Citat:
Ursprungligen postat av
Dompan75
Jag är väl medveten om alla siffror, jag har skrivit en hel del i tråden om siffror.
Dock ska påpeka en sak för dig, jag har redan gjort det förut, men du verkade inte lyssna då heller. Båten är inte färdig än, det är en pågående situation. Senast igår rapporterade man nya hittade fall i USA, från båten, och idag rapporterades att första dödsfallet bland västerlänningar som varit på båten, en britt, har dött. Så jag säger det igen, det är rent felaktigt det du säger om båten när du får det att låta som fasta siffror.
Ja, överlag verkar folk helt missa fördröjningseffekten på dödlighet. 36 av de 705 på diamond Princess är i kritiskt/allvarligt tillstånd. Sen har jag uppfattat det som att vissa fall från Diamond Princess som evakuerades numera vårdas i sina hemländer och kommer med i den statistiken i stället.
Om en tredjedel av de i kritiskt läge dör blir dödligheten 20/705 = 2,8%
Dör hälften av de i kritiskt läge blir dödligheten 24/705 = 3,7%
De har vårdats i flera veckor nu. Så det tar uppenbarligen lång tid att bli frisk. Ett utbrott på ett kryssningsfartyg i en svensk hamn skulle förbruka nästan halva vår kapacitet för skyddskläder... Tur det inte hände i Sverige.