2020-12-25, 09:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om alla hade haft vett nog att ta hand om sina egna immunförsvar hade vi haft noll döda, more or less.

Kanske det. Om året hade varit 1918 hade vi haft minst 100K döda, more or less. Det här är på riktigt och ingen lek.
Citera
2020-12-25, 09:27
Medlem
Jag har gjort en sammanställning av dagliga fall i form av miniatyrgrafer över de större länderna i Europa (>5 miljoner innevånare). Det är per miljon innevånare så att det är lätt att jämföra. Här kan man se att både Storbritannien och Tjeckien är misstänkta att ha stor andel av den nya mutationen (kurvan har vänt tvärt uppåt)!? Annars är de länder som ligger dåligt till på sista tiden Sverige, Holland och Danmark. (data från Our World in Data)

edit: har lagt till motsvarade grafer för antalet döda per dag per miljon innevånare. Här kan man bland annat se att Belgien är klart sämst följt av Frankrike och Italien och Sverige. Ungern och Bulgarien ser väldigt dåligt ut på sista tiden.
Senast redigerad av fabbe2 2020-12-25 kl. 09:39.
Citera
2020-12-25, 09:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är det inte rätt vedertaget att vaccinet inte kommer stoppa smittspridningen då det inte hindrar dig från att smitta andra eller hindrar dig från att smitta. Du kommer förhoppningsvis bli mindre sjuk dock och det uppskattar ju sjukvården då du slipper belasta den.

Nej, det är det inte.

ATT det gör nytta, vet man. Hur mycket är fortfarande något man undersöker
Citera
2020-12-25, 09:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det var hemskt. Det märkliga var att jag fick knappt några symptom alls trots riskgrupp. Varken smaken och lukten försvann eller att jag fick någon feber direkt. Torrhosta i två dagar i princip. Positivt PCR-prov endast.

Förstår det. Det är riktigt skrämmande hur olika det slår, det värsta är att jag inte tycker mig finna någon som helst övertygande information om varför det är så.
Citera
2020-12-25, 09:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Kollade på inlagda Uppsala där har det minskat också

Vart såg du det?
Hittar ingen region som rapporterar på julafton
Citera
2020-12-25, 09:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ger väl också indirekt ett svar på varför våra sjukhus är överfulla och varför vi sticker ut bland de nordiska länderna i högt vårdbehov och dödstal. Men ämnet är ju tabu. Även Tegnell fick ju backa när han råkade beröra ämnet.

Tegnell uttrycker sig lika klumpigt som Trump...

Socioekonomiskt utsatta områden är ok att prata om. Inget konstigt det sprids där då de är trångbodda o jobbar i yrken där man inte jobbar på distans mm.

Borde göras riktade åtgärder där i större utsträckning för att få ner belastningen av sjukvården.
Citera
2020-12-25, 09:34
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vart såg du det?
Hittar ingen region som rapporterar på julafton
Region Norrbotten hade uppdaterade siffror för inlagda på sin hemsida för julafton. Lär väl dyka upp idag också där.
Citera
2020-12-25, 09:35
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Socioekonomiskt utsatta områden är ok att prata om. Inget konstigt det sprids där då de är trångbodda o jobbar i yrken där man inte jobbar på distans mm.

Borde göras riktade åtgärder där i större utsträckning för att få ner belastningen av sjukvården.
De grupperna borde ju prioriteras när den allmänna vaccineringen startar om man nu vill få ned antalet sjukhusvårdade rejält.
Citera
2020-12-25, 09:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Mycket löjligt rentav. Har du verkligen fått för dig att rekommendationerna är att tvätta händerna?

Du för en farlig agenda att sprida lögner på det sättet. Eller vet du inte bättre? Det låter som att du bidrar till smittspridningen, oavsiktligt eller inte.

Ok, det är du som ska bevisa att jag sprider lögner. Vad var lögn i mitt inlägg om att tvätta händerna när man varit ute och tagit på ledstänger, ytor av alla slag, som FoHM rekommenderat?

Var låter det som att jag bidrar till smittspridningen i mitt inlägg?

Citat:

Tvätta händerna ofta

Smittämnen fastnar lätt på händer. De kan spridas vidare när du till exempel tar någon i hand. Tvätta därför händerna ofta med tvål och varmt vatten, i minst 20 sekunder.

Tvätta alltid händerna när du kommer hem eller när du kommer till ditt arbete samt efter att ha varit ute, före måltid, vid mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit (eller motsvarande handdesinfektionsmedel) kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
Citera
2020-12-25, 09:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Jag kan också göra ett klumpigt uttalande. Det här viruset är ett IQ-test, tyvärr är det inte de skarpaste knivarna i lådan som bor i dessa områden. Man borde ha slått en järnring runt dessa områden och masstestat redan i ett tidigt skede. Det här visste FHM och regeringen om redan i våras, men de var för fega och beröringsskräcken var för stor. Nu är det som det är, smittan är vida spridd i samhället och det är för sent.
Citera
2020-12-25, 09:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De grupperna borde ju prioriteras när den allmänna vaccineringen startar om man nu vill få ned antalet sjukhusvårdade rejält.

Ja, om målet är att rädda vården först så vaccinerar man den demografi som dominerar där.

Sverige börjar med de som lättast dör av Covid för att få ner absoluta dödstal.

En annan prio kunde vara att vaccinera efter potentiellt förlorade "levnadsår"
Citera
2020-12-25, 09:53
Medlem
Hur man använder munskydd på ett korrekt sätt tycks inte gå i skallen ens på de världsledare som själva predikar dess effektivitet.

Här får J. Biden sitt vaccin. Han rör munskyddet ovanpå med bägge händerna, sen gnuggar han händerna mot varandra och därefter tar han i hand en annan person i samma rum.

Han lyckades alltså begå alla misstag inom loppet av en minut..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in