2020-12-26, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fiskmås har högre fattningsförmåga än vad du har. Samhällssmitta har konstaterats föreligga redan vid månadsskiftet feb/mars. Melodifestivalen 7 mars genomfördes trots stark kritik rörande risk för smittspridning. 10 mars säger FHM själva att risken för samhällssmitta är mycket hög. Samma datum rekommenderar Spotify sina anställda att jobba hemma. 11 mars kritiserar Tegnell denna uppmaning i mycket kritiserad intervju, där han bland annat anför jämlikhetsskäl som ett argument mot hemarbete. Det ska dröja ytterligare en vecka innan FHM gör en 180 graders sväng och rekommenderar hemarbete.

Jag har angett länk efter länk. Länkat till intervjuer och artiklar med angivna datum men det går ändå inte in hos dig. Du själv har inte presterat ett piss, förutom upprepade lögner helt tagna ur luften.
Vem har konstaterat samhällssmitta i månadsskiftet februari/mars? Alla konstaterade fall i månadsskiftet februari/mars härrörde från alpresenärer.
Citera
2020-12-26, 21:55
Avslutad
Då jag avslöjade mig själv så kan jag säga; det var alla samhällsklasser och alla nationaliteter som var på the Mall idag. Multikulturellt helt enkelt. Smitta bryter väl ut 2-3 dar efter så antar arbetsdag måndag blir covid-19 spridning.
Citera
2020-12-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Märkligt att man inte kan låsa mall of Scandinavia

Och planet från England borde ha skjutits ner
Nej men en rote 39or borde ha lyft för att visa BA-planet att det inte var önskvärt på Arlanda!
Citera
2020-12-26, 22:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det hedrar dig att du vågar erkänna detta. I efterhand visade det sig att hamstring var fullständigt onödig förstås, närmast patetisk och komisk. Men jag pekar inte finger, hörde själv till de där mupparna. Fast det är ju lätt att säga med facit i hand.

Tack! Ger dig delvis rätt. Min poäng var att alla visste att det förekom samhällsspridning vid den här tidpunkten. Första vardagen efter sportlovet. Det borde FHM också känt till. Ärligt talat tror jag också att de gjorde det. Därför kan man på goda grunder fundera över, varför det dröjde så länge innan de officiellt informerade om den. Likaså, varför det dröjde så förbannat länge innan de rekommenderade folk att jobba hemma. Man kan också undra på vilket sätt det är Anders Tegnells uppgift att lyfta in jämställdhetsargument i en pandemibekämpning...

Att hamstra livsmedel kan förstås vara onödigt och det visade sig också vara det. Grejen var bara att vid den tidpunkten var det ingen som visste exakt vilka konsekvenser samhällsspridningen av coronaviruset skulle få. Skulle gränserna stängas, skulle det mycket snabbt uppstå bristsituationer. Vi kan för övrigt se det nu, när omvärlden bommade igen mot storbritannien med anledning av det muterade viruset. Hela GB är mycket beroende av inforslade varor. De producerar nästan ingenting själva och är beroende av lastbilstransporter från utlandet för sin varuförsörjning. Jag skulle därför inte se det som patetiskt att varje ansvarstagande människa håller en viss hemmaberedskap för att åtminstone klara sig några veckor utan att behöva handla.
Citera
2020-12-26, 22:02
Avslutad
Kan vi räkna med att midsommaren blir mer normalt och att vi kan gå på krogen som vanligt i slutet av juli?
Citera
2020-12-26, 22:06
Avslutad
Citat:
Tack! Ger dig delvis rätt. Min poäng var att alla visste att det förekom samhällsspridning vid den här tidpunkten. Första vardagen efter sportlovet. Det borde FHM också känt till. Ärligt talat tror jag också att de gjorde det. Därför kan man på goda grunder fundera över, varför det dröjde så länge innan de officiellt informerade om den. Likaså, varför det dröjde så förbannat länge innan de rekommenderade folk att jobba hemma. Man kan också undra på vilket sätt det är Anders Tegnells uppgift att lyfta in jämställdhetsargument i en pandemibekämpning...

