2021-04-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med!
Många har äntligen lärt sig att man inte måste resa för att "träffas", inte varje gång i alla fall.
Även arbete hemifrån har fått en puff vilket också är positivt.

Det som är negativt med corona/covid nu kan absolut ha fördelar framöver, som krig ungefär.
Mycket utvecklas snabbare i kristider.

Utvecklingen har ju dock blivit tvärtom. Aldrig varit så billigt att resa/flyga som nu. Och det kommer såklart hålla i sig för lång tid framöver. Det där om dryrare priser tror jag inte ett dyft på. En myt.

Finns alltför många bolag och det kommer alltid finnas de som kör billigare än de andra. Så nej, det där kommer inte hända och inget tyder på det heller.
Citera
2021-04-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Kan du ge en annan förklaring än att det handlar om manipulation när Sveriges siffror är bättre än till och med länder som Israel och UK där vaccinationstäckningen är mångdubbelt stor?

HAHA!? Manipulation... för vem då? För vad då? Och VARFÖR då?

Nej det är såklart ingen manipulation. Vad skulle den bestå av menar du?
Citera
2021-04-09, 16:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Utvecklingen har ju dock blivit tvärtom. Aldrig varit så billigt att resa/flyga som nu. Och det kommer såklart hålla i sig för lång tid framöver. Det där om dryrare priser tror jag inte ett dyft på. En myt.

Finns alltför många bolag och det kommer alltid finnas de som kör billigare än de andra. Så nej, det där kommer inte hända och inget tyder på det heller.
Ja, det finns en enorm kapacitet på flygstolar den dagen folk börjar resa i större mängd.

Det är knappast så att världens flygbolag bestämmer sig för att avveckla sin verksamhet.
De är ju kommersiella företag som kommer att kämpa om passagerarna.

Med lite tur så kommer bolagen att ställa sina äldsta plan, och premiera passagerarna med bättre hårdvara på flygningarna.
Citera
2021-04-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

Jag tror att flygbolagen kommer anpassa sig. De kan inte flyga runt överallt och gå med förlust. Det kommer aldrig aktieägarna att tillåta.
Citera
2021-04-09, 16:41
Medlem
trickydicks avatar
Hur mycket levererar Moderna till Sverige?
Citera
2021-04-09, 16:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Jag tror att flygbolagen kommer anpassa sig. De kan inte flyga runt överallt och gå med förlust. Det kommer aldrig aktieägarna att tillåta.
De bolag som har möjlighet att flyga maximalt kommer att attrahera fler betalande passagerare, och då kan man slå ut konkurrenter som inte har samma ekonomiska resurser.

Och det uppskattas av aktieägarna.
Citera
2021-04-09, 16:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sveriges CFR var inte 2 % under hösten. Den har varit mycket lägre än så. Ackumulerad CFR är nere på 1,61 % nu men då ska man ha i åtanke att den i våras toppade på 12 %.

Du har helt missat att Socialstyrelsen löpande för statistik specifikt på smittade och döda på äldreboenden och med hemtjänst.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/ (exelfilen)

Men det är klart, du menar att man i så fall portionerar ut ett par i statistiken och döljer resten. Det är svårt att bemöta en sådan åsikt.
Läs inlägget jag skrev ovan. Siffrorna är från covidstatistik och borde stämma. Kan du förklara denna nedgång som började direkt då vaccinet anlände?

Du måste ju kunna gå in själv på worldometer och jämföra med andra länder? I Sverige har CFR rasat till mindre än en femtedel när det endast halverats i övriga EU. Det är inte möjligt.
Citera
2021-04-09, 16:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur mycket levererar Moderna till Sverige?
Om du skriver in samma fråga på google så får du denna länk.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/prognos-av-vaccinleveranser/
Citera
2021-04-09, 16:44
Medlem
Citat:
Likadant här. Skolan gör ingenting. I sonens klass kör man till och med pardans på idrotten

Förstår att du är upprörd. Pardans är fan ingen idrott.
Citera
2021-04-09, 16:44
Medlem
Citat:

Varför skulle de inte tillåta det om de tillåtit det i 20 år redan?

