2021-04-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Öppna upp när det kan komma nya mutationer?

Ja precis. För nya mutationer kommer alltid att komma. Vilket det gör varje med säsongsinfluensan exempelvis.

Så om du inte kan öppna upp pga nya mutationer så kommer du aldrig nånsin att kunna göra detta. Och det är ju inte riktigt hållbart?

Detta år av vansinne måste få ett slut.
Citera
2021-04-09, 15:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är onekligen intressant i att när siffrorna inte stämmer överens med den världsbild man själv har så börjar det skrikas om manipulation av siffrorna. Jag funderar på om anledningen kan ha varit att vi har haft en exceptiellt hög smittspridning inom SÄBO sedan tidigare, vilket i sin tur genererar ett immunsvar betydligt snabbare än i andra länder. Tänker framförallt i te.x Stockholm.och VG.
Det tillsamman smed att de svagaste redan dött och att man nu ger vård istället för morfin tror jag är förklaringen.
Citera
2021-04-09, 15:18
Medlem
En hel del rekommendationer från CDC om om ventilation och luftrenare i skolor för att minska smittspridningen bland skolelever.
Inte en enda liknande rekommendationer här !

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/ventilation.html
Citera
2021-04-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det låter ju helt vansinnigt!

Vad har regeringen gjort för att förbättra situationen?
Ingenting!

Regeringen är bara en nickedocka till FHM.
Och FHM är så stolta över att vi i Sverige har haft öppna skolor.
Citera
2021-04-09, 15:19
Medlem
Citat:
Flygbolagen och andra transportörer har säkert den kapaciteten, eller så kommer det att ställas krav på dem.

Även vid inresa i olika länder kommer det att finnas kapacitet.

Om det kommer att bli kontroll när man går på fotboll, det återstår att se.
Kanske sker kontrollen i samband med att man köper biljetterna.

Jo, det finns ju såklart undantag. Flygbolagen kan garanterat kolla detta smidigt. Men jag tänkte på företag ute i samhället, på caféer, restauranger, badhus och allt annat trams som det snackas om i exempelvis Danmark. Kommer såklart inte fungera.

Dessutom kommer en stor majoritet vara vaccinerade inom 3 månader och då behövs detta ju ändå inte så varför lägga tid, pengar och resurser på det alls?
Citera
2021-04-09, 15:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag tror faktiskt merparten här inne inte förstår det meningslösa att räkna befolkningstäthet i ett helt land. Att räkna tomma ytor ger ju naturligtvis ingenting...

Jag tror vi är en minoritet som på riktigt förstår detta.
Om du med "vi" menar "vi på FB" så håller jag absolut med.

Danmark är ju tex. ett av världens största och mest glesbefolkade länder och ändå vill man jämföra Sverige med Danmark.
Citera
2021-04-09, 15:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Manipulation av data. Finns ingen annan logisk förklaring?

Sveriges CFR har störtdykt efter nyår i takt med att pajasregeringen infört restriktioner.

Gå själv igenom länderna i västeuropa så ser du att det är nått lurt. Vaccineringarna gör såklart sin beskärda del men det borde inte påverka Sverige på ett unikt sätt utan följa övriga västvärlden.

Sverige vaccinerar inte långt snabbare än övriga Europa, man ligger snarare runt snittet. Andelen positiva prover har inte minskat utan hela tiden legat runt 10% för att öka lite på senare tid. Man testar alltså inte heller mer än andra. Länder som drabbats hårdare än Sverige med flera dödsfall har fortsättningsvis flera dödsfall/högre CFR. Så det är inte så att viruset fått slut på "brännved" i Sverige heller.

Men CFR har under kort tid gått från runt 2% på hösten till runt 0,4%. Inga andra demokratiska länder har visat nått liknande. Snarare har övriga länder i väst ungefär halverat sin CFR när vaccineringen kommit igång, Sverige ligger på en femtedel av vad man gjort.

Så det skulle vara intressant att se en förklaring till detta? Det vad jag tror är att man slutat räkna in såna som dör på boenden i statistiken för att rädda regeringen. Jag kan inte se nån annan förklaring än det.

Sveriges CFR var inte 2 % under hösten. Den har varit mycket lägre än så. Ackumulerad CFR är nere på 1,61 % nu men då ska man ha i åtanke att den i våras toppade på 12 %.

Du har helt missat att Socialstyrelsen löpande för statistik specifikt på smittade och döda på äldreboenden och med hemtjänst.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/ (exelfilen)

Men det är klart, du menar att man i så fall portionerar ut ett par i statistiken och döljer resten. Det är svårt att bemöta en sådan åsikt.
Citera
2021-04-09, 15:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo, det finns ju såklart undantag. Flygbolagen kan garanterat kolla detta smidigt. Men jag tänkte på företag ute i samhället, på caféer, restauranger, badhus och allt annat trams som det snackas om i exempelvis Danmark. Kommer såklart inte fungera.

