2021-04-09, 16:09
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Du verkar ha olidligt svårt att hålla isär vilka inlägg du redan har svarat på och att ditt svar därefter också bemötts.
Du verkar ha olidligt svårt att inse att det inte är JAG som publicerar den fakta som emotsäger ditt trams.

Läs igen, det är väl ett bra tips.

Hope that helps.
Citera
2021-04-09, 16:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bokningen kraschade för 70+ och 18+ är väl betydligt fler ån 'proppen Orvar'
Men varför ska man kunna boka redan nu en månad i förväg för att vaccinationerna ska kunna komma igång i maj.
Citera
2021-04-09, 16:14
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du verkar ha olidligt svårt att inse att det inte är JAG som publicerar den fakta som emotsäger ditt trams.

Läs igen, det är väl ett bra tips.

Hope that helps.
Jag har inte påstått (och kommer heller aldrig påstå, du kan vara helt lugn) att du publicerat någon form av studie innehållande fakta.

Jag har noterat att du länkat till två studier (eller med dina ord "fakta") och jag har vidare förklarat för dig varför de studierna inte säger samma sak som många av de sura uppstötningar du har presterat gör, vilka min kritik var riktad emot.

Jag föreslår att du tar en stund för dig själv -- kanske andas i fyrkant ett slag? -- och därefter läser igenom mina inlägg med tillhörande referenser på nytt när du förhoppningsvis är vid mer sunda vätskor.

Hope that helps.
Citera
2021-04-09, 16:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Enig, men jag tror också att tjänsteresandet kommer gå ner kraftigt. Och det kommer medföra att nöjesresorna kommer bli dyrare. London t.o.r. för 399kr hör till historien.
Håller med!
Många har äntligen lärt sig att man inte måste resa för att "träffas", inte varje gång i alla fall.
Även arbete hemifrån har fått en puff vilket också är positivt.

Det som är negativt med corona/covid nu kan absolut ha fördelar framöver, som krig ungefär.
Mycket utvecklas snabbare i kristider.
Citera
2021-04-09, 16:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Båda de länkade studierna jämför befolkningstäthet i olika områden i olika länder internt. Det är en helt annan sak, och närmar sig betydligt den relevanta faktorn var folk faktiskt bor, än att gasta om total befolkning delat med total landarea.

Hope that helps.
Ok. Jag kan ta den diskussionen också. Problemet är att relationen yta/befolkningen inte ändrar sig nämnvärt om man mäter på det sätt du önskar. Men ok, vi gör så för skojs skull (du har i VANLIG ordning varken bifogat några data, fakta eller någon statistik som stlder din teori - du bara killgissar (till skillnad mot oss professionella som ALLTID befokar referenser och källhänvisningar).

Befolkningen i UK bor på 5.9% av den totala landytan (resten är obebyggt). Det gör i runda tal 4,752 personer per km2.

Befolkningen i Sverige bor på på 2.9% av den totala landytan (resten är obebyggt). Det gör i runda slängar 773 personer per km2.

Källor:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/populationandmigration
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_yta

I UK bor det alltså drygt SEX gånger så många människor i de områden där människor "faktiskt bor".

Så, nu har vi rett ut den saken. Vad vill du diskutera härnäst, hur otrevlig jag är som kommer dragandes med fakta?

Hope that helps.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2021-04-09 kl. 16:19.
Citera
2021-04-09, 16:17
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Jättebra och intressanta förslag.

Många av förslagen har man ju hört att de används, men kanske inte i någon större omfattning.

Jag har bara kontakt med förskolan och i förskoleåldern är det svårt att få barn att göra som man vill någon längre tid. Barnen har varit betydligt mera utomhus än tidigare och man har försökt dela på grupperna och varit på olika platser eller inne/ute.
Förskolan är svår... Om man säger att det kommer en ny okänd pandemi, vad tusan gör man då? Det var där vi var i mars. Det enda rimliga är egentligen att skruva ner verksamheten till ett minimum och så fort som möjligt göra en studie på de förskoleelever som är kvar. Man borde komma en bit genom att rekommendera de föräldrar som ändå jobbar på distans ha barnen hemma, och inte bekymra sig så mycket över jämställdheten för alla barn tjänar ju på detta.

