2020-02-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Om det räcker att bara gå in i bussen och bli smittad inom 15 minuter varför tjatar expter om vikten av att tvätta händerna???!??!??
Det är inte säkert att det räcker men det finns en viss risk att man kan smittas på det sättet.
Citera
2020-02-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Längtar tills det här blåser ut nu i sommar och alla jävla troll här inne tystas. Folk har lagt tusentals kronor på att hamstra mat, köpa ansiktsmasker och man skippar att gå till jobbet.

Pinsamma jävlar. 90-talisterna är helt verklighetsfrånvända och bygger upp orimliga scenarion.

Nej, du är frisk och du kommer inte dö. Det är även rätt liten chans att din gamla knarkande mormor dör eller din morfar som snart fyller 90 år. Chansen är större att han dör av en hjärtattack.

Nej, din ansiktsmask fungerar inte. Du får gärna isolera dig. Inte för viruset, men för att slippa din fula nuna här.
Bitter much?

Menar du att de har fel med det globala nödläget? Ska vi bara släppa viruset fritt och inte kämpa emot?
Även om de flesta unga överlever så är det kanske inte en själv man är mest orolig över. Det kan ju vara nära släktingar som är äldre eller utav andra anledningar de befinner sig i riskzonen.
Detta är en all allvarlig situation och än så länge är det långt till sommaren i Sverige. Viruset hinner göra mycket skada innan dess. Sen att det skulle försvinna till sommaren är bara en hypotes. Viruset mår alldeles utmärkt så länge den har en värd. Så att det försvinner bara för att solen börjar skina är bara snack. Viruset har precis börjat spridas i Sverige och det kommer bara öka och öka och det kommer nog bara dröja kanske 2 v innan vi har vårat flesta dödsfall. Detta skenar och än då länge finns inget stopp....
Citera
Medlem
Hur tror ni man (EU, WHO, osv) kommer agera om det blir ett utbrott bland de 900 000 flyktingarna vid turkiska gränsen?
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Intressant det du nämner för de är redan förberedda på katastrof sedan långt tillbaka. När skiten slår till så är de redo att agera.

Det gäller inte bara att agera mot en fara utan även att ta hand om de döda.

Aa jag har läst att Trump avrustade endel grejer som skulle varit bra att inte ha gjort givet nuvarande situation.

Men when the shit hits the fan. Då skulle jag vara glad att vara på Trumps team. Snabba och resoluta beslut. Han är ju känd för att gilla att bygga murar och inga problem att ta ordentliga beslut. Så ja han kanske inte är så tokig ändå just nu mot viruset.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
the guardian har rätt i samtliga av sina påståenden.
Påläst eller ej: Mitt intryck är detsamma, orkar dock inte argumentera genom samtliga punkter..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag är väl medveten om alla siffror, jag har skrivit en hel del i tråden om siffror.

Dock ska påpeka en sak för dig, jag har redan gjort det förut, men du verkade inte lyssna då heller. Båten är inte färdig än, det är en pågående situation. Senast igår rapporterade man nya hittade fall i USA, från båten, och idag rapporterades att första dödsfallet bland västerlänningar som varit på båten, en britt, har dött. Så jag säger det igen, det är rent felaktigt det du säger om båten när du får det att låta som fasta siffror.

Ja, överlag verkar folk helt missa fördröjningseffekten på dödlighet. 36 av de 705 på diamond Princess är i kritiskt/allvarligt tillstånd. Sen har jag uppfattat det som att vissa fall från Diamond Princess som evakuerades numera vårdas i sina hemländer och kommer med i den statistiken i stället.

Om en tredjedel av de i kritiskt läge dör blir dödligheten 20/705 = 2,8%
Dör hälften av de i kritiskt läge blir dödligheten 24/705 = 3,7%

De har vårdats i flera veckor nu. Så det tar uppenbarligen lång tid att bli frisk. Ett utbrott på ett kryssningsfartyg i en svensk hamn skulle förbruka nästan halva vår kapacitet för skyddskläder... Tur det inte hände i Sverige.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Folk ska verka tuffa o bagatellisera pandemi'n. Känns som om det varit PK att behandla Corona som invandrarkriminalitet ungefär.
Men lossnar snart när folk börjar dö i Sverige också

Precis, man undrar varför. Det borde vara tvärtom. Men plötsligt har alla som i vanliga fall är extremt omtänksamma blivit inhumana cyniker som inte bryr sig om vare sig gamla eller sjuka. Det är intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
ja och hur många i den gruppen testast positivt ? 2 %
av dom som testas positivt hur många får symtom värre än en vanlig förkylning ? 1 %
av dom som testas positivt blir allvarligt sjuka ?0.1 %
av dom som testats positivt och blir allvarligt sjuka dör 0.0001 %
20% av de smittade får allvarligare symtom. Ca 4,3% dör
Citera
2020-02-29, 20:58
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Alla möjliga siffror slängs ut. Om engelsmännens siffror skulle stämma så skulle 120 milj kineser behöva sjukvård. Jag kan garantera att den är en sak som inte går att dölja i Kina.

Har du en källa på britternas påstående?

Den siffran har gått alldeles utmärkt att dölja i Kina.
Citera
2020-02-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Tycker han ser rätt uttråkad kung trump

Men Trump ble riktigt upplivad då han fick frågan om FED och räntor. Sjukdomar och coronor är inte hans grej.
Citera
2020-02-29, 20:59
Medlem
en hel bunt hemvändare testade idag. Blir intressant att se resultatet imorgon.
Citera
2020-02-29, 20:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
SARS-CoV-2 är mer smittsam än ebola.

svara på frågan !

nej cov-2 är inte mer smittsamt än ebola , snart börjar väl fb alla hypokondrier resonera om att
marburg vore att föredra mot detta ? herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in