2020-03-01, 19:47
Medlem
tjallepetters avatar
Har under denna helg fått en grov coronaångest.
Citera
2020-03-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag undrar fortfarande hur Italien har hamnat där de hamnat. Vad är det som gjort att utvecklingen där blivit så omfattande och rask? Italien är säkerligen ett av de länder i europa som har flest kinesiska turister. Men finns det mer som kan förklara läget? Är Italien kanske landet i europa där man kindpussas mest!?

Kan det gå lika snabbt i Sverige som Italien?

Vi borde åtminstone noga studera Italien så att vi kan försöka undvika samma våldsamma utveckling i andra länder.

I Italien bor väldigt många kineser både legalt och illegalt. Vissa siffror talar om flera miljoner. Jag har dock ingen säker källa till hur många de är.

Coronasmittan har därför troligtvis kommit in med kineser som varit i Kina över jul och nyår. Det är en av anledningarna till att myndigheterna är väldigt aktiva i smittspårningen just bland kineser, åtminstone i Toscana, som jag får information ifrån genom vänner och tidningsartiklar.

Det är ett "rykte" bland italienarna att smittan kommit med en eller flera kineser i januari och sedan spritt sig oupptäckt bland de kinesiska grupperingarna i Lombardia under flera veckor innan den exploderade på sjukhuset i Codogno.

En annan av stad med många kineser är Prato i Toscana. Där finns det flera hundratusen kineser. Se länken. Där har man dock ännu inte fått några utbrott. Kanske p.g.a. ett effektivt uppspårande arbete. Man har ju just nu 900 individer i karantän i Toscana efter smittspårning.

https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-01-21-kinesere-har-overtaget-italiensk-toejbranche-det-er-det-vilde-vesten
Citera
2020-03-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Intressant.

Att viruset går under radarn på sina håll är läskigt - helst ska det ju kvävas i sin linda. Annars kommer tragedin bli stor med många döda i absoluta tal. Många kommer förlora familjemedlemmar och vänner.

Samtidigt bevisar det återigen att det knappast är digerdöden eller ebola vi har att göra med. Det är inget virus som ger fasansfulla symptom eller leder till säker död.

Sen har jag en fråga - har alla utvecklade länder kapaciteten att kolla upp gensekvenser och spåra virusstammar på det sättet du beskriver? Exempelvis, har Sverige den möjligheten?

Ja, men det betyder inte att de väljer att göra det. Vi får se när vi får det första utbrottet utan känd koppling till tidigare smitta, då väljer de kanske att göra det.
Citera
2020-03-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Problemet med dig och dina vänner är att ni ligger 14 dagar efter. Ju fler dagar som går desto mer kommer ni som förminskar situationen framstå som stolpskott.

”Mina vänner” ?
Du menar närmare 10 miljoner Svenskar minus ca 1000, varav hälften skriver i denna tråd?

Hade du något jobb eller hur var det?
Citera
2020-03-01, 19:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Har under denna helg fått en grov coronaångest.

Bra! Bättre Corona ångest som triggar prepping än att bli smittad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kom hem efter resa till Italien. Jag förstår inte varför man kan göra slag i saken och sätta alla resande från smittande länder i hemma karantän.

Personer som varit på skidresa i Italien har visats bära på smittan så var försiktig och riskera inte att sprida vidare ifall du är infekterad. Hemkarantän är en bra lösning.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är skola imorgon ja. Detta borde ha beslutats i fredags, som allra senast.

I så fall förra fredagen, faktum är att vissa kommuner redan har haft eleverna i skolan en vecka.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
1,694 har fått virus i Italien och 140 är kritiska och behöver intensivvård. Om samma sak sker i Sverige så kommer sjukvården klappa ihop på några dagar. Tyvärr så sitter väl Sverige i samma sits om en så där 3-4veckor.

Vet någon mer om de italienska fallen som är kritiska? Patient 1 var en 38 årig man som var svårt sjuk. Men de övriga? Är det patienter som han smittat på sjukhuset?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pluviale
Vad tror vi krismötet med regering och alla myndigheter inblandade kommer komma fram till för kommande åtgärder?

Någon som har en analys?

Att en utredning ska tillsättas?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Jag tycker att det är dåligt rapporterat från Italien, är dom nya smittade mest från isolerade städer eller har andra delar av Italien också fått utbrott?
Menar du att Italien är dåliga på att rapportera var utbrotten sker? Menar du att de ska höra av sig till dig personligen?!?

De rapporterar givetvis var utbrotten sker, och då till folket via media, samt via andra nationella och internationella organ.
Sen att vi här i Sverige och i andra länder numera enbart konstaterar att det är i Italien kan ju bero på att vi har fokus på det som sker i våra egna länder och på andra ställen i världen där smittan ”upptäckts” ... Att smittan grasserar i Italien vet vi ju redan om, nu är det i sammanhanget bara intressant om den minskar, ökar eller är oförändrad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Intressant.

Att viruset går under radarn på sina håll är läskigt - helst ska det ju kvävas i sin linda. Annars kommer tragedin bli stor med många döda i absoluta tal. Många kommer förlora familjemedlemmar och vänner.

Samtidigt bevisar det återigen att det knappast är digerdöden eller ebola vi har att göra med. Det är inget virus som ger fasansfulla symptom eller leder till säker död.

Sen har jag en fråga - har alla utvecklade länder kapaciteten att kolla upp gensekvenser och spåra virusstammar på det sättet du beskriver? Exempelvis, har Sverige den möjligheten?

Jag vet inte vad du räknar som fasansfulla symptom men att kvävas sakta till döds känns inte särskilt kul .
Citera
2020-03-01, 19:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det blir troligen inte så höga dödstal i Sverige. De flesta som avlider är rökare och det är relativt få som röker i sverige
Njae. Är ca 7% av 16-84 åringar som röker. Det ger väl ca en halv miljon människor. Kanske räknas som få? Det vet jag ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in