riskprocent att utsättas på allvar.

Det skrev jag ju. Velandet. I direktsändning ändrar typ FHM åsikt, när nya uppgifter kommer fram. Sent på söndag kväll. Klart detta är anmärkningsvärt. Annat är att man tryckt på att asumptomatiska inte kan smitta (det finns flera studier och exempel som talar starkt emot detta), att man vimsar till det så folk inte tror att barn kan smittas och smitta. M m. Det är uselt skött från FHM.

Jo, eller snarare, vi har INTE agerat som resten av Europa. Inga karantäner, inga rekommendationer utöver Wuhan och nu "icke nödvändiga till Iran". Det är allt. Resten av Europa har obligatoriska karantäner, screening, förbud mot stora folkgrupper, stänger ner stora mässor, isolerar byar, masstestar alla som kommer från smittohärdar etc. Läs på istället för att sitta och repetera felaktigheter som du finner med lätthet på nätet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag var tvungen att lämna Japan då mitt visum gick ut, samt att jag inte har råd att åka hela vägen tillbaka till Sverige för nuvarande. Jag väntar på pengar som gör det möjligt att ta mig tillbaka, men jag vet inte när jag får det. Jag kunde inte vänta helt enkelt. Jag tänkte resa till Vietnam för att vänta, eftersom det är ett billigt land. Jag köpte biljetten innan explosionen av fall i Korea. Samma dag som jag flög var det klartecken att flyga, men på flygplatsen i Seoul ändrades reglerna minst ett par gånger hos de vietnamesiska myndigheterna.

Mitt bankkort har slutat fungera (det har hänt en gång förut att min bank spärrade mitt kort av misstag vilket de erkände). Det gör att jag inte kan lämna flygplatsen. Utan bankkort kan jag inte köpa en ny biljett, jag kan inte boka in mig på hotell eller vandrarhem. Inom kort tar mina kontanter slut och då kan jag inte köpa mat heller. Men här har det hunnit bli måndag, så vi får se vad den svenska ambassaden säger, och tidigast på eftermiddagen lär jag tidigast få svar från min bank. Jag gör inte så mycket utöver att få träsmak. Redan natten innan jag flög så sov jag nästan ingenting. På flygplatsen har det blivit ytterst lite sömn. Bristande sömn ökar risken att få coronaviruset. Jag är ett levande exempel på Murphys lag.
Försök att stanna kvar, Du klara dig antagligen mycket bättre där än här om du skulle bli sjuk, Du tog väl en rejäl reseförsäkring som täcker eventuella sjukhuskostnader. Koreas statistik är ju helt outstanding, 3736 smittade, endast 10 svåra fall och bara 21 döda, antagligen är merparten av döda över 65 år, bättre siffror svår du inte någon annanstans tror jag.
Citera
Bannlyst
Orkar inte leta igenom tråden. Plus att detta bör upprepas.
När landar planet från Teheran? Det lär ju vara knökat med coronafolk som vill ha svensk sjukvård i stället för iransk😿
Citera
Medlem
Kan vi tillsammans skapa ett rungande-

HAHAHAHAHA !

Expressen.

Enligt Karin Tegmark Wisell ska de nya skrivningarna göra det tydliga för skolledare hur de ska agera i coronafrågan vad gäller ogiltig frånvaro och annat.
I morgon, måndag, återvänder tusentals barn till skolor och förskolor efter avslutat sportlov, där flera varit utomlands i områden drabbade av coronavirus, till exempel norra Italien.
Barn blir inte alls lika sjuka som vuxna av viruset och enligt Folkhälsomyndigheten finns inga belägg för att de smittar vuxna.

Barn smittar inte vuxna ?? Möjligen det mest störda jag läst på länge
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men det är ju just de välbärgade delarna i länderna, inkl Kina som drabbats. Därav sådan hallihallå och alla som har råd med skidsemester och weekendresor har nu ångest. Hade det varit de fattiga så hade alla bara lagt en hundring i kollekten och gått vidare.

Förvisso. Nu vet vi dock ingenting om smittspridningen i byarna i Italien och Kina.

Man är bra korkad om man åker till Italien nu, det kan man iallafall konstatera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jisses. Kul att du har varit i Milano och sett katedraler, men faktum kvarstår att det folk på den italienska landsbygden lever relativt enkelt och inte direkt något flott liv.

Katedraler i Milano har nog du sett mer av än vad jag har. Jag är väldigt välbekant med den italienska landsbygden i södern och garanterar dig att det inte är ett primitivt land. Dock är de drabbade delarna närmare Milanos katedraler än söderns tomatplantager.
Citera
2020-03-01, 20:06
Medlem
Redan i nuläget så har man slutat vårda corona patienter. Patient nummer 1 sitter fortfarande inspärrad på sjukhus. Men nya patienter får vara hemma. Jag tror inte ens de plomberar dörrarna. Hur det går om man har familj kan man fråga sig. Nu har man i alla fall visat vad svensk sjukvård går för och garanterat att spridningen kommer att fortsätta.
Senast redigerad av climasol 2020-03-01 kl. 20:08. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in