Bara att titta på exempelvis Qatar Airways som snart är tillbaka med ordinarie linjenät igen som de hade innan pandemin.

I USA är inrikesflyget snart tillbaka på normala nivåer igen.

Så det behövs nog inte anpassas så mycket. Finns ett ENORM resebehov och resesug runt om i världen som bara väntar på att hoppa på ett flyg. När det lossnar så kommer det lossna rejält.
Citera
2021-04-09, 16:46
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, förutom då att du höjde frågan i ett direkt påstående. Dessutom skedde detta för ett par minuter sedan. Du kan inte ha speciellt bra minne:

Herregud.
Jag vet inte om du kanske är mer van att andas i annan geometrisk form än fyrkant när det brinner till i hjärnkontoret? Det verkade nämligen inte fungera något vidare för dig.

Som du vänligt nog markerade i fetstil skrev jag nämligen att "det är en helt annan sak, och närmar sig betydligt den relevanta faktorn var folk faktiskt bor, än att gasta om total befolkning delat med total landarea". Det vill säga att det närmar sig den relevanta faktorn i jämförelse med vad du har gastat om, inte att det var den relevanta faktorn.

För din skull bifogar jag referenser. Kursiveringarna är mina.

Den 16 mars 2021 var du inne på det fullkomligt irrelevanta måttet total befolkning delat med total landarea.
Citat:
Ok, jag skall beta av dina argument och i motsats till dig referera till fakta.

Irland spenderar mer per capita på sjukvård än vad UK gör. Man är på femte plats över de länder i Europa som spenderar mest pengar på sjukvård. Tvärtemot vad du hävdar.
https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20201202-1#:~:text=On%20average%20in%20the%20EU,9.9%25%20of %20GDP%20in%202018.&text=Relative%20to%20populatio n%20size%2C%20healthcare,and%20Bulgaria%20(%E2%82% AC590).

Irland har också fler sjukhussängar per capita (sannolikt beroende på att man spenderar mer pengar på sjukvård). Tvärtemot vad du hävdar.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds

Vad gäller "UK är rikare än Irland": den genomsnittliga familjeinkomsten i Irland 2018 var $47,972 enligt deras motsvarighet till SCB. Motsvarande siffra för UK (2020) var $42,846. Den genomsnittlige Irländaren är alltså rikare. Tvärtemot vad du hävdar.

https://www.cso.ie/en/releasesandpublications/ep/p-silc/surveyonincomeandlivingconditionssilc2018/
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/personalandhouseholdfinances/incomeandwealth/bulletins/householddisposableincomeandinequality/financialyearending2020provisional#:~:text=The%20p rovisional%20estimate%20of%20median,30%2C100)%20sh own%20in%20Figure%201.

De socioekonomiska skillnaderna blir som mest märkbara om man tittar på UKs utanförskapsområden. Härifrån kommer de flesta döda i COVID-19 i UK. Det här är inte ens ide att jämföra, UKs problem med detta är så gigantiskt att det knappt går att kvantifiera. Tittar man på statistiken över etnicitet på de avlidna framgår det dessutom att etniciteter som är vanligast förekommande i dessa områden är överrepresenterade.

https://www.ethnicity-facts-figures.service.gov.uk/uk-population-by-ethnicity/demographics/people-living-in-deprived-neighbourhoods/latest

Jag behöver väl knappast nämna att befolkningstätheten i Irland är 72 personer per km2. I UK är den 275 personer per km2.

Fakta och tillgänglig statistik håller som sagt inte med dig den här gången heller.

Senare samma dag refererade du nöjt återigen till detta mått. Låt vara i en diskussion om trångboddhet, fakta är ju alltid fakta.
Citat:
Nej, Sverige är inte mer trångbott än UK. UK är ungefär 10 gånger så trångbott som Sverige.

