2020-03-03, 20:51
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember

Samt alla börja praktisera
SOCIAL DISTANS!!

Detta är det största problemet som jag märker bland kunder i min butik...
Felknullade människor som tvunget måste krypa upp tätt inpå när dom ska prata...
Backar man ett steg så följer dom efter...
Citera
2020-03-03, 20:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
De vet inet ännu, eftersom de knappt testat, haft felaktiga testkit osv. Lika stort kaos där som här, eller värre snarare.
De vet att de har community spreading i Washington, sannolikt på fler ställen då de bedömmer att det pågått i bortemot 6 veckor utan att de märkt det. De kommer snart börja masstesta.
Vaccin kommer knappast inom ett år, snarare 1,5 som tidigast och chansen är lika stor eller större att det utvecklas någon annanstans i världen som där egentligen. Mediciner, vet ej ännu, inte kunat provas på riktigt ännu vad jag sett.
OK. Jag tycker man hört ovanligt lite i media om läget i USA, då har jag antagit att de hade hyfsad koll.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Socialstyrelsen och Folkhälsomyndigheten har valt att sekretessbelägga kartläggningen av regionernas beredskap i form av vårdplatser och isoleringsrum - av säkerhetsskäl.

https://www.dn.se/sthlm/stockholm-rustar-for-fler-coronapatienter-med-provtalt/

Undrar varför antalet IVA-platser och isoleringsrum måste sekretessläggas? För att inte sprida mer panik bland medborgarna? För risk av terrorattentat eller andra samhällsstörningar i samband med viruset?

Det här känns inte direkt betryggande, antagligen för att inte sprida panik och oro?
Citera
Medlem
Om viruset blir kvar i kroppen, trots att personen är symptomfri, likt patient 1 i Jönköping, innebär detta att personen också är smittsam?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
30 coronafall i Sverige nu.

Resandet till och från Italien borde stoppas i hela EU så snabbt som möjligt
EU borde omedelbart stoppa alla fligher till och från Iran. Där finns det nu 3000 människor som, förmodligen, skulle vilja tillbaka till Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Så antingen dör man eller så har man det viruset som är fast i en kropp för evigt som ger permanenta lungskador och skador på organ?

Det finns inga belägg för detta. Nu måste ni ta och lugna ner er lite. Om du haft vattkoppor nån gång har du det viruset i kroppen livet ut också. Tror inte du går och nojjar över det? Lungskador kan nog ske, men långt ifrån hos alla. Finns patienter som talar med medier vars synliga lungpåverkan helt försvunnit och det är nog det vanligare scenariot.
Citera
2020-03-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Lämnar det aldrig kroppen?? Varför friskförklaras vissa då?

Det där är bara rent trams av honom. Viruspartiklar kan finnas kvar efter man blivit symptomfri, men det är inte någon kondylom som ligger latent i kroppen och blommor ut. Finns inga som helst bevis för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Jo, det gör det visst om du vill desinficera dina händer innan du pillar i snusdosan. Tvålen tar lipidskiktet på viruset.

Gör det ju inte. Om du inandas partiklarna i luften spelar det ingen roll hur mycket du tvättar dina händer när du kommer hem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Flera friskförklarade verkar tyvärr ha insjuknat en andra gång.

Forskare har oroat sig över att det kan vara ett tvåfasigt virus.

Alltså att den första omgången inte är den sista.

Men jag har inte hört något mer om det än några enstaka fall, så jag tar det med en stor nypa salt.
Det är bara två fall hittills. Inte ens säkerställda tester
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Om viruset blir kvar i kroppen, trots att personen är symptomfri, likt patient 1 i Jönköping, innebär detta att personen också är smittsam?
Ja, Det verkar som att man kan vara smittsam även utan symptom.
Citera
2020-03-03, 20:54
Medlem
JontenZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjauser
Orkar inte läsa igenom hela tråden.
Men, hur är det med skyddsmasker, fungerar de eller inte?

Beror på vilket typ av skyddsmask du använder och hur nära befinner dig mot folk som är smittade.
Skyddsmasker som N95 kan skydda dig mot viruspartiklar av mindre mängder i luften och hindra dig från att nudda ansiktet med potentiellt förorenade händer. Jag kan dock inte garantera skydd om någon skulle nysa eller hosta framför dig, då krävs det nog att ha respirator som också täcker ögonen.
Citera
2020-03-03, 20:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Hur ska man få lön utan att gå till sitt arbete?
Det är nu du ska ha en buffert sparad så du klarar dig ett par tre år. Det kan avgöra om du överlever eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in