2020-12-15, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Inte alls luftburen.

Hur kunde man då hitta den på vinden till Uppsala sjukhus?
Citera
2020-12-15, 20:40
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
QUOTE=Merwinna|73969454]

Förmodligen inga, för att det inte har gått att upprätthålla en så hård lockdown över hela jorden samtidigt. Det kom alltid någon sjöman som simmat iland från ett pestskepp, eller ett par barn som hade överlevt när föräldrarna dött, och vandrat långt - med smittan i kroppen. Och så började det om igen. Men rent teoretiskt skulle det naturligtvis gå.
Pandemier är realiteter. Inte hypotetiska.
Svaret är med andra ord att det är omöjligt att ens i teorin få virus att försvinna.
Det finns smittor som "försvunnit" utan att vi vet hur. Medeltidens pest är ett exempel. SARS är ett annat.
Förhoppningsvis kommer SARS-COV-2 att bli ett vanligt förkylningsvirus så småningom.
Citat:
Och som jag sa tidigare: detta är inte nödvändigt nu, när vaccinet börjar komma till Sverige om två veckor. Det räcker med typ tre veckor. Då har vi ganska låga nivåer av smitta, och när det sedan försöker öka igen så kickar flockimmuniteten i stället in - allteftersom folk blir vaccinerade under det första kvartalet på nästa år.

Men vi skulle kunna rädda kanske 1000 svenskars liv, om vi skulle köra den där treveckors-lockdownen nu. ÅTMINSTONE NU i den sista, ödesdigra timmen, borde Regeringen kunna visa lite handlingskraft. Tycker man.
Jag tror inte att vi kommer att kunna vaccinera oss till flockimmunitet förrän sent andra kvartalet.
Då blir det en lång lockdown.
Hoppas att människor kommer att välja att vaccinera sig så snart de blir erbjudna. Det är vår enda chans att slippa den här mardrömmen.

Citat:
EDIT: jag noterar att du valde att inte kommentera mitt inlägg från början av juni, där jag skrev att det skulle komma en massiv andravåg till hösten, samt förklarade varför viruset tog paus över sommaren..?
Nej, så lätt kommer du inte undan 😊. Jag ber att få återkomma.
Om du tänker på det här inlägget.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-12-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Detta är nåt som det tyvärr är rätt tyst om att över hälften får ligga i hemmet, ålderboendet och kippa efter luft utan vård, har dom otur så får dom morfin som dessutom ger aningssvårigheter. Detta är en av anledningarna varför Löven inte vill kommentera nåt innan utredningarna runt hanteringen av corona förrens den är över. Då sitter han redan med en paraplydrink och skrattar åt att han som svetsarlärling lyckades få den hösta posten i Sverige.
Denna siffra är som sagt över avlidna med konstaterad Covid-19 infektion de senaste 30 dagarna. En person som tillfrisknat från covid-19 och sedan hoppar från en bro veckan därefter hamnar med andra ord i denna siffra. Detta trots att han alltså tillfrisknat från Covid-19. Även i Socialstyrelsens siffra kan vi se stora brister. Bland annat har 10 % rapporterats in som avlidna i Covid-19 utan positiva labbsvar/konstaterad Covid-19 smitta. Kan så klart vara något dolumentationsfel men säger ändå något om kvaliteten bakom siffran.
Citera
2020-12-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ett problem att så få i Sverige förstår hur långt viruset kan spridas i luften.

”Har inte beaktats i Sverige”
– Det är uppenbarligen så att viruset kan färdas längre sträckor än man tror säger Annika Linde, virolog och tidigare statsepidemiolog, samt medlem i Kungliga Vetenskapsakademiens expertgrupp om coronaviruset.

Enligt deras rapport finns belägg för att coronaviruset kan spridas via små droppar som stannar i luften en längre tid, särskilt vintertid när många vistas längre tid i dåligt ventilerade lokaler.
Annika Linde anser att detta även bekräftas av händelser som den på Gotland. Hon tycker också att alla tecken på att viruset sprids som en luftburen smitta, eller aerosolsmitta"

https://www.expressen.se/nyheter/darfor-kunde-smittan-spridas-sa-snabbt-linde-varnar-farligt/
Nej problemet är att folk inte förstår skillnaden mellan aerosolsmitta och luftburen smitta. Visst, aerosoler sprids delvis i luften men jag kan försäkra dig om att om SARS-Cov- hade kunnat spridas genom genuin luftsmitta, hade vi sett ett betydligt värre scenario vad gäller smittspridning.
Citera
2020-12-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Det är inte alls konstigt; Det är en aerosolsmitta.
Citera
2020-12-15, 20:43
Medlem
Citat:

Hur kan coca cola och apelsin ha covid?
Vissa frågor får nan inte svar på
Citera
2020-12-15, 20:44
Avslutad
Citat:

Ja, och således sprids den genom luften vi andas.
Citera
2020-12-15, 20:50
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Ja, kanske de räknar med (har räknat ut t.o.m) att flockimmunitet håller smittan i schack så pass så att vården inte blir överbelastad? Isåfall kan de ha räknat fel.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Såg att det totalt intensivvårdats 3.631 personer och att det hittills avlidit 7.667 personer.
Det ger att över hälften av de som hittills avlidit inte fått intensivvård.
Motsvarar det de som enbart fått pallativ vård på våra äldreboenden eller finns det fler stora faktorer.

Helt seriöst!

Då blir min följdfråga..

Förra året dog ca 90.000 svenskar.
Hur många vårdades på IVA?
Citera
2020-12-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det är emot regeln för personangrepp att skriva inlägg enbart för att angripa någon. Men regeln funkar som så att den som blir påhoppad måste anmäla det själv.
Toppen, då vet man det. Keep up the good work aw. Dina inlägg är en rejäl balans.
Citera
2020-12-15, 20:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag tror den är luftburen annars hade den inte spridit sig så snabbt över jordklotet
Citera
2020-12-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ja, och således sprids den genom luften vi andas.
I vetenskapliga sammanhang skiljer vi på luftburen smitta och aerosolsmitta.

Detta är en aerosolsmitta.
Citera
2020-12-15, 20:54
Medlem
Citat:

"Aerosolsmitta är väldigt små droppar som hänger kvar i luften i flera timmar och kan spridas med ventilationen. Så sprids mässling, vattkoppor, tuberkulos och legionella, säger Agnes Wold."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-ifragasatter-om-corona-ar-en-droppsmitta

Luftburen smitta, Aer betyder luft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in