2020-03-01, 12:26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
"Barn sprider inte coronaviruset" är Expressens titel.

Folkhälsomyndigheten skriver "Det är osannolikt att friska barn skulle orsaka smittspridning."

Ser du inte skillnaden?

Om du har problem med hur Expressen citerar Tegmark så får du ta det med Expressen. Expressen har pratat med henne och då är det vad hon sagt då som gäller.
Vi diskuterar alltså hur Tegmark uttryck sig och vad hon till media fört fram för budskap.
Att det var Tegmarks uppsåt att uttala sig kategoriskt får anses bevisat med denna transkribering:
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det verkar vara på det viset.

Hörde nyss Karin Tegmark(är hon släkt med Max Tegmark?) Wisell på radion som då hävdade att, jag citerar det hon säger själv, ber om ursäkt för att jag inte kan formatera ett transkript.

"barn utgör en väldigt liten andel av de som bär på infektionen, så att det är inte barnen som driver den här infektionen", "det andra är att om man tittar på, eh, lite noggrannare på barnen och WHO har precis haft en, en grupp som har varit i Kina och studerat mer i detalj vissa frågeställningar. Då har dom inte hittat ett enda fall där det finns dokumenterat att smitta har skett från barn till vuxna". "Och ytterligare som har framkommit från WHO:s rapport.." Reporterna avbryter: "och inte heller från barn till andra barn eller?". "Nej! Inte från barn till andra barn heller".

Reporter-monolog:

Karin Tegmark Wisell:
"Att man inte ska låta rädslan ta överhand utan man måste gå på dom fakta vi har och det är också så att vi, vi fortsatt följer och studerar och skulle vi få någon som helst indikation på att den kunskap vi har idag inte, eh, håller, då omvärderar vi"

FHM väljer alltså ut en enstaka studie och väljer ut vilken fakta ur denna studie de ska följa. "Fakta och kunskap". Jojo.

Glömde länken: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7418880
Citera
2020-03-01, 12:27
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Ja. Jag tror dock man ska vara försiktig med spekulationer.

Jag läste lite grann, det verkar ju som att FUT2 i huvudsak har att göra med avsaknad av ett protein som hjälper godartade bakterier i tarmen.

Då är du inte tillräckligt insatt. FUT2 kallas "secretor gene". Personer med Lewis-a antigenen är non-secretors. Deras FUT2 är inaktiv. Man har sålunda inte blodantigener i sitt sekret.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja exakt. Det är väldigt svårt att hålla sig till hygienreglerna till 100%. Med barn är det omöjligt.

Att våra myndigheter svalde den här rapporten om att barn är immuna med hull och hår är inte förvånande eftersom det passar deras syften. De är livrädda för att folk skall stanna hemma från jobbet. Sverige skulle kollapsa på nolltid om alla föräldrar var tvungna att stanna hemma och passa barn. I alla fall är det vad politikerna tror.

Japp. De är rädda för att familjerna ska upptäcka att det är trevligare att mamma och barnen är hemma och myser, och har middagen klar och ett städat hem när pappa kommer hem - än att barnen går på dagis och insuper den rätta värdegrunden från ett års ålder. Alla måste uppfostras in i den svenska modellen. Det är HELA TIDEN sådana hänsyn som går före att faktiskt skydda oss mot sjukdomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är svårt att fastställa hur enkelt det sprids. Danska mannens familj blev exempelvis inte smittad av honom men däremot influensan. T.om influensan behöver inte smitta dig även om du bor tillsammans med 3 personer som kräks.

Stämmer, jag fick aldrig vinterkräksjukan, trots att mina barn kräktes. Men det berodde på att jag har genetisk immunitet. Och barnen fick det svagare än andra barn - men dock, jag fick ta hand om deras kräkningar. Så det är immuniteten som är Faktor X i dessa fall, där folk inte blivit smittade trots det ena och trots det andra. Tror jag. Hur allvarliga symptom man får, när man väl får det, beror sedan även på den allmänna motståndskraften. Har man näringsbrist t.ex., eller någon annan sjukdom som sätter ner organens funktion, så får man nya sjukdomar hårdare. Och dör mycket troligt.
Citera
Medlem
Kan någon berätta hur många bekräftade fall vi har i Sverige just nu?
Citera
2020-03-01, 12:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Givetvis finns det i dessa ställen då folk reser fram och tillbaka. Det finns däremot inget bevis för kollektivspridning.

Ja res du till ett tropiskt klimat om du är paranoid...

Nä. Som du sa förut: i ett tropiskt klimat finns det massa annat elände. T.ex. inälvsparasiter, sömnsjuka och malaria. Det vill man inte heller ha. ÖKENTRAKTER sa jag.
Citera
2020-03-01, 12:28
Medlem
Karembeus avatar
Någon med närmare info om Tyskland? Det enda jag hittar är:

117 insjuknade - 2 med allvarlig sjukdom - 0 döda
Citera
2020-03-01, 12:29
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentinovember

13 bekräftade fall. Verkar ha varit segt sista dagarna. Det lär väl ta fart igen efter onsdagen då flygplanen från Iran landar...
Citera
2020-03-01, 12:31
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Här håller FHM med officiella svenska uppdateringar. Denna data är alltså direkt från den myndighet som har ansvar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

Den uppdateras en gång per dag.

Det finns andra lite mer fristående källor men jag orkar inte med att bli trolljagad så det får andra posta.
Citera
2020-03-01, 12:32
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
13 bekräftade fall. Verkar ha varit segt sista dagarna. Det lär väl ta fart igen efter onsdagen då flygplanen från Iran landar...

Många har varit på sportlov, vi får se om det skenar inom 2 veckor.
Citera
2020-03-01, 12:33
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:

13 fall. Tippar på 3-4 st till i nästa vecka.
Citera
2020-03-01, 12:33
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är ganska självklart att huruvida du har blodantigener i ditt slem eller inte när dina lungor blir slemfyllda har en betydelse. Det är jag som framfört tesen.

Självklart om man läst cellbiologi el läkareprogrammet kanske. Känns som detta forum lämpar sig dåligt att spekulera kring sånt som är över huvet för 90% av oss. Få kan bemöta sånna teser och det blir en massa spekulation. Ser hellre att ni som är insatta länkar artiklar från erkända kanaler.
Citera
2020-03-01, 12:34
Medlem
Dagens lågvattenmärke i tidningarna. Malin Wollin skriver en artikel om Corona i AB. Hon verkar fullständigt oinformerad om situationen. Det enda hon vet är att hon inte är det minsta rädd för viruset.

Hon bara radar upp vänsterfloskler och nonsens. Här är några exempel.

Citat:
Jag är inte rädd för coronaviruset. Inte ens lite. Och även om jag vore rädd så skulle jag fejka.
Särskilt inför mina barn.
Utan att blinka.
”Mamma, är du rädd för coronaviruset?”
”Nej”

Citat:
För bäst mot sjukdom är västerländsk medicin, men efter det kommer en vuxen som visar en slätstruken oförfärad uppsyn.

Citat:
Själv är jag rädd för klimatförändringar och bruna parlament, men mest rädd är jag att människor ska kapitulera inför eventuell smitta och backa hem.

Citat:
”Varför är du rädd för coronaviruset när det finns så mycket annat skrämmande i världen?” frågar jag en person i min närhet.
”Som vadå?”
”Som att miljoner människor lever i flykt och att Idlib är en humanitär katastrof, sådana saker.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/70wkRW/lita-pa-mamma-att-allt-blir-bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in