Citat:
Det är oklart om barnen varit sjuka, men en i personalen testades positivt och då informerades alla föräldrar och ombads hålla barnen hemma i en vecka.
Vi har upplevt att man sådär en och en halv vecka i efterhand gick ut med information eftersom man tvingades av smittspårningen.
Citera
2021-04-09, 16:20
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ok. Jag kan ta den diskussionen också. Problemet är att relationen yta/befolkningen inte ändrar sig nämnvärt om man mäter på det sätt du önskar. Men ok, vi gör så för skojs skull (du har i VANLIG ordning varken bifogat några data, fakta eller någon statistik som stlder din teori - du bara killgissar (till skillnad mot oss professionella som ALLTID befokar referenser och källhänvisningar).

Befolkningen i UK bor på 5.9% av den totala landytan (resten är obebyggt). Det gör i runda tal 4752 personer per km2.

Befolkningen i Sverige bor på på 2.9% av den totala landytan (resten är obebyggt). Det gör i runda slängar 773 personer per km2.

Källor:
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/populationandmigration
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_l%C3%A4nder_efter_yta

I UK bor det alltså drygt SEX gånger så många människor i de områden där människor "faktiskt bor".

Så, nu har vi rett ut den saken. Vad vill du diskutera härnäst, hur otrevlig jag är som kommer dragandes med fakta?

Hope that helps.
Du har precis rett ut en sak som jag har aldrig har diskuterat med dig.

Hope that helped you, för någon annan hjälpte det nog inte särskilt.
Citera
2021-04-09, 16:21
Medlem
Citat:
Menar du som
  • Konungariket Sverige
  • United States of America

Ja, hvis kongeriget Sverige også dækker over andre områder end landet Sverige.

"Kongeriget Danmark (eller Danmarks Rige) er et konstitutionelt monarki, som består af 3 rigsdele, selve landet Danmark i det nordlige Europa og den danske stats to selvstyrende områder: øgruppen Færøerne i Nordatlanten og øen Grønland i Arktis, som geografisk hører til det nordamerikanske kontinent, men geopolitisk til Europa. Forholdet mellem Danmark, Færøerne og Grønland bygger på Rigsfællesskabet. "

https://da.wikipedia.org/wiki/Kongeriget_Danmark
Citera
2021-04-09, 16:28
Medlem
Citat:
Håller med!
Många har äntligen lärt sig att man inte måste resa för att "träffas", inte varje gång i alla fall.
Även arbete hemifrån har fått en puff vilket också är positivt.

Det som är negativt med corona/covid nu kan absolut ha fördelar framöver, som krig ungefär.
Mycket utvecklas snabbare i kristider.

Intressant. Jag läste någonstans att vaccinutvecklingen har gått framåt motsvarande 10år under pandemin.
Citera
2021-04-09, 16:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Förskolan är svår... Om man säger att det kommer en ny okänd pandemi, vad tusan gör man då? Det var där vi var i mars. Det enda rimliga är egentligen att skruva ner verksamheten till ett minimum och så fort som möjligt göra en studie på de förskoleelever som är kvar. Man borde komma en bit genom att rekommendera de föräldrar som ändå jobbar på distans ha barnen hemma, och inte bekymra sig så mycket över jämställdheten för alla barn tjänar ju på detta.

Vi har upplevt att man sådär en och en halv vecka i efterhand gick ut med information eftersom man tvingades av smittspårningen.

Här kan man fundera på vem som "tvingades" att informera.
Om vi antar att det är förskolechefen, så har jag svårt att tro att det handlar om illvilja som orsak till bristen på information.

