Citat:
QUOTE=Merwinna|73969454]
Förmodligen inga, för att det inte har gått att upprätthålla en så hård lockdown över hela jorden samtidigt. Det kom alltid någon sjöman som simmat iland från ett pestskepp, eller ett par barn som hade överlevt när föräldrarna dött, och vandrat långt - med smittan i kroppen. Och så började det om igen. Men rent teoretiskt skulle det naturligtvis gå.
Pandemier är realiteter. Inte hypotetiska.
Svaret är med andra ord att det är omöjligt att ens i teorin få virus att försvinna.
Det finns smittor som "försvunnit" utan att vi vet hur. Medeltidens pest är ett exempel. SARS är ett annat.
Förhoppningsvis kommer SARS-COV-2 att bli ett vanligt förkylningsvirus så småningom.
Citat:
Och som jag sa tidigare: detta är inte nödvändigt nu, när vaccinet börjar komma till Sverige om två veckor. Det räcker med typ tre veckor. Då har vi ganska låga nivåer av smitta, och när det sedan försöker öka igen så kickar flockimmuniteten i stället in - allteftersom folk blir vaccinerade under det första kvartalet på nästa år.
Men vi skulle kunna rädda kanske 1000 svenskars liv, om vi skulle köra den där treveckors-lockdownen nu. ÅTMINSTONE NU i den sista, ödesdigra timmen, borde Regeringen kunna visa lite handlingskraft. Tycker man.
Jag tror inte att vi kommer att kunna vaccinera oss till flockimmunitet förrän sent andra kvartalet.
Då blir det en lång lockdown.
Hoppas att människor kommer att välja att vaccinera sig så snart de blir erbjudna. Det är vår enda chans att slippa den här mardrömmen.
Citat:
EDIT: jag noterar att du valde att inte kommentera mitt inlägg från början av juni, där jag skrev att det skulle komma en massiv andravåg till hösten, samt förklarade varför viruset tog paus över sommaren..?
Nej, så lätt kommer du inte undan 😊. Jag ber att få återkomma.
Om du tänker på det här inlägget.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)