Dessutom kommer en stor majoritet vara vaccinerade inom 3 månader och då behövs detta ju ändå inte så varför lägga tid, pengar och resurser på det alls?
Jag tror det absolut viktigaste med ett vaccinpass är just resandet, ett ohållbart resande som vi kanske ändå borde sluta med.

Nu kastar jag ju pil i gummibåt eftersom jag själv ska ut och resa i oktober, november, december, men jag försöker göra mitt resande så hållbart som möjligt genom att undvika flyg.

Edit
Annat kan vara större och längre evenemang, typ konserter och festivaler.

Badhus, naja, det tror jag är tveksamt.

Restauranger och liknande kan säkert i vissa fal vilja marknadsföra sig mot en publik som inte vill riskera att smitas, men att alla skulle kräva vaccinationspass tror jag inte på.
För övrigt har ju den branschen redan svårt att hålla koll på vilka de serverar alkohol tex.
Senast redigerad av Surtruten 2021-04-09 kl. 15:29.
Citera
2021-04-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Instämmer i stort. Med undantaget att det redan finns en omfattande kontrollmekanism gällande resor, så om det här vaccinpaset införs torde det omfattas av redan existerande beredskap.

De två stora problemen med det föreslagna vaccinpasset är att om det införs innan alla är vaccinerade är det ren och skär diskriminering.

Det andra är om EU:s vaccinpass enbart skall utdelas till personer som vaccinerats med av E.M.A. godkännda vaccin. Då flera länder redan i EU införskaffat vaccin från Ryssland och Kina så är det upplagt för en logistisk mardröm.

Bättre är som du uppger att invänta nedgång i smittspridningen samt vaccinering och därefter öppna upp. Om än försiktigt, likt Finland och Storbrittanien nu gör.

Spelar ingen roll om du har smittspridning om du är vaccinerad. Är du vaccinerad ska du kunna leva som vanligt. Det är ju hela anledningen till att vaccineras. Annars finns det ju ingen mening med det.

När tillräckligt många 50-70% är vaccinerade ska man såklart återgå till normalitet. Finns ingen anledning att fortsätta detta vansinne då.

Att diverse länder kan kräva vaccinationsintyg kommer så säkert att vara. Så är det ju redan nu med gula febern. Även om ingen kollar det...

Men tramset med coronapass på caféer, restaurang, badhus och annat trams... nej, kommer såklart inte fungera och det finns heller ingen anledning till detta när de flesta kommer vara vaccinerade inom 3 månader ändå.

Diskriminering skiter jag fullkomligt i. Är man så urbota korkad att man väljer att inte vaccinera sig och hjälpa till att få stopp på vansinnet så kan man gott diskrimineras livet ut.
Citera
2021-04-09, 15:26
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag förstår inte varför allt ska se ut som det är rättvist!?

Det är väl bättre att så många som möjligt har det bra än att alla har det lika dåligt?

Hur rättvisst är det om de som vaccinerats med ett icke-godkännt vaccin ändå skall uteslutas?

Först tar de risken att vaccinera sig men får ändå inget pass. Det vore ju absurt.
Citera
2021-04-09, 15:27
Medlem
Citat:
Om du med "vi" menar "vi på FB" så håller jag absolut med.

Danmark är ju tex. ett av världens största och mest glesbefolkade länder och ändå vill man jämföra Sverige med Danmark.

Japp. Helt plötsligt blev Danmark, Australien, Kanada helt urusla i sin coronahantering om vi ska börja räkna tomma ytor.

Mongoliet (jorden mest glesbefolkade land) gör nu sitt bästa för att toppa listan över sämsta land i världen...

Nä, såhär kan man naturligtvis varken tänka eller räkna. Komplett vansinne.
Citera
2021-04-09, 15:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En hel del rekommendationer från CDC om om ventilation och luftrenare i skolor för att minska smittspridningen bland skolelever.
Inte en enda liknande rekommendationer här !

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/ventilation.html
Det kan beror på från vilken nivå man utgår ifrån.
I Sverige har kontroll av skolans ventilation varit obligatorisk ett längre tag.

http://miljobarometern.stockholm.se/miljomal/miljoprogram-2016-2019/sund-inomhusmiljo/battre-luft/skolor-med-godkand-ventilationskontroll/

Hur arbetar man systematiskt med skolornas ventialtion i USA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in