Skolchefen är inte kunnig inom infektionssjukdomar och epidemihantering. Man är pedagog med vissa administrativa kunskaper.

I ett större sammanhang så är det i mitt tycke tydligt att de brister som kommit fram handlar om att man inte har den kunskap/förståelse som en epidemi kräver.

Och det är helt naturligt. Kommunerna har inte personal anställda som arbetar med infektionsfrågor.
Och detta av den anledningen att i vår del av världen är smittsamma infektionssjukdomar (av viss dignitet) ovanliga.

Rimligen har man bättre framförhållning i den tropiska delen av världen, samt i de europeiska länder som har haft kolonier i dessa delar av världen.
Citera
2021-04-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
För att världen kommer inte att gå i takt vad gäller vaccinationerna.
Vissa länder kommer att endast leva upp till kravet på negativt PCR-test exempelvis.

Reser du internationellt så kommer olika passagerarströmmar att blandas på ditt nästa flyg.
Därmed kommer restriktionerna att vara aktiva.

Ja, absolut men inom en snar framtid kommer ju i princip alla som flyger internationellt vara vaccinerade. Detta eftersom det kommer krävas om du ska slippa karantän.

Och då finns det ju ingen anledning med ansiktsblöja över käften.
Citera
2021-04-09, 16:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jag förstår inte var du fått de siffrorna från. Enligt ourworldindata.org ligger det till såhär i Sverige:
I september snittade Sverige 30 nya fall/miljon invånare per dag. Samtidigt snittade man 0,2 döda/miljon per dag (CFR 0,67%).
I mars snittade Sverige 450 nya fall/miljon invånare per dag. Samtidigt snittade man 2 döda/miljon per dag (CFR 0,45%).
Nedgången är nog en kombination av visst vaccinationsskydd bland dem som har störst risk att dö och det faktum att antalet dagliga tester mer än fördubblats (2 test/dag/1000 inv i september mot 4 test/dag/1000 inv i mars hittar fler med lindriga symptom)

Danmark är det land i västvärlden som testat absolut flest (just nu >20/dag/1000 inv). De hade CFR på knappt 0,5% under hösten. Danmark ligger nu på 0,35%. Men trots att man testar flest så kan man utgå ifrån att de heller inte hittar alla.

Vad man däremot kan se i statistiken är att vissa länder testar lite och fel.
Tyskland testar hälften så mycket som Sverige (2/dag/1000 inv under mars), ligger på ca 150 nya fall/miljon/dag (jämfört med Sveriges 450), men har ca 2,5 döda/dag/miljon inv (CFR 1,7%)
Polen testar lite mindre än Tyskland, har haft en kraftig uppgång under mars och snittat 500 nya, och 8 döda/dag/miljon (CFR 1,7%)

Dina siffror stämmer inte, kolla med covidstatistik och räkna själv:

Fall V49: 36837 st
Avlidna V51: 645 st
CFR för V51: 100 x 645/36837 = 1,75%. Hittills stämde kurvan, efteråt började CFR sjunka med rasande fart. Från att första vaccindosen distribuerats så gick det ner direkt?

Fall V12: 37904 st
Avlidna V14: Är ju inte färdigt enligt avlidendatum ännu men då vi ser på rapporterade dödsfall så tycks vi vara fast vid ungefär 120 dödsfall i veckan nu som varken ökar eller minskar.

100 X 120/37904 = 0,32% är CFR för vecka 14

0,32 / 1,75 = 0,18. CFR ligger alltså på 18% av vad det var när de första vaccindoserna anlände. Ingen annanstans i den demokratiska världen kan man uppvisa nått liknande.

Kan du ge en annan förklaring än att det handlar om manipulation när Sveriges siffror är bättre än till och med länder som Israel och UK där vaccinationstäckningen är mångdubbelt stor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in