Att hamstra livsmedel kan förstås vara onödigt och det visade sig också vara det. Grejen var bara att vid den tidpunkten var det ingen som visste exakt vilka konsekvenser samhällsspridningen av coronaviruset skulle få. Skulle gränserna stängas, skulle det mycket snabbt uppstå bristsituationer. Vi kan för övrigt se det nu, när omvärlden bommade igen mot storbritannien med anledning av det muterade viruset. Hela GB är mycket beroende av inforslade varor. De producerar nästan ingenting själva och är beroende av lastbilstransporter från utlandet för sin varuförsörjning. Jag skulle därför inte se det som patetiskt att varje ansvarstagande människa håller en viss hemmaberedskap för att åtminstone klara sig några veckor utan att behöva handla.
Men jisses. Nej alla visste inte att det förekom samhällsspridning eftersom samhällsspridning inte konstaterades före den 15 mars. Vad är det för FEL på dig?
Citera
2020-12-26, 22:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det är helt uppenbart. Jag personligen var och tokshoppade måndagen 2 mars. Jag fyllde två kundvagnar med förnödenheter. Jag var absolut inte ensam med att hamstra förnödenheter vid tidpunkten. Det kändes i luften att alla visste vad som väntade.
Vittnesmålen om flygen från Alperna var omfattande. Det här var första vardagen efter sportlovet.

Hade FHM jobbat förebyggande borde de vidtagit insatser redan INNAN sportlovsveckan i Stockholm. Istället valde man att vänta till två veckor EFTER sportlovsveckan. Här gick oerhört mycket värdefull tid förlorad. Det råder ingen som helst tvekan om det.

Jag var också ute och handlade rejält i början av mars, precis som många andra. Vissa hyllor gapade tomma i stora ICA-butiker. Många visste vart vi var på väg
Så visst hade det redan tagit fart då.
Citera
2020-12-26, 22:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, alla konstaterade fall före den 15 mars kunde härledas till smitta utomlands.

Ja eftersom resten av populationen var undantagna från testning, oavsett symtom / sjukdomsbild.

Vilka slutsatser om samhällsspridning kan då göras??
Citera
2020-12-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Då jag avslöjade mig själv så kan jag säga; det var alla samhällsklasser och alla nationaliteter som var på the Mall idag. Multikulturellt helt enkelt. Smitta bryter väl ut 2-3 dar efter så antar arbetsdag måndag blir covid-19 spridning.
Många med munskydd?
Citera
2020-12-26, 22:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vem har konstaterat samhällssmitta i månadsskiftet februari/mars? Alla konstaterade fall i månadsskiftet februari/mars härrörde från alpresenärer.

Vem??!

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/snabb-spridning-av-coronavirus-i-italien-16-fall-rapporterade-under-en-dag

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sportlovet-slut-stockholmare-kommer-hem-fran-riskomraden

Redan här borde FHM insett att det förekom samhällsspridning och vidtagit åtgärder därefter. De låg inte bara ett steg efter, utan snarare 20 steg efter.
Citera
2020-12-26, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja eftersom resten av populationen var undantagna från testning, oavsett symtom / sjukdomsbild.

Vilka slutsatser om samhällsspridning kan då göras??
IMBILDEN kan tydligen.
Citera
2020-12-26, 22:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det hedrar dig att du vågar erkänna detta. I efterhand visade det sig att hamstring var fullständigt onödig förstås, närmast patetisk och komisk. Men jag pekar inte finger, hörde själv till de där mupparna. Fast det är ju lätt att säga med facit i hand.

Nja, man behövde ju handla för två veckors förbrukning iallafall. Dvs om man får smitta i familjen så behöver man klara att sätta sig i karantän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in