2020-12-16, 11:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Utvecklingen av Sveriges andra våg i en graf. Italien jämfört med Sverige.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~FIN~NOR~ITA&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&picke rSort=desc

Italien hade sin peak på smittkurvan för en månad sedan. Sverige har inte nått peaken än så inte helt lätt jämföra våg 2 ännu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det kanske är över en miljon döda i Kina?

Det dör nästan 10 miljoner om året i Kina - de har haft Covid 19 i över ett år. Inte svårt att gömma någon eller några miljoner i den "vanliga" dödligheten.
Då ska det synas i så fall på överdödligheten.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Jag har försörjt mig på att kunna "se runt hörnet" hela mitt vuxna liv.
Dessa dåliga vibrationer delar jag tydligen med flera.
Sverige kommer inte att klara en massvaccinering på utsatt tid.
Skall vi gissa på 2023?

Jag tror tyvärr, att smittan kommer att hinna bränna igenom befolkningen genom naturliga infektioner, och ytterligare flera tusen dödsfall, och faktiskt orsaka Tegnells älskade flockimmunitet till slut. (Men till ett enormt högt pris, som sagt.) Innan våra myndigheter och inte minst regionerna, fixat detta. Och då behövs ju inte vaccinet längre. Det var pengar i sjön.
Citera
2020-12-16, 11:34
Medlem
Citat:
Skall vi gissa på 2023?

Sverige massvaccinerade ca 5 miljoner svenskar på 3-4 månader så sent som 2009.

Vilket borde betyda att vi är färdiga någon gång vid årsskiftet 2027-2028 om jag räknat rätt....
Citera
2020-12-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåne idag. 400 på sjukhus nu så ökar snabbt där.

Nya konstaterade covid-19-fall: 1395

Ok.. vilken siffra var det innan i Skåne?
Citera
2020-12-16, 11:37
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Vilket borde betyda att vi är färdiga någon gång vid årsskiftet 2027-2028 om jag räknat rätt....

Du läste om hur instabilt vaccinet är och vilken logistik som krävs?
Nu är också all vårdpersonal uppbunden i vården av covidsjuka.
Endast sjuksköterskor får injicera.
Det kommer inte gå på "3-4 månader" denna gång.
Du har en stark övertro till myndigheternas förmåga.
Citera
2020-12-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31

Fast bara runt 40% som är villiga att ta vaccinet så det kommer gå fortare, till hösten -slutet på nästa år är mina beräkningar.
Citera
2020-12-16, 11:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Skall vi gissa på 2023?

Gud så negativa ni är, allt kommer inte gå åt helvete. Jag gissar att sen höst 21 då har alla som vill fått vaccin.
Jag var med 2009 och då fungerade det (jag tog ej) och så jävla svårt kan det inte vara.

Det blir såklart problem om vi inte får något eller det visar sig vara något fel på vaccinet annars kommer det gå bra.
Citera
2020-12-16, 11:39
Medlem
Citat:
Börjar påminna mer o mer om våren. Kommer ihåg de ständiga utspelen att toppen var nådd. Det vi saknar nu är mer snack om flockimmunitet...

De flagranta felbedömningarna radar upp sig:

"Enligt Folkhälsomyndighetens senaste skattning steg Sveriges reproduktionstal, det så kallade R-talet, stadigt under andra halvan av augusti. I slutet av månaden passerade talet det kritiska värdet ett, vilket innebär att smittan i genomsnitt förs vidare till fler än en person. Den 27 augusti uppskattades detta värde till 1,02. Dagen efter till 1,03.

Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, är dock inte oroad. Skillnaderna är så små att de i praktiken saknar betydelse. Dessutom är mätningarna av R-talet "momentana", varför de bara ger en ögonblicksbild bild av smittspridningen.

– Man ska nog tolka de där skattningarna som att R-talet är ganska stabilt. Det viktigaste är den långsiktiga trenden och den är att smittspridningen går ner, säger han."

https://www.nyteknik.se/samhalle/sveriges-r-tal-okar-men-tegnell-ar-lugn-7000466

Hur AT lyckas tolka ett ökande R-tal som är > 1 som att smittspridningen minskar är för mig en gåta och dessvärre har R-talet legat kvar över 1 sedan dess.

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_1ccdc998/?tab=ecdc_pred&country=Sweden

Att man konstant spelat ner riskerna för hösten genom felaktiga uttalanden och dåligt underbyggda prognoser och dessutom lättar på restriktionerna har givetvis haft en stor inverkan på folks benägenhet att följa de allmänna råden. I folks medvetanden var pandemin redan över i Augusti.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-16 kl. 11:42.
Citera
2020-12-16, 11:39
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Gud så negativa ni är, allt kommer inte gå åt helvete. Jag gissar att sen höst 21 då har alla som vill fått vaccin.
Jag var med 2009 och då fungerade det (jag tog ej) och så jävla svårt kan det inte vara.

Det blir såklart problem om vi inte får något eller det visar sig vara något fel på vaccinet annars kommer det gå bra.

Ja det förutsätter att Hallengren kan trumfa stormakter som USA och Tyskland.
Vi får nog småslattarna som blir över.
Citera
2020-12-16, 11:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Skåne idag. 400 på sjukhus nu så ökar snabbt där.

Nya konstaterade covid-19-fall: 1395

Ja det börjar gå åt helvete för oss här nere.
Var ute och hämtade mat från en krog här i Malmö i lördags och tro att på serveringen satt mestadels danskar fulla som ägg.

Det känns som att Malmö alltid fylls med danskar så fort det tar fart i Köpenhamn. Dock säger emporia att det är färre danskar som är ute och shoppar i Sverige så det kanske är den yngre generationen som kommer hit och bara dricker öl.

Självklart inte anledningen till varför det går åt helvete för oss här nere nu, men det lär ju inte hjälpa.
Citera
2020-12-16, 11:41
Medlem
Citat:
Italien hade sin peak på smittkurvan för en månad sedan. Sverige har inte nått peaken än så inte helt lätt jämföra våg 2 ännu

Tror vi ligger dryga månaden efter Italien, fast kan vara mer också med tanke på att vi inte tagit till så hårda restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in