I motsats till dig kommer jag dessutom referera till fakta.

Befolkningstätheten i UK: 275 personer/km2
Befolkningstätheten i Sverige: 25 personer/km2

https://data.worldbank.org/indicator/EN.POP.DNST?name_desc=true

UK är således mer än 10 gånger så trångbott än Sverige. Tvärtemot vad du påstår.

Den 5 april 2021 följde du upp med att göra det på nytt.
Citat:
Nej.
De mindre begåvade menade först att Sverige var befolkningstätare än UK. När jag levererat fakta ändrade de sig till att Sveriges STÄDER var befolkningstätare än UKs. När jag levererat fakta som motbevisat det också ändrade de sig IGEN och menade nu att Stockholm var befolkningstätare än London. När jag överbevisat det också menade de att Stockholm var befolkningstätare än London om man bara mäter ett par kvarter på Kungsholmen och tar bort alla grönområden i Stockholm.

Ja, du fattar - det mentala haveriet är totalt. Att någon skulle få för sig att hävda att Stockholm är befolkningstätare än London måste vara det yttersta beviset på total faktaresistens och övertro på sin egen förmåga att översätta sina åsikter till fakta.

Saken i DET fallet är ganska enkel.
1. UK är mer tätbefolkat än Sverige
2. London är mer tätbefolkat än Stockholm
3. Om man väljer att endast räkna stadskärnan i London (det som kallas Inner London), så är London mer tätbefolkat än motsvarigheten i Stockholm (innerstaden).
4 Om man väljer att endast räkna de 30 mest tätbefolkade stadsdelsområdena innanför tullarna och jämför med Londons 200 mest tätbefolkade Wards så är London mer tätbefolkat än Stockholm

I UK är befolkningstätheten 275 personer per km2
I Sverige är befolkningstätheten 25 personer per km2

I London är befolkningstätheten 5,701 personer per km2
I Stockholm är befolkningstätheten 4,800 personer per km2

I Stockholms innerstad (47,51 km2) är befolkningstätheten 7,224 personer per km2
I Inner London (319,3 km2) är befolkningstätheten 11,621 personer per km2

Stockholms 30 mest tätbebyggda stadsdelsområden har en befolkningstäthet på 13,137 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Stadsdelsområden är 0.77 km2.
Londons tvåhundra (200) mest tätbebyggda Wards har en befolkningstäthet på 14,593 personer per km2. Den genomsnittliga storleken på dessa Wards är 1.1 km2.

OT för denna tråden naturligtvis, så läs mer HÄR:
(FB) Är Stockholm mer trångbott än London?

Frågan är dock hur befolkningstätheten påverkar smittspridningen av SARS-CoV-2. Det gör den naturligtvis. Och det är DÄR som det brister för de faktaresistenta tomtarna i denna tråden - de menar helt enkelt att Sverige är befolkningstätare än UK, och att det därför inte kan anses vara en anledning till att UK har fler smittade än Sverige. Att det förhåller sig precis tvärtom är inget förnekarna bryr om.

Det här forumets begåvningsreserv är i sanning fascinerande.
Men vad vet jag, du och dina kollegor kanske nåddes av nya rön någon gång i mars? Kanske var det den allmänt rådande uppfattningen inom professionen att detta mått var högst relevant fram till dess. Det vet du mycket bättre än jag.

Vad du dock fortsatt verkar ha svårt att förstå är att de studier du tidigare länkat till handlar om interna förhållanden inom länder. Korrelationen mellan hur tätt befolkade städer är och antalet smittofall har alltså konstaterats inom länder, inte mellan länder.

Hope that helps.
Citera
2021-04-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
De bolag som har möjlighet att flyga maximalt kommer att attrahera fler betalande passagerare, och då kan man slå ut konkurrenter som inte har samma ekonomiska resurser.

Och det uppskattas av aktieägarna.

Mycket möjligt. Men på totalen tror jag att det kommer finnas färre antal flighter samt högre priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in