2020-12-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Världshälsoorganisationen WHO uppmanar alla i Europa att bära munskydd när de firar jul med nära släktingar, rapporterar AFP.

Vad tror ni herr tegnell säger om detta?

Gissar han kommer bemöta det med typ:
”Om julfirandet med nära o kära inte kan ske genom att hålla avstånd så kan munskydd vara ett möjligt verktyg. Annars är det hålla avstånd, tvätta händerna som gäller osv”

Han kommer aldrig ”erkänna” munskydd för då fallerar hans (FHM) tes/strategi om icke-rekommendationer av munskydd och de kan ställas till svars för att inte hejdat smittspridningen i samhället tillräckligt. Gissar jag.
Citera
2020-12-16, 12:24
Medlem
Hur ser det ut i andra länder? Var är coviden mest i gång nu?

Nån som kan länka till den sidan där man ser siffror från resten av världen.
Citera
2020-12-16, 12:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är egentligen Coronakommissionens fel att ta upp bristerna i äldreboendena som en faktor. Bristerna har varit välkända länge. I självaverket sen finanskrisen i början av 90 talet (92-93) har det gått ner för vårdkvaliteten på alla äldreboende både privata och kommunala. Det var inget nytt att ta upp.
Kommissionen skulle istället tryckt på att det var den stora smittspridningen i samhället i sin helhet som var den enda faktor för smittspridningen i äldreboendena.

Men märkligt att ingen nämnt det absolut primära sett till att just Sverige blev drabbad så hårt. Jämför man med Finland som exempel har de fast anställda inom äldreomsorgen. Fast anställda som jobbar kvar länge på samma avdelning.

Gör dels att att de kan sitt arbete/avdelning bättre och att de äldre kommer i kontakt med färre anställda sett till hur det fortsatt ser ut i Sverige. Här är det vikariat, korta anställningar med därmed massor av personal som flyttas runt och äldre kommer i kontakt med massor av olika.
Citera
2020-12-16, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Baserat på den här kartan förefaller vi ligga i linje med resten av Europa.

https://covid19.who.int/region/euro/country/ru

Ett tips är för övrigt att du i fortsättningen använder dig av länkar till din källa. Det anses vara ett mer hederligt förfarande.

Karta säger inget. Jag går på hårda siffror. WHO uppdaterar dagligen.
En googling bort om man är handikappad.

Kalla, hårda siffrorna ger som sagt:

Sverige: topp 9 av 27 länder i EU gällande flest döda per capita

Sverige: topp 15 av 45 länder i Europa gällande flest döda per capita

Sverige: topp 26 av 220 nationer i världen gällande flest döda per capita
Senast redigerad av AirOfficer 2020-12-16 kl. 12:30.
Citera
2020-12-16, 12:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja det förutsätter att Hallengren kan trumfa stormakter som USA och Tyskland.
Vi får nog småslattarna som blir över.

Du läser inte nyheter innan du postar?

Kan du svara på varför Sverige skulle komma efter Tyskland i prioriteringen? Har du nåtts av någon nyhet gällande hur vaccinet fördelas inom EU?

Du kan ju testa denna artikel, så kanske du förstår lite bättre hur det fungerar...

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-16/vaccination-ska-starta-samma-dag-i-hela-eu
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2020-12-16 kl. 12:29. Anledning: Länk
Citera
2020-12-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
USA och Brasilien är precis som Sverige bra exempel på länder som haft ett särdeles uselt nationellt resultat med tanke på hur glesbefolkade de är.

De ser väl vilka länder vi pratar om: de styrs av tre stycken som ligger nära laissez-faire alla tre: Trump, Bolsonaro och Tegnell.

Du begriper inte att urbaniseringsgrad är ett godtyckligt begrepp med flera defintioner och oavsett definition du hittar (eller hittar på) lär de flesta länder i Europa med högre befolkningstäthet (som inte är ett godtyckligt begrepp) ha högre urbaniseringsgrad än Sverige. Du har redan kommit med flera försök, snälla försök inte med flera, du bara skämmer ut dig. Det är jobbigt att leta upp kartor på Nord-Rhein-Westfalen för att motbevisa din enfaldiga tro om att Mälardalen med Europeiska mått skulle vara ett speciellt tätbefolkat område.

Börjar kronan trilla ner för dig nu?

Det är väldigt belysande av din position att du lyfter fram USA och Brasilien. Om man inte agerar dör människor!
USA är alltså enligt dig glesbefolkat. Intressant.
Citera
2020-12-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Många av världens mest tätbefolkade områden ligger ju i Asien. Ett flertal är städer som har klarat sig väldigt bra trots att dom har mycket hög befolkningtäthet, med svenska mått.
Det är exakt min poäng.
Citera
2020-12-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men märkligt att ingen nämnt det absolut primära sett till att just Sverige blev drabbad så hårt. Jämför man med Finland som exempel har de fast anställda inom äldreomsorgen. Fast anställda som jobbar kvar länge på samma avdelning.

