Citat:
Ursprungligen postat av
Snuttis73
Det hedrar dig att du vågar erkänna detta. I efterhand visade det sig att hamstring var fullständigt onödig förstås, närmast patetisk och komisk. Men jag pekar inte finger, hörde själv till de där mupparna. Fast det är ju lätt att säga med facit i hand.
Tack! Ger dig delvis rätt. Min poäng var att alla visste att det förekom samhällsspridning vid den här tidpunkten. Första vardagen efter sportlovet. Det borde FHM också känt till. Ärligt talat tror jag också att de gjorde det. Därför kan man på goda grunder fundera över, varför det dröjde så länge innan de officiellt informerade om den. Likaså, varför det dröjde så förbannat länge innan de rekommenderade folk att jobba hemma. Man kan också undra på vilket sätt det är Anders Tegnells uppgift att lyfta in jämställdhetsargument i en pandemibekämpning...
Att hamstra livsmedel kan förstås vara onödigt och det visade sig också vara det. Grejen var bara att vid den tidpunkten var det ingen som visste exakt vilka konsekvenser samhällsspridningen av coronaviruset skulle få. Skulle gränserna stängas, skulle det mycket snabbt uppstå bristsituationer. Vi kan för övrigt se det nu, när omvärlden bommade igen mot storbritannien med anledning av det muterade viruset. Hela GB är mycket beroende av inforslade varor. De producerar nästan ingenting själva och är beroende av lastbilstransporter från utlandet för sin varuförsörjning. Jag skulle därför inte se det som patetiskt att varje ansvarstagande människa håller en viss hemmaberedskap för att åtminstone klara sig några veckor utan att behöva handla.