2020-03-01, 00:27
Medlem
Har tidigare gjort lite beräkningar, kanske kan någon med matematikkunskaper hjälpa mig här?
40% smittas i Sverige= 3 200 000 pers
80% blir friska hemma inom 1 vecka
Hur många behöver vård? Har sett siffror på 18% .
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha. Svenska virologer då antar jag?
Det är lite brist på svenska sådana som forskar om Corona.

Fram med en källa då. Hur svårt är det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -YOLO-
Finns det nån källa på det?...
Lyssna på detta. Hittar inte artikeln
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Lyssna efter 08:40 in i programmet

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1449169?programid=4540
Tack!!!
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotera
Nej. Jag lever till 100% trots diverse virus genom åren. Skulle jag ändå bli coronasmittad så är jag inte orolig.

Vad görs att mina lungor slits sönder? Ett virus?

Grollaren syftar på följande artikel:
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/

Det här viruset gillar att angripa celler som det finns mycket av i lungorna (med ACE2 receptorer?). I vissa fall när det händer får man också en överreaktion av immunförsvaret som dödar ännu fler celler i lungorna. När lungorna fylls med slem, blod och döda celler får man svårt att andas och ta upp syre. Man har också tidigare sett att SARS-patienter som klarat sig har stora skador på lungorna efteråt.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-03-01 kl. 00:30.
Citera
Medlem
roteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Asiaten som va Sveriges första smittade, hurfan kan hon inte ha tillfrisknat? hon har varit sjuk i över en månad isf, hur vanligt är de med att gå o vara i sjuk i en månad vid en influensa?

Det vet man inte då Sverige har "Patientsäkerhet" ...alltså man lämnar inte ut info om patienter.
Citera
2020-03-01, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
De här med frivillig karantän som smittade personer som har relativt milda symptom, de menas med att dom sitter hemma eller? Hade lust och ringa 1177 och fråga va som gällde just här men över en timmes väntetid, får dom gå ut bland folk och handla tex dom som är smittade och sitter i frivillig karantän? Isåfall är Sverige ett stort jävla skämt.

Vad jag har förstått innebär det att de sitter hemma och får saker levererade till sig samt har kontakt med smittskyddsläkare mer eller mindre dagligen.
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Fast om du verkligen menar det där så borde du vara rädd för alla virus eftersom de kan ge komplikationer med dödligt utfall för personer i riskgrupper.
Varför gå omkring och vara rädd?? Ta hand om dig istället och håll god handhygien så skyddar du både dig själv och eventuella anhöriga i riskgrupper.

Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast så är det ju med hiv-viruset. Man dör av följdsjukdomar. Men det är ju viruset som skapar dem. Det finns bromsmedicin för viruset vilket gör att man kan leva ett långt liv. Lik förbannat är folk rädda för det. Givetvis är folk rädda för Corona viruset och det bör de vara iaf för nära & käras skull. Vi alla känner ju någon i riskzonen. Det är inte att överdriva. Det är verklighet,,.. Dödligheten är ca 4,3% om man slår ut det visar nya siffror baserat på 70000 patienter som de följt under tid.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Nu när typ handspriten är slut överallt.. har hört att klorinlösning skall vara effektiv på att döda skiten. I vilken konventration räcker det? Har en flaska, som jag vill hushålla med. Kan man ha en hink med klorinlösning som man återanvänder och tvätta händerna i?
Tvål och vatten.
Alltså vanlig handtvätt men lite mer noggran.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Blir man imponerand av Trump/usa och hans charader...ja då har man inte mycket till kritiskt tänkande.

Trodde inte jag skulle behöva skriva det, men låt oss inte gå in i en Trump diskussion. Jag bryr mig inte speciellt mycket om Amerikas president. Mitt inlägg handlade enbart om hur enade de står mot Corona viruset.

Har du ens sett presskonferensen eller droppar du bara bullshit utan att använda ditt russin till hjärna?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Senaste 7 dagarna har antalet officiellt smittade utanför Kina gått från 1700 -> 6700
Detta är en fyrdubbling på en vecka! I den här takten kommer vi passera 100000 officiellt smittade om 2 veckor vilket är mer än i Kina.

Det här är en random februari sjuka. //Tegnell
Citera
2020-03-01, 00:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nu är ju Flashback ett anonymt forum. Men jag har känsla av att vitruvanskie har rätt bra koll på det här och kan delge info av sin teori av det faktiska läget hur många som här och nu faktiskt är sjuka. Tror regeringen vet med. Det kanske bara är 13 och fler blir det inte. Man kan ju hoppas.

Svaret är nog tyvärr att ingen vet, inte ens vår egen högt prisade herr Svetsare.

Det som är officiellt är att det är 13 bekräftade fall av smittade i Sverige. Från Wuhan så vet vi dock att smittspridningen föregick de upptäckta fallen med en faktor 10-30. Det skulle peka på runt 200-300 smittade i Sverige idag. Men även detta är extremt osäkert.

Det vi också vet att smittan verkar vara extremt utbredd i vissa länder. Iran har 539 fall och 43 döda. Något är snett i Iran. Vi vet att 3 av 290 parlamentsledamöter är smittade, och en stor andel av de som flugit ut därifrån också har visat sig smittade. Så det är ingen överdrift att anta att hundratusentals (kanske upp mot miljon) är smittade i Iran. Dödstalen ligger nog i storleksordningen tiotusentals.
Citera
2020-03-01, 00:29
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Vad jag har förstått innebär det att de sitter hemma och får saker levererade till sig samt har kontakt med smittskyddsläkare mer eller mindre dagligen.
Men inget hindrar dom att ta att öppna dörren och gå ut? Sverige är ett stort jävla skämt tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in