Gör dels att att de kan sitt arbete/avdelning bättre och att de äldre kommer i kontakt med färre anställda sett till hur det fortsatt ser ut i Sverige. Här är det vikariat, korta anställningar med därmed massor av personal som flyttas runt och äldre kommer i kontakt med massor av olika.
Kanske det. men om smittspridningen är låg i samhället då spelar det inte så stor roll om personalen är fastanställda eller timvikarier.
Citera
2020-12-16, 12:31
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Man ska ju i sin strategi ta hänsyn till förhållandena i samhället. Tegnell borde känt till detta

Att köra flockimmunitetsstrategi är extra vårdslöst när vi har så låg nivå på äldrevård o så få sjukhusplatser/iva

Exakt så. Dessutom upprepas allt det vårdslösa i våg 2. De öppnade tom för besök på äldreboenden utan att ha en tydlig plan om smittan tog fart igen vilket den såklart gjorde strax efter, eller den var redan på väg upp då minns jag. Det förstod väl alla att den skulle göra förutom rikspuckona i FHM. Rikspuckomyndigheten.
Citera
2020-12-16, 12:31
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Okej. Då rekommenderar jag följande artikel som förklarar det hela relativt bra vad som skiljer droppsmitta och luftburen smitta.
Se gärna rubrik: "Fakta: Droppsmitta och luftburen smitta"
https://www.nyteknik.se/samhalle/folkhalsomyndigheten-reder-ut-smittar-coronaviruset-via-luften-6992811

Edit: Definition av aerosol
Tack, men det är inte svaret på min fråga.
NurseRatched postade igår flera inlägg där hon säger att i vetenskapliga sammanhang skiljer vi på luftburen smitta och aerosolsmitta:

Jag bad då den i vetenskapliga sammanhang insatta NurseRatched om exempel på aerosolsmitta resp smitta som är luftburen.
Tyvärr blir jag inte mycket klokare av svaren.
I wikipediaartikeln som NurseRatched länkar till står det ingenting om luftburen smitta, men där står att tex mässlingen är en aerosolsmitta
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om du tar en titt på denna wikipediaartikel ser du skillnaden i tabellen till höger:

https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_reproduction_number
Men enligt NurseRatched är det fel uppgifter i hennes källa:
Citat:
Mässlingen är inte en aerosolsmitta utan en luftburen smitta
Citat:
Du har rätt! Någon har redigerat artikeln sedan jag senast läst den. Mässlingen anses annars vara luftburen med ett R0 på över tolv.

Citat:
Jag struntar i det eftersom flashback har blivit en plats där det är viktigare att förfäkta sina åsikter snarare än en plats att få kunskap.

Citat:
Här har du en källa
(Min fetning).
Types of Airborne Viruses

Rhinoviruses3 (cause common cold symptoms, but are not the only viruses that cause colds)
Influenza viruses (type A, type B, H1N1)
Varicella viruses (cause chickenpox)
Measles virus
Mumps virus
Hantavirus (a rare virus that can be transmitted from rodents to humans)4
Viral meningitis
Severe acute respiratory syndrome (SARS)

Some viruses, including coronaviruses (COVID-19), have not been scientifically proven to be airborne transmissible.

https://www.verywellhealth.com/airborne-viruses-4797457

Jag har alltså efter alla dessa inlägg fått ett exempel på en luftburen smitta av NurseRatched: mässlingen, men inget exempel på en aerosolsmitta. Lite förvånande eftersom NurseRatched är insatt i forskningssammanhang.

Som lekman gissar jag att amerikanska CDC har förklaringen.
Det finns inga klara gränser mellan droppsmitta, aerosolsmitta och luftburen smitta utan exempelvis mässlingssmitta sprids på flera sätt:

Citat:
Measles transmission is primarily person to person via large respiratory droplets. Airborne transmission via aerosolized droplet nuclei has been documented in closed areas (e.g., office examination room) for up to 2 hours after a person with measles occupied the area.

Citat:
Jag struntar i det eftersom flashback har blivit en plats där det är viktigare att förfäkta sina åsikter snarare än en plats att få kunskap.
Konstig inställning. Om något har jag väl varit tydlig med att jag efterfrågade kunskap.

Det verkar väl som att SARS-CoV-2 liknar Mässlingen i den meningen att viruspartiklarna uppträder på flera olika sätt beroende på omständigheterna. Sars-cov-2 är varken en droppsmitta eller en aerosolsmitta utan den är både och. Apropå vikten av stringens.

Citat:
Ja du kan kalla det hårklyverier. Jag kallar det stringens.
Citera
2020-12-16, 12:33
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det låter ändå omöjligt att smittan som finns i Europa och USA skulle kunna hållas ute från ett så stort land som Kina som dessutom har landgränser mot flera länder som har stor smittspridning.

Om det nu ens är så att det var mindre smittsamt i Kina från början.

De asiatiska länderna och bort till mellanösternländerna verkar ha en helt annan immunitet mot viruset. Det är inte bara Kina som har låga siffror. Mellanösterns siffror kan kanske förklaras med att det är många asiater som jobbar där.

Jag tror att viruset har cirkulerat i asien länge och sen muterat. Därav immuniteten man ser där.
Citera
2020-12-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du läser inte nyheter innan du postar?

Kan du svara på varför Sverige skulle komma efter Tyskland i prioriteringen? Har du nåtts av någon nyhet gällande hur vaccinet fördelas inom EU?

Du kan ju testa denna artikel, så kanske du förstår lite bättre hur det fungerar...

https://www.sydsvenskan.se/2020-12-16/vaccination-ska-starta-samma-dag-i-hela-eu
Jag kan tänka mig att flera EU-ledare är ganska sura efter den väg som Sverige valde, och skulle vilja ge Sverige en känga.
Men vaccinet kommer naturligtvis fördelas efter den gemensamt beslutade planen.
Allt annat vore en typ politiskt självmord av EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in